Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Ziek gemeld op school. Later op de dag wel werken?

Mijn man en ik hebben een meningsverschil en wij zouden graag jullie mening horen.

Onze zoon, bijna 16, heeft zich gisteren ziek gemeld op school. Hij was licht in zijn hoofd, kon haast niet op zijn benen staan, had buikpij. en zag zo wit als sneeuw.
Gisteren heeft hij van 11.00 tot 17.00 aan één stuk door geslapen en was echt niet fit.
Vanmorgen had hij nog echt niet fit. Ik heb hem thuis gehouden.
Hij heeft tot 11.00 geslapen en wilde een uur later wat eten en drinken. Hierna knapte hij echt op.
Nu komt het..... Hij werkt hier bij het zwembad in het dorpje en stond vanmiddag op de planning van 15.00 tot 17.00. Hier haalt hij energie en voldoening uit.
Om 14.00 gaf hij aan dat het beter/goed ging en dat hij het wilde proberen om daarnaar toe te gaan. We zijn samen geweest en hij stond daar uiteindelijk echt te stralen. 

Mijn man vindt dit niet kunnen, omdat hij niet naar school is geweest. Ik vind dat hij beter was en dat hij hier energie uithaalt i.p.v. op zijn bed hangen. 
(Ondertussen had hij geen les meer op school, dit is dus buiten schooltijd.)

100 mensen...100 meningen, maar wat vinden jullie?


Tja, ik vind het ook een beetje vreemd, maar ik laat het los. Met 16 mogen ze daar zelf over beslissen en als er een leerkracht op het werk langskomt, dat zelf goedpraten.

Je hebt zelf kunnen zien hoe hij zich in de ochtend voelde en hoe hij 's middags stond te stralen. Kinderen, ook na de peuterleeftijd, kunnen snel opknappen. Volwassenen ook trouwens. Wat een onzin dat je dan de hele dag voor niks in bed moet blijven. En als school moeilijk doet kan hij dat toch uitleggen? Dat uitleggen doe je trouwens beter als 16jarige als je ouders het ook snappen.

herkenbaar! 
Dochter kan heel beroerd zijn en na een paar uurtjes ineens weer opgeknapt zijn. Vind het ook lastig maar weet dat het echt niet verzonnen is.
Eerst ziek en dan met vriendinnen afspreken vind ik nóg lastiger

Kan gebeuren, toch? Ik zou me pas zorgen maken als dit structureel was. Dan is er mogelijk iets aan de hand op school. Maar in dit geval had ik het net zo gedaan als jij. 

Ik heb er nooit moeilijk over gedaan.  's Morgens ziek en 's middags werken/naar vrienden kan gebeuren. 

(Maar dan niet denken dat je de dag daarna weer niet naar school hoeft uiteraard)

Als hij kan werken kan hij ook naar school.

1 keer kan ie zoiets flikken, maar volgende keer zou ik niet meer meewerken aan een ziekmelding.

Hoe weet je trouwens dat ie "vanochtend" nog ziek was als ie pas om 11u uit zijn bed kwam? Terwijl hij dus wel om 8u of wat op school hoorde te zitten?

Het is nog één zaak dat je persé halfziek wil gaan werken.
Maar "staan stralen" terwijl je zogezegd al 2 dagen (of 1.5 dag) doodziek bent ... zou niet goed vallen bij mij.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

26-05-2023 om 21:09

Als je 's morgens nog ziek bent en tot 11:00 uur slaapt, zou ik denken -- hoe fit je die middag ook voelt -- dat je rustig aan doet (uitziekt, zo je wilt) en dus ook niet gaat werken.

Ik heb zo vaak leerlingen waar dat bij is. Die zijn dan gewoon de volgende dag weer op school.
Soms zit er ook een grote druk vanuit werkgevers bij trouwens. 

Ik had eergisteren nog een leerling aan de deur die niet op school was wegens ziekte maar dus ‘s avonds wel aan het werk was. De volgende dag was ie ook weer op school. 

ik zou het prima vinden. Goed juist, om zodra je weer enigszins kan weer aan het werk of naar school te gaan. Toevallig was werk eerder

Hier is dat ook wel eens gebeurd. De oudste 2 werken in de horeca en zijn wel eens overdag thuis gebleven en 's avonds toch gaan werken. Ik vind het juist goed dat je, als het weer gaat, gewoon gaat werken. Als hij nou met vrienden de stad in wilde gaan was het wat anders. Of als hij ging werken omdat hij zich niet ziek durft te melden terwijl hij overduidelijk wel ziek is. Maar anders is het toch alleen maar goed dat je gewoon gaat werken als je je weer goed voelt. Zelf blijf je toch ook niet thuis om een beetje uit te zieken terwijl je je verder prima voelt. 
Het valt dan wellicht te betwijfelen of hij s'morgens wel ziek was maar ik vertrouw mijn kinderen als ze dat zeggen en als ze niet echt ziek zijn dan is dat vanaf een bepaalde leeftijd wat mij betreft ook eigen verantwoordelijkheid.  

Lilar

Lilar

26-05-2023 om 21:51 Topicstarter

Marty1984 schreef op 26-05-2023 om 20:38:

Als hij kan werken kan hij ook naar school.

1 keer kan ie zoiets flikken, maar volgende keer zou ik niet meer meewerken aan een ziekmelding.

Hoe weet je trouwens dat ie "vanochtend" nog ziek was als ie pas om 11u uit zijn bed kwam? Terwijl hij dus wel om 8u of wat op school hoorde te zitten?

Het is nog één zaak dat je persé halfziek wil gaan werken.
Maar "staan stralen" terwijl je zogezegd al 2 dagen (of 1.5 dag) doodziek bent ... zou niet goed vallen bij mij.

Vanmorgen om half 7 werd hij gewoon wakker van de wekker en kwart voor 7 ben ik bij hem geweest om te kijken hoe het ging en hoe hij had geslapen. Daarna heb ik besloten dat hij verder mocht slapen. 

Daddy_gijs schreef op 26-05-2023 om 21:09:

Als je 's morgens nog ziek bent en tot 11:00 uur slaapt, zou ik denken -- hoe fit je die middag ook voelt -- dat je rustig aan doet (uitziekt, zo je wilt) en dus ook niet gaat werken.

Eens.  

Ik zou daar niet mee akkoord gaan als ouder en ik ben daar nogal rechtlijnig in.
Als je niet naar school kunt, kun je ook geen andere dingen gaan doen. Ja, je kunt gedurende de dag opknappen, maar dan ziek je die dag gewoon uit. Je gaat dan niet werken, niet sporten, niet naar vrienden of feesten. 

Ik had ooit op mijn bijbaantje een leidinggevende die dit dus echt niet snapte. Die ging dan in de middag 'ziek naar huis' en in de avond voelde hij zich weer beter en ging naar een feestje van het werk. Die begreep oprecht niet dat het bij anderen wel vraagtekens en ook irritatie opriep.
Ik vind het ook best apart dat een zestienjarige zichzelf ziek meldt op school. Meestal moet je dat tot 18 jaar door je ouders laten doen. 

Maar hebben jullie zelf dan nooit dat je knallende koppijn, buikkrampen of een grieperig gevoel hebt maar je je na een paar uur slapen weer beter voelt? Dan is het toch gek om je ziek te melden terwijl er niks meer aan de hand is? Is toch ook niet iets wat je je kinderen wil meegeven, dat je je zo snel/makkelijk ziek meldt.


Anne1234! schreef op 26-05-2023 om 23:07:

Maar hebben jullie zelf dan nooit dat je knallende koppijn, buikkrampen of een grieperig gevoel hebt maar je je na een paar uur slapen weer beter voelt? Dan is het toch gek om je ziek te melden terwijl er niks meer aan de hand is? Is toch ook niet iets wat je je kinderen wil meegeven, dat je je zo snel/makkelijk ziek meldt.


Zo is dat. Zeker van slaap knap ik enorm snel op. Als hij nu naar een feestje had gewild snap ik de ontzetting wel, maar als iemand verantwoordelijkheidsgevoel heeft om als het weer enigszins gaat zich niet ziek te melden op zijn werk, vind ik dat alleen maar te prijzen 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.