Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

6 jaar en computerspel

Beste ouders,

graag jullie advies over het volgende.
Ik ben gescheiden, mijn zoon van bijna 6 gaat ieder weekend naar zijn vader. In de zomervakantie heeft mijn zoon twee weken bij zijn vader gelogeerd. Daar was ook een neefje van 14 bij. Toen mijn zoon twee weken geleden terugkwam na die logeerpartij heeft hij de hele week in bed geplast, wilde hij haast niet eten en heeft hij nachtmerries gehad. Ook begon hij ineens veel over dood en doodschieten te praten, ook in zijn spel met andere kinderen van zijn leeftijd. We hebben hem uitgehoord en hij vertelde dat hij met zijn grote neef een computerspel had gespeeld waarbij je mensen moet doden. Ik heb mijn ex hiernaar gevraagd en hij zei dat ze inderdaad een half uurtje hadden gespeeld met een dergelijk computerspel.
Mijn vraag nu is: hoe schadelijk is dit geweest? Mijn zoon gedraagt zich nu redelijk normaal en eet weer. Is hij gewoon even geschrokken en gaat hij weer normaal verder? Of is dit spel wel degelijk heel slecht geweest voor zijn ontwikkeling en zal hij geschaad zijn? Zal mijn zoon, die uit loyaliteit geen kwaad woord over zijn vader en neef wil zeggen, vaker bang gemaakt worden door zijn neef van 14?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

01-09-2009 om 11:48

Lijkt mij

een behoorlijk heftige reactie. Kan het ook zijn dat er een reactie bijzat op het feit dat hij twee weken bij jou weg was? Of is hij er al goed aan gewend om bij zijn vader langere tijd te logeren?
Gezien zijn reactie met dromen en het praten over het schieten, zou ik er inderdaad vanuit gaan dat het schadelijk voor hem is.
Of kan er ook nog meer meespelen in de zin van twee weken geleden begon bij ons de school weer. Kinderen kunnen op allerlei manieren reageren op het weer naar school moeten; de overgang van de vakantie, nieuwe meester/juf, middenbouw, onderbouw?

Hoe dan ook, ik zou hem ver weg houden van die nare spelletjes en het met zijn vader bespreken.

Een heftige reactie

Met vader afspreken dat het niet meer gebeurt. Maar ik denk niet dat het vanuit neef gezien bewust bangmaken is geweest. Meer onnadenkend handelen, vader had wijzer moeten zijn, niet direct zijn neef van 14. Als hij er zelf over begint er uiteraard met hem over praten in de zin van echt en namaak/nep (net als filmpjes op tv), zijn angsten serieus nemen maar niet groter maken dan ze al zijn. Dan kan hij er nu wel even last van hebben maar ik denk niet dat zoiets direct tot blijvende schade lijdt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.