Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

laptop

laptop

18-04-2011 om 15:06

Accu

Hoe lang gaat een accu van een laptop gemiddeld mee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Primavera

Primavera

19-04-2011 om 09:13

Heel verschillend

Het is niet eenvoudig om een gemiddelde levensduur van laptopaccu's te geven, omdat dat van nogal veel factoren afhankelijk is.
Ten eerste de kwaliteit van de accu en uit hoeveel cells die opgebouwd is, wat ergens tussen di 3 (voor netbooks) en 9 (accu met grotere autonomie) ligt. De meeste laptops hebben een standard 6 cells-accu en die gaan gemiddeld anderhalf jaar mee. Per merk zitten daar echter grote verschillen in. Sommige merken geven maar 6 maanden garantie op de accu en andere merken 3 jaar.
Ten tweede hangt het van hoe de accu gebruikt wordt af. Accu's slijten snel als ze aan hitte worden blootgesteld. Dus afhankelijk van de plaats van het notebook en hoeveel warmte deze genereerd zal een accu die er altijd in blijft zitten een kortere levensduur hebben. Als een notebook eigenlijk altijd op stroom is angesloten zal de levensduur van de accu verlengt worden als je hem gedeeltelijk oplaad en vervolgens eruit haalt om op een koele plaats te bewaren en alleen maar af en toe weer eens gebruikt. Alleen ben je op die manier de mobiliteit en flexibiliteit van de labtop kwijt.
Verder maakt het natuurlijk uit hoe vaak je notebook gebruikt wordt hoe snel je door het aantal cyclussen van opladen en energie gebruiken heen bent.
Ook maakt het uit hoe vaak en op welke waarden de accu opgeladen wordt. Doordat er echter steeds nieuwe accu's op de markt komen spreken de verhalen van wat je het beste kan doen elkaar erg tegen. Eerst moest je hem juist helemaal opladen en leegmaken, terwijl de tegenwoordige accu's juist langer mee gaan als ze niet helemaal opgeladen of leegraken. Daarom is het handiger om de adviezen van de fabrikant zelf en wel voor je precieze model en bouwjaar op te volgen. Het enige wat vrij zeker is is dat de accu erin laten zitten en voortdurend laten opladen, terwijl hij al bijna vol is de levensduur nou niet echt ten goede komt.
Groeten Primavera

Primavera

Primavera

21-04-2011 om 12:55

Hitte is de grootste vijand voor de levensduur van de accu

Beste Laptop,
Kennelijk heb je een laptop die veel hitte genereert, dat is schadelijk voor de accu. Ook al is dat maanden geleden gebeurd, de levensduur wordt er wel van verkort. In zo'n geval kun je beter de accu opladen tot zo'n 40-50% en dan eruit nemen en bewaren op een koele plaats. Dat kan natuurlijk alleen als je notebook meestal op een plaats staat waar je de stekker erin kan steken. Anders is het een gevalletje pech gehad.
Verder heeft zo'n accu een bepaald nummer van keren dat hij opgeladen kan worden. Gemiddeld is dat ongeveer 300 keer dat hij van helemaal leeg weer vol opgeladen kan worden, maar ik heb laatst nog op internet gelezen dat er nu ook accu's zijn die 500 cycli aankunnen. Als je je accu echter voor 20% oplaadt geldt dat niet voor een hele cyclus, mar voor ongeveer een vijfde, als ik het goed begrepen heb. Het is dus niet zo met de huidige accu's dat je ze persé iedere keer van volledig vol naar leeg hoeft te laten lopen. HP heeft trouwens speciale long live accu's voor sommige van hun labtops die tot 1000 laadcycli aankunnen.
Ook is het zo dat laptops met veel potentie deze vaak limiteren als de laptop alleen op de accu werkt, omdat anders het ding binnen anderhalf uur of sneller al weer leeg zou zijn. Door koop je natuurlijk niet zo'n dure laptop voor met extrasnelle processor. Die zijn er duidelijk op gemaakt om gebruikt te worden met de stekker in het stopcontact en de accu is handig voor verplaatsen of als het ding af en toe een keertje zonder electriciteitsnet in de buurt moet werken, maar zeker niet op altijd alleen op de accu te werken.
Zelf heb ik nu een Sony Vaio, die hebben een speciaal battery-care programma ingebouwd waardoor je kunt instellen dat de accu niet meer dan 80% of 50% oplaadt en vervolgens alleen netwerkstroom gebruikt zonder de accu onnodig verder op te laden. Die heb ik nu zo'n 9 maanden met de accu er altijd in, is ook wel eens bijna leeggelopen, maar de accu is nog in perfecte staat en duurt nog net zo lang als toen de laptop nieuw gekocht is. Daarvoor hebben zowel ik als mijn man vaak Dell-computers gehad. De 9-cells accu daarvan duurt zo'n anderhalf - twee jaar bij slordig gebruik. Ik ben tot iets langer dan twee-en-half jaar gekomen en toen was de accu echt op.
Op de site www.notebookcheck.nl of www.notebookcheck.com staan ontzettend veel recensies van notebooks en wordt ook gemeten hoeveel hitte (en geluid) de verschillende modellen maken. Handig om daar eerst te checken of een aanbieding die je ergens hebt ook vervelende haken en ogen blijkt te hebben in het praktijk gebruik. Accu's voor laptops zijn aardig duur als je die vaak moet vervangen en maken de totaalprijs die je neer moet tellen aardig wat hoger.
Groeten Primavera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.