Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

janneke

janneke

06-11-2010 om 14:57

Anoniem blijven als je mailtje stuurt

Ik dacht , ik doe een mailtje naar iets.
Mijn man verteld echter dat je dit niet anoniem kunt doen.
Ik: " hoezo niet, ze weten dan toch alleen maar je mailadres??"
"Nee , via je IP( of zoets) nr van de computer kunnen ze toch achterhalen van wie dat mailtje komt.."
Ik: "Oh ja, dat wist ik niet." ...denk denk. "Maarrrr als je dan een mailtje verstuurd via je laptop bij bv mc Donalds??? hoe zit dit dan. "
Daar wist manlief geen antwoord op .
Jullie????

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

07-11-2010 om 13:20

Anoniem

Als jij een mailtje verstuurt, kun je dat inderdaad volstrekt anoniem doen door het vanaf een publieke computer te doen. Dat wil zeggen, inderdaad kan het IP-adres van de computer (en het type browser waarmee je het verstuurd hebt, bijvoorbeeld Internet Explorer versie zoveel) achterhaald worden, maar als het een openbare computer is kunnen ze nooit bij jou persoonlijk uitkomen.

Vanaf je eigen PC versturen betekent dat je door mensen die verder geen speciale bevoegdheden hebben niet verder getraceerd kunt worden dan tot op providerniveau. Dat jouw mails bijvoorbeeld gaan via server zus-en-zo in Utrecht van Provider X (terwijl je zelf misschien in een omringend dorp woont, wat nog wel tot een behoorlijke straal kan gaan). Mocht je nou echt crimineel geweest zijn, dan kan de politie aan je provider vragen welke gebruiker jij precies bent. Dus echt criminele mailtjes kun je beter vanuit de bibliotheek versturen Maar gewone burgers kunnen dat niet. Al hebben ze je IP-adres, dan komen ze uit bij jouw provider, en kunnen ze niet jouw naam-en-adresgegevens achterhalen.

Verder is het tegenwoordig op veel plaatsen (bijvoorbeeld bij mij op het werk) zo dat IP-adressen dynamisch zijn, en dus niet gekoppeld zijn aan één computer. Het bedrijf heeft een aantal IP-adressen, die willekeurig uitgedeeld worden aan computers, omdat je dan uit kunt met minder IP-adressen (want al die computers zijn nooit allemaal tegelijk actief). Dus dan is het al helemaal moeilijk om je te traceren, dan moet het al in combinatie met je login-gegevens op een bepaalde computer, en dat zal een bedrijf nooit zomaar prijsgeven.

Dus je bent met e-mail wel behoorlijk anoniem, als je wilt. Zeker als je een hotmail of gmail of weet ik wat voor mailaccount aanmaakt, en daarin een niet al te betekenisvolle naam voor kiest. Voor de naam-en-adresgegevens van zo'n account kun je desnoods allemaal onjuiste informatie verstrekken. Dan blijft inderdaad alleen het IP-adres nog over, waar ook grenzen qua traceerbaarheid aan zitten, zoals ik net zei.

Margje

Kaaskopje

Kaaskopje

07-11-2010 om 13:23

Geen idee!

Misschien raar dat ik het zeg, maar bij een anoniem emailtje denk ik gelijk aan de volgende mogelijkheden: iemand waarschuwen dat je naar de politie stapt om een bepaalde reden, iemand bedreigen, iemand verraden, iemand waarschuwen voor anderen, niet willen toegeven dat jij de buurvrouw bent die last heeft van een overlast. Het wekt bij mij dus negatieve associaties op.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-11-2010 om 13:24

Nu wel een idee

Dankzij Margje

margje van dijk

margje van dijk

07-11-2010 om 13:34

Danzij kaaskopje

Dankzij Kaaskopje ga ik nou ineens ook nadenken: Goh, waarom zou je dat eigenlijk willen. Als je doel is om eens lekker anoniem ergens je gal te spuwen krijg ik daar nu ook negatieve associaties bij. En heb ik spijt dat ik je precies heb uitgelegd hoe je dat kunt doen.

Maar goed, waar bemoei ik me mee verder. Of je zoiets wel moet doen is een andere vraag, en die vraag stel je niet.

Margje

even anoniem voor een keertje

even anoniem voor een keertje

07-11-2010 om 14:55

Kijk uit!

Leuk zulke vragen maar niet heus! Ik word hier echt helemaal misselijk!!
Ik reageer misschien wat heftig maar dat komt omdat ik zelf het 'slachtoffer' geweest ben van anonieme mailtjes. Daar stonden hele lelijke leugens over mijn man in en dat heeft ons veel verdriet gedaan. Ik heb uiteindelijk aangifte gedaan bij de politie maar die konden niet veel voor me doen (snap ik ook wel, die moeten boeven vangen en geen anonieme berichtjes traceren) maar gelukkig heb ik een kennisje die errrug handig is met computers en hoe weet ik niet precies maar hij heeft na lang zoeken en doen (misschien ook niet helemaal legaal maar ja, dat kon me op dat moment echt niet meer boeien) toch de afzender kunnen achterhalen ... De rest van het verhaal laat ik achterwege ivm de herkenbaarheid (het bleek een jaloerse ex) maar ik wil iedereen 'waarschuwen' om niet nog meer tips te gaan geven hier want mensen kunnen echt hele gemene 'geintjes' uithalen op deze manier!!

janneke

janneke

07-11-2010 om 16:23

Geen crimineel mailtje of stalken!

Het gaat hierom.
Mijn moeder woont in verzorgingshuis, wij hebben klachten. stond laast stuk algemeen in de krant en je kon hierop via de mail reageren.
Nu wil ik dit anoniem doen, als je met naam en toenaam in de krant zou komen , zou dat misschien gevolgen voor mijn moeder kunnen hebben.
Zij woont in verzorgingshuis prettig, wij als familie komen allerlei dingen tegen wat echt niet loop daarzo.
Vandaar dus anoniem mailtje sturen.
niets crimineels aan..

dc

dc

07-11-2010 om 21:04

Inderdaad

Dat doet een krant echt niet. Dan is het dus voldoende om een hotmail account te maken met een andere naam en met een alias te ondertekenen. Anoniem genoeg.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.