Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Merel

Merel

09-05-2011 om 09:07

Apple/mac vraagje

ik heb een map met foto's en per stuk kan ik apple+i doen en dan krijg ik een schermpje waar ik spotlight opmerkingen in kan zetten. Per stuk gaat dat prima om in te vullen. Zou ik ook een hele map in een keer kunnen 'taggen' op deze manier? Ik wil niet bij 300 foto's los dat schermpje iedere keer moeten invullen.
Wie heeft hier ervaring mee?
(nb ik kan de foto's wel re-namen, maar ik wil soms wat meer info kwijt over die gebeurtenis waarop de foto's is gemaakt, het is een ideaal vakje hiervoor maar ik wil het niet per stuk hoeven doen)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sarcas

Sarcas

09-05-2011 om 19:07

Iphoto?

Hey Merel,

Waarom gebruik je niet het standaard geïnstalleerde iPhoto? Daarin kan je veel handiger je foto's indelen, taggen, van commentaar voorzien en opzoeken.

Als je het via losse mapjes wilt blijven doen, gaat het lastiger. Het beste dat ik kan bedenken is om in plaats van appeltje-i de combinatie alt-appeltje-i te kiezen. Op een ouder toetsenbord command-option-i. Dan blijft het info venster staan als je een nieuw bestand aanklikt. Scheelt je in ieder geval een paar toetsaanslagen…

Succes!

S.

Merel

Merel

09-05-2011 om 20:36

Tja

Ja ik vind dat i-photo helemaal niet zo handig omdat ik vaak tussendoor nog foto's wil bewerken in photoshop. Of een of andere manier komen die foto's dan niet terug in i-photo en dat is erg onhandig. Ik heb het inderdaad zo wel eens gedaan, maar ben daar weer mee gestopt om die reden. Als ik alt+appeltje+i doe, dan kan ik niets invullen bij spotlight.

De Programmeur

De Programmeur

10-05-2011 om 10:03

Iphoto voorkeuren

Google is your friend .

Ik heb ontdekt dat je in de Voorkeuren een extern programma op kunt geven. Als je daar Photoshop kiest kun je een foto met Photoshop openen.

Als je standaard met iPhoto wilt bewerken en slechts af en toe met Photoshop dan kun je de voorkeur weer terugzetten op "in hoofdscherm". De Bewerk knop opent dan de iPhoto editor maar een rechter muisklik geeft je dan toch nog de mogelijkheid om Photoshop te gebruiken.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Sarcas

Sarcas

10-05-2011 om 13:23

Merel

Merel

11-05-2011 om 00:07

Niet handig

Ik weet dat, van dat externe programma kiezen, dat had ik ooit al eens opgezocht, maar als ik dus een foto uit een bepaalde gebeurtenis open in photoshop, doe er een bewerking op en sluit hem met een nieuwe naam (de bewerkte naam,want ik bewaar de originelen altijd) dan komt ie niet meer in i-photo te staan, hij is gewoon foetsie. Na veel zoeken zie ik dat ie ergens in de library staat, maar niet meer in i-photo zelf terug verschijnt, als extra foto in dat zelfde mapje zeg maar. Wat doe ik fout? Bij het opslaan zie ik dat ie wel in de map komt waar ik dus ook het origineel in heb staan, maar hij verschijnt niet in i-photo.

De Programmeur

De Programmeur

12-05-2011 om 07:56

Eerst dupliceren

Hoi Merel,

wellicht helpt het als je de volgorde omdraait:

eerst dupliceren dan bewerken

ipv

eerst bewerken dan onder nieuwe naam wegschrijven

Hoe goed is iPhoto eigenlijk met het terugdraaien van wijzigingen? Misschien kun je je met Photoshop aangebrachte wijzigingen wel terugdraaien.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Merel

Merel

12-05-2011 om 08:23

Goede optie en een vraag

Hoi,

Dat dupliceren is een goede optie, dan blijven ze wel in dezelfde map staan!
Ik snap alleen je volgende vraag niet:

Hoe goed is iPhoto eigenlijk met het terugdraaien van wijzigingen? Misschien kun je je met Photoshop aangebrachte wijzigingen wel terugdraaien.

Wat bedoel je hiermee? Ik ben op dit moment geen foto's kwijt hoor, ik gaf dit aan als test omdat ik in een eerder stadium dit ontdekte en dus maar niet meer met i-photo werkte, maar gewoon mijn foto's in een map bewaarde en daar vanuit ook de bewerkingen deed en opsloeg, dat gaat namelijk wel goed, maar dan kan ik de foto's niet echt makkelijk massaal taggen ( ja alleen in de bestandsnaam, maar die wil ik niet te lang maken)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.