Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Maarten

Maarten

16-03-2013 om 08:12

Black ops 2 voor 8 jarige geschikt?

Zoon van net 8 heeft van de week Black Ops 11 gespeeld bij een vriendje. Ik let zelf altijd (misschien te veel?) op de leeftijdgrens. Ik weet wel dat jongens van schietspelletjes houden maar ik wil niet dat het te realistisch is. Ben ik een zeur als ik die ouder erover aanspreek? Is black ops echt een realistische schietgame? Ik hoor dat soms de leeftijds grens overdreven is en niet klopt. Ik baal wel een beetje, zelf laat ik een kind hier nooit een film zien of game spelen die niet voor zijn leeftijd geschikt is. Mijn zoon heeft gisteren zijn broertje met een fles in het gezicht geslagen tijdens een ruzie tussen die twee. Normaal slaan hij ook wel eens zijn broertje maar nooit zo hard dat hij echt een tand door zijn lip heeft en natuurlijk schrikken door broertje met het bloeden van zijn lip. Dit gedrag van zoon kan dit door die gewelddadige game komen? Dat hij het nadoet? Het kan ook toeval zijn. Wel niet de ouders aanspreken over de leeftijds grens?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

16-03-2013 om 08:38

18 plus?

Is dat niet 18 plus als ik zo even kijk op google? Dan zou ik zeker de ouders aanspreken dat hij dat spelletje daar niet meer mag spelen.
En ja, zulke games kunnen agressief gedrag veroorzaken. Ik heb ook een zoon van net 8 en zou niet zo blij zijn met zo'n vriendje (en hem vaker bij ons laten spelen)

Karmijn

Karmijn

16-03-2013 om 10:52

Oef

Onze zoon van 14, die gek is op gamen en dat veel en graag doet, mag nog niet eens 18 plus spellen spelen van mij. Een 16 plus spel staan wij tegenwoordig wel toe, maar dan alleen als we het spel even gecheckt hebben.
Geen haar op mijn hoofd, die hem op 8 jarige leeftijd toestemming zou hebben gegeven voor Black ops.
Speelden ze het online? Dat vind ik altijd nog heviger. De onderlinge gesprekken van die teams, kunnen af en toe behoorlijk pittig worden in het heets van de strijd.

Karmijn

Karmijn

16-03-2013 om 10:56

O ja, enne

Ik zou zowel de ouders als je zoontje aanspreken. Leg hem uit, wat jouw bezwaar is tegen dat spel. Dat betekent wel dat je je er in moet verdiepen, maar dan snap je ook gelijk waarom je het niet goed vindt.
Ik denk dat je je zoon daar zelf ook verantwoordelijkheid in moet geven.
Toen onze zoon zes jaar was, wist hij al: spelletjes met 'echte mensen en bloed' mag ik niet spelen.
Leer je kind om zelf naar de pegi rating te zoeken op internet en zelf kijken of iets wel of niet geschikt is. Vertel hem waar hij last van krijgt (agressie, nachtmerries, boze ouders), als hij het toch doet.

Pippe Lientje

Pippe Lientje

16-03-2013 om 12:53

Voor ons

is dit dusook een probleem.
Mijn zoon is nu al veertien maar ik wil eigenlijk niet dat hij spellen doet voor boven zijn leeftijd. Met name i.v.m. de agressie in de spellen. Mijn zoon is sowieso een korte-lontjes-type (ADHD) en ik wil het niet.
Maar je komt gewoon met het probleem dat je andere ouders niet kunt sturen en dat je dan voor de keus staat of je je kind wil verbieden ergens te spelen daardoor.
Ik heb ervoor gekozen dat los te laten. Hem mee te geven: ergens anders gelden andere regels maar hier doen we dat niet. Jammer maar helaas zijn er soms kinderen die dan daarom liever niet hier spelen....
En nu is er een vriend van zoon op het idee gekomen dat hij wel zo'n spel mee kan nemen hiernaar toe. En vind ik dat toch lastig omdat ik blij ben dat zoon eindelijk eens een goede vriend heeft en ik daar op die manier tussen moet komen. Ik vind het heel lastig!

Karmijn

Karmijn

16-03-2013 om 13:42

Pippe lientje

Ik kan met jouw dilemma voorstellen, maar hier gaat het om een jongen van acht! Dat vind ik wel een heel duidelijk geval van: dat moet je niet goedvinden.

Lizelot

Lizelot

16-03-2013 om 15:19

Ik snap het ook niet

Mijn 13 jarige heeft dit spel ook gespeeld bij een jongen die nog maar 10 is.Volgens hem spelen alle jongens uit zijn klas dit spel thuis.Hij vroeg ons om het spel,we hebben op you tube een paar stukjes bekeken en hem het spel niet gegeven.Hij vond een bepaald stukje zelf ook eng(je zag iemand levend verbranden)We hebben hem uitgelegd waarom niet,het is veel te realistisch en hij snapt het.Nu is onze zoon wel 13.Maar als hij 8 was geweest zou ik er zeker de ouders op aanspreken.Ik vind dit geen spel voor kinderen.Hetzelfde denk ik over horrorfilms kijken.Die laat je ook niet aan kinderen zien zonder toestemming van de ouders.

**Chrissie**

**Chrissie**

16-03-2013 om 17:22

Hier ook niet

Ook onze zoon van 11 jaar is al tijden zeer verongelijkt dat hij dit soort spellen niet krijgt/mag kopen van ons. Volgens hem spelen zijn vrienden het allemaal, en daar zijn ook 10-jarigen bij.
Ik was ook al benieuwd hoe anderen hier mee om gaan, dus ben blij met dit onderwerp hier.
Tot nu toe is hij wel heel happy met Minecraft en is hier ook heel fanatiek in.
Weet iemand hier nog andere games die geschikt zijn voor jongens van rond de 12 en die wel actie hebben maar niet al te gewelddadig en bloederig zijn?

Karmijn

Karmijn

16-03-2013 om 17:38

Chrissie

Hier zijn de lego spellen altijd goed bevallen. De poppetjes die je dood maakt, vallen gewoon uit elkaar. En ze zijn niet te makkelijk. Lego starwars, lotr, bionicle, racers, etc
en verder speelde zoon rond die leeftijd Settlers, sims en lord of the rings battle for middle earth. Maar die laatste is vrij oud en Ratched.

Karmijn

Karmijn

16-03-2013 om 17:41

En....

Anno en Portal worden ook genoemd. Dat laatste is een puzzelgame.

P

P

16-03-2013 om 17:51

Hmm

Het schijnt mogelijk te zijn dat je dat spel koopt zonder het onderdeel zombies etc want dat is dat enge deel met mensen die verbranden.

Mijn zonen (14 en 11) mogen het spelen maar die van 11 doet het eigenlijk bijna nooit en zeker die zombies niet. Soms werkt het als je iets niet al te streng verbied.

Karmijn

Karmijn

16-03-2013 om 18:10

Situatie

P, ik denk dat het heel erg van de situatie afhangt. Als ik het onthouden heb, van een eerder draadje, is jouw man een gamer. Hij weet dus precies waar het spel over gaat en waar de 'angel' zit.
Dat vind ik een groot verschil, want dan kun je je kinderen erbij begeleiden. Dan kun je ze verbieden om naar zone ... te gaan, of om uitbreiding ... te gebruiken, omdat daar de gruwelijke zaken zitten.
Mijn dochter heeft op internet gelezen van iemand die bij Skyrim alle enge dingen er uit heeft gemod, zodat zijn dochter van zes het ook kan spelen. Maar dat kan een 'leek' zoals ik niet. En mijn kinderen weten er honderd keer meer van af dan ik. Daarom is de pegi toch wel mijn houvast.

P

P

16-03-2013 om 19:43

Karmijn

Ik denk dat het verschil hier vooral zit in het soort kind. Mijn kinderen raken er niet extra opgewonden van, hebben geen adhd en vinden dit soort games net zover van de realiteit afstaan als een potje vechten tussen Mariopoppetjes.

Ik zal nooit voor anderen spreken maar ik ben altijd bang geweest om iets te interessant te maken dus dat doen wij niet snel en inderdaad is mijn man een gamer ja.

Momenteel zijn we bezig om een film te pakken te krijgen die voor mij als ongeveer 18jarige echt angstaanjagend was maar ik weet er bijna niets meer van (alleen dat er maskers in voorkwamen en daar houd ik totaal niet van maar ik had daarvoor ook al last van het masker van de plaaggeest van Bassie en Adriaan). Als we die film hebben (mijn man wil zo graag zien wat voor film dat was, we hebben ook zijn 'engste' film bekeken) laat ik die dus niet zien aan de jongens.

Aan de andere kant ben ik ook altijd bang geweest voor vuur maar mijn jongens liggen geen minuut wakker van een man in brand.

Nogmaals: ik laat er geen vriendjes op spelen waarvan ik denk dat die het niet mogen, dat zou ik nooit doen en dat soort spellen had ik zeker niet op de leeftijd van 8. Wel is het duidelijk zo dat jongste allerlei films en spellen veel eerder mag spelen dan oudste maar ja, dat is nu eenmaal zo. Ik ga geen spellen in huis verbieden voor jongste, dan wordt het dus weer te interessant.

Volgens mij...

Zit het gevaar bij dit soort spellen er vooral in dat ze het inderdaad maar gewoon gaan vinden. Ik vind dat niet goed voor kinderen.

Mijn kinderen spelen wel eens een spel voor oudere kinderen, maar het moet er van mij af als ik het zie. Toen de oudste hier 16+ was mocht hij dingen kijken als de jongere kinderen in bed lagen. Niet kijken/spelen met kinderen erbij die het nog niet mogen zien.

Buiten de deur voorkom je dat niet maar thuis houden we ons er aan vast.

Idem met de 10+ hier in huis, geen spelletjes met de jonge oppaskinderen erbij, enz.

Er is genoeg leuks over voor iedereen. Misschien daar meer de nadruk leggen.

Oh ja, als je denkt dat het goed bespreekbaar is met de ouders dan zou ik het er over hebben met de andere ouders. Misschien vinden zij het ook niet goed en gebeurt het stiekem. Vaak laten ze het zo al een kind roept maar iedereen heeft het. Doorbreek je dat zullen er misschien meer ouders volgen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

P

P

17-03-2013 om 09:17

Tasja

"Zit het gevaar bij dit soort spellen er vooral in dat ze het inderdaad maar gewoon gaan vinden. Ik vind dat niet goed voor kinderen. "

Ik weet niet of dit nu een reactie was op mijn reactie maar dit soort dingen 'gewoon' vinden is iets anders dan wat mijn kinderen er van vinden. Die zien dit soort spellen niet realistischer dan tekenfilmfiguren die elkaar dood schieten.

Rafelkap

Rafelkap

17-03-2013 om 14:46

P; waarschijnlijk is Tasja net als ik ook niet echt voor dat soort tekenfilms. Dus niet alleen de spellen, maar ook de films.
Daarom kijken mijn kinderen (nog steeds)alleen nos 1 en nos 3, geen commerciele zenders.

Hier zelfde situatie

Goh, hier precies dezelfde situatie deze week. Zoon van 9 heeft call of duty bij een vriendje van bijna 10 gespeeld.
Ik kwam er achter toen ik hem ophaalde. Mijn zoon weet dat het niet mag van mij. Ik heb er op dat moment even niets van gezegd tegen de ouders, omdat ik mijn zoon niet voor het blok wilde zetten, maar ga er zeker bij de ouders op terug komen.

Ik snap werkelijk niet dat je zo'n spel voor een 9-jarige koopt, maar ook niet dat je er voor het gemak maar even vanuit gaat dat anderen dat ook mogen.

Het ging de rest van de dag alleen maar over guns en schieten. Een een heleboel gezuer over waarom 'iedereen' het mag en zoon niet....zucht!

Rafelkap

Inderdaad, hier ook geen pokemon e.d. Op tv (ook geen spongsbob) hahahaha

Er wordt niet alleen 1 en 3 gekeken maar ik let wel op. Verbied niet alles maar vertel ook wel eens hoe onbeleefd sommige dingen zijn. Ik kom dat overigens ook tegen op 1 en 3.

Doe mij maar weer de heidi terug en dat soort series. Met wat meer liefdevolle dingen waar ze wat van kunnen leren

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Relithe

Relithe

18-03-2013 om 11:22

Echt niet!

Mijn zoons van 14 en 16 mogen het nu bij gratie spelen van ons maar ook hier hadden ze het op de lagere school al wel eens bij 'verkeerde' vriendjes gespeeld. Ik snap zulke ouders niet hoor, dat zijn toch helemaal geen games voor zulke kleine kinderen..

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Maarten

Maarten

19-03-2013 om 09:02

Ik ga....

Ik ga het zeker bespreken met de ouders. Mijn zoon zegt dat er geen bloed te zien is en dat de dode gewoon omvalt en verdwijnt als je raakschiet. Het kan dus best dat ze het zo hebben ingesteld bij voorkeuren.... In ieder geval ben ik het er niet mee eens. Nu roept zoon inderdaad dat iedereen spellen van 18 + mag behalve hij, het arme schaap. Ik vind het overigens wel moeilijk om de ouders erop aan te spreken, maar doe het toch.

Annet

Annet

19-03-2013 om 20:59

Tip voor bespreken met ouders

Vertel niet dat je boos bent dat je zoon dit spel gezien heeft.
Vertel dat je besloten hebt dat je zoon dit spel niet mag Spelen . Mocht hij weer komen spelen, zouden ze daar rekening mee kunnen houden? Dat geldt dan niet alleen voor spelen maar ook voor meekijken.
Zelf zou ik wachten tot de vriendjes weer een speelafspraak hebben. Dan wordt het beter onthouden en wordt het niet als een verwijt gezien. (ieder zijn voorkeur immers)

Relithe

Relithe

22-03-2013 om 09:21

Ouders aanspreken?

Ik geloof niet dat ik dat zou doen, ze mogen tenslotte zelf weten wat ze in hun eigen huis toestaan..
Ik was ook nooit blij met dit soort dingen en besprak dat dan met mijn zoons wat ik van die games vond, dat doe ik trouwens nog steeds..
Als je niet wilt dat je kind deze game speelt kun je beter er voor zorgen dat het vriendje ihv bij jou speelt, zo deed ik het dan ook maar. Ik vond niet dat ik de regels bij een ander kan veranderen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.