Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

digigrommetje

digigrommetje

02-04-2011 om 00:45

Cyberpesten

Al een poosje wordt mijn kind beticht van online pesten, door andere kinderen in haar klas. Het gaat dan om pesten via msn of via andere chatmogelijkheden via bepaalde websites. Al diverse malen zou mijn kind via msn vervelend en kwetsend zijn geweest en zelfs accounts hebben gekraakt van anderen.

Mijn kind gaat hier aan onderdoor, vooral omdat het hele verhaal door steeds meer kinderen als waarheid wordt aangenomen terwijl er niets van klopt.

School heeft een gesprek in de klas gevoerd hierover met een poging het geheel te stoppen.

Het nare is dat iemand dus uit naam van mijn kind zich ziekelijk gedraagt op het internet en zich voordoet als mijn kind. Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat mijn kind niet de dader is, omdat ik al 2x door ouders ben gebeld op het moment supreme terwijl mijn kind pertinent niet online was. Simpwelweg omdat ze naast me zat op de bank.

Ondertussen zitten wij thuis met de brokken. Een zeer verdrietig en ongelukkig kind dat nu door het verspreiden van roddels intensief wordt gepest en uit de groep ligt en gehouden wordt door haar klasgenoten.

Inmiddels is er een IP-adres boven water en iemand is druk doende om adresgegevens boven water te krijgen zodat we met zekerheid weten wie de dader is.

Ik ben ontzettend boos. Boos op school omdat de verdenking op mijn kind ligt en de verdenking niet wordt onderbouwd maar ook niet weggenomen. Boos op de dader die met deze zeer onfrisse actie een ander ten gronde richt. En boven alles, een groot gevoel van onmacht omdat je je kind niet kunt beschermen tegen deze valsigheid en graag de dader zichtbaar wilt maken.

Kortom, ik kan er gewoon niet van slapen.

Ik hoop dan ook van harte dat er door het IP adres een woonadres boven water komt. En ik wil dan ook gerechtigheid voor mijn kind, noem het rehabilitatie. En excuses, en wat al niet nog meer.

Maar ik popel ook om aangifte te doen, want ik wil het er niet bij laten zitten.

Wie van jullie heeft dit weleens meegemaakt en heeft tips? Wat voor actie heb je ondernomen? Heeft aangifte doen zin? Ik hoor het graag!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Beau Ter Ham

Beau Ter Ham

02-04-2011 om 10:20

Aangifte

Nou, ik denk dat het niet handig is om, met de achterhaalde gegevens richting politie te gaan. Wat jij doet mag ook niet volgens mij. Je schendt de privacy door met bepaalde programmaatjes adres gegevens te achterhalen.

Ik begrijp het probleem niet zo. hef gewoon alle accounts op en maak nieuwe. Probleem opgelost.

Beau Ter Ham

Beau Ter Ham

02-04-2011 om 10:23

Pelle

Dat gebeurd heel vaak. Of ze geven zelf het ww of de pubers hacken het account en dat is kinderlijk eenvoudig. De oplossing is heel simpel. Alleen de mensen op msn en hyves toelaten die er toe doen en dan met een nieuw account starten. Probleem opgelost.

Tirza G.

Tirza G.

02-04-2011 om 15:26

Hacken

van een MSN-account is vrij eenvoudig; dat schijnt een van de slechtst beveiligde te zijn. Ook zónder dat je het wachtwoord weet is er vrij eenvoudig 'bij' te komen. Het achterhalen van een IP-adres is ook niet zo bar moeilijk, volgens mij kun je dat invoeren bij 'wie-is-wie' (ofzoiets) en ploep, je hebt het. Digigrommetje, ik snap je woede en frustratie, maar ik zie niet helemaal in wat school er mee te maken heeft en wat je van school verwacht. De dader is de dader, niet school.

Tirza

ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-04-2011 om 19:31

Heel eenvoudig helaas

Je hoeft echt niet te hacken of wachtwoorden te ontfutselen om iemands 'identiteit' over te nemen. Je maakt een MSN- of Twitter-account aan, zegt dat je X heeft (ook al ben je dat niet zelf) en klaar ben je. En het gebeurt dan ook heel geregeld. Daarom hebben BN'ers op Twitter en Hyves een 'geverifieerd account'. Iedereen kan nl wel roepen dat hij Marco Borsato of Mark Rutte heet (en dat gebeurt dus ook geregeld).
Digigrommetje, tips heb ik helaas niet voor je. Maar ik sluit mij aan wel aan bij Tirza: ook scholen kunnen dit niet voorkomen. Ga dan ook niet tegenover school staan, maar naast school en kijk wat je samen kunt doen. Sterkte ermee!!

norma

norma

02-04-2011 om 21:20

Gehackt?

Als de hyves of msn gehackt is,kun je aangifte doen,dat is strafbaar. ikken een jongen die hier een werkstraf voor gekregen heeft.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

03-04-2011 om 00:13

Pelle

Dat er iets niet klopt, dat is wel duidelijk. Ik wil alleen maar aangeven dat er méér manieren zijn om je als iemand anders voor te doen. Weet je hoeveel mensen een Twitter-account van NS volgen, dat helemaal niet van NS is? En een tijdje geleden hadden we de Carglass-rel op Twitter, ook zo'n leuk voorbeeld. Mensen geloofden massaal dat Carglass bepaalde dingen schreef, terwijl Carglass dat zelf niet had gedaan. Zoiets kan ook bij pubers gebeuren, héél eenvoudig. En daar kun je als puber, als ouder of als school maar amper wat aan doen.

Aangifte doen

altijd aangifte doen, alhoewel politie er vermoedelijk 'een melding' van maakt. Heb zelf zoiets ooit aa de hand gehad, overigens van een volwassene (nou ja, volwassen) die ons tel.nr op een homosite had gezet. Persoon is door betreffende site gewaarschuwd en verder krijg je noch van website noch van politie verder iets te horen laat staan dat ze jou beschermen (de privacy van de dader is heilig

digigrommetje

digigrommetje

03-04-2011 om 16:01

Dank voor jullie reacties

Blijkbaar ben ik iets te sumier geweest in mijn posting, maar ik wil en kan even niet te specifiek op de details ingaan ivm herkenbaarheid.

Ikzelf ben overigens niet in overtreding, want ik heb nergens gezegd dat ikzelf met bepaalde programma'tjes het IPadres aan het achterhalen ben.

Dank voor jullie reacties. We gaan in ieder geval aangifte doen, al is het maar alleen om de dader een signaal te geven dat we het hoog opnemen en het tot de bodem uitzoeken. Er zit een rot ei in de klas, die heel ver gaat om kinderen tegen elkaar op te zeggen. En dat rotte ei is best slim op de pc blijkbaar.

Overigens heb ik zelf even op internet zitten speuren, het is inderdaad echt helemaal niet moeilijk om msn of hyves bv. te hacken. Daarvoor staan gewoon programma's op internet. Kind kan de was doen, en dat blijkt.

Dank voor jullie reacties, ik laat het hierbij.

Ja kan echt

Hier speelde net zoiets in groep 7 was dat. Hoewel msm-en toen nog niet zo'n groot onderdeel van ieders leven was. Dochters account was ook gehackt. Wij kwamen daarachter (na eerst wat vage verhalen/beschuldigingen waar geen touw aan vast te knopen was) doordat we hadden gezegd dat áls dochter dát zei ze het gesprek moesten opslaan en printen en linea recta hier moesten komen (bij ons de ouders) dochter 'pestte' vooral haar eigen vriendin (huh?). Dus toen de moeder van vriendin hier op de stoep stond met een uitgedraaide print terwijl dochter mét opa in Amsterdam liep in madam Tuseau op dat moment om precies te zijn, wisten zowel de ouders van vriendin als ook wij dat haar acoount écht,écht gehackt was.
Wij vonden het zo ongeloofelijk. Toen waren de meesten nog niet zo computervaardig als nu en hacken in groep 7 dat lijkt zo onwerkelijk.
Wij zijn mét het bewijs en de ouders van vriendin naar school getogen. Daar bleek dat er meer waren, ook andere meiden zeiden dingen waarvan ze beweerden het niet gezegd te hebben......Er was niet specefiek 1 iemand op wie de hacker het gemunt had. Een stuk of 5 accounts zouden met regelmaat overgenomen worden (zo berekenden wij ong.). Er is veel over gepraat in de klas. De algemene conclusie van de ict-coördinator was dat die 5 (allen meiden) ergens w.s. op 1 p.c. ooit ingelogd hebben en iemand daar een wachtwoord-hack-programmaatje op los gelaten heeft. Misschien een computernurd broertje ofzo was het vermoeden (een 11 jarige leek ons erg onwaarschijnlijk). School heeft aangifte gedaan en de betreffende ouders zijn 'gehoord', de wijkagent is meerdere keren in de klas geweest met voorlichting over dat dit ook computercriminaliteit is en identiteitsfraude etc. Maar écht er wat aan gedaan hebben ze niet (die politie dus). De school had toen al een ict-coördinator die de leraar van de klas kon bijstaan die begreep veel beter de ins en outs en daar kwam veel steun van, ik denk niet dat leraar het anders begrepen had (hij wilde wel,maar wist zelf amper iets van msm) welke inpact dit op de klas had.
Eerst werd een waarschuwingsbrief naar alle ouders gedaan, waarin het verhaal uit de doeken werd gedaan (wij hoopten dat die klier dan op zou houden). En later (toen het maar bleef doorgaan), wachtwoord veranderen lukte niet omdat die pestkop de wachtwoorden zelf veranderd had (kinderen konden dus op een gegeven moment niet meer in hun eigen account). Toen is besloten dat alle kinderen een nieuwe account zouden openen, ook de kinderen die niet gehackt werden, gewoon voor hun eigen veiligheid of dat werd in ieder geval sterk aangeraden. Bijna de hele klas (op 2 jongens na) heeft dat ook gedaan. Ict-coórdinator wist hoe je adressen kon overzetten (van vrienden)en legde dat de kinderen uit. Daarna was het probleem opgelost. Iedereen was trouwens ook stukken oppassender vanaf toen.
groeten albana

Merel

Merel

04-04-2011 om 11:53

Dat veranderen ze ook

Ja als je eenmaal in iemands account zit kan je dat e-mail adres veranderen. De doorgewinterde hacker heeft daar natuurlijk allang aan gedacht. Ik weet het want heb het zien gebeuren met vriend van zoon en een kennis daar weer van. (zoon was dus niet betrokken maar die andere 2 onderling)

Ff ano;)

Ff ano;)

04-04-2011 om 16:41

Hacken vrij simpel idd

Het hacken van een hotmail kan heel simpel zijn als je elkaar goed kent... Vaak stellen mensen een geheime vraag in die beantwoordt moet worden als je je ww vergeten bent en die vragen zijn heel standaard en vrij makkelijk te raden (hoe heet je leraar Engels bijvoorbeeld

Hebben ze eenmaal toegang tot je hotmail zitten ze ook zo in je Hyves. Ze sturen je bv een krabbel vanaf hun eigen Hyves dan krijg jij een mailtje met een notificatie van Hyves en kunnen ze via de link in dat bericht zonder ww inloggen op je Hyves en daar dan snel het ww veranderen zodat jij er niet meer in kan.

Als je dus een nieuw hotmailaccount aanmaakt voor je dochter let er dan op dat ze een niet voor de handliggend antwoord instelt!

Is al behoorlijk lang geleden (pelle)

Dit speelde toen oudste in groep 7 zat en dat is 7 jaar geleden. (Ik dacht dat ik het erbij had gezet maar nu ik teruglees is dat niet zo) Volgens mij was er toen nog geen hyves of in ieder geval hadden die groep 7-eners dat nog niet. Habbo was toen de hit waarbij ook gejat werd dat het een lieve lust was.
Voor zover ik me herinner was msm gekoppeld aan een hotmailadres. Inderdaad met zo'n geheime vraag, die dus helemaal niet zo geheim is....
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.