Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

sandra

sandra

19-12-2010 om 11:27

Digitaal fotograferen

als ik fotoos wil uploaden van mijn fototoestel duurt het heeel lang en komen ze heeeeeeel groot over. Hoe kan ik dit voor altijd oplossen, zodat ik dat niet steeds per foto hoef te doen? Ik ben een digileek dus graag in Jip en janneke taal aub?
Ik heb een Panasonic dmc fs62

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maxime.M

Maxime.M

19-12-2010 om 14:20

Via camera of cardreader?

haal je ze binnen via de camera of via een cardreader?
Ik haal ze binnen via een cardreader en dit gaat redelijk snel. Vroeger had ik een oudere camera en ging het via een snoertje en cardreader in mijn printer en dat duurde vreselijk lang. Nu heb ik dus een cardreader met een firewire stekkertje en gaat het heel erg snel.

Inge M

Inge M

20-12-2010 om 20:40

Instelling camera?

Zou het kunnen dat jouw camera ingesteld staat op grote foto's met hoge kwaliteit. Dat is vaak niet nodig. Zeker als je niet van plan bent ze op A3 formaat te printen of af te laten drukken.
Ik kies vaak voor een kleinere maat met een redelijke kwaliteit. Met een goede camera kom je dan heel ver en blijven de mb's binnen de perken.

Maxime.M

Maxime.M

20-12-2010 om 22:41

Zonde

Dat zou ik nou echt nooit doen, foto's op lagere kwaliteit maken. Straks heb je een keer een prachtige voltreffer van een foto en dan kan je er niet eens een mooie vergroting of canvas van laten maken. Ik zou eerder gewoon even checken of je niet beter een nieuwe cardreader kan kopen (kosten echt maar iets van 15 euro gemiddeld) en dan gewoon op hoogste kwaliteit blijven fotograferen. Misschien is het wel handig om daarna, als alles op de computer staat een goede selectie maken van wat je houdt, ik zie namelijk bij veel vrienden/kennissen dat ze alles maar bewaren (mislukte foto's, of praktisch identieke foto's) en daar kan je natuurlijk ook heel van mb's mee winnen (heeft weliswaar niets met je vraag te maken, maar wel met de opslag ruimte op je computer, op een gegeven moment raakt het vol natuurlijk)
Oh en ik brand inderdaad ieder jaar een of meerdere dvd's met de foto's van dat jaar.

Kaartje

dus in Jip en Janneke taal : als het goed is, zit er onderop je fototoestel (tenminste bij mijn panasonic) een klepje waarachter je batterij en een SD kaartje zit.

Dat SD kaartje kun je waarschijnlijk in de cardreader op je pc steken en dan laadt deze heel snel in. Ik heb daarvoor wel de speciale Lumix Simple viewer op mijn pc staan, maar als het goed is installeert deze zich automatisch.

Gaat stukken sneller dan uploaden via een snoertje. Ik zou er ook niet voor kiezen om een lagere resolutie te kiezen, zonde

Sandra

Sandra

22-12-2010 om 13:21

Card reader?

Waar zit die card reader op mijn PC dan? Ik heb een Dell maar niet zo'n hele nieuwe hoor. Ik upload mijn fotoos nu inderdaad met een usb kabeltje van toestel naar PC en dat lukt me dus niet, fotoos te groot. Ik weet dus nu nog steeds niet wat ik moet doen. HELP!

Maxime.M

Maxime.M

22-12-2010 om 16:52

Sandra

google maar eens op cardreader, dat is een klein apparaatje waar je kaartje met foto's in kan. Je hebt veel cardreaders waar alle type kaartjes in passen, maar dat moet je wel even checken. Je kan bij jouw camera kijken welke kaart erin zit, zoek maar in de gebruiksaanwijzing, of anders gewoon naar een klepje op je toestel, meestal zit je kaartje daar waar ook je batterij zit, er naast dus. Kom je er nu niet uit, neem dan gewoon je camera een keer mee naar een fotozaak, daar kunnen ze je helpen. Zo'n cardreader is helemaal niet duur, echt tussen de 10 en 20 euro ongeveer en dan kan je voortaan op die manier je foto's van de camera afhalen, ik denk dat dat wel sneller zal gaan.

margje van dijk

margje van dijk

23-12-2010 om 11:41

Wel hoge resolutie

Net als Maxime zou ik er nooit over piekeren om foto's van een lagere resolutie te maken.

Overigens maak ik me ook niet zo'n zorgen over selecteren. Het is heel tijdrovend om je foto's te selecteren en te bepalen welke je houdt en welke je weggooit. Maar die megabytes op je computer groeien ook gewoon door. Over een paar jaar heb je weer een nieuwe computer nodig en heb je weer ontzettend veel meer ruimte op je harde schijf, daarbij vallen die paar gigabytes foto's weer totaa in het niet.

Mijn tactiek: regelmatig de foto's van de camera halen (inderdaad met een card reader), in een folder zetten die begint met de datum (jaar, maand, dag) en daarna zo uitgebreid mogelijk het onderwerp. Voor ieder nieuw onderwerp een nieuwe folder, zelfs als het van dezelfde dag is. Mijn foto's zitten bijvoorbeeld in een folder '2010_12_18_01_KerstboomKinderenHelpenVersieren' of zoiets, en daaronder een folder '2010_12_18_02_KinderenSpelenKerstliedjes'. In elk van die folders kunnen 5, 10 of 100 foto's zitten, dat maakt niet uit, zolang het maar met dat onderwerp te maken heeft. Je ziet dat ik folders van dezelfde dag dus ook nog eens met '01' en '02' nummer, om ook de chronologische volgorde van de onderwerpen op één dag te handhaven.

Dit doe ik al zo sinds 2003, en ik kan altijd vrij moeiteloos welke foto dan ook terugvinden.

Margje

margje van dijk

margje van dijk

23-12-2010 om 11:46

Nog even voor de goede orde: met folder bedoel ik dus 'map' (ik werk altijd op Engelse Windows, vandaar).

En om het helemaal compleet te maken: die folders staan allemaal weer in een hoofdfolder "2010", zoals ik dus inmiddels van elk jaar een folder heb, anders heb je wel een ellenlange lijst folders in je mapje "Fotos".

En de hele folder/map "Fotos" (met al die jaren erin en daarbinnen al die datumfolders) heb ik ook naar een externe harde schijf gekopieerd. Dus als je weer nieuwe folders toevoegt, moet je deze ook weer aan je externe harde schijf toevoegen. (Niet elke keer de héle map Fotos opnieuw kopieren

Mijn vuistregel is: zolang de foto's nog op het kaartje van de camera staan, hoef ik de backup naar de externe harde schijf niet persé op orde te hebben (want mocht mijn computer stuk gaan, dan staan de foto's dus ook nog op de camera zelf). Maar als ik het kaartje van de camera leeggooi, moet ik de backup ook geregeld hebben.

Margje

Maxime.M

Maxime.M

23-12-2010 om 16:12

Margje

Ik bedoel dat je dat eigenlijk meteen moet selecteren. Dus je haalt de foto's van je camera en checkt meteen even wat je houdt en wat niet. En daarbij hoef je dan niet ingewikkeld te doen, alle twijfelgevallen hou je bijvoorbeeld ook gewoon. Achteraf gaan selecteren is bijna geen doen. Wat ik zelf ook al probeer te doen is meteen de leukste foto's van de kinderen kopieren naar een mapje op mijn buroblad. Ik ben namelijk al 4 jaar aan het proberen een digitaal boek te maken, alleen ik maak het nooit af en er komen steeds foto's bij (eigen schuld natuurlijk, ik werk niet echt door) maar dat selecteren van de begin serie foto's voor dat boek, dat duurde ook al zo lang, dat hoeft nu dus niet meer omdat ik dat meteen doe zodra ik de foto's van de camera af haal. En ik gooi dus ook inmiddels meteen de stomme weg (dochter maakt foto's van de poes, ongeveer 7 dezelfde en ook meteen foto's vanuit het raam van de tuin en schuur en fiets...je weet wel van die foto's waar je niets mee hoeft of kan. Die doe ik dan meteen weg, samen met 5 foto's van de poes, want 2 foto's is eigenlijk voldoende en ze lijken ook nog eens erg sterk op elkaar.
Verder brand ik ieder jaar een dvd van dat jaar. Na oud en nieuw heb ik nog 2 dagen vrij en ga ik dat dus even doen voor dit jaar. Ik sorteer de foto's net zoals jij dat doet en dat is redelijk overzichtelijk inderdaad.

margje van dijk

margje van dijk

23-12-2010 om 23:22

Ja, dat is natuurlijk zo

Ooit moet je selecteren, tenminste als je een album wilt maken Het is inderdaad wel slim om dat meteen te doen.

Maar ik doe het niet. Sowieso vind ik vaak achteraf andere foto's mooi dan op het moment zelf, let ik op andere dingen (heb ik tenmiste al vaker gemerkt bij foto's uit het verleden). En qua opslagruimte hoef je dat dus echt niet te doen, tenzij je elke dag honderd foto's maakt. Want die opslagruimte groeit met je mee en je verzameling foto's wordt naar verhouding steeds minder.

Verder was ik wat erg expliciet in mijn uitleg over hoe ik foto's opsla, en dat was zeker niet voor jou bedoeld Maar aangezien Sandra vroeg om Jip en Janneke taal, dacht ik dat het misschien ook handig was om dit onderdeel vrij basaal uit te leggen.

Overigens lieg ik, want ik doe het helemaal niet met een cardreader (foto's uit mijn camera uitlezen), maar met een USB-snoertje. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit software daarvoor heb geinstalleerd. Ik steek gewoon het snoertje in de zijkant van mijn camera en dan in mijn laptop, ik zet de camera aan en dan wordt-ie herkend als een extra 'locatie' en dan sleur ik de foto's eraf.

Margje

Maxime.M

Maxime.M

24-12-2010 om 12:15

Ook snoertje

Ja bij mijn kleine nieuwe camera doe ik het ook met een snoertje en dat gaat heel snel, maar wellicht heeft Sandra toch een wat oudere camera en ze heeft problemen met het uploaden, het gaat heel erg langzaam.
Ik heb dat ooit met mijn andere camera ook gehad, toen had ik een zgn 'traag' snoertje. (vraag me niet hoe dat komt, dat weet ik niet eens in jip en janneke taal uit te leggen haha) maar toen heb ik een cardreader gekocht en ging de upload van 10 minuten naar 1 minuut (100 foto's van ongeveer 2 mb per stuk) dus even iets vernieuwen kan heel erg goed helpen, en wat ik al schreef, zo'n cardreader kost tegenwoordig bijna niets.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.