Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

ayla

ayla

03-11-2008 om 11:15

Digitaal foto's bewaren

Naarmate ik steeds meer foto's krijg begin ik me steeds meer af te vragen hoe ik ze allemaal moet bewaren, digitaal bedoel ik. Ik durf ze niet alleen op een cd te branden want de cd kan kapot gaan, maar van 10 jaar foto's op de pc bewaren heeft ook weinig zin. Wat is nou het beste om alle foto's digitaal te bewaren?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

03-11-2008 om 11:29

Externe harddrive

Koop zo'n externe harde schijf, voor 500 Gb betaal je tegemwoordig minder dan 100 euro. (Als elke foto 5 MB zou zijn - de mijne zijn dat niet hoor) kun je daar 500.000 foto's op kwijt).

Je stopt die externe harde schijf met zo'n USB-stekkertje in je computer en dan heb je opeens een schijfletter extra (bv. G waar je alles heen kunt slepen wat je wilt back-uppen. (Het kunnen ook andere dingen zijn dan foto's).

Hij is dus ook werkelijk extern: als je computer zijn laatste adem uitblaast heb je altijd die schijf nog. Hij doet het op elke willekeurige andere computer net zo goed.

Zelf back-up ik alles eens in de maand of zo, en daarna doe ik ook de stekker uit die externe harde schijf, zodat-ie ook niet per ongeluk een blikseminslag kan krijgen of iets dergelijks.

Wat ik verder doe: de foto's op meerdere PC's zetten. Ik heb een laptop en een desktop PC en ik zorg altijd dat de foto's op beide staan. Als de ene PC weg of stuk raakt heb je ze nog op de andere.

Op mijn USB-stick (4 G heb ik een folder 'FotosNaarDesktop', en 'FotosNaarLaptop': telkens als ik foto's uitlees uit de fotocamera (dat kan zowel op desktop als laptop) zet ik ze meteen ook op mijn USB-stick, anders weet ik niet meer wat op wat staat.

Op CD brand ik niet meer. Die dingen hebben toch maar een beperkt leven, dan moet je ze al om de paar jaar allemaal opnieuw branden.

Margje

Linda99

Linda99

03-11-2008 om 19:28

Ook

Hier ook een externe harde schijf. Daarbij probeer ik ook regelmatig een cd te branden want harde schijven gaan over het algemeen sneller stuk dan een cd.......

Marie L

Marie L

04-11-2008 om 08:58

Tip van professional

Idd een externe harde schijf gebruiken. Als je jpg-bestanden goed wilt bewaren, zou je ze af en toe moeten openen en weer sluiten. Je kunt ook je jpg- bestanden omzetten naar tif en dan heb je er de rest van je leven plezier van.

Marie-Louise

margje van dijk

margje van dijk

04-11-2008 om 12:29

Aargh cameron

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk! (100.000 foto's).

Margje

Externe harde schijf is geen back up!

Gebruik nooit je externe harde schijf als back up !
Die van mij is een maand geleden doorgebrand en zodoende ben ik alle foto’s van een jaar kwijt.

Ik maakte sowieso altijd al een maandmap waar de foto’s ingingen, en nu ga ik dus per maand een cd of dvd maken.

rive1

rive1

04-11-2008 om 16:34

Backup < > archief

"Gebruik nooit je externe harde schijf als back up !
Die van mij is een maand geleden doorgebrand en zodoende ben ik alle foto’s van een jaar kwijt."

Dan heb je die externe harde schijf als archief gebruikt, niet als backup. Bij het vernietigen van een backup heb je altijd het origineel nog!

Ron

Ron

18-11-2008 om 15:50

En dan nu het goede antwoord

in dit draadje zijn er voorstanders van cd/dvd's en van harde schijven. mijn advies: vetrouw ze allebei niet. zelf gebrande schijven kunnen al na enkele jaren hun data verliezen (pas vooral op met zonlicht). Harde schijven kunnen crashen en dan kan de data ook verdwenen zijn of alleen voor heel veel geld terug te halen.

tapes zijn onhandig en niet te betalen. m.i. de beste oplossing is een oplossing met harde schijven maar dan wel in raid/mirror opstelling. data staat dan altijd op twee schijven, gaat er eentje kapot dan is er nog niks aan de hand.

voor een aantal voorbeelden zie: http://www.raidshop.nl/

Gr.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.