Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Dochter heeft tig sociale media accounts

Op het schoolplein werd ik aangesproken op wat mijn oudste op Instagram heeft gezet. Uhmmm… Zit ze daarop dan? Bij navraag is mijn dochter alles gaan ontkennen maar ik heb toen de telefoon doorgespeurd. Ze staat ingelogd op 1 account maar heeft nog minstens vijf accounts met namen als “prive” en “verwijderdnieuweaccount”. Daarnaast heeft ze ook nog minstens twee tiktok accounts en blijkt ze op Snapchat te zitten. 

Mijn dochter mag helemaal niet zomaar dit doen en zegt haar wachtwoorden kwijt te zijn. Op haar gmail is alleen van een instagramaccount en haar Snapchat wat binnen gekomen. Van Tiktok helemaal niks. 

Hoe haal ik mijn dochters accounts weg?


Ik weet niet wat de voorwaarden zijn van deze media, maar kan goed zijn dat je als minderjarige helemaal geen account mag hebben zonder toestemming van ouders. Onder de 13 mag je überhaupt geen account op tiktok. Misschien contact opnemen met de betreffende diensten, wellicht dat zij de boel kunnen blokkeren?

Femke3000

Femke3000

26-06-2021 om 11:17 Topicstarter

Die tiktok profielen zijn al gerapporteerd maar er volgt geen reactie op. Die waar een mail van kwam hebben we wel zelf verwijderd… 


Femke3000

Femke3000

14-07-2021 om 19:50 Topicstarter

Accounts zijn inmiddels verwijderd! in haar vriendengroepje bleek iedereen elkaars inlognamen en wachtwoorden te hebben. Ze had meerdere mailadressen en was vergeten dat die in een whatsappgesprek zijn gedeeld. 

dochter haar mobiel krijgt ze voorlopig alleen terug onder begeleiding en ze mag ook geen accounts meer maken. (Over het delen van wachtwoorden beraad ik mij nog... Eigenlijk mag het niet maar zonder waren die accounts er nog)

Femke3000 schreef op 14-07-2021 om 19:50:

Accounts zijn inmiddels verwijderd! in haar vriendengroepje bleek iedereen elkaars inlognamen en wachtwoorden te hebben. Ze had meerdere mailadressen en was vergeten dat die in een whatsappgesprek zijn gedeeld.

dochter haar mobiel krijgt ze voorlopig alleen terug onder begeleiding en ze mag ook geen accounts meer maken. (Over het delen van wachtwoorden beraad ik mij nog... Eigenlijk mag het niet maar zonder waren die accounts er nog)

Fijn dat het gelukt is betreffende account te verwijderen.
Maar laat haar alsjeblieft geen wachtwoord delen. Want dan kan iedereen onder haar naam dus dingen gaan schrijven.

Dit is dochter ook overkomen. Ze had bij vriendin ingelogt en blijkbaar wachtwoord op diens pc opgeslagen. Toen kwam er een klacht dat ze rare berichten had gestuurd naar een vader van een gezamelijke vriendin. Bleek dus niet door dochter maar vriendin te zijn gedaan.

Wachtwoorden deel je niet. Net als je pincode. Dat is les 1 in het omgaan met (sociale) media/internet. En dat iedereen het doet is geen reden om het dan ook maar te doen. Jij bent verantwoordelijk voor jouw account en wat er op staat, niet je vrienden. Op het moment dat je je vrienden toegang geeft tot jouw account en ze kunnen er dingen op zetten, krijg jij daar problemen mee. 
Voorlopig geen accounts dus. En als het wel weer mag is één account per medium genoeg. Dan kun je de wachtwoorden ook nog onthouden.

Femke3000

Femke3000

19-07-2021 om 11:16 Topicstarter

Hebben jullie helemaal gelijk in. Misschien krijgt ze er in de toekomst een boekje met slot voor. En voorlopig mag ze niet op sociale media. Ze lijkt nu zelf ook geschrokken.

Het gaat over dat je als ouder op het schoolplein bent aangesproken, dus vast nog niet de middelbare school?
Wachtwoorden kan je op je telefoon opslaan in de Wachtwoordmanager. Als je dochter ooit ergens nog een account aanmaakt (vast wel, al was het maar voor een bestelling op bol.com of zo) kan je haar daarop wijzen.
Volgens mij kan je ook heel vaak wachtwoorden herstellen met je 06-nummer dus mits die niet steeds verandert kan ze die ook elke keer dat ze zich ergens registreert opgeven.

MamaE schreef op 15-07-2021 om 12:35:

Wachtwoorden deel je niet. Net als je pincode. Dat is les 1 in het omgaan met (sociale) media/internet. En dat iedereen het doet is geen reden om het dan ook maar te doen. Jij bent verantwoordelijk voor jouw account en wat er op staat, niet je vrienden. Op het moment dat je je vrienden toegang geeft tot jouw account en ze kunnen er dingen op zetten, krijg jij daar problemen mee.
Voorlopig geen accounts dus. En als het wel weer mag is één account per medium genoeg. Dan kun je de wachtwoorden ook nog onthouden.

Ik vond het zelf net raar om te lezen dat vriendinnen elkaars wachtwoord kennen... Waarvoor? Sorry maar ik zit diep na te denken en ik kan geen goede reden bedenken. Behalve dat het misschien iets onder de meisjes is als "als jij mijn BF bent dan geef je je mijn wachtwoord" of zo.


Mailadressen zijn trouwens toch gekoppeld aan een 06-nummer? Ik moest iig laatst voor mijn werk een Gmail-account aanmaken en dat kon niet zonder invoer van mijn 06. Dus dan hoefden die toch ook niet in een Whatsappgroep worden gedeeld?


Ik weet niet om welke leeftijd het gaat maar dit klinkt als dat de kinderen al op internet zitten als ze voorlichting erover krijgen. Net zoiets als dat wij vroeger pas op de middelbare school les kregen over menstruatie terwijl de meeste meisjes het "allang" waren.


Tiktok heeft inmiddels het aanmeldingsbeleid aangepast. Eerst konden de kinderen zich aanmelden zonder een mailadres te bevestigen en zo tientallen accounts maken.
Ik kijk regelmatig mee met mijn kinderen en zie in hun vriendenlijsten vaak meermaals dezelfde namen staan.
Dat je dochter meerdere mailadressen heeft vind ik wel knap. Ik moest er laatst een aanmaken voor een programma van mijn werk en moest dat adres bevestigen met mijn mobiele nummer.

Bijtje82

Bijtje82

20-02-2022 om 15:57

Ze checken je leeftijd vaak ook adhv je geboorte datum, maar ook daar kun je makkelijk iets anders invullen. 

kipp1998 schreef op 29-01-2022 om 22:47:

[..]


Mailadressen zijn trouwens toch gekoppeld aan een 06-nummer? Ik moest iig laatst voor mijn werk een Gmail-account aanmaken en dat kon niet zonder invoer van mijn 06. Dus dan hoefden die toch ook niet in een Whatsappgroep worden gedeeld?

Icloud is ook gekoppeld aan een mobiel nummer. Misschien zijn er mailproviders waar dat niet zo is?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.