Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

greetje

greetje

10-01-2010 om 13:38

E-reader

ik denk erover om een e-reader aan te schaffen. Lijkt me zo handig, altijd een boek bij me en eindelijk eens genoeg te lezen op vakantie. Wie kan me tips geven bij nde aanschaf van zo'n ding. Ik vind ze nog best duur en weet eigenlijk ook niet goed waar op te letten. Ook wil ik graag weten, gebruiken jullie het ook echt? Of blijft papier beter??
Ik hoor het graag, gr. Greetje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jolijt

Jolijt

10-01-2010 om 14:21

Mijn ervaring

Ik ben gek op gadgets en heb ook een E-reader.
De Sony PRS300. Heb 'm sinds september in gebruik en er zo'n 8 boeken op gelezen.
Het 5" scherm van mijn reader vind ik erg klein; de optie om het lettertype te vergroten gebruik je dan niet omdat er dan nog maar een paar woorden op een regel gaan. Voordeel is wel dat ie heel makkelijk met je meereist.
De leeskwaliteit is prima, maar met slecht licht kun je langer in een gewoon boek lezen dan op de reader.
Als je meerdere e-readers op het oog hebt, let dan op waar je blz kunt omslaan (bij die van mij zit het in het midden... niet echt een handige plek). Het lezen op steeds hetzelfde vlak ervaar ik als heel handig.
Bladeren in het boek is moeilijk; het is fijn als er een mogelijkheid op zit om aantekeningen te maken (bookmarken kunnen de meesten wel). Nog fijner is het als je in een boek kunt laten zoeken. (waar staat persoon X).
De software op de Sony is niet echt handig; je kunt er niet veel kanten mee op (bv een map met thrillers en literatuur of gelezen/ongelezen markeren). Heb van andere reader echter geen betere berichten gehoord.
Alles bij elkaar ben ik heel blij met mijn E-reader. Voornamelijk omdat hij heel makkelijk meeneemt en je altijd meerder boeken bij je kunt hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-01-2010 om 15:36

Licht

zit er in een e-reader geen licht dan?

Jolijt

Jolijt

10-01-2010 om 16:47

Licht

Er zijn een paar readers die een lichtje hebben; maar dat schijnt dan op de reader. Het rustige lezen van een e-reader komt juist door het feit dat er geen back-light is. Het vorige Sony model had een leuk lampje; een plexiglas plaat die je over de reader kon leggen. Maar kennelijk beviel die niet erg goed, want voor de nieuwe modellen is ie er (nog) niet gekomen.

Ik wacht nog op die nieuwe tablet

Las in de krant dat er ws dit jaar een soort 'tablet' komt die je als ereader kunt gebruiken en als mobiel internet, dát lijkt me wel wat!

Jolijt

Jolijt

10-01-2010 om 20:49

Mien

Deze is net gepresenteerd: http://www.gadgetgarden.nl/2010/01/hp-windows-7-slate-pc-gepresenteerd/

En Apple komt de 26e januari met een 'mededeling'....

Naast deze twee hebben ook de grote 7" sony (nog niet te koop in NL) en de Nook (van Barnes & Noble, verkrijgbaarheid minimaal in NL) mijn interesse.

Inge M

Inge M

10-01-2010 om 22:24

Volkskrant had een recensie

een paar maanden geleden werden er meerdere readers beoordeeld. Misschien kun je dat nog terugvinden?
Kijk ook eens of de consumentenbond binnenkort de readers test.
Ik wil ook ooit zo'n ding, maar ik wacht nog op goedkopere boeken voor een e-reader.

Jolijt

psies, zo eentje... alvast voorpret

greetje

greetje

13-01-2010 om 15:20

Ervaringen

Dank voor jullie reacties maar ben ook op zoek naar ervaringen van mensen die wel al een e-reader gebruiken. Wie o wie,

alvast bedankt

mirreke

mirreke

13-01-2010 om 17:17

Kindle, van amazon

Maar ik denk niet dat je daar Nederlandstalige boeken op kunt krijgen. Voor mij ideaal, ik lees vrijwel geen Nederlands.
Ik wacht ook op de announcement van Apple...
Ik zou nog even wachten, ik denk dat de prijzen nog wel iets gaan zakken.

Jolijt

Jolijt

13-01-2010 om 19:15

Mirreke

Als je naast het Engels ook nog Nederlands wilt (kunnen) lezen is de Nook van Barnes & Noble misschien ook een optie. Die leest nl Epub formaat. Het is alleen nog niet helemaal duidelijk hoe het met het bestellen van boeken gaat. De boeken in Amerika liggen op hetzelfde prijsniveau, Amazon vraagt meer voor de boeken buiten Amerika. B&N heeft nog niet veel uitspraken gedaan, maar de Nook is ook nog maar net uit.

Jolijt

Jolijt

13-01-2010 om 19:16

Greetje

Had je iets anders verwacht aan ervaring??? Heb je specifiekere vragen?

greetje

greetje

13-01-2010 om 21:32

Jolijt sorry jouw reactie was natuurlijk

precies dat waar ik om vroeg. Ik heb niet goed gereageerd, had duidelijker moeten zijn. Ik was op zoek naar meer ervaringen van andere, over andere merken. Wat bevalt wel en wat niet.
In ieder geval allemaal dank voor het reageren.

Rob

Rob

14-01-2010 om 17:45

Hier een sony e-reader

Bewust gekozen voor het kleinere model omdat je die wel makkelijk mee kan nemen in een binnenzak. Ook het touch screen en markeren wat wel kan bij het grotere model had ik geen behoefte aan.
Heb er nu 1 boek op uitgelezen en ben positief over de manier van lezen. Ik lees alles meestal in de middelste stand qua letter grootte en daarin wordt voldoen getoond om makkelijk door te lezen. Het omslaan zou iets sneller mogen, maar is nog niet te hinderlijk tot nu toe.
Voornamelijk het gewicht deed me besluiten om over te stappen. Het is veel lichter dan een boek, dus makkelijker vast te houden. Je moet er vanuit gaan dat je het leest als een boek, dus met voldoende licht. Er zit geen verlichting in, maar dat is dus wel weer rustiger voor je ogen.
Grootste test wordt in de vakantie, waar we nogmaar kilo's boeken meenamen, wordt het nu 1 apparaatje met daarop een flinke verzameling boeken.
Rob

Annet

Annet

14-01-2010 om 21:46

Hebben wij dan 4 e-readers nodig?

Wij zijn een gezin van vier en lezen allemaal graag. Als ik een e-reader koop, hoeven we een aantal boeken minder mee te nemen. Maar de rest heeft nog steeds dezelfde hoeveelheid boeken nodig. Sterker nog, het voordeel van twee personen die hetzelfde boek lezen valt weg. Dat was nu juist zo handig, nu dochter boeken begint te lezen die ik ook leuk vind. (met man heb ik nauwelijks een uitwisseling van boeken).
Het is natuurlijk geen optie om beurten te regelen op de e-reader.
Ik ben plotseling minder enthousiast.

Stenna

Stenna

14-01-2010 om 22:20

Ook sony

Ik heb ook een sony ereader, al een tijd. Ideaal als je veel treint en vliegt, ipv altijd zware boeken mee.

kiek

kiek

16-01-2010 om 07:18

Bebook

ik heb sinds een paar maanden een bebook en ik vind het geweldig. Ik heb hem meestal in mijn tas als ik onderweg ben en overal kan ik lezen, heerlijk. Op deze reader kan ik veel verschillende bestanden lezen, epub, pdf maar ook mobi. In bed kan ik op 1 zij blijven liggen zonder dat ik mijn boek bij iedere blz moet verplaatsen. En als ik een boek wil kopen, kan ik s avonds gewoon achter internet via bol.com een boek kopen en twee minuten later heb ik de downloadlink in mijn mailbox.
Het enigste nadeel is dat de boeken niet echt uit te lenen zijn. Voorheen gingen mijn gelezen boeken altijd de familie in en kreeg ik ze maanden later terug nadat iedereen het boek had gelezen. De digitale boeken kun je op 5 verschillende systemen/ apparaten lezen en daarna kun je geen 6e apparaat gebruiken om het boek te lezen. Maar na een google kun je dat uitschakelen..... Voor mij niet om illegale dingen mee te doen, maar mijn kinderen zijn dyslectisch en tot een tijdje terug moest ik leesboeken altijd inscannen zodat ze ze op de computer kunnen lezen. Nu kan ik ze unlocken en omzetten naar pdf. Dat scheelt mij een hoop werk.
Kortom, ik ben alleen maar positief en geniet dagelijks van mijn bebook!
gr,
kiek

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.