Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Bijtje82

Bijtje82

09-06-2023 om 18:32

Ebook schrijven

Beste forummers,

Wie kan er een online service aanraden waar ik een Ebook mee kan schrijven? 
Zou fijn zijn als het een gratis service is, maar geen pre.

Liefst een service waar sjablonen beschikbaar zijn en indien tegen betaling, graag iets waar je kunt betalen met Ideal of Klarna.
De services die ik zelf gevonden heb vragen allemaal om creditcard betaling of PayPal. 

Wat bedoel je met e-book schrijven?
Wil je een speciale vormgeving of is het gewoon alleen tekst?

Ik heb twee boeken geschreven en beiden gewoon in word. Als word document doorgestuurd naar de uitgever die het vervolgens in hun eigen template zetten en hun eigen vormgeving gebruiken.

Als een boek wil schrijven dat meer is dan alleen platte tekst (eventueel illustraties of verschillende kaders) dan zou ik eerst met de uitgever overleggen wat ze accepteren en waarschijnlijk hebben zij wel een template die je kan gebruiken.

Qua Apps heb ik positieve verhalen gehoord over Scrivener:
https://www.literatureandlatte.com/scrivener/features?os=macOS 

Je kan het een paar dagen gratis uitproberen en bestaat voor zowel windows als apple.

Bijtje82

Bijtje82

09-06-2023 om 18:51

Asha schreef op 09-06-2023 om 18:43:

Wat bedoel je met e-book schrijven?
Wil je een speciale vormgeving of is het gewoon alleen tekst?

Ik heb twee boeken geschreven en beiden gewoon in word. Als word document doorgestuurd naar de uitgever die het vervolgens in hun eigen template zetten en hun eigen vormgeving gebruiken.

Als een boek wil schrijven dat meer is dan alleen platte tekst (eventueel illustraties of verschillende kaders) dan zou ik eerst met de uitgever overleggen wat ze accepteren en waarschijnlijk hebben zij wel een template die je kan gebruiken.

Qua Apps heb ik positieve verhalen gehoord over Scrivener:
https://www.literatureandlatte.com/scrivener/features?os=macOS

Je kan het een paar dagen gratis uitproberen en bestaat voor zowel windows als apple.

Nee het moet echt wel meer dan alleen platte tekst. Het wordt een informatieve, downloadbare gids voor de website die ik in opdracht beheer. 

Het Ebook wordt dus digitaal toegestuurd na inschrijving. 

Heb gisteren best wel een net exemplaar in elkaar gezet, maar kan deze dus niet gebruiken omdat hij achter een betaalpagina zit die alleen creditcard en PayPal accepteert. Baal dus enorm omdat er best veel tijd in zit.

Ik zal eens kijken bij die link. B

Zit nu bij Adobe te kijken, maar dat heeft ook niet echt wat ik zoek. Daar is alleen de eerste pagina vormgegeven.

kun je via die website niet een betaling via bv Mollie laten doen? Ik roep maar wat hè, maar voor een webshop heb je diverse mogelijkheden qua betalen.

Waarom wil je geen Paypal? Ik heb het en maak indien nodig geld over, maar ik heb mijn bankrekening er niet aan gekoppeld. Het is een extra handeling, maar het komt nogal eens voor dat ik iets koop wat alleen met PayPal is te betalen.

Bijtje82

Bijtje82

09-06-2023 om 19:36

Fourtyfour schreef op 09-06-2023 om 19:23:

kun je via die website niet een betaling via bv Mollie laten doen? Ik roep maar wat hè, maar voor een webshop heb je diverse mogelijkheden qua betalen.

Nee helaas...

Op de homepage staat mega groot MAAK GRATIS.. 

En vervolgens moet je $150 lappen om je bestand te downloaden. 

Bijtje82

Bijtje82

09-06-2023 om 19:40

Rune schreef op 09-06-2023 om 19:31:

Waarom wil je geen Paypal? Ik heb het en maak indien nodig geld over, maar ik heb mijn bankrekening er niet aan gekoppeld. Het is een extra handeling, maar het komt nogal eens voor dat ik iets koop wat alleen met PayPal is te betalen.

De vraag is niet waar ik wel of geen betaalaccount wil aanmaken. Ik zoek een programma waar dat niet hoeft. Waar ik gewoon Klarna of Ideal kan gebruiken indien nodig. Het is iets zakelijke, niet privé.

Bijtje82

Bijtje82

09-06-2023 om 22:12

Ik heb inmiddels eea voor elkaar gekregen met Canva. 

Misschien blonde vraag, maar waarom maak je de opmaak niet helemaal in Word en sla je het vervolgens op als PDF-document? Of wil je per se een epub-fomat?

Bijtje82

Bijtje82

10-06-2023 om 07:05

Courage schreef op 10-06-2023 om 00:09:

Misschien blonde vraag, maar waarom maak je de opmaak niet helemaal in Word en sla je het vervolgens op als PDF-document? Of wil je per se een epub-fomat?

Vanwege de lay-out en de opmaak. Als ik een compleet sjabloon heb dat ik kan gebruiken dan hoef ik minder tijd te steken in het esthetische gebeuren of me druk te maken over de opbouw van het document. 

Ik had nu eigenlijk gewoon te weinig tijd omdat het een beetje een haastklus was. Een volgend document zou ik wel helemaal zelf kunnen opmaken. 

Dus het is puur gemak.

Okay, ik begrijp het. Misschien zijn er ook wel gratis Word-sjablonen te vinden voor zoiets.
Overigens niet dat Word nu gemaakt is voor het opmaken van documenten en drukwerk, maar voor een e-book zou het kunnen volstaan als je een beetje handig bent ermee. Met een sjabloon zou dat wel sneller gaan inderdaad.

Bijtje82

Bijtje82

10-06-2023 om 14:22

Courage schreef op 10-06-2023 om 10:49:

Okay, ik begrijp het. Misschien zijn er ook wel gratis Word-sjablonen te vinden voor zoiets.
Overigens niet dat Word nu gemaakt is voor het opmaken van documenten en drukwerk, maar voor een e-book zou het kunnen volstaan als je een beetje handig bent ermee. Met een sjabloon zou dat wel sneller gaan inderdaad.

Ik weet niet in hoeverre Word biedt wat we zoeken. Bij Word denk ik vooral aan platte tekst en beperkte opmaak mogelijkheden. 

Maar misschien dat de laatste nieuwe versies wel veel meer kunnen dan standaard platte tekst met platte plaatjes. 

Onderstaand is wel zo'n beetje het minimale uitgangspunt. 

EbookTemplate001.jpg

Je kan een eind komen in Word, bijvoorbeeld de linkerpagina lukt nog wel. Maar de pagina rechts zou ik niet meer aandurven in Word. Als het het al lukt, dan is het met bloed, zweet en tranen.

Misschien met Publisher? Als alternatief voor Word.

Bijtje82

Bijtje82

10-06-2023 om 20:21

Courage schreef op 10-06-2023 om 14:33:

Je kan een eind komen in Word, bijvoorbeeld de linkerpagina lukt nog wel. Maar de pagina rechts zou ik niet meer aandurven in Word. Als het het al lukt, dan is het met bloed, zweet en tranen.

Ja en ik bedoelde dan ook meer die rechter 😁. 

Bijtje82

Bijtje82

10-06-2023 om 20:47

Annelies58 schreef op 10-06-2023 om 14:39:

Misschien met Publisher? Als alternatief voor Word.

Daar ga ik eens naar kijken. Bedankt. 

Dit is voor mij nog heel nieuw, dus ben nog een beetje zoekende.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.