Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Electronische agenda

Ik heb echt iets nodig dat me een seintje geeft als ik een afspraak heb, een papieren agenda werkt helaas niet, daar vergeet ik in te kijken. Nu heb ik mijn afspraken in de kalender van mijn telefoon staan, maar dat werkt niet echt prettig, dus ik zoek iets anders en liefst niet te duur. Ik zat te denken aan een kleine (7") tablet, die kwam ik tegen rond de 90-100 euro, maar kunnen die ook wat ik wil? Het gaat me echt primair om een agenda die me vooraf met een geluid duidelijk maakt dat ik een afspraak heb, het liefst wil ik ook per afspraak in kunnen stellen hoe ver van te voren ik het signaal krijg. Het moet niet te groot zijn, want ik moet het makkelijk mee kunnen nemen.
Ik heb ook gedacht aan een nieuwe telefoon, maar eigenlijk wil ik dat niet, want mijn telefoon bevalt als telefoon prima en ik heb het idee dat een nieuwe telefoon duurder is dan een goedkope tablet, vooral omdat ik geen duur abonnement nodig heb (nu 2,50 en dat is ruim voldoende)
Kan iemand me hierin adviseren? Ik heb er echt totaal geen verstand van.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tja

ik zal wel suf zijn hoor, maar afspraken die je in een traditionele papieren agenda zet zijn dezelfde afspraken die je op een of ander electronisch ding moet zetten. Daar moet je sowieso aan denken.

Is het echt te lastig om 's avonds (voor de volgende dag) en 's ochtends (voor de lopende dag) in je papieren agenda te kijken? Als je dat ding op een voor de hand liggende plek legt (keuken? gang? naast de telefoon of PC?) legt moet dat toch te doen zijn?
desnoods laat je daarnaast het alarm van je telefoon gaan als je iets echt niet mag missen.
Of je laat in Outlook een waarschuwing opbliepen als je computert?

margje van dijk

margje van dijk

19-09-2011 om 19:40

Wel telefoon

Sinds ik mijn smartphone heb is er ook op kalendergebied een wereld voor me open gegaan

Ik was ook van de papieren agenda: ik had zo'n leren Succes agenda, met ringbandje en vulling die je elk jaar verving), die ik zo koesterde (tot en met het regelmatig eraan ruiken en aaien), waar ik mijn hele leven in bewaarde. Ik had niet gedacht dat ik ooit op een punt zou geraken waarbij ik die agenda niét meer automatisch overal mee naartoe zou nemen, samen met mijn portemonnee, sleutels en zonnebril.

Maar nu is het al zo ver dat ik hem niet alleen niet meer nodig heb, maar ik vind hem zelfs groot en onhandig en lelijk en totaal overbodig. En dat allemaal door mijn nieuwe telefoon.

Ik heb een Android telefoon (Samsung Galaxy heb ik), die gekoppeld is aan mijn gmail-account. Dus agenda-afspraken kan ik zowel in mijn telefoon erin zetten, als ook gewoon op mijn computer (gmail in gaan en dan menu item 'agenda' aanklikken). Dat synchroniseert regelmatig (je kunt zelf instellen hoe vaak) en nu heb ik dus én op m'n computer (google calendar), én in mijn telefoon altijd een actuele agenda.

Reminders kun je instellen (eenmalig - voor alle afspraken - of per afspraak instellen). Je kunt een alarmpje krijgen of een mailtje, op momenten die je zelf kiest. (Als er mail binnenkomt, zie ik dat ook meteen op mijn telefoon, dus dat werkt ook als reminder).

Sinds vorige week heb ik de gezinsagenda in gebruik genomen, en nu is het nóg beter. Je kunt een extra agenda toevoegen aan je gmail-account, en dat heb ik gedaan ('gezinsagenda' dus). De afspraken die voor thuis relevant zijn zet ik op de gezinsagenda, en mijn eigen afspraken blijven in mijn eigen agenda. Je kunt per agenda een kleur instellen, dus aan de kleur van de afspraak zie je meteen of het iets van thuis of iets van werk is. (Geheel terzijde: mijn werk-agenda synchroniseert óók nog met mijn google agenda, dus ik heb altijd alles in één overzicht, op kleur).

De gezinsagenda kun je delen met de mensen die je zelf kiest: je geeft de (gmail) accounts op van mensen die deze agenda ook mogen/moeten zien. Ik heb dus man en kinderen toegang tot deze agenda gegeven. Gevolg is nu dat mijn man óók in 1 klap al die afspraken in zijn agenda kan zien (hij is sinds 2 weken ook in bezit van smartphone en nog maar net in staat tenminste dan de buienradar app te bedienen - o ja, hij kan ook angry birds spelen).

Nou, dit is een mijlpaal hoor. Dat hij mij niet hoeft te vragen hoe laat kind X hockeytraining heeft, of wanneer nou die ouderavond was, of er studiedag is, wie er naar de orthodontist moet, of dat kind Y een spreekbeurt moet voorbereiden. Ik heb alle regelmatig terugkerende dingen (muzieklessen, sporttrainingen etc) er als repeterende afspraak in gezet, en ik zet ook alle incidentele dingen erin.

Het werkt heel goed, zelfs bij mijn man. Want het is nog sterker: hij hoeft er niks voor te kunnen! Ik ben allang blij dat hij nu gewoon in zijn (telefoon)agenda kan kijken wanneer 'iets' is, ipv mij te vragen, ik vraag hem niet eens daar zelf óók dingen in te zetten. Dat komt vanzelf een keer, denk ik, als hij eindelijk in staat is met die smartphone om te gaan.

De kinderen zijn wat dat betreft een stuk handiger, want die hebben weliswaar geen smartphone maar wel gmail, en zij kijken gewoon op internet in hun google agenda wat/of er aan de hand is. En die kinderen hebben geen drempels, dus die zijn al zo slim er zelf ook dingen in te zetten ('Z boekverslag af'), en dat dan ook in de 'gezinsagenda' weg te zetten die door ons allemaal gezien kan worden.

Ik ben er helemaal mee vergroeid inmiddels, ik zou niet meer weten wat ik zonder moest, en ik vergeet vrijwel niks meer. Echt een uitkomst vind ik dit!

Ook grappig: als je wat werk maakt van je contactenlijst, bijvoorbeeld door je broers en zussen en hun kinderen erin te zetten en dan ook hun verjaardagen in te vullen, dan krijg je die verjaardagen ook weer automatisch in je agenda te zien (met fotootje van het kind erbij, als je fotootjes had geupload bij je contacten). Daar word ik echt heel blij van. Dat je de dag openklikt en dat er een jarig kind je aan straalt.

Ik vind mijn telefoon al bijna net zo aaibaar als mijn Succes agenda....

Margje

mopperkont

mopperkont

19-09-2011 om 21:46

Je hoeft geen nieuwe telefoon te kopen

Wanneer je Google calendar op internet gebruikt kun je jezelf gratis een sms sturen, of meer op zelfgekozen momenten.

mopperkont

mopperkont

19-09-2011 om 21:47

Tenminste

wanneer je nu een telefoon hebt waar je sms op kunt ontvangen. hihi!

Misdreavus

Misdreavus

19-09-2011 om 22:31 Topicstarter

Reakties

Ja bromvlieg, dat is wel een probleem voor mij, wat ik niet zie dat is er niet, als ik mijn agenda niet zie dan denk ik er niet aan. Er hangt een pracht van een kalender in de keuken, heel overzichtelijk en ik kijk er dagelijks een keer of 10 op, maar de informatie blijft niet hangen. Ik kijk er op als ik een afspraak plan, dus ik maak geen dubbele afspraken, maar ik vergeet vervolgens wel de afspraken die ik wel heb gemaakt. Het hele idee is dus dat ik echt een geluidje nodig heb dat me er aan herinnert dat ik over x minuten een afspraak heb. Outlook heb ik niet en ik had wel iets dat me via de computer een herinnering gaf, maar dat werkt dus alleen als ik aan de computer zit.

De optie om een sms te laten sturen vanuit de google agenda is op zich geen slecht idee, maar sms-jes willen wel eens blijven zwerven voor ze daadwerkelijk aankomen of compleet verdwijnen als ik toevallig net ergens ben waar ik geen bereik heb, dus daar durf ik niet op te vertrouwen.

Misschien dan toch maar een andere telefoon, want zoals Margje het brengt klinkt toch wel ideaal. Ik ga me verdiepen in wat voor telefoon geschikt zou zijn voor mij en bij voorkeur ook nog een beetje betaalbaar.

Snuggle's

Snuggle's

20-09-2011 om 02:16

Margje

Bedankt voor je enthousiaste uitleg! Ik heb geen gmail account, maar hierdoor ga ik er toch eens een aanmaken. Zo'n gezinsagenda die iedereen vanaf zijn eigen mobiel kan zien is precies wat ik zoek!
Nu nog hopen dat ik de agenda zelf een beetje handig vind, ben ondertussen helemaal gewend aan de agenda van m'n telefoon.

Snuggle's

margje van dijk

margje van dijk

20-09-2011 om 10:33

Snuggle's

Leuk dat je enthousiast bent!

Ik denk dat het met elke telefoon kan werken, zolang die inderdaad gekoppeld kan worden aan een google calendar (agenda).

Mijn telefoon is gekoppeld aan mijn google agenda: alles wat daar in staat, staat automatisch in mijn telefoon. Als dat ook met een andere telefoon kan, dan ben je klaar volgens mij.

Overigens is dat met die contacen net zo handig, die heb ik ook niet stuk voor stuk in m'n telefoontje gepield, maar gewoon online ingevuld bij Google contacten. Wat je daar invult wordt (bij een Android telefoon) ook automatisch bij je telefooncontacten gezet. Ik had net een heel overzicht van fotootjes van de hele familie gemaakt (met geboortedata), en die heb ik in één moeite door in m'n contactenlijst geupload. Dus nu zie ik dat allemaal leuk door m'n agenda fietsen.

Overigens kan ik ook die contacten exporteren naar de telefoon van mijn man. Heeft-ie eindelijk de kinderen van z'n broers en zussen op een rijtje Maar daar is mijn man nog niet aan toe, toen ik het hem voorstelde zei hij heel serieus: "Volgende week, OK?".

Margje

Hanne.

Hanne.

20-09-2011 om 16:33

Telefoon agenda

Kan je telefoonagenda (die je nu toch al gebruikt) geen geluidje geven. Mijn nokia (model jaar kruik) kan dat nl gewoon

Of is de telefoonagenda gewoon niet handig.
Andere optie, als je 's morgens de agenda bekijkt het wekkertje van de telefoon zetten voor het tijdstip dat je iets moet doen. Hoef je alleen nog maar te onthouden wat dat iets is.

Misdreavus

Misdreavus

21-09-2011 om 10:06 Topicstarter

Hanne

Dat is wat ik nu doe, maar in de praktijk is het helaas niet handig. Het wekkertje kan maar 2 tijden, een herhaald alarm (die staat standaard op de tijd dat ik de kinderen van school moet halen) en de andere gebruik ik inderdaad voor tijden waarop ik iets moet doen, maar dat gaat dus mis bij meer dan 1 afspraak.
De kalender geeft inderdaad braaf een geluidje, maar het invoeren is niet prettig en de telefoon heeft eigenlijk niet genoeg geheugen, dus ik moet steeds eerst dingen wissen om nieuwe afspraken te kunnen plaatsen.
Toch bedankt voor het meedenken.

Wat ik jammer vind van al dat electronische contactgeluk

is dat het zo vluchtig is.

Als ik een oude agenda uit de zolderkast haal en doorblader, komen allerlei herinneringen boven. Haast tastbaar. Met al handige die electronica is weg echt weg.
Vergeten.
Dat vind ik jammer.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.