Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Ervaringen met "kleutercomputer"?

Mijn jongste dochter wordt binnenkort 4 en wil dan graag een "kleuterlaptop". Mijn andere twee dochters hebben die ook gehad en er erg veel mee gespeeld. Alleen is er tegenwoordig zoveel te kiezen... Mobigo, Nijntje, Dora, Toy story, noem maar op. Mijn oudste dochter (9) heeft inmiddels een DS waar ze veel lol van heeft. Dochter van 8 heeft net een Mi 2 bij elkaar gespaard. Eigenlijk wil die kleine het liefst met net zo'n ding als haar zusjes spelen. Maar ik vind dat ze daar nog net wat klein voor is, en bovendien hebben de dames er grotendeels zelf voor gespaard en ik vind het gewoon te duur als kadootje.
Aan de andere kant: Op die zogenaamde kleuterlaptops van mijn dochters zitten heel veel spelletjes met letters en cijfers waar ze met een jaar of 5-6 pas aan toe waren. Bestaat er wel een leuke laptop waar een vierjarige al echt zelfstandig mee uit de voeten kan?
Of kan ik misschien beter wat langer wachten en uiteindelijk haar ook voor een DS(kloon) laten sparen?
Graag tips en ervaringen!

Groetjes, Dominica

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

02-01-2011 om 14:24

Kan wel

Mijn dochter heeft een Doracomputer gekregen toen ze 4 was. Ik vond de spelletjes ook best moeilijk, maar het verbaasde me hoe snel ze het onder de knie kreeg. Ze heeft er heel erg veel mee gespeeld, en hoopt nu dat ze voor haar 6e verjaardag (over drie weken) een DS krijgt. Ik ben daar nog niet uit

guera

guera

02-01-2011 om 14:25

Wat wil ze?

gewoon spelletjes doen eigenlijk? Die van ons zaten al met 4 jaar achter de gewone pc. Gaat prima! Ook kon dochter toen ze 3 was al veel spellen op de ds.
Ik vind de kleuter laptops weinig toevoegen en eigenlijk ook 'slecht'gemaakt ... ook die letterspelletjes zijn nog te moeilijk.
Je zou eventueel anders nog een v tech kunnen nemen, die kan ook op de tv. Of lekker op de pc laten spelen.

dominica

dominica

02-01-2011 om 17:31 Topicstarter

Meenemen

Bedankt voor het meedenken!
We hebben ook nog een ouwe laptop waar de grote meiden ook op internetten en spelletjes op spelen, maar daar ging zeker in het begin wel aardig wat begeleiding aan vooraf. Wat ik zo handig vond aan die kleutercomputers was dat ze hem zelf konden pakken, zelf aanzetten, en makkelijk meenemen naar een logeerpartijtje, vakantie o.i.d. De laptop is daarvoor te zwaar en onhandig. Als ik heel eerlijk ben zoek ik vooral iets dat een kwartier tot een half uur zelfstandig vermaak biedt (dus ook zelf aanzetten), onder het mom van "educatief" speelgoed. Ik heb trouwens aan beide dochters gevraagd of ze hun kinderlaptop aan het kleine zusje willen geven, maar dat vinden ze toch erg moeilijk, dan spelen ze er ineens weer heel vaak mee (de een heeft een Winx-geval en de ander een saaie grijze van de ALDI).
Misschien moet ik toch nog even wachten en dan meteen aan de DS? Ik vind dat eigenlijk speelgoed voor kinderen van een jaar of 8, ook vanwege de prijs. Maar goed, een paar jaar geleden wist ik nog zeker dat mijn kinderen voor hun 10e nooit een DS zouden krijgen, en voor hun 12e geen mobieltje. Het eerste voornemen is gesneuveld toen dochterlief op haar 9e een hele DS bij elkaar gespaard had. En het tweede voornemen gaat in februari sneuvelen omdat ze dan tien wordt en wij het zo handig vinden als zij een mobieltje heeft

Dominica

Hier ook

De Dora laptop is van oudste probleemloos naar de jongste geschoven. Wat moet een kind van 8-9 er mee? Nee, zou er never 1 bijkopen....

Leuk is ie wel dat ding van ons. Af en toe moeilijk maar dat komt vanzelf goed. Geen uitdaging is ook niks. En het is ideaal dat er niks aan stuk kan gaan, niks gedelete kan worden enz.

dominica

dominica

02-01-2011 om 20:33 Topicstarter

Pelle

Ja, misschien heb je daar wel een punt Pelle. Dat doe ik met de meeste dingen ook wel. Met drie meiden gaan er aan de lopende band spullen van de oudste twee naar de jongste. Driewielers, fietsen, rolschaatsen, die gaan -voor zover mogelijk- van het ene kind naar het andere over.
Toch vind ik het wel een lastig punt. Een jong kind ziet iets van oudere zussen en wil zoiets ook graag hebben. Voor haar verjaardag wel te verstaan, als kadootje. Voor bijna elk ding dat ze op haar verlanglijstje zet geldt dat we er al een variant van in huis hebben. Moeten we haar dan altijd tweedehandsjes kado geven? ook een interessante topic!
De reden dat ik aan zo'n laptop dacht, was ook dat de andere twee meiden zo'n ding van opa en oma kado hebben gekregen toen ze vier of vijf werden (of misschien wel 6, ik weet het nieut meer precies). Maar welke, of nog even doorsparen voor die DS, daar ben ik nog niet uit. Nog afgezien van het feit dat ze nu juist geen DS voor hun verjaardag krijgen, dat vinden we een veel te duur kado. Zelf sparen, dan leggen wij er een kwart bij. En zakgeld krijgen ze hier pas vanaf vijf jaar, dus dat wordt dan nog even afzien voor Sofie.
Hmmm. Misschien maar gewoon een ander verjaarskadootje bedenken...
Dominica

dominica

dominica

02-01-2011 om 20:38 Topicstarter

Picasso

Die Dora-computer, daar zat ik zelf ook aan te denken, is die geschikt voor vierjarigen? Nu ik erover nadenk hebben de oudere zusjes ook pas later zo'n ding gekregen. Nummer drie is veel sneller met van alles, ziet ook meer op tv omdat ze meekijkt met haar zusjes en is gewoon wat meer vroeg-wijs. En wil dus nu ook graag een "computer". Ik begin er achter te komen dat er echt wel verschillende leeftijds-categorieen in zijn. Mijn oudste dochters hebben een laptop die juist meer geschikt is vanaf een jaar of 6, als je al kunt lezen (de één heeft een Winx laptop, dan is zes jaar misschien zelfs nog jong).

Dominica

Tango

Tango

02-01-2011 om 21:29

Dora

Doracomputer kan best met 4 jaar hoor, Tangozoon was ook 4 toen hij hem kreeg en heeft er toen veel mee gespeeld. Nu pakt hij hem af en toe voor de moeilijkere oefeningetjes: rekensommetjes en lezen, maar er zit ook bijv. tellen op, vormen herkennen etc.
Ik vind het best een leuk ding. Niet vergelijkbaar met een ds overigens omdat je daar veel meer spellen op kunt spelen. Naar wat ik hoor kan een ds dus ook best met 4 jaar, maar dan spreek ik niet uit ervaring. Hier namelijk geen ds in huis. Ben ik eigenlijk weer principieel tegen. Spelletjes spelen ze hier op de pc, daar hebben we geen extra apparaat voor nodig. Meenemen naar verjaardagen vind ik helemaal niets, zo ongezellig en in de auto gebruiken gaat bij onze kinderen ook niet op, want ze worden dan geheid wagenziek. Maar goed daar vroeg je niet naar. Je kunt natuurlijk ook een tweedehands ds kopen via marktplaats o.i.d. Ben je veel goedkoper uit.

ayla

ayla

03-01-2011 om 09:30

Dominica

onze jongste wordt binnenkort ook 4, wij hebben 1 DS in huis voor algemeen gebruik en die is dus nu door peuterzoon ontdekt. Helemaal geweldig vindt hij het en handig is hij er ook nog mee. Hij krijgt echter geen nieuwe nintendo van mij. Oudste zal straks waarschijnlijk voor haar verjaardag en de communie samen een nieuwe DS krijgen.
Wat ook een optie is, mocht je de DS wat ver vinden gaan voor een 4 jarige is de V-Smile pocket, iets goedkoper, steviger en leuke spelletjes erbij.
Wij hebben trouwens nog een peuterlaptop van V-tech in huis die peuterzoon ook super vindt, Bij deze is het echter wel handig als je cijfers en letters kent of dingen zoals rechts en links.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.