Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Maria

Maria

27-06-2011 om 11:07

Fotorolletjes vraag (en digitaliseren)

We overwegen deze vakantie onze analoge spiegelreflex camera toch weer een keer mee te nemen en daarmee (mooiere) foto's te maken. Lang niet gedaan....

De laatste keer dat ik een rolletje afdrukte vond ik de kwaliteit echter tegenvallen en ook de digitale foto's (die ik erbij op schijfje had laten zetten) waren niet supergroot qua bestand geloof ik).

Wie weet:

- welke fotorolletjes (merk) nu nog goede kwaliteit leveren (keuze is volgens mij beperkter geworden)?

- waar ik die koop?

- waar kan ik de foto's van een rolletje alleen laten digitaliseren (de laatste keer moest ik ze eerst laten afdrukken en kon dan daarbij de foto's laten digitaliseren)?

- als ik ze moet laten afdrukken: waar dat met goede kwaliteit kan?

- en waar kan ik de foto's zo goed mogelijk laten digitaliseren (grote bestanden)?

Voor zover tips met concrete winkels: graag in Utrecht, evt. Bilthoven/Zeist.

Bedankt voor alle tips.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marie E

Marie E

28-06-2011 om 13:19

Films ontwikkelen

Of er bij jou in de buurt een winkel zit, weet ik niet maar ik ken 2 professionele vaklabs die nog ontwikkelen: PLM in Tilburg (www.plm.nl) en Het Beeldgebouw in Rotterdam (www.hetbeeldgebouw.nl). Je kunt naar allebei je films opsturen en laten ontwikkelen. Inscannen direct vanaf film op de door jou gewenste bestandsgrootte kunnen ze ook vast.

Kamera Express levert nog allerlei soorten films (www.kamera-express.nl).

't Zal niet goedkoop zijn. Misschien toch een nieuwe spiegelreflex overwegen?

Succes!

Merel

Merel

28-06-2011 om 19:45

Rondje bellen

Ik zou gewoon eens een rondje bellen. Veel gewone fotowinkels hebben nog wel een ontwikkelmachine voor rolletjes. Vraag even op welke resolutie ze het digitaliseren, misschien kan dat helemaal niet groter (heb geen idee hoor)
Maar even naar wat zaken bellen bij jou in de buurt is denk ik het handigste
Dit vond ik op de site van de Hema:

Wanneer je je kleinbeeld kleuren- of APS film bij HEMA laat ontwikkelen en afdrukken op formaat 10x15 cm, kun je de foto's gelijktijdig op een cd-rom laten zetten. De beelden worden hoogwaardig opgeslagen in het algemeen gebruikte jpg-formaat in twee resoluties, namelijk 1800 x 1200 en 384 x 256 pixels.

Maria

Maria

29-06-2011 om 11:01

Marie en merel

Bedankt voor jullie reakties.

Digitale camera overwogen, maar kort dag en te weinig tijd (en n.m.m. dan ook weer teveel geld om snel over te beslissen). Hoewel het stilletjes wel in mijn achterhoofd speelt... Zal nog even een draadje starten voor advies op dit gebied

Merel, die pixels zeggen mij niets. Hoeveel MB is dat, weet je dat? Normaal vindt ik ca. 1 MB of meer prima om mee te werken (heb zelf vaak 4 MB voor mijn foto's).

Merel

Merel

29-06-2011 om 13:07

Maria - google

Je kunt dat terug vinden via google. Ik had megapixel vs mb ingevuld en kreeg een megapixelcalculator:

http://web.forret.com/tools/megapixel.asp?width=1800&height=1200

1800x1200 is 2.2 mb

Voor een digitale spiegelreflex zou ik je een canon of een nikon aanraden. Ikzelf heb een canon 5d markII

Marie E

Marie E

30-06-2011 om 14:47

Pixels

1800x1200 zoals je van de Hema krijgt, is voor afdrukken niet groter dan 13x18cm. Als je grotere afdrukken wilt laten maken, zul je dus grotere bestanden nodig hebben.

Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.