Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Jacquel

Jacquel

29-04-2012 om 15:57

Harde schijf wissen

Ik heb behoorlijke pech gehad met computers de laatste jaren en heb daardoor verschillende kapotte computers thuis staan. Die wil ik naar de milieustraat brengen, maar ik wil wel eerst de harde schijven onbruikbaar maken. Dat moet mechanisch, omdat ik er niet meer via de software bij kan. Vroeger sloeg ik er nog weleens een spijker doorheen. Maar ik heb hier nu een behoorlijk sterke magneet liggen (bedoeld om sleutels en gereedschap uit het water te vissen). Als ik die tegen de kast aanhoud, is dat dan voldoende om de harde schijf te wissen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nee

Magneet werkt niet. De spijker-oplossing is veruit het best. Zodra er lucht bij komt is de schijf waardeloos.
(Dat met die magneet is ook 'ns getest door de mythbusters).

Jacquel

Jacquel

30-04-2012 om 15:12

Lucht?

Myar, hoe moet ik me dat voorstellen van die lucht? Op Youtube zijn filmpjes van iemand die met een heel sterke magneet (kennelijk veel sterker dan de mijne) een harde schijf onklaar maakt. Vervolgens worden twee wchijven opengemaakt, om het verschil te tonen tussen de bewerkte en onbewerkte schijf. De schijf die nog intact is en moet blijven, wordt gewoon aan de lucht blootgesteld.

dc

dc

30-04-2012 om 23:48

Wat ik doe

Is de harde schijf eruit halen en die in een doos op zolder bewaren. Neemt amper plek in en dan hoef ik me geen zorgen te maken over de data erop.

Jacquel

Jacquel

01-05-2012 om 18:13

Bedankt dc

De simpelste oplossing is weer de beste!

Zolder

Ja, bij mij zwerven ook nog wel enkele harde schijven op zolder maar de data staat daar dan nog steeds allemaal op. Zelfs als je hem formateert. En als zo'n schijf dan toch ooit weer in een comp. gehangen wordt, heb je best kans dat dat nog te lezen is ook. Wil je een schijf echt vernietigen en dan vooral de data die erop staat dan moet je er een spijker in slaan. Er komt dan lucht en stof bij en daarmee is ie in een klap onleesbaar. Magneten helpen niet. Ik meen dat mythbusters dat ook ooit onderzocht hebben.

Jacquel

Jacquel

03-05-2012 om 10:09

Lucht is ook een mythe

Myar, ik heb op internet gezocht naar hoe dat werkt met lucht (en dus ook luchtdichtheid). Dat blijkt een fabeltje te zijn, een harde schijf heeft juist lucht nodig, omdat er een laagje lucht tussen de lees/schrijfkop en de schijf moet zijn. Stof is inderdaad niet goed, maar niet voldoende om de schijf onleesbaar te maken.

Ik kan nu in ieder geval die grote kasten wegbrengen, de schijven verniel ik dan wel op een later moment.

Doorzagen

Wij hebben nog altijd maar één oplossing voor oude harde schijven: doormidden zagen. De spijker werkt ook.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.