Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Marlein Terng

Marlein Terng

23-03-2009 om 17:07

Het internet [Enquete]

Toestemming van Forumredactie

Beste ouders, Ik ben een vierdejaars Media Marketing Publishing en ben nu bezig met mijn afstudeerscriptie. Mijn scriptie gaat over social online communities, hierbij kun je denken aan Hyves, Second Life en Club Penguin.(ik heb toestemming gekregen van ouders.nl om deze discussie te starten) De doelgroep van mijn scriptie zijn kinderen van 6 t/m 12 jaar. Wat ik heel graag zou willen weten is wanneer komen kinderen in aanraking met internet en blijven ouders daar bij zitten. Wat vinden ouders belangrijk op websites, de veiligheid bijvoorbeeld.Heeft u kind al een eigen profiel aangemaakt op Hyves, vanaf hoe oud gebeurt dit allemaal? Ik hoop dat jullie me willen helpen alvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marlein Terng

Marlein Terng

24-03-2009 om 10:26

Makkelijkere versie met vragen die u kan beantwoorden

Dat kan geregeld worden!
1. Vanaf welke leeftijd komen u kinderen in contact met internet?
2. Wat zijn de meest gebruikte programma's van u kinderen op het Internet?
3.Wat vind u belangrijk qua websites op het Internet (denk aan veiligheid, beveiliging, filters)
4.Wat zou u vinden van een sociaal online netwerk zoals Club Penguin waar kinderen veilig met leeftijdsgenoten kunnen spelen en een eigen profiel kunnen aanmaken?
5.Wanneer vind u een website veilig genoeg voor kinderen?
6.Zou u bereid zijn om voor zo'n sociaal online netwerk te betalen (een maandelijks bedrag van ongeveer 10 euro)

Super bedankt allemaal!

cecile

cecile

24-03-2009 om 13:30

Even beetje vervelend doen

Marlein,

Sorry, ik heb nu geen tijd je vragen te beantwoorden, misschien later. Maar wil toch even zeggen: het is UW kinderen (bezittelijk voornaamwoord). Ook dus "uw schoenen" en "uw huis". Net als "jouw kinderen", "jouw schoenen" etc. Maar "bent u geinteresseerd" (dan is het de persoonlijk voornaamwoord en niet het bezittelijk voornaamwoord).

Succes verder met je onderzoek! En je Nederlands ...

Gr.
Cecile

Marlein Terng

Marlein Terng

24-03-2009 om 14:27

Vernieuwde versie

1. Vanaf welke leeftijd komen uw kinderen in contact met internet?

2. Wat zijn de meest gebruikte programma's van uw kinderen op het Internet?

3.Wat vind u belangrijk qua websites op het Internet (denk aan veiligheid, beveiliging, filters)

4.Wat zou u vinden van een sociaal online netwerk zoals Club Penguin waar kinderen veilig met leeftijdsgenoten kunnen spelen en een eigen profiel kunnen aanmaken?

5.Wanneer vind u een website veilig genoeg voor kinderen?

6.Zou u bereid zijn om voor zo'n sociaal online netwerk te betalen (een maandelijks bedrag van ongeveer 10 euro)

Super bedankt allemaal!

Guinevere

Guinevere

24-03-2009 om 14:37

1. 5 jaar
2. Speeleiland
3. Niet doorklikbare reclames, geen spellen ongeschikt voor jonge kinderen (voldoet Speeleiland niet aan trouwens)
4. Als er geen engerds bij kunnen komen, prima idee. En als er moderators zijn om pesten te voorkomen
5. Nooit, ouderlijk toezicht blijft nodig
6. Nee, da's teveel

Marlein Terng

Marlein Terng

24-03-2009 om 15:00

Dank

Dank je wel!

Jolijt

Jolijt

24-03-2009 om 15:33

Antwoorden

1. Onze kinderen weten niet beter dan dat er internet is. Zelf spelletjes spelen ze vanaf een jaar of twee.
2. Geen vaste websites; we zoeken sites die bij de interesses van het moment passen.
3. Websites moeten in de eerste plaats duidelijk zijn; wat betreft veiligheid/beveiliging/filters dat hoort op je computer; een site vertrouw ik dat niet toe. (Sluik)reclame is een van de hoofdredenen waarom een site verboden wordt.
4. Onze kinderen gebruiken het internet als informatiebron; een sociaal netwerk is geen behoefte.
Een veilig sociaal online netwerk met een profiel is volgens mij een illusie/verkooppraatje
5. Ligt aan leeftijd en aan het kind. (ik vind de vragen niet echt/ echt niet duidelijk)
6. In geen 100 jaar.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-03-2009 om 20:43

Antwoorden

1. Vanaf welke leeftijd komen uw kinderen in contact met internet?

ze weten niet beter...

2. Wat zijn de meest gebruikte programma's van uw kinderen op het Internet?

de 7-jarige: speeleiland.nl, kleurplaten.nl, ambrasoft.nl
de 11-jarige: runescape.com

Spelletjes dus.

3.Wat vind u belangrijk qua websites op het Internet (denk aan veiligheid, beveiliging, filters)

Tja, wat kan ik daar van vinden? Veiligheid, filter etc. zul je zelf voor moeten zorgen, dat ligt niet bij de website.

4.Wat zou u vinden van een sociaal online netwerk zoals Club Penguin waar kinderen veilig met leeftijdsgenoten kunnen spelen en een eigen profiel kunnen aanmaken?

Mijn kinderen hebben voorlopig geen enkele interesse in sociale netwerk sites, chat etc.

5.Wanneer vind u een website veilig genoeg voor kinderen?

Ik geloof niet zo in veilige of onveilige websites. En ook kinderen moeten dit leren begrijpen. Het is internet! En daar kun je dus niet teveel privacy etc. verwachten.

6.Zou u bereid zijn om voor zo'n sociaal online netwerk te betalen (een maandelijks bedrag van ongeveer 10 euro)

Absoluut niet!

Moes

Moes

24-03-2009 om 22:39

Heel flauw... en antwoorden

Maar er staat nog een taalfout in je vragen

3.Wat vind u belangrijk qua websites op het Internet (denk aan veiligheid, beveiliging, filters)?

Het is 'Wat vindt u...' als in 'Wat loopt u... (dus: met een t). Het komt ook weer terug in vraag 5.

En verder ben ik telkens opnieuw verbaasd dat studenten in jaar 4 kennelijk onderzoek kunnen/mogen doen zonder een stevige vragenlijst als basis. Pas toen hier de vraag kwam, formuleerde je vragen. Hoe kun je dan op HBO- of WO-niveau (want daarbinnen studeer jij denk ik?) afstuderen?
-------------------------

Dan de antwoorden op je vragen:

1. Vanaf welke leeftijd komen uw kinderen in contact met internet?

Vanaf een jaar of 2, 3, denk ik.

2. Wat zijn de meest gebruikte programma's van uw kinderen op het Internet?

www.spele.nl, www.google.nl en dan zoeken naar High School Musical, www.webkinz.com, www.jeugdjournaal.nl, www.klokhuis.nl.

3.Wat vindt u belangrijk qua websites op het Internet (denk aan veiligheid, beveiliging, filters)

Opvoeding in gebruik vind ik het belangrijkst, zodat ze zelf leren wat OK is en wat niet. En onze computer heeft standaard beveiliging en staat bovendien in de woonkamer, zodat er altijd een 'grotemensenoog' in de buurt is.

4.Wat zou u vinden van een sociaal online netwerk zoals Club Penguin waar kinderen veilig met leeftijdsgenoten kunnen spelen en een eigen profiel kunnen aanmaken?

Ik zou dat helemaal ingericht moeten zien; webkinz (Amerikaans) vinden ze leuk, en/maar bijvoorbeeld Pet Shop heeft zoiets en daar spelen ze nooit op.

5.Wanneer vindt u een website veilig genoeg voor kinderen?

Daar is geen vaste definitie van te geven, daar ga ik dan met mijn kinderen samen naar kijken, als we in de betreffende omgeving zijn. Net zoals we dat IRL doen overigens, dus...

6.Zou u bereid zijn om voor zo'n sociaal online netwerk te betalen (een maandelijks bedrag van ongeveer 10 euro).

Nee. Ik koop liever voor/met de kinderen (educatieve) spelletjes voor zowel de computer als de Wii en de gameboy. En zou m'n geld dus niet op deze manier besteden.

Maylise

Maylise

25-03-2009 om 12:05

Antwoorden

Ik zal de vragen beantwoorden met betrekking tot mijn drie jongste kinderen (nu 15,12 en 9) want dat zijn de enigen die met internet opgegroeid zijn.

1. Vanaf welke leeftijd komen uw kinderen in contact met internet?

- jaar of 6,7 ongeveer. Eigenlijk dan alleen nog maar met spelletjes spelen of een keer een filmpje zien.

2. Wat zijn de meest gebruikte programma\'s van uw kinderen op het Internet?

-Mijn jongste van 9 gebruikt eigenlijk geen internet. Hij speelt wel graag spelletjes maar dat zijn meestal spelletjes die al op de computer staan. Mijn dochter van 12 gebruikt hyves/facebook/hotmail en youtube denk ik het meest.

3.Wat vind u belangrijk qua websites op het Internet (denk aan veiligheid, beveiliging, filters)

-filter vind ik heel belangrijk maar wel een filter waar ik zelf sites aan kan toevoegen of juist weghalen zodat ik zelf kan bepalen wat de kinderen zien. Mochten er privé gegevens op een site staan dan is het natuurlijk belangrijk dat die gegevens ook echt beveiligd zijn en zeker niet worden doorverkocht.

4.Wat zou u vinden van een sociaal online netwerk zoals Club Penguin waar kinderen veilig met leeftijdsgenoten kunnen spelen en een eigen profiel kunnen aanmaken?

-prima, het nadeel van hyves vind ik dat het een site is waar ook veel volwassenen gebruik van maken. Een site die alleen door kinderen gebruikt wordt en met goede moderators zou ik prima vinden. Ik laat mijn dochter wel op hyves en facebook maar hou wel in de gaten wat ze ermee doet.

5.Wanneer vind u een website veilig genoeg voor kinderen?

- als er een actief team van moderators is die alles redelijk in de gaten houden. Daarnaast zou ik zelf de gegevens van de site beheren voor mijn kind zodat ik het in de gaten kan houden.
Het zou ook goed zijn als er beperkingen worden gesteld aan het soort foto's wat gepost kan worden en het taalgebruik zoals het gebruik van scheldwoorden.

6.Zou u bereid zijn om voor zo\'n sociaal online netwerk te betalen (een maandelijks bedrag van ongeveer 10 euro)

- neen

Jolijt

Jolijt

01-04-2009 om 09:26

waar blijft nu de reactie van Marlein?
Ik krijg het gevoel dat de antwoorden niet de wenselijke waren....

Marlein Terng

Marlein Terng

01-04-2009 om 13:10

Super fijn!

De antwoorden zijn hartstikke goed, ik ben ze nu aan het verwerken voor mijn scriptie.Ik hoop dat er nog meer mensen zijn die me willen helpen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.