Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Jacquel

Jacquel

03-04-2012 om 14:50

Hoe krijg ik mijn tante van 85 aan de ipad?

(Ik zet dit niet bij Digitaal, omdat er daar niet veel gepost wordt.)

Mijn alleenstaande tante van 85 is slecht ter been en komt daardoor amper het huis uit. Haar zoon heeft haar een iPad gegeven, om op die manier virtueel nog onder de mensen te kunnen komen. Tante gebruikt het ding echter niet, door onwennigheid en koudwatervrees. Niet onbegrijpelijk natuurlijk, want toen zij met pensioen ging was een electrische typemachine met correctielint het toppunt van technische innovatie.

Zelf heb ik geen ervaring met iPad of andere tablets. Ik heb de iPad nu even mee naar huis genomen om te zien hoe ik tante het beste eraan kan laten wennen en de zegeningen van internet kan laten ontdekken. Vooropstaat dat ze niet alle mogelijkheden van de iPad hoeft te benutten, want die doen mij al duizelen.

Ik heb nu in Safari een aantal bookmarks aangebracht, voor o.a. Google, Wikipedia, Onze Taal, Groene Boekje, Postcodes. En Ouders Online natuurlijk. Want zelf vind ik het het zowel leerzaam als ontspannend om de diverse postings te lezen en af en toe ook een steentje bij te dragen. Daarom wil ik nu jullie hulp inroepen, op twee fronten.

1. Hebben jullie nog suggesties om tante aan het surfen te krijgen?
2. Willen jullie een boodschap richten aan tante zelf, met bemoedigingen? Ik heb voor tante een Ouders account aangemaakt, zodat ze die kan beantwoorden. Al moet ik nog bij tante langsgaan met haar aangepaste iPad, dus het kan even duren voordat ze antwoordt. Ik hoop echter dat er dan al wat berichtjes van jullie te lezen zijn.

Alvast heel erg bedankt.

Jacquel

Forumbeheer: Dat ergens niet veel gepost wordt wil niet zeggen dat daar ook weinig gekeken wordt. Er zijn zelfs mensen die alleen reageren in Alles Digitaal. We hebben nu eenmaal die rubriek dus gaat alles daar naar toe als dat in die rubriek hoort.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Is een ipad wel zo handig?

Misschien slaat dit nergens op, maar toch: ik vraag me af of een Ipad oid wel zo handig is en of het niet praktischer is om een PC te nemen.

Ikzelf ben a) een fossiel (ondanks mijn 43 jaar) en b) erg onhandig en ik heb daardoor de pest aan touchscreenachtigen. Geef mij maar een toetsenbord, en dan graag met behoorlijke toetsen (ik zie ook niet uit naar een Blackberry ofzo, dat gepriegel.. Kortom:

Kortom: een PC met redelijk stevig toetsenbord is voor tante misschien beter te behappen dan zo'n glad dun Ipadje. Groter beeldscherm ook, dat kijkt wellicht prettiger.

Allemaal minder mooi dan de producten van meneer Jobs wellicht, maar het zou mij niet verbazen als het voor ouderen beter toegankelijk is.

Maar nogmaals, misschien slaat het nergens op . Projectie enzo...

Groeten,

Temet

Hombre

Hombre

03-04-2012 om 15:34

Moeder

Mijn moeder van 85 vroeg laatst of ze niet een ipad moest. Ik heb het haar afgeraden. Ze gebruikt al een pc en dat is al lastig genoeg. Weer een nieuwe interface leren en dan nog een waarbij de geringste beweging een actie tot gevolg heeft lijkt mij niet slim.

Dit weekend liet ik haar (op de ipad) een marktplaats advertentie zien. Hier: tik maar op een plaatje om het groot te zien. Eerste poging: veel te lang 'getikt' -> context menu. Weg kwijt. Tweede poging: 'tik' die een beetje schuift over het scherm. Pagina verschuift. Verwarring...

Op een bepaald moment word je misschien toch te oud voor nieuwe trucjes.

Haar 2 jaar oude kleinkind snapt het daarentegen prima!

Jacquel

Jacquel

03-04-2012 om 15:46

Ipad inderdaad niet ideaal

Ik ben het helemaal met jullie eens, een iPad is een rotding als je nog nooit met computers hebt gewerkt en ook nog eens stramme vingers hebt. Zelf zou ik voor een desktop pc gegaan zijn. Maar de iPad is er nu eenmaal. Ik wilde voor tante een los toetsenbord kopen, want ze vindt het onscreen toetsenbord vervelend. Haar zoon vindt dat echter weggegooid geld als ze de iPad toch niet gebruikt. Het is nu een beetje het kip-en-ei verhaal. Zonder toetsenbord minder kans dat ze iPad gebruikt, maar ze krijgt hem pas als ze de iPad meer gebruikt.

Schoonmoeder

Mijn schoonmoeder van 75 heeft er pas een gekocht. Terwijl ze zeer slechtziend is. Maar ze gebruikt 'm wel! Ze heeft elke week les, voornamelijk vanwege d'r slechtziendheid, en het gaat langzaam, maar ze kan bv. inmiddels wel mails lezen en beantwoorden. En via facetime (soort Skype, maar dan voor iPad / iPhone) ons bellen.
Zij vond het juist fijner om een klein apparaat te hebben in haar erg kleine woonkamer. Ze had zelf nooit een pc-achtige gehad; wel vroeger typewerk gedaan waardoor een toetsenbord niet vreemd is. En haar vriend van in de 80, die zelf een laptop heeft, is er ook helemaal weg van.
Tip dus: kijk of ze ergens iPad-les kan krijgen. En / of leer het haar zelf. Maar bedenk dat het langzaam gaat; je moet niet te veel in één keer willen uitleggen. En dat er veel herhaald zal moeten worden.
Vergeet vooral ook niet dat ze 2 dingen moet leren: met het apparaat omgaan, en hoe het zit met internet. Mijn moeder vergeleek het ooit met teletekst met plaatjes: een beetje simpele vergelijking, maar dat maakte het voor haar wel duidelijk. Je tikt een nummer in (= url), en dan zie je bepaalde informatie.
Dit alles in de veronderstelling dat ze zelf wel met het apparaat iets wil doen - als dat er niet is, dan is het een duur digitaal fotolijstje...

Jacquel

Jacquel

03-04-2012 om 16:35

Opdrachten geven

Ik had bedacht om tante wat opdrachtjes te geven, want haar simpelweg de iPad toeschuiven en zeggen, speel er maar wat mee, dat werkt natuurlijk niet. Dus ik wil haar huiswerk geven, in de trant van:
Zoek op wat de hoofdstad van Litouwen is (met Wikipedia). Dan moet ze dus naar Safari, daar op de bookmark Wikipedia klikken, en in Wikipedia zoeken naar Litouwen.

In deze fase wil ik haar zo weinig mogelijk laten typen, maar gewoon aanklikken en schuiven. Hopelijk wordt ze daardoor geprikkeld om zelf informatie te zoeken in bv. Wikipedia.

Wat lesnemen betreft: het is voor tante met haar rollator een hele onderneming om de deur uit te gaan. Ik denk dat tante erg zal opzien tegen lessen. Als ze eenmaal wat lol in de iPad heeft, zal ze sneller geneigd zijn om les te nemen. Op dit moment smijt ze die iPad echter het liefst in de hoek.

Chippie

Chippie

03-04-2012 om 17:02

Les op je 85ste?

Ik ben een leergierig typje, maar op mijn 85ste wil ik geen les meer met opdrachten waar ik weinig aan heb.

Ik zou een aantal apps dieleuk zijn voor haar op de Ipad zetten. En denk daarbij ook aan handige dingen. Een agenda waar een ieder afspraken in kan zetten, zodat er altijd een centrale agenda is. Foto's om te bekijken. Spelletjes die ze leuk vindt. Radio. Uitzending gemist. Libelle. Klok. Ik heb geen idee wat ze leuk vindt maar ik geloof best dat zo'n Ipad een makkelijk dingetje is om toch nog iets met computers te doen omdat het zo simpel werkt. Klik op wat je leuk vindt en vindt je het niet meer leuk dan klik je net zolang op de onderste knop zodat je je beginscherm weer krijgt.

Het leuke van een Ipad is dat je de teksten heel makkelijk kunt laten voorlezen (drie keer op de onderste knop drukken).

Bedenk ook dat het een hebbedingetje is. Best wel leuk en handig, maar ik haal er ook lang niet alles uit.

Snuggle's

Snuggle's

03-04-2012 om 17:04

Toetsenbord

Een los toetsenbord heb je al voor een tientje, ik zou die investering zeker doen.

En wat kaartspelletjes erop zetten, en mailen (of skypen) met de kinderen.

Jacquel

Jacquel

03-04-2012 om 17:16

Voorlezen?

Chippie,

Het lukt me niet om teksten te laten voorlezen. Bedoel je met onderste knop die knop waarmee je naar het beginscherm terugkeert (met de dock en al die icoontjes)?

Het gaat om een iPad 1, misschien dat dat nog iets uitmaakt.

Moontje

Moontje

03-04-2012 om 17:18

Misschien toch wel handiger dan een pc

Ik heb een paar digibete vriendinnen die dus wel makkelijker met de ipad kunnen omgaan dan met de pc. (alleen al de coordinatie muis in je hand en pijltje op het scherm was verwarrend voor ze) dus wellicht gaat dat toch wel beter met de ipad.
Misschien kan je haar enthousiast krijgen door wat leuke oude muziekjes met clipjes tevoorschijn te toveren via youtube? En skype (gratis bellen) en haar leren een e-mail te versturen (toch maar even een los toetsenbordje regelen als die maar een tientje kosten)
Verder alles wat je samen met haar gedaan hebt thuis vantevoren uitschrijven en printen zodat ze het nog eens kan nalezen (doe ik met mijn 77 jarige vader ook) want op het moment dat ik naast hem zit gaat het prima, maar ben ik weg, dan is ie het toch weer kwijt, maar kan hij het nog nalezen (hij heeft inmiddels een eigen boekwerkje met aantekeningen enzo erbij)

En dit filmpje is wel toepasselijk, hoe iets wat nieuw is toch echt ingewikkeld voor een ander kan zijn, geniaal gemaakt;


http://www.youtube.com/watch?v=KSUuHaUEedM

Jacquel

Jacquel

03-04-2012 om 17:20

Waar te koop?

Ik heb inderdaad goedkopere toetsenborden gezien op internet, alleen had die webwinkel een erg slechte beoordeling. Plus dat ik me afvroeg of die toetsenbordjes wel goed waren.

Groupon heeft nu een camera usb adapter in de aanbieding (wat ongelofelijk vervelend dat deze iPad geen usb-aansluiting heeft). Volgens sommige berichten kun je daar ook een toetsenbord mee aansluiten. Usb-toetsenborden heb ik nl. in overvloed liggen, hier. Maar alweer, hoe goed zal dat werken.

Zoon

Die zoon van je tante is trouwens ook een fraai portret. Het was wel charmant geweest als hij tevoren had gevraagd waar deze dame behoefte aan had dan wel, zodra hij had bemerkt dat zijn oplossing voor het probleem niet de beste was, die oplossing had aangepast.

Dat iets mooi is en technologisch geavanceerd wil niet zeggen dat het ook de beste oplossing is in een bepaalde situatie. Is-ie soms it-er, dat-ie zo vanuit de apparatuur denkt?

Nogmaals: projectie. Maar ik ben al een aantal malen aangelopen tegen lieden (m/v maar gewoonlijk m) die je een apparaat presenteren als hèt antwoord op al je vragen zonder eerst eens te vragen wat je werkelijk nodig hebt. Misschien is in het archief mijn geweeklaag over onze kopieermachine nog terug te vinden.

Maar ik ben het dus geheel eens met Snuggles. Extern toetsenbordje, weinig moeite, groot gemak. Als dat kan met een Ipad, weet ik eigenlijk niet.

En nee, dat is niet mooi en niet hoe meneer Jobs het bedoeld heeft. So what.

Groeten,

Temet

Jacquel

Jacquel

03-04-2012 om 17:27

Mee eens, temet

en dat niet alleen, hij is verkoper. Ik dacht dat het geheim van een goede verkoper was dat die uitgaat van de behoefte van de klant, niet van de mogelijkheden van het apparaat. Maar verder wel een hele lieve jongen, hoor

Moontje

Moontje

03-04-2012 om 17:33

Misschien had ie 'm over?

Omdat het een ipad1 is denk ik dat hij hem misschien zelf over had, of hem via via voor weinig kon krijgen?
Maar hoe is je tante zelf? Mijn vader wil wel nieuwe dingen leren, maar mijn moeder niet, die wordt oervervelend als ik haar achter de computer zet Ze wil het niet en het lijkt wel of ze expres enorm onnozel gaat doen, zal misschien niet zo zijn, maar ik begin er bij haar niet meer aan, hopeloze zaak. Mijn zoon wilde haar onlangs een spelletje laten doen op zijn ipod (nog kleiner en dus lastiger, ik weet het) maar ze kan niet eens met haar wijsvinger op een rondje drukken !?! Gaat ze met haar pink doen, maar dan is de coordinatie niet zo goed natuurlijk, dus ik zei haar gewoon haar wijsvinger te gebruiken en dan gaat het niet (haha en zoon maar blijven uitleggen aan oma) en er is niets mis met haar, ze kan prima breien, haken, puzzelen. (kleine vakjes invullen) geen probleem.... maar als het op computer aankomt gaat ze gek doen. (nou laat het dan maar dus) en mijn vader (77) kan het wel (is notabene 5 jaar ouder dan mijn moeder)

Rafelkap

Rafelkap

03-04-2012 om 18:47

Oude vriendin

Ben benieuwd of je je tante aan de ipad krijgt Ik had een oude vriendin, tegen de zeventig toen, die een laptop kreeg aangesmeerd door een verkoper in de winkel. Dat is nooit wat geworden. Ze was altijd bang dat ie werd gejat en was er zo van overtuigd dat het ingewikkeld was dat ze er niets mee kon. Heb uren aan besteed om haar te helpen. Ze had gewoon een electrische schrijfmachine moeten kopen, want ze wilde alleen maar kunnen typen.

Volgens mij kunnen jullie beter veel bij haar op bezoek gaan, tijdschriften en luisterboeken meenemen. Als ze echt niet wil wordt het niks en moet je niet aandringen.

tonny

tonny

03-04-2012 om 18:47

Mijn moeder

is bijna 92, ze treurt al jaren dat de computerwereld voor haar nooit is ontsloten. Maar ik vrees dat dat zo blijft. Het is gewoon allemaal te anders dan een apparaat met knoppen, zeg maar. Met al dat 'aaien', niet te lang, niet te kort.
We hebben zelf geen iPad, anders liet ik het haar eens zien.

Wel heel aardig van die zoon, ook al heeft hij kennelijk nog niet genoeg verstand van digibete ouderen.

Kan ze niet beginnen met Wordfeud?
Dat doet de oma van mijn neef en nichtjes hem hen, en met haar kinderen; die oma is nog geen 85 geloof ik, maar toch ook echt niet jong meer.

Een andere mevrouw die ik laatst sprak - wel 85, trouwens- heeft ook sinds kort een iPad en ze kan er foto's op kijken, kerkdiensten beluisteren. Briefje erbij met noodzakelijke oplossingen bij calamiteiten. Oh ja, én een los toetstenbordje. Dat is toch echt wel veel handiger voor mensen die geen ervaring hebben met een touchscreen.

Jacquel

Jacquel

03-04-2012 om 19:42

Mijn tante

Als ik mijn tante vertel over wat ze zou kunnen met internet, reageert ze enthousiast. Maar volgens haar zoon doet ze dat altijd en laat ze het er vervolgens bij zitten. Echter, omdat het haar enorm veel winst geeft als ze het internet ontdekt, wil ik er wel de nodige energie in stoppen. En misschien toch maar voor veel geld zo'n toetsenbord kopen (die tientjes toetsenborden zijn ws. met usb-aansluiting; de iPad heeft Bluetooth nodig, lekker handig).

Kerkdiensten, dat is inderdaad iets voor haar. Is dat alleen beluisteren of ook zien via de webcam?

Ik heb zelf nog niet veel verstand van de iPad en heb ook geen wifi thuis, zodat ik er maar beperkt mee aan de gang kan. Hoe zit het eigenlijk met online spelletjes spelen waar je normaal de muis bij gebruikt? Is daar een iPad-versie voor of moet het met knoppen? Of moet je dan, alweer voor veel geld, een speciale iPad-muis kopen?

Chippie

Chippie

03-04-2012 om 20:19

Spelletjes

Ja, er zijn enorm veel spelletjes die je kunt installeren die gratis zijn of weinig kosten. Wordfeud speel je online, maar er zijn ook genoeg spelletjes die je - als je ze eenmaal geïnstalleerd hebt - gewoon kunt spelen. Kijk bij de 'app store' en er gaat en wereld voor je open. Bedenk wat haar interesses zijn en je kunt er een app bij verzinnen.

Oh, en zeker weten dat de kleinkinderen het leuk vinden om bij oma op de Ipad te komen spelen.

Chippie

Chippie

03-04-2012 om 20:20

Je ziet het...

Heel erg veel apps x 3...

tonny

tonny

03-04-2012 om 21:00

Kerkdiensten

veel kerken en geloofsgemeenschappen hebben een website (google even op kerken waarin zij interesse heeft, of de kerk waar zij bij hoort, mits van toepassing. Op de websites kun je vinden of diensten kunnen worden beluisterd / teruggeluisterd. Meestal zal dat alleen geluid zijn, denk ik.

bibi63

bibi63

03-04-2012 om 21:11

Simpel wat mij betreft

Een kleine laptop (heet dat een notebook?), dat is veel fijner voor mensen die niet zoveel met een touchscreen hebben.
Gr. Bibi

lennest

lennest

03-04-2012 om 21:20

De ipad

Leest je tante veel? Op mijn IPad heb ik een groot aantal boeken staan en het fijne is dat het lettertype zo lekker groot gemaakt kan worden. En een boek is soms zo zwaar, een iPad heeft dat stukken minder. Ik heb er een hoes met los toetsenbord bij (Kensington), ik kan de iPad daardoor allerlei standen zetten, aan tafel ligt-ie anders dan op bed. Ik gebruik de ipad ook voor op het werk, niet dat dit iets voor je tante is, maar ik doe er zoveel mee! Het aantal apps is inmiddels meer dan 150.... En zo'n 2.500 muzieknummers, een aantal films, ook heerlijk voor in de trein. Ik ben ook blij dat ik gekozen heb voor een iPad met 64 GB. ik vermoed dat ik dit ding wel zal 'verslijten'!

ody

ody

03-04-2012 om 21:34

Ipad voor ouderen

Dit is een boekje wat ik een heb gezien in de boeken winkel. Misschien is dat een optie om haar vertrouwd te laten raken met de ipad. Mijn oma van 83 heeft ook een tablet gekocht omdat haar laptop te zwaar werd op schoot en wil nu niks anders meer.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Addo stuur

Ik werk met ouderen en heb op verschillende locaties de coördinatie van de 'digitalisering'. Ik zal me beperken tot de i-pad.
Daarvan hebben we enkele 'curcisten'. Wij werken altijd 1 op 1 (gaat altijd om zeer oude ouderen, woonzorgcentra, verpleeghuis, dus vrijwel allemaal 80 plus t/m 100-jarigen) en geven 'curcus' op locatie, met vrijwilligers. Altijd korte tijd, 45 min ofzo. Dat is de maximale tijd dat ze zich goed kunnen concentreren.Nadeel van de i-pad= je 'voelt' niks, dus hebt minder 'prikkels'(geen tastzin gebruik dus) als je 'wat' doet. Daardoor hebben de meesten in het begin moeite, er gebeurd al wat voor ze er erg in hebben en ze raken dan de weg kwijt. 2de nadeel= het gaat érrug snel.
Voordeel= het is erg goed te zien.
(dit in vergelijking met lap-top of p.c.)
Wij gebruiken altijd boeken van addo stuur. Zie daarvoor deze site http://www.visualsteps.nl/ipadboeken.php, ze zijn prijzig, maar enorm goed. Alles word stap voor stap met plaatjes erbij wat er gebeurd enorm goed uitgelegd.
Ze zijn hun geld dus dubbel en dwars waard.
En het scheelt je véél werk, anders moet je zelf zoiets maken en geloof me dat is heel veel werk.
Die nemen we stap voor stap door. Daarbij geven we 'huiswerk'. Ook stap voor stap, dus week 1 alleen een eenvoudig spel doen, waar het icoontje van op het bureaublad zit, een spel waarvan ze de regels kennen, geen wordfeud,want dat kennen ze zeker niet. Gebruik dan iets als dammen, backgammon, rummicup, kaartspelletjes zoals hartejagen etc. Dan is het tik-icoontje en spelen maar. Week 2 internet opstarten en daarin de favorieten (die jij erin hebt gezet natuurlijk) kijken en lezen Week 3 fotoboek doorkijken (wat jij erop zet)etc.etc. En leer zo vooral dat ie niet zomaar kapot kan, alleen als je 'm door het raam smijt. En hoe ze 'm aan en uit kan doen en dat dan erna 'alles' weer in orde is.
Het i-pad boek van addo stuur ken ik zo niet uit mijn hoofd, maar ik raad je aan die volgorde te gebruiken.
O en qua leeftijd en 'leren', de meeste ouderen 'leren' best graag, het geeft ze voldoening en ze hebben het gevoel nog enigzins 'mee' te tellen. Het gaat vooral om 'wat' anderen ervan vinden en als de 'omgeving' (dus de leraren en andere aanwezigen) het heel gewoon vinden dat ze nog niks kunnen wordt het al veel toegankelijker. Ze zijn vooral bang om voor schut te staan of als dom te worden beschouwd. Zodra je die drempel kan weg nemen zal ze het zeker willen.
En gebruik geen ingewikkelde woorden. Een icoontje is dus gewoon een 'beginplaatje' en een url is gewoon een 'getypte internetsite', die moeilijke woorden komen met de tijd wel en schrikken alleen maar af.
groeten albana

Emmawee

Emmawee

03-04-2012 om 22:36

Seniorweb

Maak je tante lid van Seniorweb en laat haar helpen door actieve senioren met veel geduld en veel kennis van zaken.
http://www.seniorweb.nl/
http://www.seniorweb.nl/artikel/39666/ipad-2-wat-voor-u
Groeten,
Maw.

Leercentra-seniorweb

Voor les van seniorweb moet je naar een 'leercentrum' in de buurt, zoals de onze dus....
Héél enkel bij zeer hoge uitzondering komen ze aan huis. Maar alleen oud zijn en amper eruit kunnen is daar niet genoeg reden voor. Wel kan er iemand (tegen betaling, maar wel goedkoop) komen als je i-pad kapot is.
Wij zijn leercentrum vanaf het hele begin, al zo'n 11 jaar nu.
groeten albana

Kaaskopje

Kaaskopje

04-04-2012 om 01:43

Oh oh...

... dit is typisch zo'n situatie waar wij op ons werk ons hoofd over schudden. Kinderen van middelbare leeftijd die besluiten dat hun hoogbejaarde vader of moeder de moderne tijd ingetrokken moet worden met een computer. Wat zoon of dochter vergeet is dat moeder/vader 90 procent alleen zit met dat ingewikkelde apparaat en zich geen raad weet met het materiaal. Het komt zó vaak voor. Het gevolg is dat deze mensen er zenuwachtig van worden en apparaten ongebruikt in een hoek staan, omdat zoon pas over een week langs kan komen en kan helpen. En: "kleinzoon woont te ver weg, dus daar kan ik het ook niet aan vragen". Dus kinderen van oude ouders: laat ze zelf beslissen of ze zich nog aan een computer willen wagen en dring het niet op, tenzij je élke dag tijd kunt vrijmaken om te helpen. Net zo lang tot vader of moeder het kunstje door heeft en begrijpt waar wat voor dient.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-04-2012 om 02:04

Jacquel

Ik denk dat een iPad op zich best leuk kan zijn voor je tante. Ik heb sinds een half jaar een smartphone en ik ben helemaal verrukt van het ding. Ik kan goed overweg met een touchscreen scherm, maar typen vind ik een gedoe. Ik ben gewend om blind en 10-vingerig te typen en dan is typen met 1 vinger wel andere koek. Met een iPad is alles natuurlijk groter en daardoor beter te bedienen, maar een los toetsenbordje lijkt mij dan toch handiger voor als ze wat meer tekst wil typen. Het enige wat ik mij afvraag is of haar ogen goed genoeg zijn om de tekst lekker te lezen als ze de iPad op tafel heeft staan en dus van enige afstand (want het toetsenbordje staat ervoor) moet bedienen.
Als je je tante wilt helpen zou ik een duidelijk en prettig leesbare handleiding maken, waarin je uitlegt welke stappen je tante moet nemen, zodat ze ook zonder je aanwezigheid niet gelijk onthand is. Zo begreep mijn man niet gelijk waarom hij meerdere malen op het scherm moet 'tippen' als hij een internetpagina wil oproepen. Hij begreep ook niet gelijk waar de backspaceknop zat en dat je in het midden op de knop moet drukken als je ergens snel weg wilt.
Ik hoop voor je tante dat ze het onder de knie krijgt en ander zou je kunnen vragen of ze meer geholpen is met een gewone computer. Geen laptop dus. Desnoods tweedehands.

Jacquel

Jacquel

04-04-2012 om 11:51

Albana, emmawee en kaaskopje

Albana, enorm bedankt voor je tips. Dit is helemaal hoe ik denk dat tante zachtjes het informatietijdperk ingeleid moet worden. Niet duwen of trekken, maar aan de hand meenemen. Toen ik de iPad had meegenomen, stond ik versteld over wat haar zoon er NIET mee gedaan had. Er stonden wel icoontjes voor de iPad handleiding, de App store en Youtube, maar niets waar haar directe belangstelling naar uitging. Zo houdt ze van taal, zou ze het makkelijk vinden om online bij AH te winkelen en stuurt ze nog wel eens een kaartje. Dus heb ik er links naar Onze Taal en het Groene boekje op gezet, en de website voor postcodes. Ik wil nu samen met haar die sites een beetje verkennen, en vervolgens huiswerk geven, zoals: zoek de postcode van Lutjebroek op.

Emmawee, bedankt voor de tip. Ik wacht er nog even mee, want ik wil mijn tante niet het gevoel geven dat ze een bepaalde kant op geduwd wordt. Als ze lid wordt van seniorweb, vind ik dat ze ook zelf die contacten moet onderhouden. Daar is ze nu nog niet aan toe.

Kaaskopje, jij en ik denken hier precies hetzelfde over. Feitelijk kreeg tante de iPad in haar handen gedrukt met de opdracht om het verder zelf uit te zoeken. Weliswaar had schoondochter van alles op papier gezet, maar je moet eerst de nieuwsgierigheid prikkelen, anders worden de instructies toch niet gelezen.

merel

merel

04-04-2012 om 16:28

Wordfeud

Dat wordfeud lijkt me inderdaad niet te ingewikkeld voor tante, maar dan is het misschien handig als ze het met iemand speelt die wel redelijk regelmatig reageert? Anders zit ze maar te wachten op de volgende zet. (zulke tegenspelers had ik namelijk aldoor, die pas uren later reageerden, waardoor ik op een gegeven moment wel 10 potjes had klaar staan, wat voor die tante natuurlijk weer te ingewikkeld is om mee te beginnen.

Jacquel

Jacquel

04-04-2012 om 18:14

Wordfeud lijkt me in deze fase minder geschikt

...omdat tante zich daardoor opgejaagd kan voelen, want er wacht iemand op haar reactie. Het laatste wat ik wil is dat het voelt alsof ze iets moet. Het gaat erom dat ze het leuk en interessant vindt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.