Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Jacquel

Jacquel

03-04-2012 om 14:50

Hoe krijg ik mijn tante van 85 aan de ipad?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Omdat je online speelt

In het begin is het niet zo geschikt om tegen een échte tegenstander te spelen. Iemand voelt zich al heel onzeker en dan zit er ook nog iemand op je te wachten misschien en die vind je misschien ook nog wel dom, want je snapt het nog niet zo goed en waar zat dat spel ook al weer? En tjee waar moest je drukken om de letters terug te doen, o,jee nu heb ik het woord per ongeluk al gelegd.....hé en nu zie ik opeens een wit ding en daar staat wat geschreven?(tegenstander zegt wat) O, en nu is het weer weg????
Mijn ouderen spelen wel een echte scrabbel, precies het bord van scrabbel, en het aantal blokjes, gewoon net als in het echt. En dan als tegenstander een computer. Want zo'n computer die wacht wél en vind daar niks van.
Dat snappen zelfs digibete ouderen heel goed.
Tegen échte tegenstanders spelen ze pas in een later stadium als ze zich wat zekerder voelen. Ook woordfeud dan wel. Maar dan zijn ze al stukken verder.
groeten albana

En wat linken

Als je tante internet wil laten ontdekken (o.a. youtube) moet je bij youtube eens zoeken naar 'oude filmpjes' van haar woonplaats b.v. of andere woonplaatsen waar ze gewoond heeft. Ook leuk is oude foto's (gaat niet zo snel als filmpjes, dus zeer geschikt als dat te snel gaat). Daar kan je veel van vinden als je de url typt: oudwoonplaats.nl En dan vul je betreffende woonplaats in.
Kranten doen het ook altijd goed. Alleen de telegraaf niet, dat heeft te veel pop-ups en foto's en dat is te verwarrend. Nu.nl weer wel.
Mensen moeten het vooral 'leuk' vinden. Er lol en interesse voor krijgen voordat je ze zelf in het wilde weg laat surfen. Want als je géén idee hebt, waar zoek je dan naar???? Nou naar niks dus, naar 'ik weet niet' of 'ik ken alles al en heb alles al gezien'. Dus je zult in het begin dingen moeten aandragen om haar interesse te wekken. Ik ken je tante niet....maar zoek het in wat haar persoonlijk interesseert en ook een beetje in 'vroeger' om haar te verbazen...en te prikkelen.
Als ze iets verder is kan je mailadressen opvragen van mensen die je tante kennen en haar zo stimuleren te mailen. Of je laat hun mailen en dan kan ze antwoorden.
groeten albana

Jacquel

Jacquel

05-04-2012 om 11:56

Albana

Goede suggesties! Ik ben meteen op zoek gegaan naar oudwoonplaats.nl maar kon niks vinden. Heb gezocht met en zonder wwww, op .org, op oudewoonplaats, ook in Google, maar er kwam helemaal niks naar boven. Klopt de URL die je me hebt gegeven of werkt hij alleen op de iPad (lijkt me sterk, toch?).

Overigens, ik heb thuis geen wifi en ben daarom nog niet verder gegaan met downloaden naar de iPad. Dat hoop ik vanmiddag te kunnen doen.

Jacquel

Jacquel

05-04-2012 om 12:02

Google earth en streetview

Ik heb geprobeerd om tante haar eigen huis te laten zien op Google Earth, maar er zit geen Streetview bij. Moet je dat apart installeren? Ik dacht dat het gewoon bij Google Earth inbegrepen is. Zelfs de eerste iPad is zo nieuw dat Streetview toen al bestond.

Jacquel

Jacquel

05-04-2012 om 16:32

Wordfeud is me onbekend, ik speel het zelf niet. Uit verhalen had ik opgemaakt dat je het altijd tegen een andere persoon speelt. Ik wist niet dat het ook offline kon. Zoals ik al eerder had gezegd ben ik niet bekend met iPad of andere tablets. Daar kan ik dan meteen ook smartphones aan toevoegen.

Jacquel

Jacquel

05-04-2012 om 17:44

Aha, ik snap het.

Het is daarnet niet gelukt om online te gaam met wifi. Ik heb nu een andere plek gevonden waar het misschien mogelijk is. Volgende week wil ik bij tante langs en de eerste stapjes zetten.

Nee hoor ik bedoel of of-line

Het heeft zoals ik al zei eerst een boel uitleg nodig, want in een borspelvariant bestaat woordfeud niet dus tante ként het niet. En dat is de bedoeling niet, want tante moet leren i-padden en niet leren woordfeuden toch? En als tante dan zeer bedreven is in i-padden kan je een keer woordfeud leren, want ook bij ons zijn er vele ouderen die dat leuk vinden.
Maar zelfs of-line is het lastig. Zo hadden wij een mevrouw aan het scrabbelen (ging goed) en ook aan het woordfeuden (initatief van een vrijwilliger) en die kwam helemaal in de war omdat ze haar kleindochter niet 'zag'in dat woordfeud. Kleindochter kwam zelfs kijken hoe dat kon....o, oma U speelt of-line! Zeg dat dan! Tja maar dit was oma 2de les en oma wist nog helemaal niet wat of-line was en on-line. En oma komt bij ons en wil niet meer woord-feuden want dat is veel te lastig want je kunt soms mensen zien en soms niet...euh hoe heette dat ook alweer? on en off ofzoiets?
groeten albana

Oude woonplaats

Dat is nu jammer, dat die woonplaats onbreekt. oudwoonplaats.nl is een soort communitie waar vrijwilligers allerhande foto's en filmpjes gerangschikt op woonplaats opzet soms ook nog ingedeeld in straten. Wij wonen in niet zo'n groot dorp en hier is er 1 en ook veel ex-woonplaatsen van onze bewoners. Maar niet alle woonplaatsen, er moet maar net iemand initatief nemen tot zoiets.....
Dan zul je anders moeten zoeken in google b.v. dan typ je ook oud woonplaats. En krijg je linken en die bekijk je, zo zie je welke geschikt zijn om te beginnen. Houd het simpel, wij vinden dat wel leuk allerlei toeters en bellen en veel mogelijkheden, maar tante is al overweldigd door álles wat die i-pad bied en doet en kan, houd het om haar enthousaist te krijgen dus vooral eenvoudig in het begin. Dan houd ze nog een beetje overzicht en houvast. Werkt oud woonplaats niet in google? Dan doe je hitorisch woonplaats of woonplaats van vroeger etc.etc.
Anders geef je mij de woonplaats, ik wil wel even zoeken voor je?
Zulke foto's zijn erg geschikt omdat het ouderen duidelijk maakt wát de onbegrensde mogelijkheden van internet zijn. In real-life hadden ze tenslotte zo'n verzameling nooit kunnen zien....toch? En bijna altijd zijn ze stomverbaasd....internet is voor anderen en zeker niet voor ouderen is de algemene indruk, dus het maakt ze meteen ook duidelijk dat het ook voor hén leuk is en dat er zeer zeker van alles te zien is wat ook hén interesseert.....En het is een rustig begin, waarbij je zelf de snelheid kan bepalen waarin je kijkt.
Zo leren ze vanzelf welke knopjes en tooltjes ze naar de volgende foto brengt en onbewust oefenen zich een ongeluk door alsmaar die foto's te bekijken.
groeten albana

GS

GS

06-04-2012 om 13:46

Zelf houden?

Ik ben het eens met de schrijvers dat een Ipad niet echt het meest handige is voor deze generatie, zeker als ze totaal geen digitale ervaring heeft. Je hebt er kennelijk zelf nog geen, waarom hou je hem niet en geef je je tante een fijne pc of laptop?
Mijn tips om de digitale wereld aantrekkelijk maken: foto's en fotobewerking. Printertje er bij en ze kan zelf foto's afdrukken. Waar is ze in geïnteresseerd? Ik zou iets zoeken wat aansluit bij haar gewone interesses. Familiegeschiedenis? Oude vriendinnen opzoeken? Schoolbank, genlias, wikipedia, de mogelijkheden van uitzendinggemist dat soort dingen.

Zucht..........

Woordfeud ís géén scrabbel, het lijkt er op is een variant of hoe je het wil noemen. En ál die dingen die 'anders' zijn dan bij scrabbel moet je uitleggen aan mensen die digibeet zijn. Die proberen namelijk niet zomaar 'even' wat.
Die moet je in het begin tot elke stap aanmoedigen. En zo dat ze ook kunnen oefenen als jij er niet bent. Woordfeud moet uitgelegd en begrepen worden en onthouden worden om te oefenen zonder jouw erbij. Scrabbel (ook digitale versie) niet.
(Dat wil zeggen als je het spel uit het verleden kent).
groeten albana

Jacquel

Jacquel

07-04-2012 om 16:18

Wat een @#$%^&*!-ding is die ipad

Vandaag met de iPad, een stuk citroentaart en dubbele cappuccino in de bibliotheek plaatsgenomen, waar ze wifi hebben. Wat een rotding is die iPad. Ik snap de verhalen niet van mensen die meteen overstag gaan. Om te beginnen is dat onscreen toetsenbord heel vervelend: geen delete, alleen backspace, geen cursortoets, dus als je een letter wilt invoegen moet je het woord backspacen tot je op de juiste plek bent. (Oké, later kwam ik erachter dat je midden in het woord kunt aantippen, maar je komt nooit precies uit en dan heb je juist een delete-toets nodig.) Dat heen en weer gedoe tussen letters en cijfers is vervelend, en wie bedenkt er nou om de @-toets bij de cijfers te zetten en niet bij de letters? Verder geen tab-toets (handig om tussen velden te springen), heel vervelend dat hij regelmatig een hoofdletter aan het begin van een woord zet waar ik een kleine letter wil (vooral zo fijn in wachtwoorden, grrr).

Verder vind ik het aso dat het ding geen USB-ingang heeft, zodat ik mijn tientjestoetsenbord eraan kan hangen. Nee, ik moet mijn zuurverdiende euri uitgeven aan een Apple-toetsenbord. En ik kan mijn favoriete online spelletjes niet spelen, want daar heb je een muis voor nodig. O ja, ik kan een Apple-muis kopen. Voor heel veel geld.

Iemand had gesuggereerd dat ik de iPad zou overnemen en tante een notebook zou geven. Nou, je snapt het al, als ik een notebook koop, is die voor mezelf. Nooit ga ik aan de iPad.

Hè hè, dat lucht op. Nu even boodschappen doen, en dan maar weer verder klunzen. Overigens kon ik geen apps downloaden, want ik kon ze niet betalen (had geen bankgegevens bij me). Dat mag haar zoon dan doen, hij kan toch zo goed overweg met die pad.

GS

GS

07-04-2012 om 21:32

Lol!

Dat was ik, die je adviseerde het ding zelf te houden, haha!! Nou ja, je kunt hem ook via marktplaats verpatsen natuurlijk. Of teruggeven aan de gever (je neef).
Is je eigen ervaring nu niet voldoende info om te weten dat het ook niks is voor je tante?

Vic

Vic

07-04-2012 om 21:59

Nou

Ik ken 5-jarigen die binnen no time alle ins en outs van de IPad doorhadden, dus dat moet jij ook kunnen. En je tante ook, als ze er wat tijd in wil steken.

Oma loves ipad

Mijn schoonmoeder heeft van ons voor haar 79e verjaardag een iPad gekregen, als verrassing. Die hebben we thuis eerst helemaal ingericht. Dus e-mail account ingevoerd, muziek er op gezet, boeken er op gezet, Facebook account aangemaakt en app geinstalleerd, Wordfeud erop. We hebben de NRC app geinstalleerd en haar digitale wachtwoord opgezocht. En we hebben Patience, Drifts en nog een aantal spellen geinstalleerd. Ook Uitzendiggemist en RTLXL Meteen klaargezet. Bij Facetime hebben we onszelf in de favorieten gezet, zodat ze ons meteen kan bellen. We hebben haar account gevuld met de iTunes giftcards die je bij Hema en AH kan kopen en af en toe halen we een nieuwe. Zo kan ze op haar gemak muziek kopen enzo.

Ze was er heel blij mee en ze snapte 'm onmiddelijk!!! Af en toe belt ze met een vraag (ze kon bijv de é niet vinden) maar dat gebeurt niet vaak. Inmiddels is ze er superhandig mee en kan ze niet meer zonder. Ze doet er echt vanalles mee en heeft vooral van de NRC app en het inmiddels geinstalleerde Smurfs Village heel veel pret. De kleinkinderen vinden het natuurlijk dikke pret om met oma t facetimen, we hebben er allemaal heel veel plezier in. Over een paar maanden wordt oma 80 en ik denk dat ze er nog jaren plezier van gaat hebben!

Zo kan het dus ook!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

08-04-2012 om 11:26

Jacquel (lang, enthousiaste gebruiker).

Echt even oefenen, het is serieus makkelijker dan je denkt! Voor verbeteren: hou je vinger bij jet woord, tot een loepje verschijnt. Je kan nu heel precies mikken waar je de cursor hebben wilt. Vind je dit teveel gepriegel, dan vergroot je de letters door duim en wijsvinger bij elkaar op het scherm te houden en uit elkar te bewegen. Omgekeerd verklein je de boel weer.
Wanneer je velden moet invullen staat bovenaan het toetsenbord 'volgende'. Dit fungeert als tabtoets. Wil je een URL invoegen dan is het toetsenbord aangepast en staat rechtsonder .com. Bij een e-mail staat in het toetsenbord een @. Wanneer je dit gewoon in een tekst wil gebruiken is dit wat lastiger, daar hadden ze beter over na moeten denken. Wil je een letter met accent gebruiken, dan hou je de letter vast tot een submenu verschijnt en schuif je naar de juiste letter.
Capslock doe je door de beide shifts tegelijjk aan te klikken. Wil je geen automatische spellingsverbeteraar, moet je dit veranderen in instellingen.
In de Appstore kan je ontzettend veel downloaden, veel is gratis. Je kan zoeken op categorie maar ook de hitlijsten bekijken. Waarom online spelletjes doem (noem eens iets, kan me er geen voorstelling van maken). Al die losse icoontjes van de spelletjes wil je misschien niet. Hou een icoontje vast totdat alles gaat trillen en er een kruisje bij komt. Je kan ze nu verplaatsen. Als je er twee op elkaar doet, komen ze in 1 venster te staan wat je een naam kunt geven. Ik heb een venster met tv-apps, bordspelletjes, kaartspelletjes, oefenspul voor de kinderen, games, grapjes, informatie (krant, weerbericht, nu.nl) enz. In elk venster passen zo'n 16 spelletjes (ik weet het niet uit mijn hoofd, heb nu geen zin om te kijken).
Ik gebruik de IPad meestal liggend, heb het knopje op de lange zijde daar ook voor ingesteld.
Mailen is ubereasy: als ik een snapshot met het ding heb gemaakt klik ik op vierkant met pijltje en ik hoef alleen nog het adres in te vullen. Meestal alleen de eerste letter omdat hij de adressen omthoudt die eerder zijn gebruikt. Een link mailen gaat vergelijkbaar, naast het adresvakje staat een pijltje. Je kan het mailen, in je favorieten opslaan of op de beginpagina opslaan.
Ik heb ook een app gedownload waarmee ik de dichtsbijzijnde wifispot kan vinden. Op vakantie nooit problemen . In plaats van de getipte link oudewoonplaats.nl kan je ook bij de kaarten kijken op je beginpagina. Je kan dan lopen in de stad. Zo heb ik man de camping laten zien waar ik met de kinderen ben geweest en de kinderen het hotel in New York en alle andere bezienswaardigheden. Rechts onder is een omgevouwen hoekje, daarmee kan je het beeld van de app veranderen. Van klassieke kaart naar bijvoorbeeld satellietkaart.
Ik heb ook een app van de bieb. Ik kan online verlengen en reserveren zonder apart in te loggen.
Ik heb de IPad nu bijna een jaar en vind het een van de leukste dingen die ik heb. Ik gebruik hem in de keuken bij het koken (opstuivend cacaopoeder geeft een bijzonder effect op het Padje), om een suf filmpje te kijken bij het strijken, om te mailen, te internetten, snel iets op te zoeken (want hij is sneller dan de computer), te skypen, te facetimen, boeken te lezen, topo oefenen met de kinderen, even een foto die ik net gemaakt heb mailen, enzovoort. Elke dag moet 'ie in de oplader omdat de batterij leeg is.
Herstel, de IPad is het leukste ding dat ik het heb.
Geef het een kans, ga niet met losse onderdelen in de weer en oefen een beetje. Als mijn kat een spelletje snapt moet jij het ook kunnen!
Rosa van der Zanden

Jacquel

Jacquel

08-04-2012 om 13:49

Enorm dank, rosa!

Hier heb ik enorm veel aan. Ik kan me goed in tante verplaatsen, want ik ben kennelijk net zo'n fossiel als zij. Dat bedoel ik niet denigrerend. Maar wij zijn beiden nog uit het tijdperk van de niet-elektrische typemachine en typen tienvingerig blind. Dan wil je de toetsen onder je vingers voelen, want je kijkt niet naar je vingers maar op het papier (scherm). Voor de generatie van de mobiele telefoon is een online toetsenbord een enorme verbetering; voor ons fossielen is het een grote stap terug, die alleen de moeite waard is als duidelijk is wat we ervoor terugkrijgen.

Sowieso gaat tante een los toetsenbord krijgen, maar ze moet eerst de stap zetten dat ze de iPad wil gebruiken. Ik heb een oefenprogramma in elkaar gedraaid, waarbij ik haar elke dag een simpele opdracht mail. Het antwoord moet ze terugmailen. Ik hoop dat we dan sowieso aan de praat raken over andere onderwerpen en dat het mailen steeds vanzelfsprekender wordt. In fase drie wil ik dat ze een berichtje in dit forum neerzet. Dat kan dus nog wel enkele weken duren, maar op aanraden van Albana pak ik dit echt heel rustig aan. En bij het begin van elke nieuwe fase ga ik bij haar op bezoek, dus dat moet ingepland worden.

Wat betreft die spelletjes die ik graag speel, die zijn van zigiz.com en Zombies versus planten. Daar heb je een muis voor nodig. Ik heb een gratis spelletje gedownload uit de app store maar werd daar zelf helemaal tureluurs van, dus niks voor tante.

Ik weet niet wat ik niet goed doe, maar ik kon niet goed de weg vinden in de app store. Tante houdt van bloemschikken en ik ging op zoek naar een app om virtueel bloemetjes te schikken. Die lijkt niet te bestaan. Maar daarna kreeg ik alleen maar apps over bloemen (spelletjes, routebeschrijvingen), ik kon dat filter niet uitzetten (ondanks de knop om filters uit te zetten).

Misschien moet ik ook maar eens bij haar zoon langs, dan kunnen we samen de iPad instellen. Dat vind ik prettiger dan dat ik het hier zelf ga zitten uitvogelen. Zo intensiveert de iPad toch nog mijn sociale contacten

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

08-04-2012 om 14:28

Nee nee nee het is geen typemachine

Een IPad is geen typemachine en absoluut ongeschikt voor hele lappen tekst. Een mailtje is prima, beetje forummen ook maar meer moet je op dat gebied niet willen. Het is super voor surfen, ibooks en de apps. En die apps, tsja daar moet je een beetje je weg in vinden. Ik heb net al meerdere bloemendingen gevonden, het flauwe is wel dat je bij sommige apps na verloop van tijd iets met echt geld moet bij kopen. Dan gooi ik hem weg, dat weiger ik. Bepaalde apps heb ik wel gekocht, meeste is gratis. Je kan via google zoeken naar apps, iphone-apps doen het ook op de pad en die kan je vergroten. Je kan ook in de app-store kopen, onderin staat 'hitlijsten'. Eerst aantikken. Door met je vinger van rechts naar links te vegen (dat heet swipen) blader je naar de volgende bladzijde. Ik kijk altijd naar de gratis apps, er is uiteraard ook een lijst met meest gekochte apps. Op app-gebied is volgens mij meer te krijgen dan online. Je kan misschien niet hetzelfde spelletje spelen maar allicht is er iets wat er op lijkt. Ik download 2x per maand een hele berg, vanuit de hitlijsten. Die bewaar ik onder 'nieuw' in zo'n venstertje. Na twee weken verhuist het naar het goede venstertje of ik mik het weg.
Begin eens met patience. De kaarten hoef je niet te slepen, even aanraken is voldoende. Duidelijk scherm, rustig beeld. Leuk om mee te starten en gemakkelijker voor je handen dan zo krampachtig met je muis te rommelen.
Ik zou geen muis kopen (en eigenlijk ook geen toetsenbord). De kracht van de IPad ligt op een ander gebied en zo degradeer je een in wezen prachtig apparaat tot niets meer dan een computerscherm.
Rosa van der Zanden

Jacquel

Jacquel

08-04-2012 om 15:28

Helaas, rosa

Voor tante zou een laptop of pc een veel betere keuze geweest zijn. Alleen had ze niets te kiezen, ze kreeg een iPad. Als ik aan mensen vraag wat er nou zo bijzonder is aan een iPad, krijg ik als antwoord dat hij zo lekker snel opstart en dat je er spelletjes mee kan doen. Voor tante niet echt belangrijk, die willen we juist aan het mailen en surfen krijgen, en aan online boodschappen doen bij AH.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

08-04-2012 om 15:37

Boodschappen

Er is vast wel een Albert Heijn app. Inderdaad zonde, laptop zou in dit geval een betere keus zijn geweest. Een ander voordeel vind ik trouwens dat het ding zo licht is. Ik neem het mee in mijn handtas en lees in bed. Met de laptop doe ik dat niet .
Jammer hoor, misschien kan je het omruilen. Een laptop is niet zo duur, een IPad is echt voor erbij.

Rosa van der Zanden

Jacquel

Jacquel

08-04-2012 om 15:49

Toch maar even doormodderen

Rosa, de iPad heeft ze van haar zoon gekregen. Ik ben bang dat het een nieuw gekochte was (iemand suggereerde dat hij haar zijn oude versie had gegeven toen hij een nieuwe nam), want ze had hem al in februari 2011. Omruilen of teruggeven is er dus niet meer bij. Op zich ben ik het wel eens met de keus voor Apple, vanwege de internetveiligheid. Als ik laptop of computer zeg, bedoel ik eigenlijk MacBook of iMac. Ik heb op veilingkijker gezocht naar tweedehandsjes, maar die zijn nog steeds behoorlijk aan de prijs. Dus probeer ik haar nu geïnteresseerd te krijgen in internet; mocht dat lukken, dan heeft het zin om meer geld uit te geven aan een geschikter apparaat.

mirreke

mirreke

08-04-2012 om 23:29

? ipad juist wat voor ouderen!

Op een iPad heb je geen muis nodig, je hoeft niet te backspacen, je kunt tekst groter instellen, laten voorlezen. Je kunt m op een laptop laten lijken door een speciaal hoesje waar een toetsenbord in zit. Je hebt ook oprolbare toetsenborden ervoor.
Wat ik zou doen is al eerder voorgesteld: zet er voor je tante interessante Apps op zoals kranten, uitzending gemist, enkele boeken, er zijn er zat gratis, en leg de basale dingen uit: hoe je een app opent en sluit, dat je de iPad gewoon uit kunt zetten, hoe je m op het beginscherm krijgt ed.
Echt ideaal ding, voor jong en niet alleen voor ouderen maar ook voor mensen met een beperking. Ik vind een iPad/pod niet iets voor erbij: ik doe er zelf alles op: bankzaken, tv kijken, lezen, spelletjes, internetten, kranten lezen, mailen, films kijken. Je kunt steeds meer programma's als app kopen, zoals word ed.
Neef moet tante wel ook een wifi internetabbo erbij geven, anders is t een beetje flauw.
mirjam

Mee eens

Ik vind de i-pad ook wél geschikt voor ouderen. Erg groot voordeel: Het is zéér goed zichtbaar, je kan alles simpel vergroten en er is ook een app die alles voorleest. En hij is klein, ouderen zijn ook vaak kleinbehuisd.
Het punt is, die i-pad ouderen daar houd een vrijwilliger zich mee bezig, een vrijwilliger die zelf ook een i-pad heeft, ik doe de coördinatie, maar bemoei me niet met instellingen die hij evt. aanbrengt of apps downloaden. Wel gaat alles in overleg, dus grotendeels weet ik wel waar ze mee bezig zijn. Ikzelf heb een tablet en we hebben ook 2 tablet ouderen, maar die i-pad daarvan zie ik dat ze écht geschikter zijn voor ouderen.
Ik begrijp ook best wat die vrijwilliger doet, zoveel kennis heb ik nog wel. Maar als ikzelf het stap voor stap zou moeten omschrijven begint het toch te haperen. Ik ben het met voorgangers eens. Download gewoon patience! En laat haar eerst gewoon vingervaardig worden! En daarna ga je pas internetten. En eerst niks zelf opzoeken, dat is een stap te ver, eerst zet jij gewoon wat favoieten erin en laat ze die bekijken.
Je denkt teveel uit jezelf. Een muis is ook best een onhandig ding als je die nog nooit in je hand hebt gehad. En het zal tante best moeite kostten om die te bedienen. Net zoveel moeite als de knopjes en icoontjes van de i-pad. Dus laat die zowiezo achterwege. Het toetsenbord zou je kunnen overwegen, maar de ouderen die bij ons i-padden hebben die ook niet en zijn net zo fossiel als jouw tante. Dus het lijkt mij overbodig.
Ik weet dat onze ouderen enorm verkikkerd zijn op spelletjes van zylom. Die zijn er ook voor de i-pad. Maar ik durf niet te zeggen of die gratis zijn. De woordspelletjes en geheugentrainingen en kaartspelletjes zijn favoriet.
Dat mailen en écht internetten dat gaat tante echt niet doen, dat is een stap te ver en doet ze pas als ze verder gevorderd is. Het is eerst kijken en simpele dingen doen, tot ze zoveel vertrouwen heeft in zichzelf dat ze ook meer aandurft. Boodschappen bij de a.h. b.v.
Je moet meer vanuit tante denken, dat daar een oud mensje zit die eigenlijk niet wil en toch daar wel voordelen in ziet, maar onzeker is of ze het wel kan omdat ze toch op leeftijd is. En die zich ook afvraagt of het wel leuk is voor haar. Zodra jij haar onzekerheid kan wegnemen doordat ze simpele dingen goed kan en haar interesse kan wekken (door o.a. die oude woonplaatsen) dat er veel te zien is, zal ze enthousaist worden en zelf ook dingen gaan ontdekken en doen.
groeten albana

Jacquel

Jacquel

09-04-2012 om 10:26

Mirreke en albana

Wederom enorm bedankt voor jullie input. Inderdaad, ik denk heel erg uit mezelf. Want hoewel ik denk te weten waar de knelpunten voor tante zitten, tast ik feitelijk in het duister. Ik doe maar wat, dus ben erg blij met jullie ervaringsfeiten.

Van mijn zus hoorde ik gisteren dat tante vroeger veel scrabbelde. Dat wist ik niet. Zuslief is bereid om te gaan wordfeuden met tante, dat is dan weer leuker dan met een wildvreemde. De discussie in deze thread over scrabble en wordfeud is een beetje langs me heen gegaan, maar ik heb nu de tijd en gelegenheid om dat allemaal eens lekker te gaan uitzoeken.

Jacquel

Jacquel

09-04-2012 om 10:28

Overigens...

...heb ik via Groupon een connection kit besteld, waarmee je een USB-toetsenbord op de iPad zou moeten kunnen aansluiten. Ik weet het, sommigen hier zijn daar niet voor. Maar het neemt een belangrijk bezwaar van tante weg, en het heeft meer zin om haar zelf te laten ervaren of een toetsenbord iets toevoegt, dan om het haar te vertellen.

Je kan ook

Een 'gewone'scrabbel variant downloaden. Is gratis te krijgen. Daarbij is het bord, precies als een écht scrabbelbord en je krijgt 13 stenen zoals in het echte scrabbel. Je kan kiezen hoeveel tegenstanders je wilt, die kun je instellen op computer. Dan speel je dus 1 spel met 1,2 of 3 computergestuurde tegenstanders.
Als tante zo overtuigd is dat ze een toetsenbord wil, dan doe dat maar....Wij hebben wel eens een dame gehad, die wilde per sé de eerste les al skypen, wij hebben geprobeerd haar daarvan af te brengen om haar eerst wat basisvaardigheden bij de brengen.Maar ze moest en zou skypen. Dat ging ook prima zolang wij er naast zaten. Maar toen ze thuis was ging er e.a. mis en heeft ze voor een heleboel geld verbeld.Tot ze in paniek een vrijwilliger te pakken kreeg (nummer opgezocht in telefoonboek, dat dan weer wel,hahaha) die het gebel heeft uitgezet. Wat juist dat uitzetten was ze even vergeten.....(had een of ander repeatknopje aan gezet per ongeluk) hoe dat ook al weer moest en uitzetten om het gedoe te onderbreken was niet in haar opgekomen
Na dit intermetzo was ze wel overtuigd dat het toch handiger was om eerst wat basisvaardigheden te leren en dan pas te gaan skypen. Die dame is trouwens allang basisvaardig en steekt tegenwoordig heel wat vrije tijd in de lap-top. Ze is zelfs zo 'goed' geworden dat ze soms medebewoners helpt die vastlopen op iets.
Soms grap ik wel eens dat ik nu maar eens een ontwenningskliniek voor oudere verslaafde laptoppers, spelletjespelers of internetters ga beginnen.....De eerste aanmeldingen heb ik al binnen .
groeten albana

Jacquel

Jacquel

10-04-2012 om 12:39

It's all in the mind, koentje

Je bent zo oud als je zelf denkt dat je bent. Dat knopje is niet zo makkelijk om te zetten, ik merk het aan mezelf. Maar ik hoop samen met tante daaraan te werken.

Vanmiddag ga ik weer aan de slag, proberen dingen te downloaden, zoals scrabble. Bedankt voor de tip, Albana. En dan deze week bij tante langs.

'k Hou jullie op de hoogte.

Vera*

Vera*

10-04-2012 om 16:16

Toetsenbord goedkoper?

Ik weet niet of het voor je tantes ipad kan maar er zijn connecter kits te koop met usb en sdkaart aansluiting. In de usb kun je dan een gewoon toetsenbord hangen.

Jacquel

Jacquel

11-04-2012 om 11:00

Klopt vera

Dat is wat ik net besteld heb via Groupon. Die connection kits zijn eigenlijk bedoeld voor een camera, maar je kunt er ook een toetsenbord aan hangen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.