Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Hoe lang ds/playstation/pc?

Ik heb vier kinderen en probeer de tijslimiet van een half uur aan te houden. Helaas 'hoppen' ze dan weer naar een ander soort beeldscherm, of kijken ze bij elkaar. Wat zijn de ervaringen van andere moeders? Welke regels stel je?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Half uur is te kort

heb ik ook geprobeerd.

ik probeer nu een beetje de tactiek Tihama. Ingewikkeld verhaal, maar in principe vrij met guidance over de gevolgen van te lang.

ze hebben vaak dagenlang geen interesse en dan mag het van mij wel een keer een of twee uur achterelkaar. het blijft een beetje zoeken, jouw kinderen zijn wschl ouder dan de mijne... maar ik zou als je een strikte grens wilt houden eerder denken aan een uur, evt de ene dag wel en de andere dag niet.

Puck

Puck

12-02-2010 om 11:23

Geen limiet

Hier heb ik geen limiet wat betreft beeldschermtijd. De ene dag zitten ze dan soms wel een uur of 3 op 1 dag, maar er zijn meer dagen dat ze er helemaal niet gamen. In de winter zitten ze er ook meer achter dan in de zomer als ze lekker buiten spelen. Kinderen zijn hier 11 en 8.

lilajolie

lilajolie

12-02-2010 om 11:43 Topicstarter

10, 8, 7 en 5 jaar

Waarbij ik nog moet vertellen dat die van 5 jaar 'verdacht' wordt van ASS, maar dol is op beeldschermen.
Geen limiet werkt niet, ze doen niets anders.

Tango

Tango

12-02-2010 om 13:44

Ben ook niet zo van de limieten

Maar als we al een limiet hebben is het inderdaad meestal een uur. In het weekend mag het vaak langer, want dan kunnen wij even lekker uitslapen.
Overigens hebben we hier alleen maar pc's, maar hoppen gebeurt dus wel, van de een naar de andere pc. Bijv. Tangozoon speelt een spelletje op zijn pc en hopt daarna naar Tangodochter om mee te kijken naar haar spel.
PC wordt hier gebruikt als spelletjescomputer maar ook inderdaad ambrasoft (momenteel bij Tangodochter helemaal favoriet). Soms mag Tangodochter op mijn computer YouTube kijken of iets zoeken op internet, uiteraard onder toezicht.
DS wordt hier helemaal niet (meer) om gevraagd en Wii-en doet Tangodochter wel bij vriendinnen op op de BSO. Tangozoon heeft er helemaal nog geen interesse in.
In de zomer wordt er veel minder gecomputerd en spelen ze veel buiten, dat compenseert weer, want in deze lange koude winter wordt er heel wat af gecomputerd.

lilajolie

lilajolie

12-02-2010 om 15:05 Topicstarter

Zomer/winter

Ja dat zou ik bijna vergeten, het is natuurlijk wel een lange koude winter!
Ik bedoelde een half uur van het één en een half uur van het ander, of een uur van één ding.
Ze hebben allemaal hun eigen ds.
Vandaag ingevoerd en nu is iedereen al door zijn beurten heen! Oeps. We gaan kijken of het werkt.

Jesse_1

Jesse_1

12-02-2010 om 18:10

Beeldschermtijd

Ik spreek liever over beeldschermtijd, juist omdat ze ook bij elkaar kijken.
Over het algemeen is dat na 15.00, maar de DS-tijd mogen ze min of meer zelf regelen. En dat min of meer hangt er op, dat ze zèlf de DS op een gegeven moment ook weg moeten leggen. We proberen ze dus te leren dat ze zelf van tevoren moeten bedenken hoe lang ze ongeveer willen spelen hierop. Als het uit de hand loopt zeggen wij dat we vinden dat het nu weer even mooi is geweest.
Het regelt zich redelijk vind ik, maar ze zijn nog steeds gek op de beeldschermen en vooral het DS-en is dan nog volop aanwezig. (Een dag géén DS????? hoemoetdat?
Jesse (zoons van 9, 7, 5)

Jesse_1

Jesse_1

12-02-2010 om 18:16

Nog ff

Eerder had ik dus hetzelfde probleem als jij, vandaar dat ik toen gezegd heb dat na 15.00 de beeldschermen aan mogen (dit was nog de pré DS tijd) en we proberen dan een beetje af te wisselen wie er (eerst) achter de pc mag. En soms komt iemand op een dag niet aan de beurt en die mag dan de andere dag eerst. Sinds wel ook 2 DS-en in huis hebben is de pc minder in trek en gaat dat een stuk beter.
En ja hoor, soms gaat er dan ook nog wel een beeldscherm uit voor het etenstijd is .
Alleen als er ook vriendjes komen spelen wil het nog wel eens afwijken, omdat sommigen nog wel eens afgeleid willen worden van het met elkaar spelen door het 'beeldschermen' van de ander (ik heb dat hier ook wel eens als vraag neergezet). Dus dat zoon X met vriend Y hier komt spelen en dat zoon X òf vriend Y dan meer zin heeft om bij zoon Z achter de pc te kijken dan te spelen.
Jesse

Annet

Annet

12-02-2010 om 22:25

Wij beperken dagelijks alleen de tv-tijd

De kinderen (7 en 12) mogen vanaf 17.30 uur tv kijken, een uur lang. In die tijd mogen ze ook kiezen voor pc of ds. Het maakt mij dan niet uit welk scherm het is. In de praktijk gaat 90% van die tijd naar de tv. Ze kiezen dan alleen voor een ander scherm als het andere kind iets kiest voor tv dat ze echt niet leuk vinden (Ze mogen om de dag kiezen).
Computer en ds zijn niet beperkt maar ze moeten wel vragen of het mag. Op die manier houden ouders de tijd in de gaten. Hebben ze lang niet gespeeld, mogen ze lang. Hebben ze vaak gespeeld de laatste dagen, mogen ze korter.
Als er een vriendje is (geldt voor jongste) dan zeg ik dat ze een half uur mogen ds-en. Ik weet dat het leuk is om dat met een ander kind te doen, maar die tijd beperk ik dan wel. TV-kijken met een kind dat hier komt spelen komt bijna nooit voor, tenzij kind extra lang blijft (na 17.30 uur)
Als controle over alle beeldschermen nodig is, dan zou ik kiezen voor een soort stempelkaart. Elke week mogen ze dan xxx minuten een beeldscherm, verdeeld in vakjes van 15 minuten. Kinderen kunnen die tijd dan zelf verdelen over de week. Ouder stempelt de vakjes af.
Als ze bij elkaar meekijken zou ik de toegestane tijd extra strak inplannen, of afspraken maken over meekijken.

Emmawee

Emmawee

12-02-2010 om 23:41

Iets echts doen

Stoffer heeft nu een week een gameboy advanced. Hij mag daar een half uur per dag op. Verder mogen ze hier tv kijken als wij aan het koken zijn.
Na de gameboy merk ik dat hij eigenlijk meteen wil tv kijken, of Snood wil spelen (www.snood.com)of eigenlijk nog verder wil gameboyen. Ik zeg hem dan dat hij nu 'iets echts' moet gaan doen. Tekenen, bouwen, rennen, met de lego, een 'echt' spelletje... maakt niet uit. 'Iets echts' snapt hij en hij weet ook dat hij zich vervelend gaat voelen als hij te lang achter een beeldscherm heeft gezeten.
Ik ben nu heel strikt met uitzetten van de Gameboy na een half uur, om de toon te zetten. Maar ik wil er naar toe dat hij zelf leert afronden. En dat is moeilijk, weet ik. Ik speel ook Snood.
Groeten, Maw.

aaf

aaf

13-02-2010 om 09:03

3 1/2 uur per week

Onze kinderen mochten ook een half uur per dag. Dat werkte hier niet. Het werd een doel op zich(eerder thuis komen van een vriendje omdat het half uur nog op moest) en een half uur gamen is natuurlijk te kort. Nu ligt de afspraak dat ze 3 en half uur per week hebben. Dat werkt prima! Soms komt het er de hele week niet van en leven ze zich 3 uur uit op zondagmiddag. Of ze computeren na school 3 kwartier en houden zo wat over voor de andere dagen. Ze houden zelf de tijd bij, onder mijn toeziend oog. Het zal soms best wat meer zijn maar zeker geen uren per dag.
Wij hebben ook 4 kinderen. Meekijken bij elkaar mag best even maar dan verzoek ik ze toch wel iets voor zichzelf te doen. Zeker als ze vriendjes over de vloer hebben.
Wij hebben weinig gedoe om de computer. Naast de computer kijken ze ook nog wel televisie. Meestal pas na 17.00. Dus enkel rond etenstijd door de week. In het weekend kijken ze meer tv; 's ochtends vroeg wel anderhalf uur en dan 's avonds weer. Eigenlijk nooit overdag.

Sera

Sera

13-02-2010 om 13:02

Geen limiet

Hier mogen ze zelf weten hoe lang ze spelen op de spelcomputer of tv kijken. Als ze al heel de middag achter de tv hebben gezeten dan zeg ik soms wel dat ze nu even wat anders moeten gaan doen.

Hier spelen ze veel met de wii of met de playstation. De oudste twee spelen graag samen op de wii of de playstation. Ze kijken dan ook bij elkaar mee maar ze spelen echt samen of tegen elkaar. Het is dan ook niet inactief maar ze praten ook en alles.

Soms spelen ze alleen op de playstation of op de pc en dan merk ik ook dat ze echt in het spel opgaan. Dan kunnen ze rustig 2 of 3 uur achter elkaar spelen zonder zelfs maar op te kijken. ik kan me voorstellen dat om elke dag op die manier te spelen wel wat veel zou zijn. Dat is hier echter niet zo. Ze hebben zo af en toe een middag dat ze inderdaad uren spelen maar niet elke middag.

De Nintendo DS hebben ze ook maar in huis spelen ze daar weinig mee. Wel in de auto of als we weg zijn. Als ze net een nieuw spel hebben spelen ze wel thuis er mee.

De tv is hier meer tussendoor. De drie oudste kinderen vinden alle drie andere dingen leuk en dus kijken ze niet echt vaak samen. Alleen soms met elkaar een dvd op een regenachtige middag. Ze vragen mij altijd of de tv aan mag en meestal mag dat ook wel.

Overigens vinden ze genoeg andere dingen ook leuk om te doen. Ze spelen zeker niet alleen maar computerspelletjes.

Ik merk dat het vaak met vlagen gaat. Dan weer is een pc spel favoriet en dan spelen ze weer vaak met de wii en soms zijn ze ook dagen weer aan het knutselen of met de lego aan het spelen.

Een half uur zoals ik hier lees vind ik trouwens erg kort. Dan is het spel nog maar net begonnen en moeten ze het al weer afsluiten. Bovendien lijkt het me erg lastig om in de gaten te houden of ze al een half uur hebben gespeeld. Met meerdere kinderen heb ik niet de tijd om er de hele tijd bij te zitten en daar heb ik eigenlijk ook geen zin in. Ik weet dus meestal niet of ze al een half uur spelen of al een uur.

lilajolie

lilajolie

15-02-2010 om 08:18 Topicstarter

Na een paar dagen (+ weekend)

Lukt het invoeren van een half uur ds en een half uur pc of playstation, heel goed. Ze houden zich zo goed aan de regels dat sommige kinderen tijd over houden en alle kinderen kregen als beloning bij het bezoek aan oma een extra ds beurt.
Ik kijk wel goed naar mijn lichtelijke auti zoon van vijf, want hij lijkt wel veel baat te hebben bij ds- en in zijn afsluitbare stoeltje aan het einde van de dag. Anders loopt hij vanaf een uur of 16.00 de hele tijd te huilen. Het ds- en helpt hem zich af te sluiten voor andere dingen.
De t.v. mag tot een uur of 9 aan (weekend) en vanaf 16.30 uur. Dan om de beurt een programma.
Om 18.45 uur kijken we allemaal (ook papa en mama) naar het jeugdjournaal. Dat was de enige regel die strubbelingen opwierp, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het een prettig kwartiertje vind. De kinderen beginnen er aan te wennen.
Leuk om te lezen wat anderen doen. Ik geloof dat ik mijn weg gevonden heb, nu.
Bedankt!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.