Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Jantje onbenul

Jantje onbenul

23-02-2010 om 22:28

Hyves en ip

Mijn dochter is via de hyvesmail behoorlijk bedreigd en is daar heel erg bang door geworden. De teksten zijn echt heel angstaanjagend en gaan echt heel erg ver.
Waarschijnlijk is het iemand van school die een speciaal acount heeft aangemaakt en nu mijn dochter het leven zuur probeert te maken. Na de vakantie willen met de uitgeprinte teksten naar school gaan. Maar of zij daar wat mee kunnen vraag ik me af. Het gebeurt buiten school om.
Wat kunnen we nog wel doen?
Is er een manier om achter de identificatie van deze persoon te komen? Gezien de teksten is het een jongen. ze heeft hem niet toegevoegd maar hij mailde haar via haar hyvespagina (kan hij nu niet meer want nu wij ervan weten hebben we hem meteen geblokt).
Maar is er een ipcode te achterhalen ofzo?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

23-02-2010 om 23:29

Via hyves zelf opvragen?

weet niet of dat kan? in ieder geval kun je op dit is niet ok klikken bij die andere.....

Jantje onbenul

Jantje onbenul

24-02-2010 om 00:08

Politie?

Ja klopt, op dit is niet OK hebben we al geklikt vanaf verschillende hyvespagina's, dus hopelijk doen ze er ook wat mee.
Maar daarmee weten wij nog niet wie haar zo bedreigd. Ze is er echt doodsbang voor geworden. Durfde niet te gaan slapen en durft ook de straat niet meer op, laat staan volgende week naar school.
Kun je van dit soort dingen ook aangifte doen bij de politie? En, belangrijker, wordt er dan wat mee gedaan?

Ja, berichten bewaren

en naar de politie ermee.

Hyes zelf doet er bar weinig mee.

vlinder72

vlinder72

25-02-2010 om 21:06

Ik heb dit in een artikel gevonden

"Bedreigingen komen af en toe voor op Hyves, zegt Spanjar. Gemiddeld één keer per maand verwijdert de site om die reden een profiel. Hyves is pas aansprakelijk voor een (doods-)bedreiging als de site ervan op de hoogte is, zegt Steven Ras, ICT-jurist bij ICTRecht. ‘Als ze een klacht krijgen, maar ook als ze door de media op de hoogte worden gesteld.’

Naast het verwijderen van profielen moet Hyves af en toe gegevens afstaan aan de politie. ‘Het is een paar keer voorgekomen dat de politie gegevens van een gebruiker heeft opgevraagd’, zegt Spanjar. Dat gebeurt bij doodsbedreigingen, maar ook bij andere misdrijven. Zo werd afgelopen zondag een 16-jarige jongen uit Huizen aangehouden, omdat hij op Hyves stond met foto’s waarop hij stond afgebeeld met wapens. De politie had hier een tip over gekregen, en klopte vervolgens bij Hyves aan om achter het woonadres van de jongen te komen. ‘Wij hebben het IP-adres van de computer gegeven. Dat zijn we wettelijk verplicht’, zegt Spanjar".

Ik zou dus inderdaad bij hyves klagen en aangifte doen. En wat ontzettend naar zeg. En dan te bedenken dat het waarschijnlijk een "grappenmaker" betreft die zich in zijn kamer zit te vervelen en denkt dat hij/zij iets ontzettend stoers doet.

Jantje onbenul

Jantje onbenul

25-02-2010 om 22:27

Vlinder

Dank je wel Vlinder!
We hebben al contact met Hyves gehad en zij reageerden inderdaad met "Wij kunnen helaas niet achterhalen van wie het profiel is zonder een vordering van de politie. Dit komt door het privacy beleid waar we ons aan moeten houden.
Ik raad je dan ook sterk aan om screenshots te maken van de uitingen en dan aangifte te doen bij de politie"
Wij breken ons hoofd er echt over wie haar dit gelapt kan hebben. Maar het is haast onwaarschijnlijk dat het een 13 of 14 jarige klasgenoot is. De teksten zijn zo vreselijk bizar. Die bedenk je niet als 'grap' wanneer je je op je kamer zit te vervelen. Ik weet echt wel dat er jeugd bestaat die heel erg ver kan gaan tegenwoordig, ook op de leeftijd van 13 of 14 jaar al, maar dit is echt te luguber en te bizar voor woorden. Degene die dit doet zit zo bomvol haat, of is echt hartstikke ziek...
En toch moet het iemand zijn die haar vrij goed kent.
Aangifte doen is nog niet gebeurd want we stonden vanmiddag voor een gesloten deur. Ze zijn alleen 's ochtends open hier. Morgenochtend dus nog een keer weer proberen.

Carmen

Carmen

25-02-2010 om 22:42

Kennen ze elkaar echt?

Jantje, waarom denk je eigenlijk dat ze elkaar goed kennen?

Carmen.

Jantje onbenul

Jantje onbenul

25-02-2010 om 22:57

Details carmen

In de mails haalt hij(zij) bepaalde details aan die alleen klasgenoten en/of mensen van heel dichtbij kunnen weten. Dat zijn echt heel specifiek dingen van mijn dochter en kunnen echt niet zo in het wilde weg verzonnen zijn.

vlinder72

vlinder72

26-02-2010 om 15:12

Ik denk

ook dat 13 - 14 jarigen afschuwelijke dingen kunnen bedenken. Ik denk zelfs dat juist tieners zulke dingen kunnen doen. Die denken niet na over consequenties. Het is gewoon "lollig". Volwassenen weten over het algemeen wel wat ze aanrichten en realiseren zich meestal ook dat het mogelijk is een IP adres te achterhalen. Tja, natuurlijk bestaan er dan nog van die malloten die het leuk vinden om kinderen angst aan te jagen. Maar is de aangifte gelukt? En gaat de politie er ook iets mee doen. Kleine moeite lijkt mij om bij Hyves het Ip adres te na te vragen en daarna even een bezoekje te brengen aan de dader.

Jantje onbenul

Jantje onbenul

26-02-2010 om 17:42

Gelukt

Ja de aangifte is gelukt. We hebben er maar liefst 2 uur gezeten en zijn uiterst serieus genomen. Politie nam het zeer ernstig op en ging er vandaag al werk van maken. Maar er zal wel enige tijd overheen gaan voor er resultaat is denk ik. Maar we zijn wel blij dat het zo serieus wordt opgepakt. Nu maar hopen dat de dader niet via een openbaar netwerk aan de gang is geweest want dan gaat het vast langer duren.
Verder kan er tussen afschuwelijke dingen bedenken en afschuwelijke dingen bedenken een levensgroot verschil zitten. Dit is niet gewoon afschuwelijk meer maar ongelooflijk bizar en luguber. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat dit in het brein van een 13 of 14-jarige opkomt. We vermoeden dan idd ook dat als het al een klasgenoot van haar is dat hij hulp heeft gehad van een ouder iemand.
Maar goed, hopelijk wordt het snel opgelost. Voorlopig maar afwachten wat er gaan gebeuren.

Carmen

Carmen

26-02-2010 om 22:59

Details weten

Ik vroeg het omdat heel veel kinderen alles, maar dan ook echt alles op hun hyve zetten. En niet iedereen beveiligt zijn hyve. Je kunt echt een heleboel te weten komen door een beetje door hyves te surfen, vrienden van vrienden van vrienden van vrienden bekijken, krabbels lezen, foto's en filmpjes bekijken. Niet alleen kinderen trouwens. Ik heb mijn tante moeten uitleggen dat het minder handig is om ongezouten je mening over iemand te geven in een krabbel. Ik vraag me dus af of het niet een volkomen onbekende is, die goed heeft rondgelezen. Dat zou ook vervelend zijn, maar minder erg dan een bekende.

Carmen.

Jantje onbenul

Jantje onbenul

27-02-2010 om 09:28

Carmen

Carmen je hebt gelijk hoor. Dat zou kunnen. Maar de hyves van mijn dochter is alleen toegankelijk voor vrienden. En de vrienden die ze op hyves heeft zijn ook allemaal mensen die we IRL kennen. Niet alleen van naam en gezicht maar waar we ook adresgegevens van hebben. Mijn man is op dit soort dingen heel alert en we controleren dit ook regelmatig. Eigenlijk vindt hij hyves maar helemaal niets. Net als een eigen website overigens. Die heeft ze dan ook niet. Verder krabbelt ze eigenlijk heel weinig met anderen en de paar krabbels die ze wel stuurt gaan over ditjes en datjes.
Het lijkt me onmogelijk dat de bewuste details via internet gevonden kunnen zijn. Dat zijn dingen die men gewoon van haar weet als men haar meemaakt.
Maar je hebt wel gelijk hoor. Sommige pubers gooien echt alles op hyves. En daarnaast lijkt het soms wel een spelletje wie de meeste vrienden verzamelt. Daarnaast zijn die pagina's meestal niet alleen toegankelijk voor vrienden maar ook voor de vele vrienden van de vele vrienden (of soms helemaal niet beveiligd) waardoor Jan en alleman erop kan komen. Zo een hebben wij hier ook in huis helaas... Daar hebben we dan ook regelmatig ruzie over, maar hij vindt het allemaal onzin en je kunt het op die leeftijd niet 100% meer stoppen. En nee, daar kan de betreffende info ook niet vandaag gehaald zijn
Ach, we kunnen wel gaan gissen e.d. maar we moeten maar gewoon afwachten... Al hoop ik van harte dat het toch een volledig onbekend persoon is. Maar het lijkt me echt haast onwaarschijnlijk...

vlinder72

vlinder72

03-03-2010 om 14:37

Hoe gaat het nu?

Waarschijnlijk is je dochter nu weer naar school. Hoe gaat het? Heeft ze al enig idee wie haar die akelige berichten gestuurd heeft?

Jantje inbenul

Jantje inbenul

04-03-2010 om 17:47

Hoe het gaat

Dochter is idd weer naar school. Maar dat had ook nogal wat voeten in aarde want ze durfde niet meer. Nu zijn er een aantal afspraken gemaakt met school waardoor ze zich veiliger voelt (zou moeten voelen). En ik breng en haal haar elke dag.
Contact gehad met recherche, maar er gaan helaas toch nogal wat weken overheen voordat er resultaten verwacht mogen worden. In elk geval voor wij te horen zouden kunnen krijgen wie de 'dader' was.
En nee, ze heeft nog geen idee wie die berichten verstuurd zou kunnen hebben. Er zijn natuurlijk wel mensen van wie ze eventueel een rottig geintje had kunnen verwachten (ook wel een heel erg rottig geintje) maar bij zoiets vreselijks als ze nu gekregen heeft kan ze zich echt helemaal niemand voorstellen. Dat maakt het voor haar ook zo onveilig; ze verwacht het van helemaal niemand maar daarom kan het ook van iedereen zijn (zo voelt ze het).
Dus als je vraagt hoe het met haar gaat is het antwoord helaas niet zo goed.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.