Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Nariah van der Vaar

Nariah van der Vaar

05-04-2009 om 10:19

Hyves stalkende oma

Kan je een stalkende oma op hyves blokkeren?
Zodat er ook geen krabbels meer bekeken kunnen worden


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen Wouters

Ellen Wouters

05-04-2009 om 11:14

Verwijderen

Verwijderen uit de lijst met vrienden, en dan in de instellingen zetten dat je profiel en krabbels alleen zichtbaar zijn voor vrienden.

Maar, heuh, een stalkende oma?

Je bent me net voor ellen......

dat dacht ik ook.....
gewoon verwijderen, blokkeren dus, staat in het linkerrijtje met opties. Zorg er dan wel voor dat je je instellingen op alleen vrienden hebt staan anders heeft het niet zo veel nut.

Nariah van der Vaar

Nariah van der Vaar

05-04-2009 om 13:56

Ja.. raar he?

Bedankt, ik zal dit tegen mijn dochter zeggen, want een oma hoort niet de berichten van kleinkind met vrienden % vriendinnen continue te volgen.

Nariah

Jaymza

Jaymza

05-04-2009 om 14:00

Ja, raar

Raar, als je niet wilt dat iedereen iets kan lezen moet je het niet op internet zetten.

Jaymza

tonny

tonny

05-04-2009 om 14:34

Tja

waarschijnlijk zijn er nog veel te weinig mensen van oma's eigen generatie op Hyves. Dan ga je vanzelf een of twee generaties jonger zoeken, bij je familie bijvoorbeeld, zo gek is dat niet.
Dus in de eerste plaats moet ze haar eigen relaties-van-toen-en-nu zo gek krijgen op Hyves te gaan.

En als je 'oma' niet als 'vriend' wilt, regel dat dan gewoon.

'Ontvrienden' is héél erg 2009, hoorde ik van mijn zoon

Tonny

reina

reina

05-04-2009 om 15:38

Ach, ja

Als oma kan lezen wat je niet wilt ligt het aan je instellingen op hyves en als je oma je 'vriend' laat zijn mag zij, net als ieder ander, lezen wat er op staat, lijkt mij. Zoals al gezegd, oma zal weinig generatiegenoten op hyves tegenkomen, dus gaat lezen wat er bij haar kleinkinderen etc staat. Mijn kinderen en nichten en neven vinden het juist leuk, een hyvende oma. Maar zoals al gezegd, oma uit de vriendenlijst schrappen kan altijd (al zal oma dat niet leuk vinden, denk ik....)

Lynna

Lynna

05-04-2009 om 15:50

Waarom niet meelezen?

Als je dochter wilt dat anderen niet mee kunnen lezen, kan ze haar krabbels op prive zetten. Ik vind het nogal wat dat je oma wilt blokkeren, terwijl je dochter niet beseft dat iedereen alles kan lezen (en kan becommentarieren). Je dochter moet leren hoe het werkt op internet, niet oma.

(Janneke)

(Janneke)

05-04-2009 om 18:32

Nariah

Als je zo gesteld bent op je prive....moet je misschien hier ook niet onder je eigen naam posten

Groetjes Janneke (die vroeger dezelfde fout heeft gemaakt)

Ps:Inderdaad je berichtjes op prive zetten of verwijderen (wat ik altijd doe)

Jade

Jade

05-04-2009 om 20:17

Nariah,

misschien wil oma weten wat haar kleindochter interesseert? Of maakt oma opmerkingen over de berichtjes? Als ze ze alleen leest wat is dan het probleem?

Ook ik lees weleens de berichten, die mijn zoon en dochter schrijven. Het is tenslotte openbaar, ik stalk ze niet, maar soms kom je dingen te weten die we zouden moeten weten (zoals een slecht cijfer van mijn zoon))

Als mijn kinderen niet willen dat anderen hun berichtjes lezen moeten ze of niet op Hyves zitten of hun berichtjes voor iedereen afschermen (sowieso kunnen alleen hun vrienden/vriendinnen de berichtjes lezen en kunnen dus onbekenden dat niet)

Maylise

Maylise

05-04-2009 om 21:41

Lees ook mee

Ik zit op facebook evenals zes van mijn kinderen. Ik ben "bevriend" met alle zes en lees dus ook hun wall en de berichten die daar op geplaatst worden. Niet dagelijks maar als het zo uitkomt wel. Tja dan hadden ze me maar niet als friend moeten accepteren

Maylise

MaximeM

MaximeM

06-04-2009 om 00:16

Nikus?

Hoi Nikus,

Hoe accepteer jij ongemerkt weer nieuwe vrienden?? Daar moet je op hyves toch echt zelf een akkoord voor geven hoor.

Maxime

En inderdaad als je prive dingen wilt schrijven kan dat via een prive berichtje in hyves, of gewone mail of msn bijvoorbeeld. Je weet dat wat je openbaar op hyves schrijft door je vrienden in ieder geval gelezen kan worden (en door nog meer mensen, als je het helemaal openbaar hebt gemaakt)

Bastet

Bastet

06-04-2009 om 07:23

Nikus

Ongemerkt nieuwe vrienden accepteren is onmogelijk,je moet daar je accoord voor geven!
Groetjes,Bastet

Dit is geen stalken

dit is geen stalken. Dit is een kwestie van eigen schuld dikke bult. Als je zo slordig met je prive gegevens omgaat roep je het gewoon over jezelf af en moet je niet later gaan klagen dat je 'gestalkt' word als je eerst zelf toestemming geeft aan mensen om alles te lezen. Oma heeft die toestemming gekregen blijkbaar....
Dus kind beter leren met d'r gegeven om te gaan.
En mensen googelen is net zoiets als dat je vroeger info vroeg aan bekenden. Zo van ken jij die en die? Van wie is dat er een? Van jansen van de bakker of van de slager? Zoiets...en als betreffende persoon zorgvuldig omgaat met d'r gegeven zal er niet veel te googelen zijn, hoogstens wat openbare functies/sportuitslagen etc.
groeten albana

reina

reina

06-04-2009 om 09:41

Nikus

Ik kijk heel bewust of ik wel of niet accepteer, ik accepteer regelmatig niet, omdat ik mensen niet eens ken (!?), omdat het leerlingen zijn of omdat ik vind dat ze niets van mij hoeven te weten. Wij hebben een familiehyve, daar kunne alleen familieleden lid van worden en zien wat er op staat, daarop zet ik soms andere foto's en bl;ogs dan op mijn gewone hyve. En ja, googlen hoort erbij tegenwoordig, kun je wel raar vinden, maar het is nou eenmaal zo. Op internet liefst niet met je eigen naam schrijven of alleen met je voornaam, tenzij het om heel 'onschuldige' dingen gaat. Prettig vind ik het ook niet, maar het is een gegeven. Je kinderen groeien met dit fenomeen op en die moet je daarin leren wat wel en wat niet verstandig is.

Nikus

http://www.msnbc.msn.com/id/29796962/
Kijk uit wat je allemaal op internet zet Iemand opgooglen is overigens erg normaal en geaccepteerd. Jezelf regelmatig opgooglen is daarom ook niet verkeerd.

Nikus

ik vindt het wel enigzins naïef dat je daar nooit bij hebt stilgestaan.....het gaat tenslotte om 'openbare' (het woord zegt het al) forums. Voor iedereen toegankelijk dus, net als opgeslagen openbare gegevens (op papier dan dus) die je naderhand mag inkijken.
Maar goed het is gebeurd....wat je kan doen om het te verwijderen is het volgende:
-probeer eerst de webmaster van betreffende site en verzoek hem jouw gegevens te wissen.
-is het daarna nog terug te vinden verzoek dan google om de zoekgegevens van betreffende site te vernieuwen (dus de aangepaste webpagina waar jouw gegevens niet op staan)

hier staat het allemaal uitgelegd...
http://www.google.nl/support/websearch/bin/static.py?page=troubleshooter.cs&problem=remove_info&selected=remove_3rdparty&ctx=remove_info_remove_3rdparty_136868
groeten en succes ermee,
albana

Tirza G.

Tirza G.

06-04-2009 om 19:58

Oma doet meer dan lezen

anders koin Nariah niet eens weten dát ze de krabbels leest. Immers, als je ze alleen maar leest maar nooit ergens inhoudelijk op reageert, hoe weet de krabbel-ontvanger dat dan? Dus ik dénk dat oma gezellig meebabbelt met kleindochter. Leuk. En zelfs met de béste bedoelingen: ook mijn kinderen zouden de kriebels krijgen als oma hun krabbels las. De belevingswereld is toch net ietsje anders en het taalgebruik ook.

Tirza

Annet

Annet

06-04-2009 om 20:21

Opa leest hier ook mee en krabbelt

Maar Opa zal nooit reageren op de krabbels van anderen. Hij praat daar ook niet over. Wel krabbelt hij af en toe een berichtje.
Dochter vind dit helemaal prima.

Nariah van der Vaar

Nariah van der Vaar

06-04-2009 om 21:09

Ja, maar

Mijn dochter is op hyves gegaan door klasgenoten een aantal jaar geleden, nu heeft ze een heel vriendennetwerk zoals (denk ik meer scholieren).
Als je jezelf wilt etaleren gebruik je een blog.
Zelf zit ik niet op hyves. Het gaat mij niet om dat privegegevens op straat zouden liggen het is meer te vergelijken dat iemand je post open maakt (regelmatig).

reina

reina

06-04-2009 om 21:22

Maar nariah

Als oma mee kan lezen is oma toegevoegd als vriend óf heeft je dochter haar instellingen zo staan dat iedereen mee kan lezen en mee kan kijken. Dat laatste is sowieso niet slim, dus dat moet ze snel afschermen. Wie weet wie er anders nog allemaal meer meelezen en meekijken naar haar foto's etc. Heb je dat al met haar besproken? Heeft je dochter op nog meer sites een profiel? Want ook daar moet je dan met haar even naar kijken!

Bastet

Bastet

07-04-2009 om 07:45

En daarbij........

Overigens,als ik iets wil melden wat een ander niet wil weten,dan heb je toch privéberichten?Zelfs toegevoegde vrienden kunnen die niet lezen,alleen als je hen dat bericht ook stuurt!
Bastet

Als je het zo bedoelt ben ik schuldig

Als nariah het zo bedoeld dat opa/oma's ongevraagd meelezen, dan zet ik hele hordes opa's en oma's aan tot stalking geloof ik....
Het komt in ons internetcafe voor ouderen héél vaak voor dat ouderen 'horen' van hyves, face-book etc. en gewoon eens willen weten 'wat' dat nu eigenlijk is. Wat ligt dan meer voor de hand dan hun kleinkinderen te zoeken? Dus dat doen wij regelmatig met die opa's en oma's. Maar de meeste ouderen hebben het na 1 keer wel gezien. Of er moet veel reactie komen van kleinkinderen (dat ze het leuk vinden over het algemeen) dan kan het zijn dat er meerdere malen volgt. Of dat er iets nieuws op staat (vakantiefoto's b.v.) ofzo.
Ik vindt het ook nogal voor de hand liggend. En wat mij betreft is het nog steeds een kwestie van eigen schuld dikke bult en beter dat je oma je opgoogeld (die tenslotte om je geeft) dan een potentiële werkgever lijkt me zo....dus meteen goede les als je het niet prettig vindt.
Ooit heb ik ook met een oma een potentiële schoondochter opgegoogeld....wel op verzoek van die oma trouwens. Haar zoon en z'n nieuwe vlam kenden elkaar ook via internet. Dus het lag ook wel erg voor de hand om dat te googelen...
groeten albana

Ellen Wouters

Ellen Wouters

07-04-2009 om 10:14

Post openmaken?

Ben je nou helemaal zeg, die vergelijking deugt van geen kant.
Krabbels staan er open en bloot, en je dochter heeft oma zélf toegevoegd als vriend. En het ontwerp is zo dat krabbels te lezen zijn. Toe nou zeg, oma doet helemaal niks fout.
Als je dan zonodig met post wilt vergelijken, dan moet je het vergelijken met open ansichtkaarten, zonder envelop, die met de tekst naar voren op jouw prikbord in de huiskamer hangen. Dan kun je bezoekers niet verwijten dat ze dat kunnen lezen.

Als je niet wilt dat oma de berichten kunt lezen moet je haar als vriend verwijderen én instellen dat de krabbels alleen voor vrienden zichtbaar zijn.

Op hyves gaan is óók jezelf etaleren, je kunt een ander niet verwijten dat-ie dan kijkt.

amk

amk

07-04-2009 om 11:17

Zelfs dit forum wordt gelezen

door buitenstaanders zie de volkskrant van vandaag.
Of het draadje in off topic
http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/FRshowpost.cgi?sinds=0&template=1&actueel=1&archief=0&thread=143692&forumsel=33&forum=33&post=2302465

Dus ook hier etaleer je jezelf. Al is dit niet zo groot als hyves en ook niet google baar.

groet,
angela

Jade

Jade

07-04-2009 om 18:18

Onzin nariah,

Hyves met je gegevens openbaar voor vrienden is niet te vergelijken met het openmaken van post.

Als oma bij jullie zou zijn en er zou post liggen van haar kleindochter dan zou ze die niet openmaken, dat is schending van je prive.

Maar oma accepteren op Hyves, oma kan de krabbels lezen en dan gaan zitten zeuren dat oma de krabbels leest en dat ze dat niet wil slaat gewoon nergens op.

Nariah van der Vaar

Nariah van der Vaar

08-04-2009 om 09:38

Nog 1 dan

Tuurlijk kan je bij de intrede van hyves een dik 4 jaar geleden niet zin wat toevoegen voor effekt heeft.
Oh eneeh... ze is geen bekende nederlander hoor!

Antwoord op je vraag, nariah

"Kan je een stalkende oma op hyves blokkeren?"
Ja, dat kan. En ja, dan kunnen er geen krabbels meer gelezen worden.
Ik weet niet hoe oud je dochter is, maar ik zou haar helemaal niet het internet op sturen als ik geen idee had waar ze mee bezig is. Een stalkende oma is nog het minst erge wat je tegen kan komen op internet.

Ach alex

Pakweg 40 of 50 jaar geleden zou jij gezegd hebben "wat nou je vriendinnetje bellen!!!! wat is er mis met er naar toe fietsen of lopen?" Mensen zoals jij zijn gewoon tegen veranderingen, zien alleen de nadelen van internet en vroeger was alles beter..! Wat een spastisch gedrag zeg.

maan.

maan.

08-04-2009 om 16:22

Vrienden?

Hier ook een hyvende dochter en oh wat is ze kritisch.. het merendeel van de aangevraagde vriendschappen wordt door haar direct in de prullenbak gedeponeerd.. haar site hebben we op 'alleen vrienden' gezet en NIET de door hyves zo gewenste 'vrienden van vrienden' pfff want dat zijn er een hoop zeg.. al die 'vrienden van vrienden' die dan ook vrienden willen worden en de helft daarvan kent mijn dochter amper (of helemaal niet).

Zorg dat je hyve alleen leesbaar is voor degene die je wilt dat kunnen lezen; hiervoor is het noodzakelijk om te kiezen voor 'alleen vrienden' en als er mensen bij zitten die niet gewenst zijn, hoe aardig dan ook in het werkelijke leven, dan zul je die toch moeten ontvrienden. Of terugstalken op de eigen hyve?

Suzanne

Suzanne

08-04-2009 om 18:48

Als 'grote mensen' het al niet snappen..

Lees en huiver, hoe onnadenkend kun je zijn:
MIVD-baas deelt privégegevens op Hyves(Novum) - De directeur van de militaire inlichtingendienst MIVD heeft gegevens over zijn privéleven via internet voor iedereen toegankelijk gemaakt. Via het openbare profiel van generaal-majoor Pieter Cobelens op de netwerksite Hyves waren bijvoorbeeld zijn woonplaats en de namen en persoonlijke profielen van bijvoorbeeld zijn kinderen gemakkelijk te achterhalen, meldt De Telegraaf woensdag.
Het profiel van Cobelens zou in elk geval tot dinsdagavond niet zijn afgeschermd voor andere gebruikers met een Hyves-profiel. Zo waren persoonlijke berichten aan Cobelens te lezen en was een foto te zien waarop hij met een tienernichtje staat, schrijft de krant.
De scheutigheid van Cobelens met zijn privégegevens is opmerkelijk, omdat Defensie militairen juist oproept voorzichtig te zijn met het delen van privacygevoelige informatie. Ruim een jaar geleden plaatste de Defensiekrant zelfs een nadrukkelijke waarschuwing voor het vermelden van persoonlijke gegevens op internet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.