Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

bertje1

bertje1

24-10-2011 om 21:05

Hyves voor dummies... alle info welkom~!

ok. ik geloof dat ik er aan moet.. zoon wil hyves want alle kinderen uit z'n klas hebben het.
Hoe kan ik dit doen, maar in de hand houden (inperken aantal 'leden', geen of weinig eigen gegevens er op laten zetten etc. Ik ken het dus eigenlijk niet goed... graag tips!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Okee

Goed dat je je erin wil verdiepen voordat je zoon er mee aan de slag gaat. Ik zou om te beginnen zelf een profiel aanmaken daar. Kan met je voornaam en achternaam, kan ook met een nickname. Als je je profiel 'op slot' zet kunnen buitenstaanders er verder niks mee.

Als je een profiel hebt zou ik een avondje overal op gaan klikken wat betreft de instellingen. Er zijn er vrij veel en je ziet zomaar iets over het hoofd. Ze zijn op zich wel redelijk duidelijk, mits je de termen zoals buzz en www een beetje onder de knie hebt (komt vanzelf). Let vooral op de privacy instellingen.

Als je het allemaal door hebt kun je samen met zoon een profiel aanmaken. En dan meteen uitleggen wie wat kan zien en wat je vooral niet op het internet moet zetten. Vooral op hyves zie ik bij kinderen soms foto's waarvan ik me afvraag of de ouders dat doorhebben.......Op zich geen schokkende dingen maar toch.
Spelletjes en applicaties via hyves, wij doen er niet aan. Je mailadres op je profiel zetten of ergens neerzetten, ook maar niet doen.

Even de eerste dingen waar ik aan denk.........Succes!

bertje1

bertje1

25-10-2011 om 08:09

Ik wil er niet op...

ik wil er zelf eigenlijk niet op.. hoe kom ik er dan weer af?? of kun je ook geheel onzichtbaar zijn.
en: waarom geen spelletjes? zoon zei dat dat een van de voornaamste dingen is die die wil.
(en natuurlijk vriendjes 'mailen' want ze kijken blijkbaar niet eens meer op de mail!)
NOg iets: moet je, naast goede instellingen je eigen profiel, ook nog voorkomen dat hij ZELF van alles 'vindt' op hyves?? en dat hij zelf niet iedereengaat zoeken?

merel

merel

25-10-2011 om 10:03

Nick

Bertje dan ga je er toch gewoon op onder de naam 'Pietje Puk' ofzo, maakt helemaal niet uit. Je kunt zelfs, als je dat prettig vindt een speciaal hotmail adres aanmaken omdat je je e-mail moet invullen en dat misschien niet wilt onder je eigen e-mail adres. Verder kan je het helemaal dichtzetten zodat alles alleen gelezen en bekeken kan worden door wie jij kiest.

Waarom geen spelletjes

...omdat ik spelletjes via Hyves ed. niet vertrouw Je kunt vaak chatten of dingen virtueel kopen. Dan zou ik zelf eerst al die spellen moeten checken en daar heb ik geen zin in. Spelletjes doen de kinderen maar op de Wii, DS of via spele.nl ofzo.

Annet

Annet

25-10-2011 om 20:08

Toch eerst zelf een account

Zoals anderen al zeggen, hoef je daar niets van je privacy neer te zetten. Wel zorg je dat alle beveiliging in eerste instantie uit staat.
Daarna ga je zoeken naar pagina's van kinderen van de leeftijd van jouw kind. Die zul je zeker vinden, ook al ben je geen vrien van hen. Deze voorbeelden kun je gebruiken richting je kind: wil jij dat iedereen dit over jou kan zien/lezen? Wil jij dat deze reacties op jouw hyves geplaatst worden.
Zo maak je je kind bewust van de effecten van online gaan. Het meest schokkend voor onze oudste was dat de hyves van een klasgenoot voor iedereen te zien was, met daarop de nogal grove reacties van de eigen moeder.

Daarna ga je samen met je kind de hyves pagina beveiligen. Kies voor alles: alleen vrienden. En dus niet voor 'vrienden van vrienden' Dat staat ongeveer gelijk aan: iedereen.
Probeer vanuit jouw onbeschermde hyves uit of de instellingen werken.
Houd er rekening mee dat je kind nog steeds per berichtje te bereiken is voor niet-vrienden. Daarom is het inderdaad handig als meldingen per mail binnenkomen, bij voorkeur jouw mailadres om te starten.
Spelletjes via Hyves, zoals Ecky, zijn niet onschuldig. Daar is benadering door iedereen mogelijk, ook met slechte bedoeling. Er zijn zeker ook onschuldige online spelletjes, maar daarvoor kun je ook naar www.spele.nl

Jesse_1

Jesse_1

25-10-2011 om 23:50

Spelletjes

"Spelletjes via Hyves, zoals Ecky, zijn niet onschuldig."
Dit wil niet zeggen dat ALLE spelletjes van Hyves gevaarlijk zijn. Kijk gewoon eens mee met je kind, er zijn ook 'sociale' spellen waarmee je niet met jan-en-alleman in contact komt (of je moet het op gaan zoeken, maar dat kan overal op Hyves) en waar je niet 'per ongeluk' geld uitgeeft.

Jesse_1

Jesse_1

25-10-2011 om 23:57

Bertje1

Je vermeldt niet hoe oud je kind is, maar als hij zelf op de pc mag, kan hij toch veel meer vinden dan wat hij op Hyves kan vinden?
Onze kinderen spelen ook gewoon spelletjes - spelletjes waarmee je met vreemden in contact komt hebben ze ook wel eens gevonden via de 'reguliere' spelletjes-sites.
Voorwaarden die wij hebben: alleen mensen toevoegen die je IRL kent (BN'ers mogen ze - heel flauw - niet toevoegen) en je wachtwoord aan niemand - ook je vrienden niet - vertellen. Thuis kennen ze onderling wel de wachtwoorden geloof ik. Van Oudste ben ik de enige verder die zijn wachtwoord kent.
O, en ze mogen hun zakgeld niet in de online spelletjes stoppen (dat zou dan ook via mij moeten lopen, want zelf kunnen ze dat sowieso niet).
Verder houden we ze goed voor ogen dat je NOOIT weet wie er ergens anders achter de pc zit. Of hoe oud diegene is bijvoorbeeld. Iedereen kan over van alles liegen.
Jesse

bertje1

bertje1

26-10-2011 om 12:08

Krabbels, tiks

gats wat een vreselijke termen. inderdaad word ik gek van de termen en instellingen... heb nu een eigen account met alles op 'uit'... nu moet ik nog uitproberen..

Thursday Next

Thursday Next

26-10-2011 om 16:35

Hyves spelletjes

Hier ook hyves accounts voor de kinderen. Ook spelletjes mogen ze gewoon spelen (ik probeer die trouwens wel vaak eerst uit). Ze mogen geen aankopen doen voor spelletjes. Ze mogen geen persoonlijke gegevens doorgeven. Via spelletjes als Ecky kunnen mensen inderdaad ook vervelend gaan doen of ongewenst toenadering zoeken. Via hyves zelf ook. Maar ook dat moeten ze leren. Ze kunnen zo leren om geen vervelende opmerkingen op andermans hyves te zetten en als ze die zelf krijgen negeren (en bij ons melden). Ik vind dat ze met dit soort dingen om moeten leren gaan. En wij hebben natuurlijk hun account gegevens en houden ze in de gaten.

bertje1

bertje1

26-10-2011 om 19:15

En als alles 'uit' staat

kun je dan ook berichtjes krijgen?

bertje1

bertje1

27-10-2011 om 14:00

O ja hij is 12

hij is twaalf trouwens

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.