Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Geerdien

Geerdien

08-05-2012 om 22:14

I e d e r e e n een mobiel?

Vandaag jammerde zoon dat hij de enige in de klas is zonder een mobiel(groep 7). Ik moet er een beetje om lachen, want hij wil er alleen maar spelletjes op doen. Ik ben eerlijk gezegd niet van plan hem een mobiel te geven voor hij naar de middelbare gaat, en al helemaal niet zo'n hele dure (iphone). Maar goed, ik wil toch eens horen wat de ervaringen van andere ouders zijn. Is de bovenbouw van de basisschool inderdaad massaal aan de mobiel en bevind ik me ergens op een eiland in de prehistorie?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bertje1

bertje1

08-05-2012 om 22:37

Nee hoor

hier ook niet. ik vind het zelfs op de middelbare een beetje overbodig (vlak bij school wonen we) maar goed. dan is het ook wel weer handig.
ik zou zeker niet overstag gaan.

Niet iedereen

Dochter (gr 7) heeft er wel een. Maar dat is geen dure en puur voor onze geruststelling als ze alleen naar school fietst of verder weg in de wijk gaat spelen. Mobiel niet nodig, dan gaat ie ook niet mee.

trust

trust

08-05-2012 om 22:43

Niet iedereen, wel veel

zoon groep 7 heeft nu nog een afdankertje van ma maar krijgt voor zijn verjaardag in de zomervakantie een nieuwe. Denken aan Samsung Y met wifi en android zodat hij thuis flink kan whatsappen

Tango

Tango

08-05-2012 om 23:50

Hier ook niet

Hier heeft ook echt niet heel groep 7 of 8 een mobiel. Er zijn er in Tangodochters klas wel een aantal die het hebben. Tangodochter zou er ook pas op de middelbare school een krijgen, of iets daarvoor, maar vond dat ze hem toch eerder nodig had. Ze heeft er dus zelf een gekocht, goedkoop dingetje bij de Mediamarkt, 20 euro incl. 10 euro beltegoed. Ze doet er echter nauwelijks iets mee. Af en toe eens een sms-je sturen of bellen als ze uit school met iemand meegaat, maar vaak heeft ze hem dan niet eens bij zich.
Een dure mobiel ga ik voorlopig zeker niet kopen voor haar.
Door bovenstaand bericht heb ik overigens wel het idee dat ik in de prehistorie ben blijven hangen: Whatsappen, android???? Geen idee wat het precies inhoudt.

T&T

T&T

09-05-2012 om 09:06

Pffff... gedoe

met die mobieltjes. Hier zie je ze wel op school, maar of het de meerderheid is die een mobieltje heeft? ik weet het niet. Dochter van bijna 11 heeft er geen, en vraagt er ook niet naar, lekker houden zo. Als ze naar de brugklas gaat krijgt ze er ws wel eentje (verder reizen, en alleen!) maar nu zie ik er de zin niet zo van. Vriendinnetjes die een mobieltje hebben (meestal afdankertje van grote brus)zijn vooral bezig met hoeveel ringtones erop zitten, en leuke achtergronden.
Zoon van 9 kwam laatst wel heel duidelijk vertellen dat hij toch echt een mobieltje nodig had! Hij heeft trouwens nog nooit een telefoongesprek gevoerd, vindt hij vreselijk... dus met een beetje doorvragen; het moest er eentje zijn met internet zodat hij lego spelletjes kan spelen op de telefoon... zucht ) nee dus! een spelletje spelen mag gewoon op de computer, bij mij in de keuken zodat ik ook zie welk spel het is, hihi.
groetjes, Tess
P.S. doet me een beetje denken aan fokke en sukke die echt echt echt heel nodig een ipad nodig hadden, waarom dan? nou om te... ipadden... wie had dat gedacht, een jaar later is ons allemaal wijsgemaakt dat we echt niet zonder zo'n ding kunnen. En dan vinden we het vreemd dat de kinderen daarin stinken? je hebt ECHT een mobieltje nodig hoor! mwoah...

Vic

Vic

09-05-2012 om 09:10

Hier wel

Dochter zei in groep 8 ook dat ze de enige was zonder mobiel en bij navraag bleek dat i.d.d. het geval. Ze heeft toen mijn oude gekregen, en een jaar later een nieuwe gekocht voor haar verjaardagsgeld. In de praktijk gebruikt ze hem zelden en ze vergeet hem ook meestal mee te nemen. Wat dan nu wel weer lastig is, nu ze in de brugklas zit en 8 km moet fietsen.
Overigens heeft mijn telefoon (Iphone) wel weer een heel grote aantrekkingskracht op de kinderen, maar dat is meer vanwege de spelletjes. Bellen is minder handig met zo'n ding

GreenTea

GreenTea

09-05-2012 om 09:14

Hier wel

Dochter heeft er eentje, zit in groep 7 omdat ze 2x per week alleen thuis is na schooltijd. Dan belt ze me wat ze doet. Meestal is ze thuis met een vriendinnetje en belt dan gewoon van onze vaste toestel. Ze doet er verder niet veel mee maar ze gaat regelmatig met een vriendin naar de manege en dan is ze toch bereikbaar. Bij mijn dochter in de groep hebben ze zeker niet allemaal een mobiel. Ik denk een kwart van de klas, zo'n 10 kinderen.

Weet ik niet precies

maar volgens mij is de omloopsnelheid van mobieltjes van mn pubers en gadgetsgekke mannen vrij groot, en daarom lopen sowieso jongere broertjes en zusjes wel met een mobiel rond. Zoon heeft er ook één vanaf groep 6 (5 km alleen naar school fietsen en terug), maar hij belt en sms't nauwelijks. Ik zit nu naar zijn mobiel te kijken, ligt hier naast me terwijl het best handig zou zijn om hem vandaag bij zich te hebben (excursie kamp Westerbork).

toja

toja

09-05-2012 om 09:30

Mogen niet mee

Hier zou ik het echt niet weten. Zoon heeft er eentje van een oom gekregen, maar doet er niets mee.
Mobieltjes mogen bij ons ook niet mee naar school. Mag dat bij jullie wel dan?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hier ook

zoon in groep 7 heeft vorig jaar voor zijn (10e) verjaardag een mobiel gevraagd. Ik was er eerst tegen maar hij is vaker alleen onderweg en dan vind ik het toch geruststellend dat hij mij kan bereiken. En zo is hij dan toch bezitter geworden van een mobieltje.

Mobiel gaat ook enkel mee indien zoon alleen ergens naartoe gaat. Verder ben ik zowat de enige naar wie hij belt ook. Hij is nog altijd bezig zijn 10 euro op te maken (was voor 1 heel jaar en hij heeft nu nog een maand of 3). Heel zuinig dus. Hij heeft wel een nieuwe mobiel gekregen maar geen heel bijzonder model.

ishtar

ishtar

09-05-2012 om 09:58

Hier

heeft oudste (middelbare)er een op zijn afscheidsfeestje gehad, middelste (groep 7)heeft er een voor als hij op de fiets naar school gaat (6 km, waarvan een stuk door vrij druk gebied) Zou hij niet fietsen had hij er ook geen. En jongste (groep 4) heeft de oude van mijn vader, zonder beltegoed

Trust

Trust

09-05-2012 om 10:24

Prehistorie tango

Whatapp is het gratis berichten versturen tussen telefoons die draaien op android, symbian besturingssystemen. Hebben ze een telefoon met Wifi(draadloos kunnen internetten, je telefoon pikt het signaal van een ander netwerk op) dan kunnen ze overal waar een gratis wifi aan wordt geboden(thuis, sommige vriendjes, Jumbo, macdonalds, rond school en zo weten ze al heel snel waar dat is) gratis internet gebruiken en daardoor ook gratis berichten versturen(whatsapp). Zoon is jarig in de zomer en vraagt voor zijn verjaardag dus een telefoon met de dingen die ik noemde zodat hij niet veel gebruik hoeft te maken van betaalde sms diensten.
En nee, het moet zeker niet maar ach, de lol begrijp ik er dan wel weer van.

Hier ook, 1/3 zelfs smartphone

en vraagje aan Trust: wat zijn dan de maandkosten van je zoon incl toestel, of doe je het prepaid?

Guinevere

Guinevere

09-05-2012 om 11:24

In de klas weet ik het niet

Hoeveel kinderen in de klas er een mobiel hebben weet ik niet (groep 6). Wel krijgt mijn eigen groep-6-er sinds kort een voorhistorisch toestel mee als hij alleen op pad gaat. Maar dat ding is van mij, niet van hem. Hij wil er zelf een voor zijn 10e verjaardag, maar die krijgt hij niet, laat 'm nog maar een jaar met het leentoestel doen.

Fiorucci

Fiorucci

09-05-2012 om 11:50

Hier heeft heel groep 8 een mobiel, vooral BB's.
Internetten en whatsappen mag alleen via wifi. Op school staat de juf 'sochtends klaar met een grote doos, iedereen moet zijn bb dan inleveren..)

Bellen en prehistorie

Misschien wat aanvullende info voor ouders die niet zo 'bij' houden wat er te koop is in telefoonland.
Een mobiel is allang niet meer voor 'bellen'. Een mobieltje wordt voor vele doeleinden gebruikt, voor whatsappen, voor pingen (black-berry) voor faceboeken, voor internetten, je mail checken, voor online bankieren, twitteren, voor buienradar (hier zeer geliefd omdat ze beide naar school gaan op de fiets en het niet naast de deur is, voor spelletjes tegen elkaar en als fototoestel en mp4 speler.
Bellen is wel iets wat 'wel eens' voorkomt, maar toch 1 van de onderdelen die onder pubers zeer weinig gebruikt wordt (tenminste hier wel).
Met een mobieltje van 20 euro inclusief 10 euro beltegoed kan je vaak alleen maar bellen en soms kan je er nog een zeer beperkt aantal liedjes op zetten ofzo.
Meer kan je er niet mee.
Al die andere dingen zo geliefd bij pubers zijn alleen mogelijk met een duurder toestel. Ook daarin is weer variatie. Een beetje duur zal de helft van de mogelijkheden hebben ten opzichte van heel duur.
Ook een 'oud' (tja wat is oud?) toestel heeft al die 'nieuwe' toepassingen niet.
Als dus een puber een oud toestel heeft wat al die mogelijkheden niet heeft die zijn vriendjes/vriendinnetjes hebben dan kan die puber ook niet veel gebruik ervan maken Want al die anderen doen 'andere' dingen die puber niet kan......
m.a.w. een oud toestel of goedkoop toestel en al je vriendjes hebben een dure mobiel is gewoon zinloos. Dan kan puber er net zo goed geen hebben (ook een optie).
Hier 2 pubers die met hun hele vriendenkring alleen via mobiel communiceren. Ze twitteren hoe laat ze wegfietsen en kijken ondertussen op buienradar of het droog blijft, o nee er komt een bui, even appen dat we nu weggaan anders komen we er in te zitten, of kunnen we met de bus? Even kijken op o.v.-gedoe, nee toch maar niet want anderen appen dat ze nu wel weg kunnen...hoep op de fiets naar school....doei en tot vanmiddag.
Nou zo ongeveer.
Er is bij jongste in de klas 1 meisje die principiëel van haar ouders geen mobiel mag/mocht (is 14). Die wordt dus 9 van de 10 keer vergeten.....en fietst vaak alleen. Gewoon omdat ze zich geen tijd gunnen om haar te bellen met de vaste telefoon of het simpelweg vergeten....Hun halve sociale leven speelt zich af op die mobiel. Nu heeft meisje een mobiel, zo'n oude koelkast, waarmee ze dus alleen kan bellen. Soms belt ze op en dan kan ze dus mee, zo niet wordt ze weer vergeten.....
Hoe ouder, hoe mobiel aktiever is mijn idee. En hoe ouder hoe meer dat sociale gedoe zich half op die mobieltjes afspeelt.
En 'bellen' (telefoneren) is maar een omslachtig ouderwets gedoe en alleen misschien goed als je met je vriendin ver weg 's uitgebereid wil bijpraten....
groeten albana

Merel

Merel

09-05-2012 om 14:16

Klopt albana

Je beschrijving klopt volledig! Ik zie hier mijn dochter nooit bellen (of hoor eigenlijk) maar ze is wel altijd met haar blackberry bezig. Ik kan haar sociale leven deels meemaken omdat ze veel twittert en ik dat kan lezen via Tweetdeck op mijn computer. De grappigste dingen komen de hele tijd binnen (ik volg meer mensen). En ik kan gratis met haar communiceren (vooral voor haar belangrijk dat het gratis is) via prive berichtjes in twitter. Ideaal!
Zoon (14) daarentegen interesseert zich helemaal niet voor mobieltjes en laat degene die hij heeft altijd thuis liggen. Als de ketting van zijn fiets af ligt , komt hij óf lopend naar huis (4km) óf als hij nog dichtbij school is belt hij vanaf school, of hij belt even met een mobieltje van iemand anders (die ene keer dat het voorkwam dan)

Fiorucci

Fiorucci

09-05-2012 om 14:16

Nou...

Je bent niet gelijk een outcast zonder smartphone hoor...mijn zoon heeft een nokia uit de pruikentijd, hij twittert thuis volop op de pc en zijn vrienden en vriendinnen weten dat hij geen smartphone heeft, dus hem bellen ze gewoon,geen probleem.

turst

turst

09-05-2012 om 14:43

Rode beuk

Wij laten hem alleen prepaid gebruiken. Laten het 3G signaal uitzetten door provider zodat hij niet per ongeluk op internet gaat zonder wifi. Ik merk dat zijn gsm(nu nog de oude) wel eens belt zonder dat hij het in de gaten heeft, zit hij in zijn broekzak, geen toetsenvergrendeling aan. Vandaar lijkt me een abo nog een beetje riskant en kiezen we voor prepaid. Nu krijgt hij 10 euro per maand(gebruikt hij niet op, dus kan ook wel eens een maand overslaan)en dat zal direct nog minder worden als hij via wifi kan internetten/whatsappen.

Wat Albana zegt geldt hier ook, er wordt zelden tot nooit gebeld met de GSM. Je zou bijna vergeten dat dat ook nog kan

Geerdien

Geerdien

09-05-2012 om 17:39

Veiligheid

OK. Een kleine generatiekloof zie ik hier!! Dank Albana voor de uitleg. Android en Whatsapp, pingen dat is echt abracadabra voor mij! Zoon zal vroeg of laat met z'n tijd meegaan en ik kan me maar beter alvast voorbereiden anders snap ik er over een paar jaar he-le-maal niets meer van! (Bellen met een telefoon?! Ma, da's uit de vorige eeuw!)
Over internettoegang via de mobiel. Dat kan dus gratis met wifi? Nieuw voor mij. Maar is dat dan veilig? Kunnen anderen dan niet 'inbreken' op je computer/telefoonbestanden? En kunnen je kinderen dan overal bij?
Voor internet op de pc is men altijd heel voorzichtig. Je moet een firewall hebben om criminelen buiten de deur te houden. Maar ook bijv een kinderslot zodat kinderen niet overal bij kunnen, of alleen toegang als ouders er bij zijn, of ouders die mee kunnen lezen met wat hun kinderen op internet uitvoeren(msn, facebook). Maar hoe zit dat dan met internet toegang op de mobiel (via wifi?)? En al die apps en spelletjes? Zit daar ook niet een hoop 16/18+ spul bij?
Kortom, hoe veilig is dat allemaal? En houden jullie dat in de gaten?

Julia64

Julia64

09-05-2012 om 18:15

Hier

Zoon zit in een 7/8 combigroep en de meesten hebben wel een mobileltje, hijzelf ook - gewoon een simpele Nokia van AH voor 20 euro(prepaid). Ik vind het reuze makkelijk; we kunnen elkaar bellen als ik wil weten waar-ie uithangt na school etc. Naarmate de actieradius van mijn kind groter wordt vind ik het een geruststellend idee dat we wederzijds bereikbaar zijn.
Verder boeit het hem allemaal nog niet zo. Smartphonegedoe hoop ik uit te kunnen stellen tot de brugklas.

Tango

Tango

09-05-2012 om 20:53

Poeh, albana

Wat jij neerzet vind ik nou niet zo'n positief vooruitzicht. Om ervoor te zorgen dat je kind niet buiten de groep valt wordt je dus min of meer verplicht zo'n peperduur apparaat aan te schaffen. Hebben jouw kinderen meebetaald aan hun telefoon? Ik weet niet wat zo'n apparaat kost, maar kan me zo voorstellen dat ik dat bedrag niet zomaar op tafel leg.

Fiorucci

Fiorucci

09-05-2012 om 21:53

Welnee tango

Zie mijn reactie getiteld: Nou....

trust

trust

09-05-2012 om 22:29

Kosten

als zoon zijn verjaardagsgeld bij elkaar legt wordt er altijd iets groots/duurders van gekocht zoals nintendo, wii(samen met zus), nu dus een telefoon die rond de 100 euro zal gaan kosten. Als je geen principiële bezwaren hebt tegen een smartphone dan vind ik dat een mooi bedrag voor een gezamenlijk kado

Jesse_1

Jesse_1

09-05-2012 om 22:54

Basisschoolleeftijd!

Albana heeft het met name over net iets oudere kinderen.
Hier hebben redelijk wat kinderen in groep 8 een mobiel, onze zoon niet - vraagt er ook niet naar. Hij krijgt er één voor hij naar de middelbare school gaat (waarschijnlijk een 2 jaar oude smartphone van zijn vader, kan wel een hoop mee). In principe is het bij je hebben van een mobiel op de basisschool niet toegestaan bij ons trouwens.

Ja iets ouder

Ja het gaat met name om iets oudere kinderen, eerste v.o. en ouder.
Maar als je kind dan in groep 8 zit en je overweegt een 'nieuwe' te kopen is het misschien 'handig' dat je daar rekening mee houd.
Of je meteen een outcast bent zal ook afhangen aan wat je thuis verder voor mogelijkheden hebt, sommige dingen kunnen ook via de p.c. Maar wat dat meisje betreft, die heeft ook geen p.c. waarop je kan twitteren w.s. want daaraan kan ze niet meedoen zegt jongste. Ik neem tenminste aan dat ze dat zelf wel had uitgevonden als ze de mogelijkheid wél had gehad. Ook zal het outcast zijn afhangen van andere zaken. Bij jongste is dit meisje alleen een 'meefietsmeisje' verder niks...geen vriendin of iemand waar ze veel mee omgaat of wat dan ook. De fietsgroep is zo'n 14 kinderen....en die bel je natuurlijk niet zo 'even' als je met z'n alleen besluit om 15 minuten eerder te gaan. Ik denk dat als het je vriendin betreft waarvan je graag wíl dat ze meegaat je sneller geneigd bent om te bellen (telefoon dus) om haar op de hoogste te stellen.
Ik denk wel dat diegene die niet mee kan twitteren/whatsappen etc. veel kán missen. Ik zie dat er vaak spontane groepsafspraken ontstaan...van: zullen we met z'n allen een ijsje gaan eten het is zo mooi weer? Tot aan: 'gaan we de overwinning van ajax vieren in dat en dat café?' (Dat is oudste hé, 18) Als dan niet iemand jouw belt, ja dan krijg je dat niet mee. Buiten dat wordt 'bellen' meer beleefd als een 'persoonlijke uitnodiging' terwijl dat via twitter afspreken meer een vrijblijvende groepsuitnodiging is....Wie komt,die komt, wie geen zin of tijd heeft niet.
Ja, hier betalen ze mee....jongste heeft een pre-paid samsung galxy, zelf gekocht met geld van ons voor haar verjaardag (80 euro) en aangevuld met nog wat erbij gekregen geld van ooms en tantes enzo. Die was 120 euro afgelopen winter, pre-paid. Gezien de prijzen die nintendo's en Wii's kosten vind ik dat wel meevallen...
Met die samsung kan alles wat ik opnoemde. Oudste heeft ook een samsung maar een duurdere én een abbonement, maar die werkt naast haar opleiding en krijgt ook nog stagevergoeding. Haar abbonement kost 20 euro per maand, daar gaat ze nooit overheen want ze belt amper en heeft vrij internet, dus whatsappt en twittert dat het een lieve lust is.
Ik denk alleen dat het handig is te weten dat het omgaan met de mobiel totaal 'anders' wordt als je eenmaal op het v.o. zit. Zodat je een idee hebt hoe het gaat worden en je niet over een jaar spijt hebt van een aankoop die misschien ook wel duur was en waar je kind niks aan heeft.(b.v. abbonement met veel belminuten voor 2 jaar).
groeten albana

Merel

Merel

10-05-2012 om 09:09

Inderdaad

het gaat inderdaad wel meer op voor oudere kinderen, ik denk dat groep 8 kinderen nog wel persoonlijk afspraken maken, maar vanaf de brugklas gaan toch veel dingen via de sociale media. Ik heb wel het gevoel dat het meer speelt bij meisjes dan bij jongens, maar ik kan het mis hebben (omdat zoon zich er niet voor interesseert) maar ik merk het zelfs al onder volwassenen. Veel ditjes en datjes 'hoor' ik op facebook. Autoruit bij die en die ingeslagen, binnenkort een 'evenement' in die en die kroeg. De mensen zonder facebook weten de helft niet (als ik ze bijv. in de supermarkt tegenkom voor een praatje) zo werkt dat bij mijn dochter ook. Ik volg alleen haar en een paar van haar vriendinnetjes maar zij volgt de halve klas en als ik zie wat er bij haar op twitter voorbij komt. Eigenlijk gaan de gesprekjes de hele dag door. Ik krijg ook a la minute haar cijfers door (en iedereen die haar vriend is op twitter) erg handig. Ik denk dat ik meer van haar nu weet dan mijn moeder vroeger van mij
(ik word zelfs via twitter geroepen omdat er een eng insect op haar raam zit, boven) (maar we praten ook nog gewoon met elkaar hoor

Dus ik zou vanaf de brugklas pas gaan zorgen voor een mobiel 'die wat kan' maar volgens mij kan dat met veel mobieltjes al hoor. Als je al internet hebt, dan heb je eigenlijk al meer dan voldoende, sms en telefoneren gebeurt hier dus niet zo veel, internet, dat is het belangrijkste en daar kan je ook 'alles' mee. Dus je oude mobieltje doorgeven (zoals een paar jaar geleden) kan al snel niet meer.

Ligt ook aan je omgeving geloof ik

Wij hebben onze oudste gevraagd of hij een mobiel voor zijn verjaardag wilde, omdat hij volgend jaar naar het VO gaat. Nou nee, hij zat er helemaal niet op te wachten. Ja, de meesten in zijn klas hebben wel een mobiel, maar die mag toch niet mee naar school en vaak vergeten ze hem ook. Ze praten meer gewoon met elkaar. Dus hoe het volgend jaar op het VO wordt, weet ik natuurlijk niet, maar hier ben je bepaald geen outcast zonder telefoon.

Meisjes/jongens

Ik heb geen jongens, alleen 2 meisjes dus weet het niet precies of er verschil is.
Ik weet alleen wel dat in de vriendengroep van oudste (maar die is 18) het een gemeleerd gezelschap is. Bijna net zoveel jongens als meisjes en die jongens zijn niet de verkering van.....Dus gewoon 'vrienden' van die meiden. En die jongens doen net zo hard mee aan het gefacebook en getwitter....
Jongste (14) is nog in de fase dat jongens vooral gegiegel opwekken en verder vooral 'stom' zijn. Dus wat die leeftijd betreft weet ik het niet. En je omgeving...tja op de basisschool had jongste ook amper interesse in die mobiel, dat kwam pas op het v.o. toen plots haar hele 'omgeving' ook mobieltjes had met meer mogelijkheden. En die 'omgeving' is grotendeels hetzelfde als de basisschool, ze heeft bijna nog dezelfde vriendinnen als toen
Dus zo'n omgeving kan zomaar plots veranderen van gewoontjes in communicatie die ze voorheeen niet hadden.
groeten albana

Jongensmam

Jongensmam

10-05-2012 om 14:08

Beetje bangmakerij

Ik vind het een beetje bangmakerij van albana. In groep 8 waren er al zat kinderen met een BB en in de brugklas nu ook (volgens mij veel minder BB's).

Mijn kind valt helemaal niet buiten de rest. Hier val je er buiten als je niet thuis een bepaald spelletje doet op hyves.

Op school mogen ze hun mobieltje niet laten horen of zien in de les dus hij heeft er helemaal niets aan. Verder wordt hij vaak gewoon gebeld 's ochtends om te vragen of dit of dat mee moet enzo. Zelfs gewoon op de vaste telefoon.

Verder is hier zelfs een bellijst, dus er wordt ook niet op een andere manier gecommuniceerd als het eerste uur uitvalt.

Dat je dochter een meisje gewoon vergeet zodat die alleen moet fietsen vind ik een vreselijk gevolg van dit tijdperk! Bah, ik zou echt boos worden op mijn kind.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.