Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Geerdien

Geerdien

08-05-2012 om 22:14

I e d e r e e n een mobiel?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

10-05-2012 om 19:49

Echt niet overal zo

Oudste (dochter) zit in de 3e VO. Ze heeft een half jaar geleden een nieuwe telefoon gekocht, ze vond een smartphone niet nodig. De meeste vriendinnen hebben ook geen smartphone. Afspraken gaan hier dus niet via de sociale media. Er wordt wel ge-smsd, hyve, mail en gebeld.
Bij een plotseling uur uitval wordt er gebeld dmv een bellijst. In eerste instantie op de huistelefoon!
Voor de sport geldt dit ook.
Jongste zit in groep 7. Hij krijgt een oude mobiel mee als hij met de trein naar huis komt (1x per week) en als hij naar een speeltuin verderop gaat. Dit is niet zijn mobiel.

Bellijsten?

Nou bellijsten? Jongste zou niet eens snappen wat het is, oudste heeft het nog nét in groep 1 en 2 v.o. denk ik meegemaakt. Sorry, hier gaat alles al jaren via sms, ook school sms't dus dat er uren zijn uitgevallen b.v. Voor jongste nog wel op én ouders mobiel én kind-mobiel.
Boos wordt ik van dat meisje dat ze 'vergeten' niet. Jongste is zo'n beetje de eerste die weg moet (met buurmeisje) omdat ze het verste weg woont. Als zulke spontane vervroeg-fiets-berichten komen, moet ze gewoon á la minuut weg, anders is ze zelf te laat. Ze heeft niet eens tijd om te gaan bellen.....dan is het hoppa spullen bij elkaar en op de fiets. Na een aantal minuten sluit de volgende aan en dan bij de volgende rotonde de volgende etc.etc. Er zijn wel een heleboel anderen die later aansluiten die daar tijd voor zouden hebben, maar kennelijk doen die dat niet. Ik denk dat het meisje zelf ook enig initatief zou kunnen tonen om op de hoogte te zijn, b.v. zelf bellen of op de p.c. twitter volgen of weet ik wat,maar ook dat gebeurd dus niet. En onderweg heeft jongste geen mogelijkheden om te bellen...want al haar beltegoed zit in mb's en belminuten heeft ze niet (kan wel gebeld worden). Maar ik begreep van jongste dat meisje dat niet mag...op mobieltjes bellen (zou te duur zijn) van haar ouders.
Ik weet ook niet of het een gevolg is van dit tijdperk. Ik denk dat het in elke tijd wel voorkomt, tenminste in de laatste eeuw wel. Je doet mee aan de vooruitgang of niet. En als je dat niet wil om welke reden dan ook moet je de consequenties ervan of aanvaarden of zelf een andere manier zoeken om dat op te lossen. Zou ik ook boos moeten worden op dochter als meisje geen fiets had en moest lopen van ouders....moet jongste haar dan maar achterop nemen? Hyves is hier trouwens ook al op haar/zijn (?) retour. Wordt amper meer gebruikt. Op de basisschool nog wel. Ze spelen al een hele tijd spelletjes op die smartphones (wordfeud o.a.) met elkaar en face-booken.
groeten albana

Merel

Merel

11-05-2012 om 10:12

Internetpagina school

Hier heeft de school een speciale pagina met roosterwijzigingen. Het is de bedoeling dat je die voordat je naar school gaat even checkt voor uitvallende lessen of wijzigingen. Gaat heel goed, bellijsten worden niet meer gebruikt.

Jillian

Jillian

11-05-2012 om 12:39

Geen telefoon geen internet

In de klas van mijn zoon (middelbare school) zitten zelfs enkele kinderen zonder telefoon en zonder internet thuis. Wil je die spreken zal je dus moeten opbellen. Hier werkt de school ook nog steeds met bellijsten maar in de praktijk werken die vaak niet goed heb ik gemerkt. SMS zou ik een handige oplossing vinden maar de school wil daar(nog) niet zo aan.

Mijn zoon vindt zijn smartphone trouwens wel heel fijn en het is inderdaad een makkelijke manier om goedkoop contact te leggen. Echter hij belt ook nog vaak genoeg naar mensen en het is heus niet zo dat je er zonder smartphone helemaal uitligt.

Mijn basisschool kinderen hebben geen telefoon. Hebben ze niet nodig. Op school mag het niet en bij buiten spelen zouden ze hem alleen maar vergeten dus ik vind het niet nodig. In hun klassen hebben de meeste nog geen telefoon en als ze hem wel hebben doen ze er nog niet veel mee. Mijn jongere zoon gaat wel alleen naar muziekles en dan neemt hij onze reserve telefoon mee. Echt nodig is dat ook niet. Hij kan daar ook bellen als er iets is.

Geerdien

Geerdien

12-05-2012 om 12:41

Albana

Communicatie of vervoer is toch wel wezenlijk iets anders. Dat je ziet dat iemand bijv 8km moet fietsen naar school en jij lekker met de bus of auto gaat vind ik totaal iets anders dan dat je ziet dat een klasgenoot ge-excommuniceerd raakt doordat ze geen mobiel heeft. Het gaat om het sociale aspect hoe je met elkaar omgaat. Dat er niet eens wordt geprobeerd het meisje er op de een of andere manier bij te betrekken vind ik kil overkomen. Ik snap wel dat de jeugd dat onderling zo doet, maar daar zou ik het als ouder met mijn kind wel over hebben.

Merel

Merel

12-05-2012 om 14:27

Jillian?

Je schrijft het volgende: In de klas van mijn zoon (middelbare school) zitten zelfs enkele kinderen zonder telefoon en zonder internet thuis. Wil je die spreken zal je dus moeten opbellen.

Ik neem aan dat je bedoelt dat de kinderen geen mobiele telefoon hebben, en dat je ze op de huis-telefoon moet bellen ?

Geerdien

En hoe denk je dat ik het weet? Juist ja....precies.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.