Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Seej

Seej

02-05-2012 om 11:36

Ipad voor 12 jarige?

Ik zit met een dilemma en vraag me af hoe jullie hier over denken.

Onze 12 jarige wil heel graag een ipad. Ik vind zo'n ding een veel te dure gadget voor een kind van die leeftijd maarr... kind heeft zelf spaargeld en wil het van zijn eigen geld kopen. Hij maakt eigenlijk zelden iets op en als hij geld krijgt voor verjaardag of als hij eens wat verkoopt op martkplaats etc. doet hij dat netjes in zijn spaarpot in plaats van het zomaar op te maken bij Intertoys ofzo. Hij is verder ook niet veeleisend qua materialistische dingen.

We zeggen altijd tegen 'm dat hij het geld beter kan sparen en het verstandiger is er iets van te kopen wat hij echt graag wil in plaats van het maar uit te geven aan een ditje of datje. Maar ja, nu is dat moment dus gekomen waarvan hij zegt 'daar wil ik het aan uitgeven'. Slik.. zo'n ding kost bijna 500 euro en ik vind dat heeeel veel geld. Nu komt hij met het argument dat hij het geld mocht besteden aan iets wat hij erg graag wilde, en dat is dus een ipad. Tsja, wat is nu wijsheid? Zoon zijn geld laten besteden aan een belachelijk dure ipad of verbieden? Als ik het bedrag van de ipad buiten beschouwing laat zou ik 'm zo'n ding laten kopen, hij heeft er tenslotte zelf voor gespaard, maar die 500 euro vind ik zoveel geld! Het is overigens geen bevlieging want hij heeft het er al maanden over.

Wat zouden jullie doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mollekey

Mollekey

02-05-2012 om 11:50

ik zou hem een ipad laten kopen. Wil hij alleen een Ipad of is een tablet van een ander merk ook goed? Een tablet van Ascer is ook goed en zijn iets goedloper. Ik zie het probleem niet zo eerlijk gezegd.

Ook ja

Ik heb ook zo`n zoon. Kan lang voor iets sparen en doet dan een grote aankoop. Ik moet ook altijd slikken als zijn spaarrekening omlaag duikelt. Maar ik vind dat hij veel geduld heeft en goed met zijn geld omgaat. Dus ja, hij zou hem mogen kopen. Wij maken van zo`n grote aankoop echt een leuk uitje. Speciaal voor hem op pad, prijzen vergelijken en hij laat zich adviseren.Thuis heeft hij dan al het hele internet afgespeurd om te zien waar zijn aankoop aan moet voldoen en voor welke prijs. Het is duidelijk geen impulsaankoop die je zoon gaat doen. Het is een grote wens die hij zelf kan betalen. Knap toch op zijn leeftijd?

mirreke

mirreke

02-05-2012 om 13:48

Jazeker!

Geweldig ding, een ipad. Klopt het dat hij volgend jaar naar het VO gaat? Dan komt een iPad helemaal van pas. Als hij helemaal van plan is om een iPad te kopen zou ik hem zeker niet proberen een van mindere kwaliteit te laten kopen. Een ipad is geweldig, van spelletjes, tot internet, tot boeken lezen, tot handige en leerzame(!) apps voor school, tot facetime, tot email (op de middelbare heb je sowieso je emailadres nodig).
Ik vind het geweldig knap van je zoon dat hij hiervoor heeft gespaard. Ik zou wel via het internet even proberen te zoeken of er nog ergens aanbiedingen zijn. Zo heeft mediamarkt bv. een aanbieding van de ipod, dus wie weet is er ook iets dergelijks voor de iPad. Scheelt toch weer iets.
Oh, en als ik hem was zou ik niet de iPad3 kopen maar de iPad 2. Het verschil is niet echt de moeite en de tweede versie is ook weer goedkoper. Maar wellicht heeft hij er zelf al helemaal goed over nagedacht.

Chippie

Chippie

02-05-2012 om 14:06

Hier dezelfde 'slik' maar aan de andere kant is dit ook de verdienste van lang sparen.

Daarnaast zou ik - achteraf - liever alleen een Ipad kopen dan de twee DS-en met de peperdure spelletjes. Met de Ipad zijn zoveel gratis of bijna-gratis spelletjes te downloaden.

Ely

Ely

02-05-2012 om 17:46

Ook ja

Het is echt een heel leuk speeltje en zoals Chippie al zei zijn de meeste spelletjes gratis of zeer goedkoop. Hij kan er muziek mee downloaden, spelen met foto's etc.
En ik vind het heel stoer dat hij heeft gespaard en weet wat hij wil. Daar kan menig volwassene nog een voorbeeld aan nemen. Dus van mij zou hij een mooie beschermhoes erbij krijgen, op mijn kosten

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hier ook

onze zoon heeft ook een Ipad opgespaard, veel geld dat wel.
Ik vind het wel een goede investering.

Hier ook

onze zoon heeft ook een Ipad opgespaard, veel geld dat wel.
Ik vind het wel een goede investering.

Hier ook

onze zoon heeft ook een Ipad opgespaard, veel geld dat wel.
Ik vind het wel een goede investering.

Fiorucci

Fiorucci

03-05-2012 om 19:43

En hier....

Dochter heeft ook een goedkopere android en daar doet ze het maar mee..)

Margriet*

Margriet*

03-05-2012 om 21:26

Mwahh

het zijn vaak van die hebbedingetjes in een reeks van andere zaken die ook nodig gekocht moeten worden. Hier was geen Ipad, man heeft er een van zijn werk nu. Twee weken leuk en toen was de nieuwigheid er wel vanaf. Zo verging het ook met de gewonnen Playstation 3, de WII die dan toch leuker was, de nintendo's die alleen nog met vakanties dienst doen en de andere drie computers die hier staan. En zo verging het ook met andere dingen, het waveboard etc. etc....
Ik zou voor een mooi smart computertje gaan denk ik, of voor een android en dan een ipod erbij kopen (de volgende wens van mijn zoon). Heb je meer voor de prijs van 1. Ik vind persoonlijk apple wat overgewaardeerd.

Ely

Ely

04-05-2012 om 00:17

Even nieuwsgierig margriet

'Ik zou voor een mooi smart computertje gaan denk ik, of voor een android en dan een ipod erbij kopen (de volgende wens van mijn zoon). Heb je meer voor de prijs van 1. '

Ik ben niet zo goed op de hoogte geloof ik
Wat is een 'smart' computertje?
En waarom heb je als je een android en een iPod koopt meer voor de prijs van 1? Of gaat het meer om de gadgets, het aantal en niet de functionaliteit?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Apple

Het is wel waar, dat de apple produkten er op gemaakt zijn om na een jaar of anderhalf gebreken te gaan vertonen. Weet je zoon dat wel?
Ik werk op een half verrotte macbook van nog geen 6 jar oud, waar heel veel nog mee kan maar ook heel veel niet

Primavera

Primavera

04-05-2012 om 08:59

Welnee

Die producten worden er helemaal niet op gemaakt om gebreken te vertonen. Mijn vorige Iphone heeft het makkelijk tot het einde van het contract volgehouden. Het enige gebrek was een gebarsten schermpje, omdat ik hem eens per ongeluk van de trap heb laten vallen en er toen in het donker op ging staan terwijl ik hem zocht. Daar kan zo'n Iphone niet zo goed tegen. Maar hij doet het verder nog steeds prima.
Het voordeel van Apple is dat ze een fantastische qualiteit van beeldscherm hebben (als je er tenminste niet op gaat staan).
Als dat kind graag een Ipad wil, dan zou ik hem die lekker laten kopen van zijn gespaarde geld. Niks is zo frustrerend als eerst te horen krijgen dat je beter kunt sparen en vervolgens als er dan eindelijk iets is wat je dolgraag wil hebben wordt geconfronteerd met ouders die je het uit je hoofd willen praten.
Wat de versie betreft, ik denk dat het het beste is om hem dat met overleg zelf te laten beslissen. Aan de ene kant zal de oudere versie waarschijnlijk aardig wat geld besparen, vooral als je hem tweedehands overkoopt. Aan de andere kant als dan over een jaar op het VO het wordt gevoeld als een verouderd stuk techniek kan hij spijt krijgen dat hij niet de nieuwe met een beter scherm, geheugen en processor genomen heeft waar dan natuurlijk allerlei App's voor zijn die niet op het oude model kunnen.

Ely

Ely

04-05-2012 om 10:59

Apple kwalitatief slecht?

Dat herken ik juist helemaal niet. En ik vind zes jaar voor zo'n apparaat beslist niet kort. Hier houden de niet Apple apparaten het juist allemaal korter uit dat de Apples.

Maar ik geloof wel dat het met Apple zo is dat het merk je aanspreekt of juist niet.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Merel

Merel

04-05-2012 om 11:14

6 jaar!

6 jaar is oud voor een macbook hoor! Hier heeft mijn dochter een laptop van nu 3 jaar oud. (geen apple) en die begint ook kuren te vertonen. Volgens de statistieken van ons huishouden, houden de meeste computers/laptops/mobieltjes het ongeveer 4 jaar uit. Dan gaat er toch wat kapot of raakt gewoon verouderd. Updaten enzo wil op een gegeven moment ook niet meer lukken, brander doet het niet meer, toets verdwijnt uit het toetsenbord van de laptop en is niet meer terug te zetten, dat soort dingen.
En heel sneu, maar hier willen mijn ouders altijd de oude laptops en computers hebben, dus dan zitten we bij hen thuis te puzzelen om nog dingen werkend te krijgen (en te defragmenteren/opschonen watdanook) om het nog een beetje soepeltjes te laten werken. (alhoewel opa eindelijk zelf ook maar een nieuwe laptop heeft gekocht,dat gaat toch beter)

Maylise

Maylise

04-05-2012 om 11:23

Android

Een android tablet is niet kwalitatief minder dan een apple tablet. Het is ook niet perse goedkoper. Het is gewoon anders. Je kan voorkeur hebben voor een van de twee maar het is zeker niet zo dat een android een goedkopere en minder goede versie is van Apple. Persoonlijk zou ik voor een android tablet gaan maar als zoon perse een ipad wil is het ook goed. Het is tenslotte zijn speeltje.

Meer on topic zou kind van mij dat mogen kopen. Ze hebben er zelf voor gespaard en dan mogen ze doen met hun spaargeld wat ze willen; ook als dat heel duur is en ook als ik het nut er niet van in zie. Het enige wat ik zou vragen bij een groot bedrag dat ze een poosje de tijd nemen om er over na te denken. Dat heeft je zoon gedaan. Het kan zijn dat het hem tegenvalt. In dat geval is het jammer maar iedereen doet wel eens een miskoop. Hij kan hem dan altijd nog tweedehands verkopen. Is het wel een succes dan zal hij er vast een aantal jaar veel plezier van hebben.

Margriet*

Margriet*

04-05-2012 om 15:57

Mwah

Gale mijn kinderen kunnen heel goed sparen voor iets kwalitatiefs, daar zit het hem niet in. Maar het aanbod is zo groot en de begeerte is altijd groter dan het uiteindelijk bezitten. Mijn zoon is langer dan een jaar heel blij geweest met zijn nintendo maar daarna kwam zo veen nieuw aanbod dat er nu waarschijnlijk te veel keus is. Nieuste wens is inderdaad een ipod (tja want dat hebben we nog niet, alleen een erg verouderd modelletje van mij).

En Vergtigo. Ik bedoel eigenlijk niet een smart computertje maar zo'n compacte. Maar goed iedereen zijn keus.

En verder vind ik vier jaar voor wat voor een apparaat dan ook heel lang. Bij ons is de levensduur niet veel langer. Maar ja ondertussen is het model ook vaak verouderd en dan komen weer de overwegingen van Primavera, je kind wil wel meeblijven doen..

Margriet*

Margriet*

04-05-2012 om 16:00

Niet vertigo maar ely bedoel ik

Het gaat niet om de aantallen maar om de functionaliteit. Ook best handig als je kunt teksverwerken op zo'n ding (voor v.o onderwijs). Gaat makkelijker op een computer dan ipad. En verder is een ipod dan weer handig om mee te nemen, een ipad stop je niet zo makkelijk in je zak.

Seej

Seej

04-05-2012 om 18:55

Bedankt en gekocht.

Bedankt voor jullie (vele) reacties. Een ipad voor een 12 jarige is dus, gezien jullie reacties, niet overdreven gek.

Afgezien van het bedrag, dat vind ik nog steeds heeeeel veel, vond en vind ik eigenlijk ook dat hij zijn spaargeld moet kunnen gebruiken voor iets wat hij echt graag wil en waarover hij goed nagedacht heeft.

Inmiddels is de ipad aangeschaft! en is zoonlief natuurlijk hartstikke blij ermee. En inderdaad met een leuke hoes van ons erbij. Hij heeft gekozen voor een ipad 2 omdat het verschil met een nieuwe ipad niet echt enorm veel is. Hij had hiervoor geen 80 euro meer over. Ik ben ook wel trots op 'm dat hij niet is bezweken voor het 'hebben' van een nieuwste versie ipad. En... als hij in bed ligt mogen wij er ook gebruik van maken heeft 'ie beloofd, hihi.

Nu maar hopen dat hij lang plezier gaat hebben van zijn ipad en het geen miskoop zal zijn.

Bedankt voor het delen van jullie meningen!

Welja

'Het is wel waar, dat de apple produkten er op gemaakt zijn om na een jaar of anderhalf gebreken te gaan vertonen. Weet je zoon dat wel?'

Ik vind dat toch zo crimineel he! Reuze goed voor de economie hoor, maar zó waardeloos!!!

Ehhh

Hier meerdere 'appeltjes' in huis maar nooit problemen mee gehad. Wel met de HP laptop

mirreke

mirreke

08-05-2012 om 12:49

Apple versus de rest

Mijn partner werkt al sinds jaar en dag op een Mac, hij heeft er meerdere, waaronder enkele wel vijf of zes jaar oude, wat inmiddels toch echt heel oud is voor een computer. Prima, als een zonnetje, hier en daar wat geupgrade, maar niet overdreven en zijn de kosten niet.
Ik vind juist Apple ongelooflijk goed van kwaliteit, goede materialen. Ik heb jarenlang op een windoos gewerkt waar altijd wel wat mee was, maar ja, dat kende ik dus daar bleef ik bij, onder andere ook vanwege mijn vertaalprogramma, en ook eerlijk gezegd omdat Apple natuurlijk aan de prijs is.
Uiteindelijk toch een iMac gekocht en ik ben elke dag blij dat ik mag werken, zo heerlijk. Inmiddels draai ik er ook windows op, als een soort app, via VMware Fusion. Ik kan er al mijn oude windowsprogrammatuur op draaien, en het loopt nog soepeler ook. Ook heb ik aan de iMac een tweede beeldscherm weten aan te sluiten, via een externe grafische kaart, en nu lijkt het alsof ik twee computers naast elkaar heb staan, maar het is gewoon 1 Apple.
Verder heb ik nog een eerste generatie ipod touch en ook daar ben ik elke dag blij mee, omdat het mijn werk en mijn dag en mijn planning zoveel gemakkelijker maakt. Enne, zoals ik al zei, eerste generatie, dus alwel vier jaar oud denk ik, nog steeds net zo soepel, geen krasje op, niks is stuk, geen knopje dat het niet doet. Door de verouderde programmatuur kan ik niet meer elke app upgraden, maar echt, voor computerland is dit nog best te doen.
Mijn partner heeft een iPad en dat lijkt me helemaal gaaf, maar dat kan ik vooralsnog niet betalen.
Mijn jongste (8jaar) heeft ook van zijn eigengespaarde geld een nieuwste iPod gekocht, waar hij erg blij mee is. Ik krijg juist niet de indruk dat het om de gadgets gaat. Dat kan wellicht ook te maken hebben met hoe je je kind opvoedt of met hoeveel geld jezelf te besteden hebt. Wij moeten echt sparen voor grote uitgaven, en de kinderen ook, en ze denken wel drie keer na voordat ze iets uitgeven.
Ik ben inmiddels een ware Apple fan, maar dat komt bij mij vanwege het heerlijke gebruiksgemak, plus daarbij de kick dat ik gewoon windows heb draaien, en nog soepeler ook, en omdat het er ook nog eens allemaal zo mooi uitziet. Echt, elke dag weer blij met het openingsakkoord als ik mijn Mac aanzet

mirreke

mirreke

08-05-2012 om 12:53

On topic: goede keuze van je zoon!

Precies zo zou ik het ook hebben gedaan, de tweede generatie, want het verschil met de laatste is niet zo groot, en het scheelt weer een behoorlijk bedrag! Je kunt gewoon wel de nieuwste software draaien, het scherm is fantastisch en je kunt nu ook met de Cloud werken, dus hebt niet perse een Mac nodig voor de software update ed.
Goede keuze, ik hoop dat hij er heel veel plezier van heeft. Ook qua eduatieve software ed is er veel. Je kunt nu ook office als app kopen, zodat je niet eens meer een laptop nodig hebt voor school bijv. Koop er een klein toetsenbordje bij voor je verslagen, en klaar is zoon!

Seej

Seej

09-05-2012 om 08:17

Blij met z'n aankoop

Zoonlief is hartstikke blij met zijn zelf gespaarde eerste grote aankoop.
Wat betreft de kwaliteit van Apple, daar heb ik wel vertrouwen in en zal niet onderdoen voor andere merken denk ik. Zal vergelijkbaar zijn met een nintendo of mini laptopje. Verder verandert techniek tegenwoordig zo snel dat de ipad3 over een poosje ook wel weer vervangen zal worden door wat nieuwers. Voor nu is de ipad2 voor hem prima.
Ik zag in de Xenos folder overigens een leuke hoes met toetsenbord voor 19,95. Vanmiddag maar eens even gaan kijken, dat zijn dan weer leuke dingen voor 5 december.

mirreke

mirreke

09-05-2012 om 21:00

Apple is absoluut niet vergelijkbaar

met een nintendo of een minilaptopje! Apple is een klasse apart...

Echt, met een ipad kun je inmiddels vrijwel alles.

mirjam

Seej

Kan jij zo`n toetsenbord dan echt bewaren tot 5 December? Ik zou het misschien net redden tot de zomervakantie om het weg te leggen. Misschien maar amper een dag omdat ik wil weten of het werkt en ik het eventueel nog terug kan brengen.Fijn dat je zoon zo blij is met zijn aankoop!

Seej

Seej

13-05-2012 om 01:07

Geen probleem

ja hoor, ik verzamel door het jaar heen wel meer cadeautjes ver voor een verjaardag of 5 december. Maar inderdaad check ik wel altijd van te voren of het doet wat het zou moeten doen.
Nadeel is wel dat ik niets moet vergeten. En dan ligt het ook nog eens verstopt ergens op zolder. Een pyjama ofzo is dan na twee jaar echt te klein, haha. Maar verder kan ik prima iets bewaren. Overigens ben ik het toetsenbord helemaal vergeten maar ze komen vast nog wel een keer in de aanbieding (ergens voor 5 december).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.