Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Kan ik van Macbook naar 'gewone' laptop overstappen?

Mijn Macbook (wit, vijf jaar oud) heeft het begeven nadat ik er een heel klein scheutje thee over heb gemorst
Ik heb pech, de reparatie pakt duur uit. Rond de 900 euro (!) voor dataherstel, reperatie moederbord en nieuw toetsenbord (dat had kortsluiting gemaakt en bij een Macbook schijnt dan ook de behuizing vervangen te moeten worden).

Nu ben ik in dubio: laten maken, of een nieuwe laptop. In dat laatste geval wil ik eigenlijk geen Mac meer. In de aanschaf al heel duur en ik merk nu hoe prijzig de reparatie is, dat schijnt bij een Windows laptop betaalbaarder te zijn.

Máár: als ik een nieuwe, 'gewone' laptop koop, kan ik dan de bestanden die nu zijn veiliggesteld op een harde schijf (dus van mijn Macbook), overzetten op een laptop die draait op Windows? Het gaat met name om iPhoto bestanden, iTunes bestanden, en tekstbestanden die ik gemaakt heb ik Word voor Mac (dus echt Word bestanden, maar wel op een Mac gemaakt).

Hoop dat iemand raad weet, dank alvast!

Angela67

Angela67

12-10-2015 om 10:18

ja hoor

feitelijk zijn het de jpg'tjes (foto's) die je wilt hebben en de docx/xls bestanden. Die heten ook zo op de harde schijf. Dat apple daar software omheen gooit als 'Itunes' of 'Iphoto' doet niets af aan het feit dat het 'gewone' bestanden zijn.
Kun je er zelf nog bij? of ga je dat dataherstel door iemand laten doen?
gr Angela

Ad Hombre

Ad Hombre

12-10-2015 om 13:09

Dataherstel

Ik snap niet zo erg waarom je dataherstel nodig hebt als je iets over je toetsenbord morst. Is de harde schijf dan *ook* kapot? En had je dan geen backup? Je begrijpt toch wel dat je dan vroeg of laat je data kwijt bent? Harde schijven gaan gewoon regelmatig kapot, Apple of niet.

Wat je ook koopt, investeer ook in een backupoplossing.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

12-10-2015 om 13:34

gebruik je iCloud?

vsn apple?

Als je al je bestanden ook in de iCloud hebt staan, dan kun je er via een windows pc ook bij.

Loeske77

Loeske77

12-10-2015 om 18:11 Topicstarter

Geen back-up

Dat is heel erg stom inderdaad. Zo vaak gedacht, ik moet een harde schijf kopen. En nu was het dus te laat. Door schade en schande leert men zullen we maar zeggen...
Dat dataherstel heb ik laten doen. Omdat de laptop helemaal niet meer aangaat en ik niet bij de bestanden kan. En de reparatie zo duur wordt dat het de moeite eigenlijk niet is.
Dank voor de reacties.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.