Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Nyntje

Nyntje

10-05-2010 om 16:23

Laptoptijd voor kind?

oudste heeft een laptop gekregen( bijna 11 jaar)
wat is nu de maximale tijd dat hij.zij hier per dag op mag. Ik vind 2 uur wel ruim voldoende?
Zijn er mensen die site geblokkeerd hebben en evt een tijdsklok erop gezet hebben

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

10-05-2010 om 18:40

Hier geen laptop maar wel

een pc en daar zit TIMESLOT op ,daar kun je ook woorden intypen die je niet wil dat je kind tegenkomt op websites.
Bij mij mogen ze ongeveer 1,5 uur per dag .
en komen daar niet eens aan....spelen (gelukkig) ook graag buiten.

zou er zeker time slot op zetten.
en een filter...en toch zelf nog toezicht blijven houden!!!

Timeslot installeren

mijnkindonline heeft een timeslot. Zo te downloaden en te gebruiken. Ideeal. Hier werken we verder na het lezen van de eerder genoemde site met een zogeheten whitelist: sites die ze juist mogen bezoeken. Mybee voor ze geinstalleerd (handig als je kids hebt in verschillende leeftijden) en youngtube (ook hier weer leeftijden te kiezen.)

alles te vinden op mijnkindonline.nl

Hier

Ook hier een timeslot en MyBee. Werkt echt ideaal. Hadden ze timeslot ook maar voor de DS en Wii

Tihama

Tihama

11-05-2010 om 11:06

Hier niet

Wij doen niet aan maximale tijden. Net zo min als maximale tijd voor boeken lezen, buiten spelen of Lego-en.
Kinderen mogen hier onbeperkt op PC, WII of DS. Praktijk is dat het in vlagen gaat en dat de toepassingen heel afwisselend zijn. Zoon heeft computer afgelopen dagen alleen gebruikt om zijn spannend boek te schrijven. Vorige week was hij nog druk met Czet laptop aan om op clipjes.nl muziek te zoeken waar ze met haar vriendin op kan dansen.

Schaarste zorgt ervoor dat mensen er op af vliegen en niet los willen laten. Je moet wel opletten op verslavingsgedrag. Dan is het vroeg genoeg om in te grijpen. Leren wat verslavingsgedrag is, met de kinderen bespreken en maatregelen afspreken is iets waar ze de rest van hun leven wat aan hebben.

Als je namelijk niet geleerd hebt hoe dit werkt, dan zal je kind (als het verslavingsgevoelig is) totaal de mist in gaan zodra jij er niet meer bent om dit te bewaken. Het is niet voor niets dat veel fanatieke gamers tijdens hun studie, als ze op kamers wonen, in de knel komen omdat ze dan voor het eerst zélf hun knop uit moeten zetten.

Tihama

Anne ter Wee

Anne ter Wee

11-05-2010 om 18:07

Niet consistent

Tihama, je aanpak is niet consistent: wat doen je nu? Wel of niet 'bewaken'? Wat bewaak je dan als er geen tijdafspraak is?

Juist die tijdafspraak voorkomt dat kinderen niet leren zichzelf te begrenzen. Als je ze nu eindeloos tijd geeft (het gaat bij jullie in vlagen, maar dat is niet bij elk kind zo!), dan leren ze niet omgaan met een grens/beperking. Juist dan komen ze in de knoei als dat later wel van ze verwacht wordt.

Dus: tijdafspraken zijn juist goed. Wil niet zeggen dat je er soepel mee mag omgaan. Een kind dat overtuigend kan uitleggen waarom hij meer tijd nodig heeft, mag daar best succes mee hebben

Anne

Annet

Annet

11-05-2010 om 21:07

Combi tussen tihama en anne

Ik kan goed leven met vlagen. Ook hier worden pc en ds met vlagen gebruikt. Gemiddeld genomen valt de speeltijd erg mee. Dus wij laten het inderdaad gaan naar onze kinderen. Ze moeten wel altijd vragen of ze op pc of ds mogen. Doel is in ieder geval in de gaten te houden hoe lang ze spelen en een heel enkele keer te stellen dat het genoeg geweest is. Deze ervaring komt dus overeen met Tihama.
Maar dan de TV. Bij dit scherm lukt het niet om de kinderen zelf te laten bepalen hoeveel ze willen kijken. Er komen geen logische gemiddelden uit als we onze kinderen hun gang laten gaan. Hierin volgen we dus Anne. De tv wordt beperkt binnen bepaalde tijden per dag. Jongste kan slecht tegen flexibiliteit hierin. 1 dag extra kijken betekent dagen gezeur om meer tv. Dus de regels voor de tv zijn vrij strak nu. Dit geeft rust bij de kinderen en bij ons.

Tihama

Tihama

11-05-2010 om 23:54

Losrukken

"Wat bewaak je dan als er geen tijdafspraak is? "

Zijn reactie als hij zijn gamen moet onderbreken. Omdat er een vriendje langskomt, omdat we gaan eten, omdat hij huiswerk moet maken, omdat hij moet douchen, omdat hij over 1 uur moet gaan slapen etc.
Als hij dan relaxed de PC uitzet, dan is er niets aan de hand. Al heeft hij dan urenlang gegamed.

Het is de manier waarop man en ik hier ook omgaan met ons PC-gebruik. Het is vrijetijdsinvulling. Dat mag onbeperkt zolang het niet andere belangrijke zaken in gevaar brengt. Sociaal contact, werk, studie, eten, boodschappen, schoonmaken, slaap etc. Dit principe geldt voor elke vrijetijdsinvulling of passie.

Misschien is het makkelijker om een tijdsbewaking in te stellen, want ik geef toe dat onze methode wel aardig wat tijd, uitleg en interactie vraagt. Persoonlijk ben ik er wel heel tevreden over, want ik merk dat zoon er heel veel van leert en toepast.

Tihama

Maylise

Maylise

12-05-2010 om 23:25

Ook net als tihama

Wij hebben ook geen vaste tijden voor computer en tv gebruik. Ik hou wel in de gaten hoe vaak ze gemiddeld voor de tv zitten en achter de computer, hoeveel tijd er besteed word aan andere activiteiten, wat ze precies doen achter de computer (alleen maar uren lang gamen of een uurtje gamen, een verhaal schrijven, een kalender maken en -mails sturen dus afwisseling in de bezigheden) en hoe ze reageren als ze niet op de computer kunnen/mogen.

Daarnaast is het sowieso nooit onbeperkt, er zijn broers en zussen die ook willen,er moet huiswerk gemaakt, we moeten eten, ze moeten naar sport.... allerlei andere dingen die er voor zorgen dat de tijd sowieso beperkt is.

Maylise

Kaaskopje

Kaaskopje

13-05-2010 om 20:41

In principe onbegrenst

Vroeger moesten we het met 1 computer doen dus toen werd er een indeling gemaakt van wanneer wie ging. Na wat gekibbel daarover hebben ze dat schema uiteindelijk zelf gemaakt en hielden zich daar redelijk goed aan. Inmiddels hebben we meerdere 'tops' in huis en mag iedereen zolang als hij of zij wil. De ene dag zal dat best veel zijn en de andere dag amper. Ik ben ook van mening dat het instellen van een tijd de behoefte aan meer tijd juist aanwakkert, terwijl bij 'eigen behoefte' blijkt dat het ook wel eens gewoon níet hoeft.

Wel begrenst

Wij hebben gemerkt dat een lange tijd achter de laptop uiteindelijk een sjaggerijnig kind oplevert wanneer je het probeert los te rukken.

Die van ons kan eindeloos op Habbo of youtube zitten en gaat er helemaal in op.

Daarom hebben we een tijdslimiet van een uur afgesproken, en dat heb ik ook ingesteld op de laptop. Er zijn bepaalde tijdsbestekken van twee uur 's middags, waarin ze een uur achter de laptop mag. Daarbuiten niet op de laptop.

Hier werkt dat goed, maar dat komt ook omdat we een kind hebben dat duidelijke afspraken nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Het geeft een stuk rust en duidelijkheid.

Liever nog zou ik via een of ander programma instellen dat wanneer ze de laptop aanzet, dat dan het uur dat ze mag af begint te tikken. Maar dat heb ik nog niet gevonden, vandaar dat ik het via de gebruikersaccount heb ingesteld.

roseetje

roseetje

24-05-2010 om 19:44

Het raam uit

Ik vind het erg moeilijk het computergebruik van mijn zoon. Hij speelt erg veel games en gaat daar erg in op. wij willen graag een tijdslimiet instellen. ik vind 2 uur wel lang, hoe doen jullie dat in de vakanties en in de weekenden? het liefst gooi ik dat ding uit het raam, maar ja zelf kunnen we ook niet meer zonder.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.