Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Geerdientje

Geerdientje

22-12-2012 om 13:30

Minecraft online, ok voor 10 jarige?

Mijn zoon van 10 is helemaal weg van minecraft. Speelt het offline zeg maar, in een soort van bouwmodus. Nu wil hij ook online spelen en daar twijfel ik over. Op youtube zijn wat voorbeeld filmpjes en ook van een gast die een gebouw maakt waar hij mensjes in opsluit en vervolgens dan gaat uithongeren of afslachten of zo, ik weet het niet zeker, maar het filmpje was zo bizar met een akelige stem dat ik dat filmpje heb laten uitgezetten (zoon boos natuurlijk!).

De tendens hier op het forum is dat minecraft vooral een spel van bouwen is. Maar dat soort voorbeeldfilmpjes doet mij anders vermoeden. Het spel online gaat toch vooral om contact te leggen met anderen (praten oa) en elkaar doden (en zo spullen afpakken)? Er zijn ook mensjes en dieren in het spel die je kunt doden. Zoon vertelde ook van een vriendje van school die 'achtervolgd en vermoord' werd in minecraft omdat hij spulletjes had die een ander wou hebben.
Mijn vraag is dus, vinden jullie minecraft online geschikt voor een 10 jarige? Hoe wordt precies contact gelegd en kun je dat uitzetten? Waar moet ik als ouder bij minecraft verder op letten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik lees mee, ben ook benieuwd naar de antwoorden

Hier namelijk ook een 10-jarige die gek is op minecraft. Hij speelt het sinds gisteren pas, omdat hij geen toestemming kreeg om een betaald account aan te maken. Nu heeft hij echter van een schoolgenootje uit een hogere groep het account gekregen, omdat die ermee ophield. Tot nu heeft pleegzoon het vooral over het bouwen van werelden, dat lijkt niet zoveel kwaad te kunnen. Ik ken het niet zo goed, mijn man heeft ernaar gekeken en denkt dat het prima kan. Wat vinden jullie inderdaad?

Annet

Annet

22-12-2012 om 20:53

Ja hoor, minecraft is prima voor deze leeftijd

Hier speelt de hele klas van jongste het ook (nou ja, vooral de jongens). Het is vooral bouwen als een soort online lego. En ja, er zit een beetje schieten bij maar dat stelt nauwelijks wat voor.
Mijn zoon kijkt ook allerlei filmpjes op youtube van Minecraft, allemaal in het Engels. Heeft zijn Engels veel goed gedaan.
Toen hij begon kon je Minecraft alleen in het Engels spelen, nu kan het geloof ik ook in het Nederlands.
Als er vriendjes over de vloer komen, leren ze elkaar allerlei trucks. Ze kunnen ook samenspelen (allebei vanuit huis, of vanuit meerdere computers in één huis)

krin

krin

23-12-2012 om 17:25

Ja hoor

Er zijn heel veel verschillende servers, en de ene is meer op geweld gericht dan de ander. Zoek samen met hem een server uit die vooral Creative is en mijd CTF, hunger games en survival.
Nedercraft is een goede om te beginnen, daar zijn ze best hulpvaardig voor beginners. [toevoeging zoon (7): houd hij van survival? Dan kan hij beter naar hollandcraft, daar is ook creative.]

Geerdientje

Geerdientje

26-12-2012 om 01:00

Aha

Dus minecraft heeft inderdaad minder geschikte spellen voor tere kinder-zieltjes
Op wiki ben ik al wezen neuzen over minecraft, maar het duizelt mij een beetje. Ik dacht dat er alleen verschil was tussen creative, survival en hard core. Dat was voor deze nul in de digitale spellenwereld nog begrijpelijk. Maar er zijn dus meer verschillende spellen? Wat is CTF en hungergames? Wat is nedercraft of hollandcraft? Zijn dat servers voor multiplayers? Waarom moet zoon daar beter wegblijven? Hoe herken ik CTF en hungergame filmpjes op youtube en hoe kun je je zoekvraag aanpassen zodat je dat soort filmpjes niet als suggestie krijgt?
Hij houdt in ieder geval niet van survival, maar op youtube kijkt hij graag van alles over minecraft en soms zie ik dus heel bizarre dingen voorbij komen wat ik liever niet heb.
Van de website begrijp ik dat je samen kan spelen met een of meer anderen via een server. Kun je afspreken met 1 andere speler (bijv je buurjongen)? Of staat een multiplayer spel altijd open voor jan en alleman?

krin

krin

26-12-2012 om 17:43

Eh...

"Wat is CTF en hungergames?"
CTF is Capture the Flag, oorlogje spelen eigenlijk. Je probeert elkaars vlag te roven en mag/moet de vijand daarbij afmaken.
Hungergames is extreem survival, zeg maar. Je moet niet alleen overleven, maar ook concurrenten uitschakelen.
"Wat is nedercraft of hollandcraft? Zijn dat servers voor multiplayers?"
Dat zijn servers, ja, waar (meestal) iedereen zich op kan inschrijven. Er is een lijst te vinden van Nederlandse servers. Meestal staat daarbij wat voor soort server het is, en wat je er allemaal kan doen(creative, hungergames, etc.) Nedercraft en Hollandcraft zijn wel goed te doen voor tere zieltjes , want goede oppassers (admins) en snelle bans (voor schelden en pesten en griefen).
Hoe je op Youtube de foute filmpjes mijdt weet ik niet. Zoon kijkt momenteel veel naar Dusdavidgames, die babbelt zich gewoon door zijn eigen gehannes op Minecraft heen. Moet je wel tegen wat Shits en Fucks kunnen, maar verder gebeurt er weinig schokkends. Als je zoekt op specifieke vragen (hoe bouw ik met redstone, bijvoorbeeld) kun je de naardere vechtdingen wel vermijden, lijkt me.
"Kun je afspreken met 1 andere speler (bijv je buurjongen)? Of staat een multiplayer spel altijd open voor jan en alleman?"
Veel servers kun je je zo voor inschrijven, sommige moet je toegelaten worden. Je kunt prima met je buurjongen in dezelfde server bezig zijn. Je schijnt ook zelf een server te kunnen inrichten waarop je alleen bekenden laat spelen, maar daar heb ik me nog niet aan gewaagd.

Evanlyn

Evanlyn

02-01-2013 om 00:41

Engels

Zoon van 10 blijkt opeens uitstekend Engels te spreken dankzij Minecraft. Dus het heeft wel voordelen. Zelf vind ik het vooral saai. Maar bij ons komen alle tienjarigen van de buurt bij elkaar langs, zowel IRL als virtueel, om elkaars werelden te bewonderen. Ik vind het wel grappig en ook erg sociaal, ze zitten vaak samen te bouwen.

Ik denk dat het net is als met veel andere dingen: je moet ermee leren omgaan. En wat de rare filmpjes op YouTube betreft, tja...daar zitten wel meer rare filmpjes, waarbij vergeleken die over Minecraft nog heilig zijn.

Geerdientje

Geerdientje

05-01-2013 om 13:16

Voordelen vs nadelen

ik zie zelf de leuke kanten van het spel voor mijn kind zeker ook wel. Mijn vraag was meer bedoeld van: zitten er aan minecraft voetangels en zijn er dingen waar ik specifiek op moet letten, gewoon als hulpmiddel voor mezelf om de grenzen te kunnen aangeven.
Dat youtube vol vunzigheid zit, weet ik ook wel. Voor mij betekent dat echter niet dat ik bepaalde minecraft filmpjes dan maar geschikt vind voor een 10 jarige omdat ze vergeleken bij de rest van sommige rotzooi op you tube nog heilig zijn!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.