Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

wen en co

wen en co

09-03-2009 om 21:50

Mobiele telefoon en internet op kamer


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nog 1 reactie voor albana

het ging me er maar om dat het utopie is te verwachten dat over 5 jaar een gezamelijke p.c. in een drukke huiskamer voor het hele gezin voor v.o. kinderen 'genoeg' is....dát geloof ik namelijk niet. en ik weet vrijwel zeker dat het zo ook niet zal gaan.

En toch is het zo al jaren gegaan bij ons,en wat mij betreft gaat dat ook de komende jaren lukken.

Guttegut suzanne toch

3 berichtjes....dát hoeft nu ook weer niet hoor....ik was gisteren druk dus geen tijd voor O.O.

Ik geloof je best hoor....maar veranderingen in het onderwijs worden vaak klasgewijs ingevoerd. Je kan moeilijk opeens kinderen in hun laatste jaar opzadelen met opeens allerlei andere lesmethodes, (die automatisch verbonden zijn aan een andere manier van les geven) dus stel het wordt volgend jaar ingevoerd in de 1ste. Dan zal jouw 15-jarige daar niks van merken. (Wat die 22-jarigen betreft dat geloof ik graag....maar hoeveel jaar geleden begonnen die aan hun v.o. onderwijs, 10 jaar (!!!) neem ik aan niet?) De nieuwe manier van lesgeven geldt alleen voor de 1ste klassers en het jaar erop voor de 2de klassers etc. etc.
De ministeries willen ook graag dat er gedigitalisseerd wordt. Elk jaar zijn er weer meer en andersoortige subsidies voor allerlei digitale toepassingen (de vorige jaren b.v. o.a. op digitale schoolborden.)
Je ziet niet alleen de scholen hier in de omgeving hebben al die veranderingen op dgitaal gebied al ingevoerd, er zijn er meer (zie hierboven) en ik vermoed dat dat niet te maken heeft met de plek waar je woont, maar meer met de financïen van een school. Er moet natuurlijk wel geld voor zijn....
Worden die veranderingen ingevoerd....dan gaat het rázendsnel. Zo zat oudste nog met de c.d.-roms in d'r rugzak en zo werden vrijwel alle boeken al afgeschaft en maakte ze d'r huiswerk on-line. snap je wat ik bedoel?
En ik zal eerlijk zijn...als je mij 4 of 5 jaar geleden dit had geschetst, had ik het denk ik ook niet geloofd. En gedacht, ja, ja, 't zal wel....
Dat van die lap-tops is een nieuwe regeling. die is afgelopen jaar alhier bij álle v.o. scholen ingevoerd. Alleen de vrije school doet wat ze zelf willen (dus niet).
Ik zie ook zeer zeker wel voordelen aan de nieuwe manier van lesgeven. Met name het controle stuk ben ik erg enthousiast over. Leraren kunnen nu daardwerkelijk nákijken of een leerling wel of niet geoefend heeft op engelse woordjes...
En tjsa, áls deze lesmethode wordt ingevoerd én je wil je woord houden, dan zit je puber(die nu 11 is) zodadelijk dus in de huiskamer z'n huiswerk te maken...als je dat ideaal lijkt moet je het vooral doen.Het lijkt mij rampzalig. Zowel voor de concentratie van puber, als ook voor ons...mijn puber wil b.v. absolute stilte als ze moet leren (anders kán ze niet leren zegt ze) en dan zouden wij allemaal stil op de bank moeten zitten??? Nu zijn niet alle kinderen zo, dat begrijp ik (ikzelf kon prima leren in een lawaaiïge omgeving), maar toch...écht ideaal is die plek niet.Zou je de p.c. ook nog moeten delen met een aantal anderen dan durf ik ernstig te betwijfelen dat ie genoeg is. Of je kind moet in een uurtje klaar zijn met z'n huiswerk.
Hier hebben kinderen trouwens ook op school de mogelijkheid om digitaal hun huiswerk te maken, school houd ruime openingstijden aan mét toezicht. Maar ik heb d'r liever ook nog zo nu en dan thuis.
groeten albana

Albana

je hebt gelijk,ontwikkelingen gaan snel,mocht mijn jongste binnenkort haar huiswerk digitaal moeten gaan maken,dan kan ze gewoon de laptop meenemen naar een rustig plekje om daar haar huiswerk te maken( met de stereo op tien.
maar dan nog blijf ik bij het standpunt dat ze pas vanaf haar 16e een pc met internet op haar kamer krijgt.
misschien zijn wij erg streng wat dat betreft,wij hebben vaste tv tijden en vaste internettijden(in de huiskamer),gewoon omdat we het onzin vinden dat onze kinderen onbeperkt tv kijken of uren zitten te msn-en.

Maylise

Maylise

12-03-2009 om 13:11

Albana

Ik heb echt niks tegen digitalisering en als ze het hier invoeren zou ik het prima vinden. Waar ik wel tegen ben is om mensen verplicht te stellen om een kind een eigen laptop te moeten geven. Ik vind het niet kunnen om ouders zo op kosten te jagen. Een laptop is namelijk gewoon een behoorlijke investering en ook al geen waardevaste.
Zoals op jullie school waar ze op school ook de gelegenheid hebben om het computer werk te doen is prima maar ik vind principieel niet dat je als school allerlei eisen kan stellen aan wat ouders dienen aan te schaffen voor materiaal thuis zeker als dat materiaal om meer gaat dan een ballpoint.
Verder vind ik het prima als tekstboeken vervangen worden door cdroms ed. Wat ik wel belangrijk vind is dat leerlingen nog steeds leren hoe je met boeken om moet gaan en hoe je uit boeken moet leren en tekst kan halen. Anders lopen ze op de universiteit vast.
Op de school van mijn zoon is het trouwens zo dat ze express veel opdrachten handgeschreven laten inleveren omdat er dan minder kans op fraude is volgens de school. Vind ik ook wat onzin maar het is dus zeker niet dat elke school loopt te juichen bij de digitalisering van het onderwijs.

Maylise

Nee dat vergeet ik niet........

maar ik geloof (en dat geloof ik écht) dat het érrug noodzakelijk is dat kinderen van nu dat leren. Dat ze daar mee 'om'kunnen gaan, dat ze daarin 'opgevoed' worden als het ware.
Met het oog op de toekomst. Hun toekomst tenslotte. Dat daar vele valkuilen in zitten ben ik helemaal met je eens.
zie het eens als 'verkeer', het liefste houd je ze binnen, onder je vleugels. Want o,o, wat rijden die auto's hard! En wat is jouw kind toch klein, en wat wiebelt ie op die kleine fiets.
Nou de ins en outs daarvan hoef ik niet uit te leggen hé? Maar je weet óóit moeten ze er zelfstandig mee om kunnen gaan.
Nou zó zie ik ook de digitale snelweg.
Tenminste voor ónze kinderen. Die ellendige snelweg wás er nog niet toen wij klein waren. Maar hún zullen 'm moeten oversteken. Ze zullen ermee moeten dealen. En zoals je kleuters steeds een straat verder laat gaan. zouden kinderen van nu steeds minder beperkingen moet krijgen op internet. totdat ze dus zelfstandig ermee om kunnen gaan. En dan nog zul je ze tot een bepaalde leeftijd moeten checken. zoals je ook pubers in de 'gaten' houd, hoewel ze het verkeer al wel onder de knie hebben, maar zitten ze niet dronken op de fiets b.v.? of jongvolwassenen...zitten die niet met teveel op achter 't stuur?
Juist omdat de ontwikkelingen amper bij de houden zijn geloof ik dat je met die opvoeding qua internet beter te vroeg dan te laat kunt zijn.
wie weet kan dat ook wel met een lap-topje beneden. maar op de 1 of andere manier zul je toch ergens zo'n kind de kans moeten geven het zonder toeziend oog te doen en dan kijken of ze het 'aan' kunnen...terugdraaien kan altijd, toch? je kan er mitsen en maren aan stellen. Zoiets als dat je ooit ook je kind verder dan z'n eigen straat liet gaan en later steeds maar verder en verder.
Pas geleden nog het verhaal gehoord van een jongen (klas dochter) die werkte bij iemand die ik goed ken. En is ontslagen van een geweldige goedverdiende bijbaan omdat ie onder werktijd zat te hyven (Ik noem maar een voorbeeld). Als onze kinderen ooit werk krijgen, zal de kans dat daar gewoon internet aanwezig is zéér groot zijn (oke bij een stratenmaker niet, maar je snapt denk ik wat ik bedoel). Internet zal alom aanwezig zijn, overal en altijd. En tegen die tijd wíl ik dat mijn kinderen er verstandig mee om kunnen gaan. Het lijkt misschien nog 'ver' weg...járen ver. Maar dat is écht niet zo.En wat dan een verstandige leeftijd is om zoiets te leren....Maar ik vindt 16 daarvoor gewoon te laat. Zeker gezien de ontwikkelingen (school b.v.), wat belet mijn dochter om elke dag maar op school te blijven hangen en daar naar hartelust te hyven,msm-en en noem maar op? (niks, alleen thuis is het gezelliger, krijg je gratis eten enzo) Dat de school van suzanne dat niet heeft wil niet zeggen dat ze dat over 3 jaar niet hebben (de kans is erg groot van wel).
En zelfs voor mensen die geen verstand hebben van p.c.'s zoals ik, zijn er mogelijkheden om e.a. te beperken. Wat betreft het leren. Dat houd school in de gaten,dat weten de kinderen, als jij je engels niet leert (wordt on-line bijgehouden op zeer geraffineerde manier niet aan te ontkomen) en je hebt wél een onvoldoende wordt je daarop aangesproken. En er kan zelfs worden gescheckt hoeveel tijd dat ongeveer kost ál dat huiswerk, voor jouw persoonlijk. Die tijd geef je je kind, oké een 3 kwartier extra. En erna trek je de kabel eruit (uit het modem dan). Werkt héél effectief. Is simpel en voor iedereen wel te doen. dan zorg je natuurlijk wel dat dat modem ergens staat waar puber niet zomaar bij kan en klaar ben je.
En ik bouw niks in de computer. Ik zorg alleen dat ze op het adminstrator account niet bij kan. En aldaar wordt alles wat dochter doet 'bij'gehouden. Dochter kan 't niet wissen. En zo nu en dan kijken we dat samen na. Eerst praten we nog...of ze rare dingen gedaan heeft ofzo? En erna bekijken we het zaakje. Niet alles natuurlijk. Een beetje hap-snap. Haar leergedrag houd school al bij. Dus dat scheelt behoorlijk. Daar kijk ik dus al niet naar. En haar cijfers zijn oke. Verder houd ik (zoals de meesten) haar accounts een beetje bij. Ik verbied zelfs niks. Kijk nergens van op. En ze weet dat we dat doen. En eventueel praten we erover. Maar meestal doet ze wel wat we zeggen....(op de een of andere manier dwingt weten wat er te 'koop' is ook een bepaalde mate van respect af, dus wat dat betreft raad ik iedereen aan verdiep je erin!).
En de afspraak is...zolang ze er geen misbruik van maakt blijft het zo en zolang ze geen tekenen vertoont van ernstig verslaafd zijn en zolang ze er 'normaal' mee om kan gaan. Komt ze avonden niet beneden (zoals hierboven als probleem genoemd) dan zouden we daarover hebben, haar waarschuwen en vragen wat ze daar nu zelf van vindt en hoe dat komt, mét de duidelijke afspraak dat dat moet veranderen dat er anderd maatregelen komen. zoiets. Idem met berichten van school dat ze d'r huiswerk niet doet ofzoiets.
Maar het gaat al lang goed. Nu al wel zo lang dat ik er vetrouwen in heb dat ze het 'geleerd' heeft. En elke vakantie kijken we nu nog de boel na.
groeten albana
en ja pelle het kost me hééel veel moeite. En ik geloof niet dat ik er aan ga wennen. of het nog ga leren. wat doe je me aan????

Maylisse

wat ik ervan weet (uit de schoolgids en van andere ouders die wel kinderen hebben waarvoor het geld) is het nu dat voor de lagere klassen een lap-top 'gewenst' is en vanaf HAVO4 verplicht. En dat de kosten voor ander matriaal en boeken met dezelfde snelheid dalen als ze met lap-top zouden stijgen, de onkosten heffen elkaar dus op. Kies je voor het digitale matriaal in de 1ste. Dan schijn je de jaren erna véél goedkoper uit te zijn. Alleen het eerste jaar heb je dan 1 keer wat meer onkosten. Kies je in de 4de pas voor de lap-top dan nog schijn je eind HAVO qua onkosten quit te staan met de andere optie (boeken+schrijfspul dus) Of je al die jaren met dezelfde laptop toe kan durf ik niet te zeggen.
En tsja in principe ben ik het met je eens...maar bestaan er nog scholen waar je met alleen een ball-point klaar bent dan?
dus dat lijkt me een andere discussie.

Wat omgang met boeken betreft...daar heb ik ook wel enigzins zorgen over. Ze doen wel nog aan zoeken in boeken. Maar of dat zo blijft of dat dat nog is omdat ze nog maar 'pas' gestart zijn. Geen idee.
Ik weet trouwens een andere school die het al 10 jaar heeft ingevoerd (dat was toen de eerste in nederland) en daarvan ken ik wel iemand die nu op de Uni zit. (zoon ex-collega) Als ik haar eens zie, zal ik het eens vragen oké? Vindt het zelf ook wel interessant om 's te horen.
en wat betreft het laatste stukje, over die handgeschreven toetsen, tsja.....wat zal ik ervan zeggen? Je zegt het zelf ook al....
groeten albana

Albana

Je zegt;En zoals je kleuters steeds een straat verder laat gaan. zouden kinderen van nu steeds minder beperkingen moet krijgen op internet. totdat ze dus zelfstandig ermee om kunnen gaan.
En dat is precies zoals wij het doen,van jongs af aan leren met internet omgaan, onder toeziend oog van ons,in de woonkamer dus,regelmatig controleren,er over praten,de tijden wat uitbreiden,en tegen de tijd dat ze 16 zijn erop vertrouwen dat ze het zelf kunnen en het loslaten.

Ik begrijp nog steeds niets van jouw standpunt dat je internet op hun slaapkamer niet kan verbieden tot hun 16e jaar?Dat kan met gemak hoor,ze leren hier echt wel met internet omgaan,maar wij willen niet dat hun hele leven alleen nog maar uit internet bestaat,( en dat risco zit erin als je jonge kinderen al een internetaansluiting geeft op hun eigen kamer)ik vind internet een hele positieve ontwikkeling ,maar het hoeft niet je hele dag te bepalen,er is nog steeds veel meer in het leven dan internet alleen!
wat dacht je van buitenspelen,sporten,met vrienden op stap,naar de skatebaan,familiebezoek, een boek lezen ,spelletjes doen ( aan tafel)of gewoon eens een middagje jezelf lekker vervelen? helemaal niks mis mee!

Als je dat laatste

Alemaal niet kan of doet als je internetaansluiting op je kamer hebt (zonder toezicht van je ouders dus) is er dus heel veel mis met je internetopvoeding.
Dát probeer ik dus uit te leggen.
groeten albana

Dat snap ik albana maar

in bovenstaande zijn we het dus eens,maar je vraagt je in een eerder bericht af of onze internetopvoeding een optie is in deze tijd:
je zegt letterlijk; geen internet tot je 16e?? is dat werkelijk nog een optie?moeten ze dan in de drukke huiskamer gaan internetten?* ik bedoel sus-anne*

dit zijn jouw woorden,maar je hebt me nog steeds niet uit kunnen leggen waarom een kind tot zijn 16e niet zonder internet op zijn kamer kan??

Dus ik probeer jou uit te leggen dat dat wel kan,zonder problemen zelfs.

Niet

Internet op hun kamer zou ik zeker niet doen.

Onze 9 jarige heeft een oude mobiele telefoon van zijn vader en neemt hij eigenlijk alleen mee als wij dat aan hem vragen. (bijvoorbeeld als hij zaterdags naar het voetbalveld gaat, ik vind het dan fijn dat we elkaar kunnen bereiken).

In zijn klas heeft bijna niemand een mobieltje en al helemaal geen internet op de slaapkamer.

Wel wil hij graag een WII

Succes ermee en nee, je bent absoluut geen strenge moeder, eerder een verstandige!

Drukke huiskamer

verrek daar hebben jullie gelijk in....dat er misschien ook erg rustige huiskamers bestaan...(zou het écht? heb er nog nooit 1 gezien...jaha in het verzorgingshuis waar ik werk, maar niet met kinderen dus).
het punt dat ik probeer duidelijk te maken is dat we praten over de 'toekomst' over een aantal jaren. en dat dan die realiteit die hier al is overal zal zijn. (ships nu vergeet ik die hoofdletters weer...zie je dat?)
En dat je daar maar beter op 'voorbereid' kan zijn. En denken jullie werkelijk dat mijn kinderen van nature een of ander knop hebben dat ze niet zo van t.v. kijken houden of gewoon uit zichzelf kunnen ophouden met computeren? Welnee....dat t.v. kijken is misschien gedeeltelijke erfelijk, wij hebben gewoon een soort onrust in de kont die maakt dat we iéts moeten doen. Maar met computeren hebben wij dat geen van allen hoor...dan doé je toch wat? Hoe houden jullie op met computeren dan? Een of ander inwendig stemmetje dat zegt dat het nu genoeg is? of omdat je wat afgesproken hebt met deze of gene of omdat je iets moet doen zoiets? Of omdat het al zo laat is...etc. etc.
Nou en dat stemmetje werkt bij oudste in ieder geval...anders bleef ze wel wat meer uren op school i.p.v. met gezwinde spoed naar huis te komen. Dat bedoel ik, zorg dat dat stemmetje in optia forma is en ook zelfstandig (dus zonder jouw) z'n werk kan doen...want voor je het weet is internet all-over-the-place en vrij toegankelijk.. ook voor jouw 14-jarige die thuis nog beperkingen heeft.
groeten albana

Albana

Albana:En dat je daar maar beter op \'voorbereid\' kan zijn.

wij doen niet anders dan onze kinderen voorbereiden,maar voor ons betekend dat niet dat ze zomaar onbeperkt mogen internetten,dat vinden wij geen goede voorbereiding,het is de kunst om onze kinderen te leren verstandig met internet om te gaan,naast alle dagelijkse dingen die er ook nog zijn moet internet een plekje krijgen,het is niet de bedoeling dat internet gaat overheersen.en om die reden beperken wij het internet gebruik van onze kinderen,tot ze oud genoeg zijn om er zelfstandig en verstandig mee om te gaan.

je hebt het steeds over de *realiteit die hier *al is,daar waar jij woont dus,ik vraag me af,woon je in het buitenland?want die dingen waar jij over praat( verplichte laptop,digitaal huiswerk maken enz.)herken ik totaal niet?
niet bij mijn oudste kinderen die in Amsterdam hun studie deden,maar ook niet bij mijn jongere kinderen die ook opgroeien in een redelijk grote stad.

Nou dat is precies

waar ik wel bang voor ben (laatste stukje van pelle).Ik ben bang dat de verleiding allom aanwezig is en overal openbaar voor je er erg in hebt. En dat onder toezicht internetten láng niet zo prettig is als alleen (met gierende hormonen) dat moge duidelijk zijn. En áls het allom aanwezig is...én openbaar zegt jouw puber dan ook: 'nee, bedankt, ik ga liever naar huis'? (om verder te internetten met toezicht?)
Wat betreft studerenden die eerder hun opleiding deden...nou dat lijkt me écht geen goede vergelijking...zelfs 1 klas hoger als oudste hier heeft nog de 'oude lesmethoden' (boeken dus voornamelijk). Maar andere scholen in de omgeving waren wel eerder. Dan school dochter. En nee suzanne. 't Is gewoon in Nederland hoor.
En wat betreft de systemen/lesmethodes die gebruikt worden, jaha die zijn erg makkelijk. Maar ik neem aan dat er ook jaren over is nagedacht. En prettig idee is het zeker dat zo'n leerkracht e.a. in de gaten houd. Voor de kinderen zelf ook wel...je krijgt tenminste geen onterechte verwijten van: heb je niet geleerd ofzo? Terwijl je net zo je best hebt gedaan..
groeten albana

Alex?

vol verbazing lees ik jouw reactie, wat blijkt?
wij zijn het EENS met elkaar!
poeh ,dat ik dat nog mag meemaken

Ahum, ontslag nemen dan maar?

En hoe zou ik dat moeten realiseren met een 15-jarige die de héle dag in de omgeving van openbaar internet is?
Ontslag nemen dan maar?
En de hele dag achter d'r aan fietsen/lopen/zitten? Van huis naar school (alwaar internet de hele dag beschikbaar is) en misschien op de terugweg naar vriendin (ook internet) en dan van vriendin naar bijbaantje (ook internet aanwezig) en dan weer naar huis? zoiets?
Wat je met dat laatste stukje bedoeld is me helemaal onduidelijk. Welk beeldscherm bedoel je? En waarom in hemelsnaam zouden daarbij klappen moeten vallen?
Wij kijken 's avonds meestal t.v. of we doen 'iets' (iets voor onzelf of iets gezamelijks...)
groeten albana
(lijkt me best leuk trouwens....de hele dag achter zo'n puber aan, maar vraag me af of school het kan waarderen al die ouders die meekomen.)

Over het algemeen

kijken we óf t.v. óf we internetten. beiden komt eigenlijk zelden voor. dochter internet op d'r kamer en kijkt 's avonds beneden t.v. (zonder die klappen trouwens, we houden niet zo van bokswedstrijden..) Op school is 1 leraar voor 30 kinderen. Lijkt me een slecht plan om van om hem/haar te verwachten dat die in de gaten houd wat 30 leerlingen doen. Ik (en school gelukkig ook) vertrouw daarvoor meer op technologie. Idem met thuisgebruik. De technologie werkt namelijk ook als ik of man er niet ben.
Bij vriendinnen heb ik geen idee van...de meesten hebben gewoon internet op hun eigen kamer. Wat die ouders aan begeleiding of controle doen heb ik geen idee van, andere ouders hebben het trouwens ook nog nooit aan mij gevraagd. Maar ik denk dat dochter gezien haar internet-gedrag nu wel 'opgevoed' genoeg is...kan me niet voorstellen dat ze in een half jaartje (dan is ze 16) nog spectaculair veranderd qua internetgedrag.
O.ja en mocht je het denken, een webcam hebben we helaas niet. Ook verboden voor de kinderen trouwens.
groeten albana

Ja,ja áls

En áls de hemel naar beneden valt zijn alle mussen dood.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.