Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Pelle

Pelle

10-02-2011 om 13:47

Mobiele telefoon voor zoon

Zoon wil in principe wel een eigen mobiel (hij gebruikt nu een oude van ons) en ik wilde toch even weten wat jullie nu hebben.

Ik zoek toch een abo maar ik wil goed controle kunnen houden via internet wie hij belt, dus ik moet eigenlijk per dag/week kunnen zien of hij zich aan onze afspraken houdt. In dat geval betalen wij zijn abo, houdt hij zich er niet aan dan betaalt hij. Omdat ik hem niet volledig los wil laten tot de volgende rekening wil ik dus (in overleg met hem) kunnen zien wie hij belt en of hij niet over zijn bedrag per maand gaat zonder reden.

Wie is zeer tevreden met een abo voor een kind of heeft tips waar ik even niet bij heb nagedacht? Bij Telfort zitten wij zelf en daar kun je gratis je abo verhogen als je er niet genoeg aan hebt en 1x per jaar verlagen. Op zich bevalt het me daar wel en ik hoef ook niet voor een cent per minuut lager naar elders te gaan maar jullie hebben wat meer ervaring en weten meer van puberbelgedrag

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Simyo

Ben ik heel tevreden over. Hoewel ik moet zeggen dat ik zo meteen een draadje ga beginnen over Iphone maar dat is vanwege de lonkende Iphone en niet vanwege dit (sympathieke) abonnement. Je ziet online wie je hebt gebeld, ik prepaid en dat kan al dan niet automatisch laten bijschrijven. Ik vind het niet duur.

Annet

Annet

11-02-2011 om 08:56

Ben

Hier een abo van Ben, ik geloof 5 euro per maand.
Je kunt zien hoeveel je gebeld hebt, niet naar wie.
Waarom wil jij kunnen zien wie hij belt?

Vera*

Vera*

11-02-2011 om 09:08

Hier simyo en ben

Zoon heeft prepaid van simyo. Op internet kun je zien naar wie je gebeld hebt en voor hoelang. Op Aldi talks na was deze het goedkoopst en zit op het kpn-netwerk.
Zelf heb ik voor € 2.50 een abonnement bij Ben. Op de website kan ik niet zien wie ik gebeld heb.

Vera*

Vera*

11-02-2011 om 11:19

Pelle

Heb je al gekeken wat de tarieven zijn? Misschien scheelt het wel (bijna) niets?

Vera*

Vera*

11-02-2011 om 13:19

Hmm

Bij beginnende pubers waarvan het belgedrag nog niet zeker is zou ik kiezen voor een prepaid. Wat ik om mij heen zie is dat er grote verschillen in bel-/sms-gedrag zijn. Er zijn er die b.w.v.s. nooit bellen en anderen die zelf het sms-en lijken te hebben uitgevonden. Zoon gebruikt hem niet veel en zou zelfs mijn mini-abonnementje niet op krijgen.

Vera

Pubers en hun telefoon

Pelle, je zegt dat jouw zoon zelf moet betalen als hij zich niet aan de afspraken houdt. Dan moet zijn zakgeld dus toereikend zijn voor eventuele extra belkosten. Waarom zou je zijn zakgeld niet dusdanig verhogen dat hij gewoon zelf die telefoonkosten betaalt? Als je per se een abonnement wil dan moet hij van zijn zakgeld jou maandelijks betalen (volgens mij kan hij zelf geen abonnement afsluiten). Als je kiest voor prepaid (ben ik zelf voor) dan heeft hij voldoende zakgeld om zelf beltegoed te kopen. Op is op.

Mijn ervaring is (zoon in de tweede VO) dat ze ergens na een maand of 3 in de brugklas plotseling vergroeien met die telefoon. Natuurlijk zijn alle pubers anders maar mijn zoon en zijn telefoon zijn de afgelopen 1,5 jaar een soort siamese tweeling geworden. Hij wil ook best een abonnement en het lijkt hem nog geweldiger als ik dat betaal. Ik begin er niet aan: het is zijn telefoon, zijn verantwoordelijkheid. Hij had de neiging op iedere sms-je "ok" te antwoorden en ik heb hem echt moeten laten zien dat als je dat 50 keer per maand doet dat dat een hoop geld kost. Als hij mij nodig heeft stuurt hij een sms met "bel" en dan bel ik hem, kost hem geen belminuten.

Zoon krijgt 25 euro zakgeld per maand, daarvan koopt hij beltegoed van 10 euro en hij weet dat hij het daarmee moet doen. Ik vind een abonnement te onoverzichtelijk voor een puber en ik zou het zeker niet zelf betalen.

Annet

Annet

11-02-2011 om 17:20

Ook eerst prepaid

Ik snap je redenering. Maar het overscheiden van een abo (van welke prijs dan ook) door het belcontact met je ouders lijkt mij onmogelijk als puber.
Ik denk dat je veel te veel ziet als je precies kunt controleren met wie hij belt. Wil je dan ook van elk nummer weten wie het is?

Ik zou beginnen met een prepaid voor een jaar. Dat hebben wij ook gedaan. Met dochter viel het belgedrag heel erg mee en daarom durfden wij een abo aan. De afspraak is dat zij alle kosten boven de abo zelf betaalt. Dat is nog niet voorgekomen (ze heeft het abo een half jaar nu). Ze houdt zelf haar tegoed in de gaten en belt plotseling meer met haar mobiel aan het eind van de maand.

Dochter krijgt van ons 5 euro beltegoed per maand (nu in de vorm van abo). Dat was met een prepaid ook voldoende maar wel met moeite. Nu gaat het makkelijk.
Wat wij wel extra betalen is internationaal bellen (naar ons) als zij met school op reis is, of als ze met ons op wintersport is en er gebeld moet worden naar ons.

NaShA

NaShA

11-02-2011 om 20:37

Ben

is niet duur en je kan op de factuur zien waar heen is gebeld of gesmst en of het binnen de bundel zit. We hebben de Ben Zuinig voor zoon 50 belminuten en/of 50 sms. Zelf heb ik Ben regelmatig.

Yvonne

Yvonne

12-02-2011 om 11:51

Per maand opzegbaar

Als je voor een kind/puper een abonnement wilt zou ik er een nemen die per maand opzegbaar is en niet 1 waar je voor 1 of 2 jaar aan vast zit. Als je kind er dan misbruik van maakt kun je het direct opzeggen en alsnog overgaan op prepaid.

Kosten

Nog steeds heeft zoon een prepaid. We twijfelen weleens over een abo.
Redenen om het niet te doen zijn ervaringen in het verleden.
Een klasgenoot had een of andere service aangenomen op zijn mobiel die pas een half jaar na de start een rekening stuurden van honderden euro's. En ga dan maar eens reclameren dat kind te jong is je hebt geen toestemming enzovoort.
Zoon klikte, met mijn toestemming, een zogenaamde gratis ringtone aan. Ik werkelijk waar niet ontdekken waar de kleine lettertjes waren. Elke ringtone bleek 2,50 per keer te kosten. Dat loopt snel op.
Ik stond net op het punt om dan maar een abo te beginnen toen bleek dat zoon ineens overdreven veel aan het sms-en is of wil zijn. Zijn prepaid beperkt hem daarin. Hem lijkt een maandaantal smsjes van 500 stuks redelijk.
Ik wil wel een abo maar met een absolute rem van op is op en ik heb nog steeds liever direct in de gaten dat het fout loopt, dat zie je met een 10tje prepaid sneller dan een abo.

Prepaid-abbo

Met Simyo kan je prepaid-abbo nemen: dwz zodra het tegoed op (ik meen 2) x euro staat, wordt er automatisch geld bij geschreven. Zo kan je zien welke nummers worden gebruikt, de kosten in de hand houden zonder dat je elke keer moeilijk moet doen met opwaarderen. Heb je trouwens al eens gekeken op www.bellen.com --> abonnement uitzoeken adhv je belgedrag. Doet UPC nog in bellen: die hebben misschien ook zoiets. Kan mij voorstellen dat je je puberkind wat belgedrag in de gaten wil houden. En als het goed gaat, kan je het wat losser laten eventueel. Geeft hem toch ook een gevoel van vertrouwen en zelfstandigheid.

Savon

hahahahaha klopt. Ze vergroeien met de telefoon. Inderdaad na een maand of drie. Erg herkenbaar. Wij hebben een sim only prepaid van vodafone. Daarmee kan krijgt hij 50 gratis smsjes.

Vera*

Vera*

14-02-2011 om 09:32

Bericht

Zoon heeft bij Simyo geen 'abonnement' dat bij een bepaald beltegoed opgewaardeerd wordt. Bij een tegoed onder de 2 euro komt er een berichtje en kun je opwaarderen.
Bij zoon is bellen in/naar het buitenland ook uitgeschakeld. Als hij volgende maand met school weer een week in het buitenland zit, wordt die mogelijkheid wel ingeschakeld i.v.m. de bereikbaarheid, daarna wordt het weer uitgeschakeld.
Vergeet ook niet het filter in te schakelen dat je geen dure nummers kan bellen of van die sms-dingen (ben de naam even kwijt).

Vera

Is niet de bedoeling, oeps

Sorry, ik dacht dat Simyo een mogelijk oplossing was, zoals hier en daar gesuggereerd met eerst prepaid en daarna de optie om prepaid automatisch laten afschrijven + controle via website. Kennelijk heb ik de vraag toch niet goed beoordeeld. Gelukkig puberen mijn zonen nog niet . Succes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.