Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Artemisia

Artemisia

23-04-2012 om 15:47

My first smartphone ;)

Hoi,

Toen de digitale vaardigheden uitgedeeld werden, stond ik achteraan (of in de verkeerde rij ofzo). Maar binnenkort krijg ik mijn eerste smartphone+abonnement, en ik probeer me in te lezen in de (on-)mogelijkheden. Op internet vind ik een ware brij aan info, maar ik vind het lastig om eruit te pikken wat echt nuttig is, en wat niet. Momenteel vind ik het vooral belanrijk om de juiste keuze te maken wb. dataverkeer, omdat ik begrepen heb dat dát ongemerkt flink in de papieren kan gaan lopen, en ik snap echt niet hoe het zit met 2G/3G en wifi en hoe hierin de juiste keuze te maken. Weet iemand ergens online een deugdelijke en betrouwbare uitleg? Ik zag al dat ik dataroaming uit moet zetten tijdens een verblijf in het buitenland, maar moet dat ook als ik in NL blijf (met 200 mb in het abonnement opgenomen?). Mijn provider geeft ook al wat info, maar ik merkte al dat ze wat summier zijn over de te maken extra kosten bij sommige apps ed.
Ik lees hier graag goede tips, alvast dank!

Groet, Artemisia.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Artemisia

Ik heb zelf geen smartphone, maar ik denk dat je met een abonnement met 200 mb internet inderdaad moet opletten dat je niet te veel internet via 3G (dat is zeg maar simpel gezegd internetten via het netwerk van je provider als je onderweg bent, dat kost geld).

Als je thuis een draadloos netwerk hebt (wifi-netwerk) en ook vooral thuis op internet zit, dan heb je waarschijnlijk wel genoeg aan die 200 mb. Je internet dan namelijk gratis. Pas als je buiten het bereik bent van je draadloze netwerk zal je telefoon proberen verbinding te maken met het 3G-netwerk (of GPRS-netwerk) van je provider.

Behalve je wifi-netwerk thuis zijn er ook op veel plekken in de openbare ruimte gratis wifi-netwerken beschikbaar waarmee je telefoon contact kan maken, bijvoorbeeld in restaurants, café's etc, en waarmee je dus gratis kunt internetten.

Dataroaming is alleen van belang als je naar het buitenland gaat. Het betekent in feite dat je van het netwerk van je provider wordt doorgeleid naar een buitenlands netwerk waarmee je provider een contract heeft. Dit kan aardig oplopen qua kosten, dus als je dat niet wilt kun je dat beter uitzetten als je naar het buitenland gaat.

Welke smartphone krijg je? Op sites die aan deze telefoon zijn gewijd kun je waarschijnlijk alvast een hoop informatie vinden. (bijvoorbeeld iphoneclub als je een iPhone hebt).

Succes ermee!

Chris

margje van dijk

margje van dijk

24-04-2012 om 12:17

Ga je vaak naar het buitenland dan?

Ik maakte me daar aanvankelijk ook enorm druk om, hoe dat dan zou moeten met mijn smartphone in het buitenland. Maar wanneer ben je daar nou eigenlijk? Een paar keer per jaar. Je kunt inderdaad roaming uitzetten (is gewoon een heel duidelijke optie op je telefoon). Wat je ook kunt doen is je oude nokiaatje bewaren, SIM-kaart daarin, en die mee naar het buitenland, want dan hoef je hem ook lekker haast niet op te laden. (Was voor mij een overweging voor op de camping). (Echter, op veel campings hebben ze ook wifi, dus dan had je misschien toch liever je telefoon bij je gehad).

200 MB is inderdaad niet zo veel, dus jij moet wel alert blijven op wifi. Ik heb 1000 MB en eerst dacht ik dat ik dat wel opmaakte, maar zelfs als ik nooit op wifi ga (ook thuis niet) en hem toch de hele dag in de buurt heb (en regelmatig gebruik) kom ik daar nog niet overheen, dus zo hard gaat het nou ook weer niet. Tenzij je films gaat downloaden of zo maar dat ga jij toch niet doen

Het is een genot! Je leven is nooit meer hetzelfde )

Margje

Artemisia

Artemisia

25-04-2012 om 10:11

Wat een heerlijk forum toch weer .

Dank voor jullie antwoorden. In het buitenland ben ik niet zo heel vaak idd, maar ik hoorde wel hier en daar horrorverhalen over enorme rekeningen dus ik wil daar wel vantevoren wat mee doen (en niet als de rekening op de mat ligt zeg maar). Hieronder zie ik nu ook een draadje over internet op reis, dus ik ga daar lekker meelezen. Op ons vakantieadres kunnen we inloggen op het netwerk van de verhuurder, en ik hoopte eigenlijk dat een vakantiebundeltje genoeg aanvulling daarop zou zijn.
Ik dacht dat dataroaming eigenlijk betekende dat je telefoon zelf af en toe updates enzo binnenhaalde, ook als je niet binnen bereik van je eigen wifi bent. En als je thuis bent dan maak je gebruik van je gewone draadloze internetverbinding, waardoor je niets extra betaalt. Ben je zomaar ergens 'buiten' en ga je het internet op (of halen je apps bijv. updates op) dan gaat het uit je bundel.
Ik heb inderdaad al gekeken op de website van mijn eigen aanbieder, maar heel helder heb ik dit plaatje dus nog niet. En oja, ik krijg een samsung galaxy ace, dus als iemand daar nog een leuke tip voor heeft....?

Groet en dank, Artemisia

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.