Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Nasleepje oude school: kind op website

Ik heb in deze rubriek uitgebreid verteld over de ellende van mijn dochter op haar oude school en haar goede start op de nieuwe. Inmiddels zijn we bijna drie weken verder en is dochter helemaal happy met de nieuwe situatie: we hebben hier voortdurend leuke kinderen over de vloer, dochter mocht al mee de klassen rond met een verjaardag, ze zit al in groepje zus en clubje zo. Geweldig.
Nu hadden we laatst een sportdag van de gemeente, waaraan ook de oude school meedeed. Ik liep daar lekker provocerend rond in een tshirt van de nieuwe school, met dochters team (en nog een andere moeder van de nieuwe school). Van de nieuwe school was er iemand aan het fotograferen en van de oude school uiteraard ook. Op de site van de nieuwe school staan inmiddels foto's van onze kinderen, waarop uiteraard ook aan de zijkanten kinderen van andere scholen staan. Uit nieuwsgierigheid keek ik ook even op de site van de oude school, waarop ik vooral foto's van kinderen van de oude school aantrof. Maarrrrrr... ook een foto van mijn dochter, zonder andere kinderen erbij. Ze stond te stralen in haar nieuwe tshirt. Leuke foto, maar ik merk dat ik toch baal dat die foto zomaar op die site staat. Ik heb dochter nog op een paar andere foto's zien staan, maar dan op de achtergrond of in een wedstrijdje met kinderen van de oude school.
Kan ik vragen of ze die foto van de site halen? Heb ik een poot om op te staan of bevestig ik ze dan alleen in hun mening dat ik "de zeikerige moeder van dat slome kind" ben?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik zou ook balen.

Maar ik geloof dat ik in jouw geval mijn kop in het zand zou steken, en het van mijn schouders zou laten glijden. Tijd voor een dikke streep onder het verleden.

Ingrid

amk

amk

27-05-2009 om 16:43

Wel doen

want jou kind heeft niets meer met hun school te maken.
Jij bent degene die bepaalt wat er met afbeeldingen van jou kind gebeurt.

Een 'zeur' ben je toch al, dus deze kan er ook nog wel bij. Net briefje sturen dat ze 1 week de tijd hebben om het er af te halen.

Pennetje

Pennetje

27-05-2009 om 17:23 Topicstarter

En anders?

Maar als ze dat niet doen? Ik ga altijd pas dreigen als ik die dreigementen ook echt kan uitvoeren.

amk

amk

27-05-2009 om 17:38

Aangifte

de volgende stap is aangifte doen, want ze mogen haar foto niet gebruiken zonder jou toestemming.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-05-2009 om 17:46

Ja hoor

Ja hoor, de school hoort de foto er direct af te halen. Als het goed is hebben ze daar ook 'beleid' op (want er is namelijk wetgeving over het plaatsen van foto's op internet). Ik ben coördinator van de website van de basisschool hier, en we hebben dit in ieder geval zwart op wit staan (staat ook op de website zelf). We zijn al zeer zorgvuldig in de keuze van foto's (dus ook geen mega-foto-gallerys), maar mocht ondanks dat iemand niet blij zijn: even melden en we halen de foto DIRECT van de site af. Opgaaf van reden is zeker niet nodig. De ouders bepalen of een foto van hun kind gepubliceerd mag zijn of niet.

Massi Nissa

Massi Nissa

27-05-2009 om 18:12

Klopt

Wat Angela zegt, klopt helemaal. Onze school inventariseert vooraf welke ouders expliciet toestemming geven voor het publiceren van foto's met hun kind erop op de schoolwebsite. Alle foto's worden met de lijst in de hand nagelopen voor ze op de site komen. Dat is de juiste procedure. Zomaar een foto met iemands kind op een website zetten, is verboden.
Ons kdv doet het anders, die hebben de foto's afgeschermd. De ouders kunnen de foto's bekijken met een speciaal wachtwoord. Dit is volgens mij juridisch niet waterdicht, maar wel beter dan niets.
Je kunt gewoon een heel kort, zakelijk mailtje sturen waarin je aangeeft dat die foto van de site moet worden verwijderd. Klaar.
Groetjes
Massi

Inge M

Inge M

27-05-2009 om 21:05

Moeite waard om je druk te maken?

Ik heb de indruk dat je je nu vooral druk maakt om deze foto omdat jouw kind daar al weg is. Als ze tijdens de sportdag nog op school had gezeten, was het geen probleem geweest.
Eigenlijk vind ik het idee wel mooi. Jouw kind staat te stralen op een website van de oude school in een t-shirt van haar nieuwe school. Deze foto bevestigt de keuze voor de andere school. Ik ben eerder verbaasd dat de school deze foto geplaatst heeft. Het is antireclame voor de oude school. Ik zou de foto juist laten staan: kijk eens hoe goed het met haar gaat!!!!

Jesse_1

Jesse_1

27-05-2009 om 22:50

Huh?

Begrijp ik nu goed dat een school een foto publiceert op de website waar alleen één kind van een àndere school op staat? Buitengewoon merkwaardig sowieso!
Jesse

Tirza G.

Tirza G.

27-05-2009 om 23:44

Mijn vader zou zeggen

Al is het alleen maar om ze op kosten te jagen. Go for it Stoepkrijt! Het is sowieso wettelijk verboden, maar ik vind het ook moreel en menselijk wel zó fout, bah.

Tirza

Jakiro

Jakiro

28-05-2009 om 00:08

Euh..

Stoepkrijt had volgens mij "provocerend" een t-shirt van de nieuwe school aan. Kindlief niet.
Kan het niet zo zijn dat de fotograaf of de webmaster het kind vaag kent en nog steeds denkt dat het op die school zit ? En dus denkt dat hij kind en ouders een plezier doet door deze foto te plaatsen ?
Heeft stoepkrijt niet ooit in het verleden een verklaring ondertekend dat een foto van haar kind op de internetsite van de school mocht ?
Volgens mij vervalt deze toestemming niet als het kind van school af gaat.
Ik zou gewoon de webmaster een vriendelijk mailtje sturen (dus niet de school aanspreken) en uitleggen dat je kind niet meer op die school zit, maar op een andere basisschool en je daarom graag de foto verwijderd ziet.
Jakiro

Pennetje

Pennetje

28-05-2009 om 09:02 Topicstarter

Gemengde gevoelens

Om alle vragen te beantwoorden: mijn kind staat inderdaad helemaal alleen op die foto, met een shirt aan dat qua kleur, vorm en logo totaal afwijkt van het shirt van de oude school. Geen vergissing mogelijk: dit kind hoort bij de nieuwe school. Ik heb dochter gevraagd of ze gezien heeft wie de foto heeft gemaakt, maar dat heeft ze niet. Ik twijfel of ik ooit een verklaring heb ondertekend. Van de creche weet ik dat nog wel, toen heb ik er nog bijgezet dat het wel mocht, maar alleen met kleertjes aan (op warme dagen mochten de kinderen wel eens bloot in een badje en dat vond ik prima, maar niet zichtbaar op de site voor iedereen die maar wil kijken). Op de oude basisschool trok dochter haar kleren niet meer uit, dus vond ik die foto's op de site best, kon ik ook nog eens zien wat ze allemaal had gedaan. Maar of ik ervoor heb getekend?
De foto is inderdaad een reclame voor de nieuwe school, dochter is haar uitbundige zelf weer (moet je nagaan: in nog geen drie weken!) en niet meer het angstige, gepeste kind. Aan de andere kant stoort het me dat ze die foto zomaar op de site zetten. Dat ik dochter nog een paar keer heb gezien op andere foto's, waarop ook een heleboel kinderen van verschillende scholen staan, boeit me dan weer niet, dat zijn duidelijk foto's die genomen zijn om de kinderen van de oude school te kieken.
Ik had inderdaad provocerend een tshirt van de nieuwe school aan, met het logo breed over mijn boezem. Dochter had gewoon haar schoolshirt aan, zonder er bij na te denken. Die is de oude school bij wijze van spreken al vergeten, ze gaat helemaal op in haar nieuwe vriendinnen.
Ik zal inderdaad de webmaster een neutraal mailtje sturen, kijken wat er gebeurt.

Sancy

Sancy

28-05-2009 om 11:49

Grin

misschien kun je de webmaster vragen of hij de fotograaf wil vragen of de fotograaf de foto aan de nieuwe school wil aanbieden?

Pennetje

Pennetje

28-05-2009 om 12:10 Topicstarter

Haha

Lachen met jou! Ik heb die foto natuurlijk wel gekopieerd naar mijn eigen fotomapje, moeten ze 'm maar niet op hun site zetten.
Ik heb eens op die site gekeken, maar er staat helemaal geen webmaster op. Je kunt wel een contactformulier invullen, maar dat komt rechtstreeks bij de directeur terecht. En dat is niet meer bepaald mijn beste vriend. Ik meen me te herinneren dat de site wordt bijgehouden door de meester om wie ik dochter van school heb gehaald. Als hij die foto erop heeft gezet is ie nog dommer dan ik al dacht!

Loopgravenoorlogje

De vroegere meester is degene die de site bijhoudt? Misschien is hij behalve dom dan toch ook in zijn wiek geschoten over jullie vertrek. En is dit blijkbaar zijn antwoord op jouw outfit tijdens de sportdag, waar je, zoals je zelf schrijft, "lekker provocerend" rondliep in een tshirt van de nieuwe school. Dat is niet onopgemerkt gebleven. Het kan zijn dat hij wacht op een reactie van jouw kant. Die dan dus binnenkomt bij de horkerige directeur. Blijkbaar heeft de meester niks beters te doen dan de confrontatie zoeken. Maar gun je ze die lol? Dat ze weten dat je nog op hun site kijkt, dat je je er druk over maakt? Ze hebben zelf zeker niet van die stralende kinderen op hun school, dat ze gebruik moeten maken van een foto van jouw stralende dochter, die duidelijk op een andere school zit. Iedereen op de oude school weet toch dat en waarom ze vertrokken is? En iedereen kan nu lekker ook zien hoe ze straalt. En daar ging het om.
Je staat denk ik volledig in je recht als je zou vragen of ze die foto eraf halen. Toch zou ik er als ik jou was geen tijd en geen energie meer in steken. Behalve als die foto er over vijf jaar nog steeds op de site staat. Maar ik denk zomaar dat dat niet het geval zal zijn.

Groet, Molly

Pennetje

Pennetje

28-05-2009 om 14:33 Topicstarter

Misschien heb je wel gelijk

Dochter was ook niet zo stralend op die school, het percentage stralende kinderen ligt op de nieuwe school een stuk hoger. Daar hoeven ze niet bang te zijn uitgelachen te worden vanwege 'foute' kleren, flaporen, een huidprobleem, een kinderachtige tas of iets anders dat je van tevoren helemaal niet als probleem zag.
Ik heb op de sportdag die meester eveneens stralend gedag gezegd, met mijn armen wijd zodat hij mijn weelderige boezem met logo goed kon bekijken. Misschien is hij op zijn p** getrapt en denkt hij inderdaad de confrontatie met mij aan te moeten.
Het zou grappiger zijn als de ouders van de pestkoppen er aanstoot aan zouden nemen. Misschien moet ik een bevriende moeder van de oude school eens opjutten om op het voetbalveld bij de jongens eens lekker te gaan stoken (haar zoon zit in het elftal met drie van de ergste jongens). Iemand nog een beter idee?

Ellen Wouters

Ellen Wouters

28-05-2009 om 15:31

Wat is het probleem nou?

"Het zou grappiger zijn als de ouders van de pestkoppen er aanstoot aan zouden nemen. Misschien moet ik een bevriende moeder van de oude school eens opjutten om op het voetbalveld bij de jongens eens lekker te gaan stoken (haar zoon zit in het elftal met drie van de ergste jongens)."

Ging het je er nou om dat er een foto ongewenst online staat, of om nog even de meester cq de oude pestkoppen terug te pakken?

"Iemand nog een beter idee?"

Ehh, laten rusten?
Ga jij hullie pakken, gaan zij weer wat verzinnen om jou dwars te zitten, over een half jaar ben je er nog niet los van.
Als het werkelijk die foto is die je dwars zit moet je dáár actie op ondernemen.

mee1977

mee1977

28-05-2009 om 15:37

Wat mij te binnen schiet

Ik zou juist een hele positieve mail maken..
Beste...'
Wat leuk om te zien dat jullie (naam) zo ontzettend missen. Ik vind dat jullie een mooie foto van haar gemaakt hebben tijdens de sportdag jl. Omdat ik de foto zo mooi vind zou ik daar graag wel een kopie van willen hebben, kunnen jullie die via de mail naar mij toezenden? Zoals jullie zien heeft de overstap naar deze nieuwe school haar erg goed gedaan, dat blijkt wel uit de stralende foto. Naam vond het leuk te horen dat ze ondanks alles toch gemist word bij jullie op school. Binnenkort hebben we nog een activiteit, misschien kunnen jullie dan ook weer foto's komen nemen. Want niets is zo leuk om op de website van een school ook echte stralende kinderen te zien staan.. En ja naam straalt als het zonnetje.
Denkt u nog even aan de foto, Ik zou hem graag voor in ons eigen album willen hebben. k wacht het mailtje af. Met vriendelijke groet......

Ik denk dat ik er zoiets van zou maken. Maar misschien is het inderdaad wel veel wijzer er juist geen woord aan vuil te maken. Ik kan namelijk de voor geschiedenis helemaal niet, al begrijp ik dat die niet leuk geweest is.

Pennetje

Pennetje

28-05-2009 om 16:36 Topicstarter

Okee

Ik laat het gaan. Adem in, adem uit en lossssss.
De foto heb ik al en als ik diep in mijn hart kijk gun ik het die school gewoon niet dat mijn kind op hun site staat. En heb ik nog steeds wraakgevoelens naar directeur, meester en pestkoppen. Ik volg nu gewoon dochters voorbeeld: die heeft zich vol overgave in de nieuwe groep gestort en haalt haar schouders op over het verleden.
De ultieme wraak komt volgens dochter volgend jaar vanzelf, zonder dat wij ons ermee hoeven te bemoeien. Meester kan de klas namelijk niet aan en dat gaat op een vreselijke manier uit de hand lopen. Daarvan hebben we in groep 6 al een voorproefje gehad. Dochter zit dan bij kordate, ervaren, leuke en lieve juf X en krijgt met haar nieuwe vriendinnen een superjaar. Aldus dochter zelf!
(Wat kan loslaten toch moeilijk zijn!)

Jij wint

Ellen Wouters: "Als het werkelijk die foto is die je dwars zit moet je dáár actie op ondernemen."
Mee eens. Maar dat kost ook weer tijd en levert ongetwijfeld veel gezeur op. Misschien dat je de bevriende moeder van de oude school kunt opjutten om te klagen over het feit dat haar prachtexemplaren niet op de schoolsite staan terwijl kinderen die niet eens op school zitten er wel prominent en nota bene solo op staan. Beetje dom van school, toch? Ze zouden de foto zomaar heel snel van de site kunnen halen.

Stoepkrijt: "Het zou grappiger zijn als de ouders van de pestkoppen er aanstoot aan zouden nemen. Misschien moet ik een bevriende moeder van de oude school eens opjutten om op het voetbalveld bij de jongens eens lekker te gaan stoken (haar zoon zit in het elftal met drie van de ergste jongens). Iemand nog een beter idee?"

Is deze vraag deel van een wraakfantasie (snap ik) of wil je echt bereiken dat er iets in de botte koppen van de pesters doordringt? De pestkoppen en bijbehorende ouders zullen het nooit begrijpen, anders was het niet zover gekomen. De oude school zal ook nooit erkennen dat zij fouten hebben gemaakt. Iedere reactie van jouw kant zou ze hooguit kunnen bevestigen in hun opvatting over jou als rare moeder. Wat kan het je eigenlijk schelen? Doen die mensen er nog toe in het leven van je dochter? Het kost alleen maar negatieve energie om er nog mee bezig te blijven. En wat levert het je op? Laat ze lekker in hun eigen sop gaarkoken. En dat gebeurt dus al.
Laat het gaan. Jij hebt je doel bereikt. Dochter straalt, moeder is blij.

Groet, Molly

Pennetje

Pennetje

28-05-2009 om 17:10 Topicstarter

En zo is het!

De adrenaline heeft maandenlang uit mijn oren gespoten, en ik hoef de naam van de school maar te horen of het niveau stijgt weer tot gevaarlijke hoogten. De tijd zal er hopelijk voor zorgen dat ik op een dag kan zeggen: "school A, oja, dat was die enge, gereformeerde school vol pestkoppen, waar dochter een tijdje op heeft gezeten. Weet je nog hoe ze opknapte toen ze naar school X ging?"
Dochter kwam net thuis met vriendinnetje nummer zoveel van de nieuwe school, ze moest even geld want ze gingen samen wat kopen voor vriendinnetjes 8, 9 en 10, die de avondvierdaagse lopen. Ik vroeg of ze niet wat voor de paar leuke kinderen van de oude school moest kopen. "Wie?" was het antwoord. "oh nee hoor, hoeft niet, die lopen met de oude school mee, ik juich alleen voor de nieuwe kinderen." Waar maak IK me eigenlijk druk om? Laat zakken, die adrenaline...

Ziva

Ziva

28-05-2009 om 18:38

Stoepkrijt

Even nieuwsgierig, woon jij soms in B? Hier namelijk ook nu avondvierdaagse en recent een sportdag gehad al zitten mijn kinderen nog lang niet in groep 7. Weet ook zeker dat je het niet over onze school hebt, want die hebben de website bepaald niet up to date, de laatste foto's zijn van het schaatsen de sportdag is in geen velden of wegen te bekennen.

Groetjes, Ziva

Pennetje

Pennetje

28-05-2009 om 21:22 Topicstarter

Inderdaad

Ik wist het al van jou, ik zag het in een ander draadje. Ben wel heel benieuwd op welke school jouw kinderen zitten en of het bevalt. Mail je even naar [email protected]?

Pennetje

Pennetje

28-05-2009 om 21:39 Topicstarter

Ik weet het al!

Ik heb de sites van de scholen bekeken tot ik er eentje met schaatsers tegenkwam (hoezo nieuwsgierig?). Gelukkig, je kinderen zitten op een leuke school. Tenminste, ik hoor er goede verhalen over. Dochters oude school valt wel onder dezelfde stichting. De nieuwe gelukkig niet.
Ik ben altijd wel benieuwd hoeveel mensen uit ons dorp hier rondzwerven op Ouders Online. Eentje weet ik er, maar ik kende haar niet persoonlijk.

mee1977

mee1977

29-05-2009 om 22:18

Pelle

a omdat je met stroop meer vliegen vang
b omdat je dan vaak alsnog je doel bereik, moeder vind het "leuk" dat die foto erop sta, dus wij halen hem eraf.
c hun weten niet dat je zelf die foto al heb opgeslagen, en ik zou dan willen zien hoe welwillend ze zijn..
Mogelijk wel de foto verwijderen, maar sturen ze dan ook mij die foto toe..

Op die manier was mijn fictieve mail bedoelt. Vaak berijk je met positiviteit beter/sneller je doel.

Pennetje

Pennetje

30-05-2009 om 12:06 Topicstarter

Ik laat 'm lekker staan

Ik laat 'm lekker staan. Laat iedereen maar zien hoe gelukkig dochter is in haar nieuwe schoolshirtje!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.