Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Hyver

Hyver

18-10-2010 om 15:25

Niet in de haak

Mijn zoon (12) werd vanochtend uitgenodigd door een onbekende dame van 18 met een zeer sexy foto. Ik vroeg hem wie dat was en hij zei dat dat al de tweede keer was en dat hij haar geweigerd had, zou volgens hem vast en zeker een kinderlokker zijn. Toch nieuwsgierig geworden ging ik op onderzoek en hij zou nog wel eens gelijk kunnen hebben. Ze had heel veel bekenden van zoon in haar vriendenlijst van sport of school, allemaal rond dezelfde leeftijd. Geen vrienden van haar eigen leeftijd. Paar kinderen gebeld die tot haar vrienden hoorden en die kenden haar allemaal niet, maar omdat ze bekenden bij haar vrienden zagen hadden ze haar geaccepteerd. Deze hebben haar inmiddels verwijderd. Kort daarna waren er opeens heel veel vrienden weg en was ook de sexy foto veranderd in een onschuldige. Ik had wel mijn bedenkingen bij een moeder in de krabbels gezet. Heeft ze me door? Alles geprint voor er nog meer info verdwijnt (krabbels zijn inmiddels ook verdwenen)en politie gebeld en die zou terugbellen, dat is enkele uren geleden. Nog wat gegoogeld en in telefoonboek gezocht (ze noemde haar woonplaats in een inmiddels verwijderde krabbel), volgens mij bestaat ze niet.
Zelf nu maar de nodige actie ondernomen, meeste kinderen/ouders gebeld of gekrabbeld en contact met sporttrainer gehad die dit vanavond voor de training zal aankaarten. Nu ook een dit is niet in de haakbericht aan hyves gestuurd. Wilde dit eerst niet doen omdat de politie anders misschien niets meer zou kunnen vinden, maar inmiddels toch maar gedaan. Heb ik juist gehandeld of heb ik overdreven of moet ik nog meer doen?
Oh ja er zou sprake zijn van een kinderlokker in ons dorp, daar zijn we door de directie van de school voor gewaarschuwd al een maandje geleden ofzo. De school had ook een naam doorgegeven van de behandelend rechercheur en naar hem had ik ook gevraagd, hoewel ik natuurlijk niet weet of het een met het ander te maken heeft. Het is hier overigens vakantie nu, anders was ik ook nog wel langs de directeur van de school gegaan, hoewel de meeste "vrienden" inmiddels van deze school af zijn en in de brugklas zitten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
JolandavS

JolandavS

19-10-2010 om 15:53

Tikkeltje overdreven?

Sorry hoor maar als iemand dus een Hyve aanmaakt met een sexy profielfoto en leeftijd 18 is dat maar gelijk een kinderlokker?
Mijn broertjes hebben ook een Hyves met daarop dat ze 103 zijn, compleet met foto van een of andere spierbundel die ze van internet geplukt hebben

Hyver

Hyver

19-10-2010 om 16:56

Dat niet alleen

Ik denk dat de vrienden van je broertjes wel weten dat zij erachter zitten. Geen van de kinderen die haar had geaccepteerd bleken haar te kennen, tenminste degenen die ik tnt heb gesproken. Ook heeft ze een aantal actief benaderd. Een vriendje van mijn zoon vraagt ze steeds om haar terug te krabbelen en zeg love you en lekker ding tegen hem. Deze ouders hebben inmiddels ook de politie gebeld. Zojuist sprak ik nog een vriendje die haar ook geblokkeerd heeft omdat "ze" opeens steeds wilde chatten. Ja misschien haalt iemand een geintje uit, maar inmiddels wel een rotgeintje dan.

Hyver

Hyver

19-10-2010 om 18:53

Ik niet

Als je de eerste posting had gelezen had je gelezen dat mijn zoon de uitnodiging tot 2 keer toe weigerde. Echter mijn nieuwsgierigheid dwong mij ertoe toch eens op deze persoons hyves te kijken alwaar ik een groot aantal bekenden als vriend zag, vervolgens belde ik een aantal van deze kinderen of ze die persoon kenden wat niet het geval bleek te zijn. Het gaat dus om 35 andere kinderen waarvan de ouders ze helaas niet hebben geleerd om onbekenden te weigeren. Misschien dat die ouders nu ook geschrokken zijn en beter op hun kind letten. Maar ik begrijp niet waarom je niet de politie mag inlichten als iemand jouw kind benadert op hyves als die blijkbaar zelf zo stom is om onbekenden te accepteren. Als er dan wat gebeurt is het eigen schuld dikke bult bedoel je?

Hyver

Hyver

19-10-2010 om 22:52

Normaal gesproken

zou er nu misschien ook geen reden zijn om de politie te bellen. Maar er is nadrukkelijk ook door de politie gevraagd om verdachte zaken te melden. Via de school hebben we daarover een mail gekregen met de naam van de behandelend rechercheur.
Volgens mij hoef je niet alleen maar de politie te bellen nadat er iets strafbaars is gebeurd hoor, maar ook om dit te voorkomen. Heb ook wel eens iemand met een babbeltruc aan de deur gehad, niks gebeurd omdat ik hem niet binnen liet. De politie was er echter wel binnen een kwartier om signalement etc op te nemen.
Maar goed ik vroeg of ik overdreven had en het antwoord lijkt een eensluidend ja dus, hoewel maar van 2 mensen.

koentje

koentje

26-10-2010 om 15:39

Volgens mij

heb je het prima gedaan hyver. De politie kan heel goed zelf uitmaken of de melding wel of niet terzake doet. En inderdaad, ze hebben zelf aangegeven dat het goed is dat verdachte zaken gemeld worden. Ook hier in de plaats waar ik woon is onlangs een kinderlokker actief geweest die op zoek was naar jongetjes: ik zou iets dergelijks ook gemeld hebben.

Mijn mond valt open van de naïeviteit van de reacties

Op de laatste na dan. Jemig, je hebt uitgebreid je verhaal gedaan en ik zie ale reden om ervanuit te gaan dat dit inderdaad helemaal geen fris type is, met enge bedoelingen. Overigens komt de wind niet altijd uit de hoek van kinderlokkers op leeftijd, het kunnen ook best jongeren zijn, nietwaar.
Ik vind dat je goed gehandeld hebt. Je hebt denk ik je kind wel ingelicht over de gevaren, maar dit soort dingen kan er tussen sluipen. Ik vind jou een oplettende ouder, mijn complimenten, en ik begrijp werkelijk niets van de naïeve reacties van de anderen. Ik vind het ook gevaarlijk, als jij een type was wat niet zo stevig in de schoenen stond zou je zomaar stomme dingen kunenn gaan doen of laten met je kind als slachtoffer, uteindelijk. Heel dom.
Maar ik denk dat jij precies weet wat je doet en ik vind dat je het heel goed hebt gedaan.

margje van dijk

margje van dijk

07-11-2010 om 13:26

Hoezo, peenvogel

Wat is er zo naief aan al die reacties? Krijg jij nooit onfrisse emailtjes of verzoeken? Ik heb jarenlang een skype-account gehad wat altijd automatisch opgestart werd, nou ja, hoeveel ongewenste verzoekjes ik daar al niet op gehad heb (heb dat nu dus maar eens uitgezet, dat automatische opstarten). Had ik daarvoor de politie moeten bellen? Ben je idioot.

Een kind dat langere tijd een hyves-adres heeft, en daar ook regelmatig op ingelogd is, zal er vroeg of laat mee te maken krijgen dat ook onfrisse types soms toenaderingsverzoeken doen. Wat je dan als kind moet doen, is je ouders waarschuwen. En wat je dan als ouders moet doen, is je kind voorlichten dat het daar niet op in moet gaan. Het is net zoiets als spam: ja, vervelend, nee, niet goed, verboden zelfs, maar om daar nou je energie aan te verspillen. Voordat zo'n spammer echt een crimineel blijkt te zijn, heb je er wel 100 gehad die dat niet waren, of nog meer. Als de politie daar allemaal achteraan moet blijven we nergens meer.

Ik denk ook eerder dat die politie een beleefdheidsreactie heeft gegeven, maar dat ze met het verzoek niet veel meer kunnen/zullen doen dan met de aangifte van een gestolen fiets.

Margje

JolandavS

JolandavS

07-11-2010 om 15:08

Hoezo naief?

Ik vind mezelf toch echt niet naief hoor Maar ik vind het gewoon compleet overdreven om de politie in te schakelen als je kind 2 x door dezelfde persoon uitgenodigd wordt op Hyves! Alsof het strafbaar is om iemand uit te nodigen die je niet kent? Kijk of het slim is om zo'n uitnodiging ook aan te nemen is een andere zaak natuurlijk maar dat heeft je kind toch ook niet gedaan?

"Nog wat gegoogeld en in telefoonboek gezocht (ze noemde haar woonplaats in een inmiddels verwijderde krabbel), volgens mij bestaat ze niet."
Misschien heeft ze ervoor gekozen om niet in het telefoonboek te staan of staat de telefoon op naam van haar moeder en heeft dochter de achternaam van vader? Of ze heeft alleen een mobielnummer (pre paid) en staat daarom niet in het telefoonboek? En over mij zul je verder ook geen info vinden op het internet maar ik besta toch wel degelijk hoor!!!

"Een vriendje van mijn zoon vraagt ze steeds om haar terug te krabbelen en zeg love you en lekker ding tegen hem."
Dat is volgens mij volstrekt normaal hoor, hoort gewoon bij de leeftijd. Ik hoor niet anders hier thuis

Sorry hoor maar ik blijf het overdreven vinden ....

margje van dijk

margje van dijk

08-11-2010 om 14:01

Beemer (o.t.)

Je hebt gelijk

Maar het diende een tweeledig doel, Skype uit de standaard opstartprocedure halen, want daardoor start je computer veel trager op. Als je al die zooi uit zet ben je veel sneller opgestart. En ik gebruik Skype echt niet zo veel dat ik er standaard voor ingelogd moet zijn.

Margje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.