Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

wilma W

wilma W

04-07-2011 om 09:40

Nintendo ds

Hallo

Onze zoon (10) heeft sinds de meivakantie een DS. Helemaal blij ermee. Maar goed, ik vind dat hij er wel erg veel mee speelt. Vooral nu de vakantie is begonnen wil ik graag het gebruik wat reguleren.

Hoevaak/hoelang is 'normaal' , mogen die van jullie er op. en (belangrijker) hoe handhaaf je dat?. Als ik zeg dat hij moet stoppen moet er altijd nog een gevecht afgemaakt worden, iets opgeslagen worden of zo!

Wie heeft tips?

Wilma

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vaste tijd?

Hier alleen 's avonds als de pyama's aan zijn. Het is voor mij een alternatief voor tv kijken. Nintendo mag ook in de auto.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vaste schermtijd

Bij ons hebben ze maximaal 2 uur schermtijd per dag. Dat is tv, nintendo en/of computer. Dit is een duidelijke afspraak en werkt goed. Door de week komen ze vaak niet aan die 2 uur, zeker als er met vriendjes en/of buiten wordt gespeeld. In de weekenden en op regenachtige dagen meestal wel. Soms wordt er weken niet naar die nintendo ds omgekeken. Dat zal bij jouw zoon waarschijnlijk ook gebeuren als het nieuwe eraf is.

Succes.

Groet,
Pina

Nieuw

Als het nieuwe eraf is zal het inderdaad vanzelf minder worden. Hier geen vaste schermtijd (sorry, maar ik krijg kromme tenen als ik die term zie) maar als ik het mooi geweest vind dan gaat ie gewoon uit (en anders wordt ie uit de handen gehaald, luisteren ze de keer erna een stuk beter).

En hoe vaak spelen ze dan op de ds? Ik denk gemiddeld 1 keer per week, ze hebben het meestal te druk met andere dingen.

Thursday Next

Thursday Next

04-07-2011 om 10:45

Eindtijd

Hier heeft dochter een DS sinds een paar weken. Nu hebben we nog geen limiet ingesteld, maar na de vakantie gaat dat wel gebeuren. We hebben nu wel afgesproken dat we zeggen als ze moet stoppen, ze heeft dan nog 5 minuten om echt te stoppen, rondes af te maken en spelletjes op te slaan. Het betekent dus niet dat ze nog 5 minuten door mag spelen.
Tot nu toe werkt dit heel goed.

Zomerbries

Zomerbries

04-07-2011 om 11:06

Hier

Net als Picasso. Geen vaste schermtijd. Voor geen enkel scherm. Als ik het te veel vind worden dan grijp ik in maar dat komt niet vaak voor. Als ze moeten stoppen omdat we weggaan of ze naar bed moeten dan waarschuw ik altijd 15 minuten van te voren. Dan hebben ze nog even de tijd. Dit herhaal ik 2 keer (dus bij 10 en 5 min.) en dan is het klaar. Werkt prima hier.

Hanne.

Hanne.

04-07-2011 om 11:14

1x per week opladen

Hier ook geen schermtijd per dag. Wel 2 afspraken

-De DS wordt max 1x per week opgeladen
-Als er niet meer geluisterd wordt naar de mededeling dat er gestopt moet worden gaan we regels instellen..

Netto effect is dat er soms heel veel wordt gespeeld (regenen vervelen). Soms heel weinig (mooi weer/DS leeg). Dat laatste gebeurt vrijwel nooit. Ik laad denk ik 1x per 2-3 weken op.

Vic

Vic

04-07-2011 om 11:21

Och

Toen jongste haar DS kreeg, afgelopen januari, heeft ze drie dagen fulltime met het ding gespeeld Daarna werd dat minder, een uurtje per dag. Nu neemt ze hem af en toe mee als we iets saais gaan doen (naar opa en oma ofzo), en ze speelt er af en toe eens thuis op. Wellicht dat ik voor de vakantie een nieuw spelletje koop, zodat ze onderweg iets te doen heeft.

Yaron

Yaron

04-07-2011 om 13:20

Hier

Hier geen vaste schermtijd voor DS, TV, PC of WII, als ze wel vaste schermtijd van bijvoorbeeld 2 uur zouden krijgen, dan zouden ze die tijd ook "opeisen" per dag. Nu is het zo dat als het mooi weer is er in principe niet gegamed of tv gekeken wordt, dan spelen ze buiten. Soms als de verveling toeslaat, mag het even, dan stel ik op zo'n moment wel een limiet van bijvoorbeeld een half uur en dan weer naar buiten. Ik stel bij slecht weer wel een limiet, maar die is langer en kan per keer veranderen. Hier als enige regel dat er na het avondeten niet meer gegamed wordt, daar bleken ze toch wel erg druk van te zijn in hun hoofd en dan kunnen ze moeilijk in slaap komen.

Wilma

Wilma

04-07-2011 om 14:36

Hier geen limiet

Maar gewoon als 't even genoeg geweest is, dan gaat 't ding uit. Klaar.

Soms dagen achter elkaar niks en soms een dag weer een paar uurtjes. Echt úren achter elkaar is eigenlijk zelden.

Ik ben zelf niet zo van de beeldschermtijd, 'k word altijd een beetje iemelig daarvan. Overal hoor je dat kinderen niet veel mogen gamen of teevee kijken, maar allemaal kennen ze dat of dat gamespel of hebben dat en dat level al. En allemaal kennen ze alle dingen van Nickelodeon of noem maar op. Maar goed, dat zijn dan misschien net kinderen van ouders die ook geen beeldschermtijd aanhouden...

Maylise

Maylise

04-07-2011 om 16:35

Hier

Hier ook geen vaste tijden. Als ze net een nieuw spel hebben dan spelen ze inderdaad vaak uren. Als het spel dan uit is of minder interessant neemt het weer af. Het gaat hier met vlagen. Ik hanteer geen vaste tijden maar als ze op een dag al uren hebben gespeeld dan zeg ik wel eens dat het nu mooi is geweest en dat ze wat anders kunnen gaan doen. Ze krijgen dan wel altijd de tijd om even te saven of de level af te maken.

Na het eten worden er sowieso geen spelletjes meer gespeeld of tv gekeken behalve een film 1x per week omdat ik met name bij mijn jongste zoon merk dat hij er behoorlijk hype van wordt.

Wel vaste tijden

Maar dat komt doordat zoon geen grenzen kan stellen. Die gaat dus, in tegenstelling tot bovenstaande stukjes, niet na verloop van tijd minder spelen. Die speelt rustig zes uur intensief achter elkaar zonder zelfs maar naar het toilet te gaan, en is dan chagrijnig als we zeggen dat hij uit moet. Hij is nogal "verslavingsgevoelig".

Hier dus elke dag een half uur DS, in bijzondere situaties of als er vrienden zijn met wie "gekoppeld" wordt mag het een uur. We waarschuwen vijf minuten vóór einde tijd, zodat hij de kans heeft dingen op te slaan.

TV gaat sowieso zelden voor zessen aan, dus die telt niet mee in die schermtijd.

Martine

Zijn zusje overigens....

Zijn zusje mag natuurlijk tegenwoordig ook maar een half uur, om het gelijk te houden, maar die heeft nooit lang met haar DS gespeeld. Na maximaal een uur verveelt het haar.

Zo zie je maar hoe verschillend kinderen zijn.

Fianna

Fianna

04-07-2011 om 20:13

Een half uur

vind ik echt tekort voor een computerspel. Dan zou ik er voor kiezen om om de dag een uur of elke drie dagen anderhalf uur, als je per se aan een vaste hoeveelheid wil vasthouden.
Hier hoeft dat niet, want het gaat met vlagen. Dan is dat ding even een paar dagen populair en dan wordt er weken niet naar omgekeken. Met een verslavingsgevoelig kind zou ik ook grenzen stellen. Overigens is mijn een na oudste dat wel geweest in het begin, maar dat is gelukkig over.

Yaron

Yaron

05-07-2011 om 10:07

In een half uur

In een half uur kunnen ze hier een voetbalwedstrijd van Fifa spelen op de WII en ook nog de scores en highlights bekijken. Ook kunnen ze korte spelletjes van WII sports (resort) doen. Hetzelfde op de DS in een half uur kunnen ze best een spelletje doen. Ze doen hier geen lange spelletjes dat scheelt misschien. Fifa 10 is favoriet, zowel op de WII als op de DS.

Fianna

Fianna

05-07-2011 om 17:10

Yaron

zal idd wel aan spel liggen. Hier voornamelijk Mario en Pokemon en dan lijkt een half uur wel te kort.

wilma W

wilma W

11-07-2011 om 09:07

Bedankt

Hoi allemaal,

bedankt voor jullie reacties. Wij hebben hier de regel 1.5 uur schermtijd (TV, internet en DS). In de vakantie trouwens verlengd tot 2 uur. Ik zie jullie reacties dat dat wel redelijk is. Op de PC hebben wij Timeslot geinstallerd , ideaal, na de ingestelde tijd gaat het slot er op en kunnen ze echt niet meer computeren (4 en 1 minuut voortijd een waarschuwing). Geen gedoe met wekkertjes of spelletje afmaken of zo. Maar de DS heeft dat niet, ik tel meestal maar (heel langzaam) tot 10, dan moet hij dicht zijn. En hij weet ook, niet luisteren is een dag niet op de DS.

Bedankt allemaal!

wilma

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.