Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Onderwijs en computers

Wat voor computerlessen krijgen jullie kinderen op de basisschool? Toetsenbordvaardigheid? Leren ze websites maken? Leren ze om werkstukken te maken of moeten ze het zichzelf aanleren? Les over het gebruik van internet? Leren ze over computerverslaving? Worden games besproken? Of doet school niks en verwachten ze dat de ouders dit zelf doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marit

Marit

11-03-2009 om 16:21

Basisbits

Hier wordt gewerkt met het lesprogramma Basisbits. Kijk maar eens op www.basisbits.nl.
Over het gebruik en gevaren van internet, wordt in de hogere groepen wel gesproken, maar daar zitten mijn kinderen nog niet. Op onze school vinden we het uiteraard ook een taak van de ouders om met name over computerverslaving, chat-problematieken, etc. met de kinderen te praten.
Marit

Annet

Annet

11-03-2009 om 21:51

Weinig

Kinderen werken op school wel op de computer en voor veel kleuters is dat de eerste kennismaking met de muis en dergelijke.
Maar daarna gaat het werken op de computer niet verder dan de spellen/lesjes van de leermethode.
Werkstuken, boekverslag, spreekbeurt worden maar heel beperkt begeleid.
Mijn oudste zit in groep 8 en is al behoorlijk vaardig op de computer. Maar dat heeft ze allemaal thuis geleerd.

Marit

Marit

13-03-2009 om 10:20

Nou alex,

Ik ben het niet met je eens. Een goede school zorgt ervoor dat leerlingen zo goed mogelijk voorbereid worden op de volgende stap in hun leven. En daar hoort toch echt computergebruik bij hoor!
Marit

Veel verschillen

Tot voor kort gaf ik les op een middelbare school. Levensbeschouwing, een vak waar je weinig met technische vaardigheden bezig bent. Zelf doe ik veel met de PC, vooral met internet. Van mijn leerlingen vroeg ik de eerste klas ook af en toe opdrachten mbv de PC uit te voeren. Toen bleek, dat sommige kinderen daar heel handig in waren, anderen heel onhandig.
Om de dure inkt te besparen vroeg ik ze de opdrachten per e-mail in te leveren, wat sommigen niet konden.
In de 2e en 3e klas vroeg ik wel eens een presentatie mbv powerpoint te maken. Ook dat was sommigen en moeilijke klus.
Terwijl ik van kennissen hoor dat ze in groep 8 soms al hele presentatie moeten maken. Ik heb op onze school wel eens voorgesteld aan het begin van de 1e klas bijspijker lessen te geven, om achterstanden in te halen. Dat kwam er helaas niet van.
Verder vind ik het vreemd dat kinderen nog steeds buiten school om typlessen gaan volgen. Zowel op het VO als ook op HBO en universiteit moeten ze verslagen getypt inleveren. Volgens mij is dat een basisvaardigheid, die je net als gewoon schrijven op school zou moeten leren.
Ik ben het dus met Alex absoluut oneens. Zonder vaardigheden op de PC redden het onze leerlingen het niet meer.
Angelika

bobbit

bobbit

20-03-2009 om 09:25

Werkstukken,godsdienstlessen,spreekbeurten zinloos?

alex uit welk ei kom jij. Ik lees wel eens vaker reacties van je, zo denigrerend. Hoe zie jij kinderen. Moeten ze bij jouw wandelende woordenboeken zijn volgestampt met feitenkennis. Je hebt het niet zo op computers, maar je beschouwt de mens wel als een soort levende , gevoelloze computer

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.