Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Mama 5

Mama 5

21-06-2012 om 21:36

Oplichtpoging

Gisteren was onze zoon van 13 even alleen thuis. Toen ik terug kwam had hij iemand aan de telefoon. Ik dacht dat het zijn vader was, want hij zat met allemaal vensters te rommelen op de computer. Dat gebeurt weleens als er iets niet werkt. Papa is dan helpdesk.

Toen hoorde ik ineens dat zoon Engels sprak en dat hij een programma wat ik niet kende opstartte. Het was een of ander computerdeel programma en zoon gaf iemand anders dus toegang op onze pc. Ik vroeg wat hij aan het doen was.
Zoon vertelde dat hij iemand van Microsoft aan de lijn had, onze computer was kapot en deze meneer zou het online wel even oplossen. Op de laptop had ik het programma wat zoon gedownload had, gegoogelt en las het woord 'scam'. Ik heb het programma gelukkig gelijk afgesloten. Achteraf bleek dat er nog geen schade was aangericht.
Maar we zijn allemaal erg geschrokken.
Ik vond het vooral verbluffend dat onze zoon, die zeker niet dom en goedgelovig is, hier zo maar intrapte. Dat had ik echt niet verwacht. En ik ben zo blij dat wij de computer beneden in de huiskamer hebben staan!

Zoon voelde zich achteraf zo stom. Pas toen wij lieten zien dat hij zeker niet de enige is, die hierin trapte, voelde hij zich weer wat beter.

Toen bedachten we met zijn allen: wij hebben zoon nooit verteld dat er zulke mensen bestaan. Die opbellen om je op te lichten. Hij wist wel van het gevaar van online dingen kopen en dat je nooit je wachtwoorden en je pincode moet geven. Maar hij heeft zo maar iemand die belde toegang gegeven op onze pc.
Ik schrijf dit maar hier op, misschien nog een keer als waarschuwing. Het is misschien een goed idee om je kinderen hier bewust van te maken.
Ik vind het trouwens ook verschrikkelijk gemeen. Om zo misbruik te maken van een mens met vertrouwen in zijn medemensen, bah, krijg er een vieze smaak van in mijn mond.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

22-06-2012 om 08:59

Het is inderdaad bekend dat de zwakste schakel in it veiligheid de gebruikers zijn. Regelmatig trappen mensen erin die door "de helpdesk" gebeld worden en gevraagd wordt om hun gebruikersnaam en wachtwoord. Dus je zoon is echt geen uitzondering, stel hem daarover maar gerust. En het zal hem geen 2e keer overkomen!

En heb je het programma echt helemaal van je computer gegooid? Ik zou voor de zekerheid even met google nakijken of alle componenten wegzijn. Herinstalleer desnoods de computer als je het niet zeker weet.

Gemeen hoor, zo'n jongen in de maling nemen. Inderdaad fijn dat je het zag!

Mama 5

Mama 5

22-06-2012 om 09:33

Helemaal weg

Zoon was na het telefoontje zo geschrokken. Hij heeft toen in overleg met mijn man, de modem losgekoppeld. En de computer hebben we uitgezet (stekker eruit).
Toen man thuis was, heeft hij eerst allemaal beveilingingsprogramma's laten draaien. Mijn man is nogal gek op computers en weet er best veel van af. Dus volgens mij is het wel oke nu.

Klinkt bekend!

Ben even geleden ook door engelstalig iemand gebeld met melding dat ze allerlei foutmeldingen vanaf mijn computer kregen en dat hij dat direct moest herstellen. Bleef doordrammen, erg irritante man. Heb gezegd dat hij met z'n vingers van mijn pc mocht afblijven en dat ik zelf wel maatregelen zou nemen en hop daar begon hij weer. toen was het gelukkig van mijn kant tijd om de verbinding te verbreken. Vervelend dat ze bij jullie wel meer konden doen...hoop dat er geen schade is aangericht.

Kim Groothof

Kim Groothof

23-06-2012 om 07:55

Ook gebeld

Ben ook gebeld, tot 2 x toe. Ik vond het een raar telefoonnummer, en toen de vrouw aan de lijn ook nog eens met een zwaar Afrikaans accent Engels sprak, heb ik meteen de verbinding verbroken. Vervolgens gegoogled op het nummer (wat uit Djibouti kwam) en gelezen dat het foute boel was,die telefoontjes. Overigens werd er hier in Friesland gisteren uitgebreid voor gewaarschuwd: http://www.lc.nl/friesland/regio/article14994803.ece/Politie-waarschuwt-voor-telefoonscammen
Ook werd slachtoffers opgeroepen zich te melden bij de politie. Pas dus op voor een nummer wat begint met 00253!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.