Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

ayla

ayla

24-09-2010 om 13:20

Pc kindveilig maken

Op aanraden van Pelle open ik een apart draadje hierover. Dochter zit met regelmaat op de pc. Op mijn account heb ik bij favorieten onder haar naam diverse sites staan waar ze op kan, dit zijn spelsites en informatieve sites zoals klokhuis. Dit weet ze ook feilloos te vinden. Onze pc is echter verder totaal niet beveiligd en ze kan dus in principe overal terecht komen. Omdat ze steeds beter begint te lezen en dan nu ook makkelijker alleen dingen kan opzoeken is het handig misschien om de pc op bepaalde manier te beveiligen zodat ze zelf bij vragen dingen kan opzoeken zonder dat ik ernaast moet zitten om op te letten dat ze niet op rare sites terecht komt. Wie weet hoe ik zoiets het beste kan aanpakken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Starry Night

Starry Night

24-09-2010 om 14:43

Is dit niet meer iets...

... voor Alles Digitaal?
Ik heb trouwens zelf niks beveiligd. En dus is mijn dochter, zoekende naar 'poesjes' ooit inderdaad op een hele rare site terechtgekomen. Ik heb niet het idee dat ze er raar van heeft gedroomd.
Waar ik wel op hamer is dat ze nooit en nergens hun echte naam mogen gebruiken, noch hun e-mailadres. En niks downloaden zonder onze toestemming en ook nergens registreren zonder onze toestemming. En als er venstertjes up-poppen: ons roepen.
Misschien zijn het watjes, maar dat doen ze allemaal braaf.

Sera

Sera

24-09-2010 om 15:40

Browser of filter

Je hebt speciale browers die werken met alleen geautoriseerde sites zoals mybee en krowser. Als je zo'n browser opent kan je op geen enkele site behalve op de sites die worden toegestaan door de administrateur van de computer (jij dus). Dan kan je dus kijken welke sites geschikt zijn voor kinderen en die autoriseren.

Dit is echter een minder goede oplossing als je dochter veel informatie wil opzoeken omdat het leuke van informatie op zoeken toch vaak het doorklikken is naar nieuwe onderwerpen en links. Dan is een filter toch het handigst. je hebt ook internet met automatische filters zoals filternet. Je kan filternet ook nemen als aparte filter dus zonder internet abonnement. Dit hebben we ook gehad. Het is wel betaald maar wij waren er heel tevreden over.

Je hebt heel veel verschillende filters. Wij hebben van alles gebruikt zoals bijvoorbeeld K9 (gratis) en filternet. Waar ik altijd op let bij het kiezen van een filter is in hoeverre je zelf alles aan kan passen, of er verschillende accounts met verschillende toegang mogelijk is en of ook dingen als chatten geblokkeerd kunnen worden. Welke filter je het prettigst vind is vaak een kwestie van uitproberen. Op dit moment gebruiken wij netnanny. Dat kost ongeveer 30 euro en upgrades zijn gratis (althans tot nog toe); Netnanny is redelijk uitgebreid en blokkeert eerder te veel dan te weinig en dat is wat wij graag willen.

ayla

ayla

24-09-2010 om 16:19

Mybee?

ik kwam net bij een zoektocht iets tegen over mybee. Hoe werkt dat en hoe uitgebreid kunnen de kinderen dan toch nog zoeken?

Hier

Wij hebben op de pc van dochter MyBee staan en Timeslot. Met MyBee kun je niet alles, maar ze is nu bedreven genoeg op de computer en mag af en toe ook in het mapje "afblijven" internet explorer aanzetten en dan op een bepaalde site kijken. Ze kijkt nu ook elke avond het jeugdjournaal op de pc.

Bijtje

Bijtje

25-09-2010 om 09:37

Mybee

Mybee bevalt hier prima. Ze zijn alleen wel wat jonger dan jouw dochter, maar het is vooral prettig dat ze een begin portaal krijgen met alle, voor hun leeftijd, geschikte websites, met plaatjes.
Ik denk dat je wel de leeftijd wat moet verhogen voor je dochter, aangezien ze al wat verder in haar ontwikkeling is dat leeftijdsgenoten, maar dat kan prima. Je zou ook haar leeftijd kunnen laten staan en dan de favoriete websites goedkeuren. Dat werkt hier ook super.
Wij vinden het een heel handig programma, wat de zelfstandigheid van de kinderen vergroot.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.