Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Marjolein Brouwer

Marjolein Brouwer

23-01-2011 om 13:11

Ping/sms/msnverslaving ?!?!?!?!?!?!?

Sinds een half jaar is mijn dochter de trotse eigenares van een Blackberry inclusief "pingen" gekocht van haar eigen zakgeld. Gisteren (weer) een behoorlijke discussie gehad over het gebruik van de BB. Het "ding" wordt echt overal mee naar toe genomen, zelfs naar het toilet. Het meenemen naar bed heb ik al verbannen, evenals de Laptop die in de huiskamer staat vanaf het moment dat ze naar bed gaat. Nou is de situatie bij mij niet standaard aangezien mijn dochter de ene week bij mij is en de andere week bij haar vader. Dus heeft ze te maken met twee huishoudens inclusief twee soms verschillende regels. Ik heb gisteren dan ook naar mijn hoofd gekregen van me dochter dat ik haar niet vertrouw omdat ik deze strenge regels heb ingesteld. IK heb haar dan ook uitgelegd dat het niks te maken heeft met vertrouwen maar met een stukje bescherming voor haar. U bent met me eens dat computeren/MSNNEN/ en pingen tot 4 uur s'nachts op een doordeweekse dag niet gezond is voor een kind van 12.
Ik ben benieuwd hoe het u vergaat in deze en hoop ook veel reacties te krijgen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gelijk

Hoe gelijk je ook hebt, je hebt inderdaad een nadeel, dat vader blijkbaar geen grenzen stelt. Maar is dat wel zo? Kinderen weten heel goed hun voordeel te zoeken door te vergelijken in hun voordeel.
Je kent je kind en 12 kan al behoorlijk denken. Mogelijk dat je een gedeelde afspraak kunt maken met kind waar ze meer tevreden mee is. Uiteindelijk zal ze zelf ook wel begrijpen dat tot 4 uur 's nachts met dit soort leuke dingen bezig zijn de rest van je leven wat lastig maakt.
Zoon van 14 heeft hier zelf, na overleg en advies, zijn bedtijd een uur vervroegd nadat zijn cijfers begonnen te dalen door al te grote hang naar sociaal contact via moderne media. De consequenties. We zijn ook weer bezig met een sportclubje!Ha real life.
Je hebt niet zomaar een verslaving hoewel kinderen soms gefascineerd kunnen zijn.

Prima, die regels!

Helemaal okay dat je die regels hebt ingesteld. Laat dochterlief maar lekker sputteren. Het is inderdaad van de zotte dat die dingen een ingebouwd kleefmechanisme bij pubers hebben

Ik ga met de metro naar mijn werk en sta nog altijd versteld van het percentage mensen die verdiept zijn in hun 'ding' en amper nog oog hebben voor hun omgeving.
Laatst liet een jonge moeder haar kinderwagen los, omdat ze een 'ping'kreeg. Vriendlief attendeerde haar erop - waarop ze zei: JE ziet toch dat ik aan het pingen ben???!!!

Dusss.. VOLHOUDEN wat mij betreft: Het is in mijn ogen een nobele missie in deze tijd van indirecte communicatie. Wij gaan zelfs nog verder: ik wil de telefoon niet in de huiskamer wanneer we met het gezin samen zijn. Leg hem maar buiten je handbereik. Wil je onpersoonlijk zitten dingesen? Dan ga je maar even onpersoonlijk aan de keukentafel zitten. Het werkt! En de thee smaakt er weer een stuk gezelliger door

Kaaskopje

Kaaskopje

23-01-2011 om 14:08

Je hebt gelijk hoor

Als een 12 jarige geen maat weet te houden 's nachts moet je de verleiding weghalen. Ik weet wel dat pubers tot laat doorgaan en dat zal ongetwijfeld vaak stiekem zijn. Ik was vroeger ook verbaasd dat dat na twaalven allemaal gewoon doorging. Ik ben opgegroeid met het idee dat mensen elkaar na een bepaald tijdstip niet meer moeten storen, behalve bij noodgevallen. De jeugd is gewend dat je met msn of een sms'je e.d. niet echt meer stoort. Dat gaat, als daar aanleiding voor is (vinden zij), dus tot veel later door.
BB's zijn enorm populair op dit moment en de gebruikers zijn naar mijn gevoel allemaal even verslaafd. Als er niks belangrijkers te doen is hebben ze dat ding in hun handen. (En er lijkt weinig belangrijker te zijn.) Ik noem het al de derde arm van mijn dochter. Ze is ermee vergroeid. Dat pingen is leuk, dat het gratis is ook érg leuk, maar het kan dus ook als nadeel werken dat het ongelimiteerd kan. Er is 's nachts geen financiële reden om het niet te doen als je daar zin in hebt. Ik zou je dochter dus uitleggen dat je het je vooral gaat om dat ze niet weet wanneer het genoeg is en daardoor te weinig slaapt en dat de bb daarom bij jou moet blijven. Einde verhaal. Succes.

oregano

oregano

23-01-2011 om 20:24

Ook groot gelijk,

vind ik. Dan maar verschillende regels, dat is lastig maar dan heeft ze tenminste in de week dat ze bij jou is meer rust. Ik herken het gesputter, maar soms is dat nodig, wij als ouder stellen de grens.
(Ik doe het modem ook uit als ik naar bed ga). Mobiel heeft ze wel mee maar ze weet dat ik aan de rekening kan zien of ze 's nachts smst.

Andere regels

Je hebt groot gelijk hoor! En die verschillende regels....pff dat lijkt me vrij normaal. Je kan niet verwachten dat je man nu nog precies hetzelfde denkt over bepaalde zaken als jij. Trek dus je eigen plan.
Mijn ouders waren ook gescheiden....en hadden ook beiden hun eigen regels (ook wel afspraken,maar die waren meer over praktische zaken). Mijn vader had een nieuwe relatie met weer kinderen, mijn moeder een nieuwe relatie met stiefkinderen. Die kinderen woonden ook bij mijn ouders. En de moeder van mijn stiefbroertjes had óok weer een nieuwe relatie...Kortom een stuk of 4 gezinnen....al met al. En dan zouden al die gezinnen met al die kinderen dus dezelfde regels moeten hanteren i.v.m. die kinderen??? Dat kán toch helemaal niet?
Natuurlijk klaagden wij ook tegen onze ouders dat het daar en daar ánders (nou wij vonden het dan beter of het kwam ons beter uit..)was. Maar échte problemen met die verschillende regels hadden we niet echt, het was meer proberen de regels als het ons uitkwam op te rekken.
groeten albana

Ben ik nou de enige

die niet verbaasd is dat iemand van 12 genoeg zakgeld (!) heeft om een blackberry plus internetabonnement te betalen?

Trouwens, vijf jaar geleden zou geen weldenkend mens erover peinzen een twaalfjarige dag in dag uit met zo'n duur apparaat over straat te laten gaan.

scrappertje

scrappertje

24-01-2011 om 19:36

Groot gelijk!

Hoi Marjolein,

je hebt groot gelijk! Ik heb n dochter van 15 die om de week hier is en die zit ook de hele dag te pingen, word er niet goed van! Laatst op de verjaardag van opa ook constant, de batterij was leeg op den duur, wilde ze mijn batterij lenen, mooi niet dus!!! gewoon volhouden en op tijd verbieden want het is echt niet normaal. En bij mijn ex mag ze dat wel dus das ook lekker he.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-01-2011 om 00:25

Bromvlieg

Als het abonnement net zo is als mijn dochter heeft werkt het een beetje als prepaid. Je kunt door je beltegoed raken. Bij zo'n abonnementsvorm is er dus wel enige bescherming ingebouwd tegen te hoge gebruikskosten, maar een duur abonnement is het zeker. Daar moet je heel wat folders voor rondbrengen, als je vader en moeder het tenminste niet betalen.

Maar....,,,,(duur)

pingen is gratis en wie weet is ze wel online op de wifi-verbindingen in huis/onderweg? Een black-barry tweede hands zou mijn 12 jarige ook wel kunnen betalen als ze d'r spaargeld én verjaardagsgeld bij elkaar doet.
Vriendin van oudste bood pas geleden nog een (werkende, wel bekraste) black-barry aan voor 80 euro.
Dus dan zouden die aanschafprijs (80 euro) de enige kosten zijn. Een pre-paid kaartje erin voor 10 euro en hij doet het. En je kan pingen dat het een lieve lust is zonder geld te verbruiken en als je met de thuis internet-verbinding online gaat idem ook zonder geld te verbruiken. Buiten zijn er talloze wifi-punten die open zijn voor gebruik (station,bied,café's, school etc.etc.) dus qua onkosten geen probleem voor puberella. Het enige waar haar beltegoed aan opgaat is sms-en. Maar als je een pre-paid kaartje van vodafoon haalt en bloxx aanzet heb je 1000 sms-jes voor 10 euro.
Alleen heeft mijn 12-jarige nog niemand om naar te pingen(alleen haar 17jarige zus)...Dus ik denk niet dat die de behoefte v
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.