Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

P

P

03-09-2011 om 23:37

Routeplanners

Wij hebben (zie elders) nogal 'ruzie' gehad tussen de routeplanner van internet (routenet) en onze garmin in de auto.

Tot twee keer toe gaven ze hele verschillende routes in/naar het buitenland. Omdat wij het wat lastig hebben met lange afstanden in de auto was dat nogal vervelend.

Routenet gaf een keurige route aan in 5,5 uur naar Zuid-Duitsland. Garmin gaf bij vertrek een uur meer aan. Later kwamen we er achter dat de één bij Arnhem richting grens ging en de ander bij Venlo. Na een aantal keer heen en weer springen in tijd en een hele andere route door Duitsland zijn we natuurlijk goed aangekomen maar dit is niet wat we willen.

Op de terugweg (60 km ten westen van Straatsburg) was het hetzelfde liedje: Routenet gaf snelweg aan in Duitsland net ten oosten van Luxemburg maar Garmin wilde via Metz, Brussel en Antwerpen (redelijk dezelfde tijd). Toen ik de route via Duitsland zocht in de Garmin bleek dat wel de kortste route maar niet de snelste te zijn en kwam er een uur bij (dus zelfde route als Routenet maar een uur langer). Halverwege bleek er opeens weer 3 kwartier af te gaan.

Lang verhaal, nu de vraag: wat is de meest betrouwbare routeplanner op internet zodat we kunnen checken wat die wil in vergelijking met ons autonavje?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

04-09-2011 om 13:05

Ik zou niet meer vergelijken

Er zit altijd verschil tussen routeplanners onderling en ook tussen routeplanner en navigatie.
Ik denk dat je het beste kunt kiezen voor navigatie en daarnaast een kaart meenemen (meer dan een routekaart van ANW. Onderweg is het handig om enigzins de route te volgen, zodat je bij kunt sturen bij eigenaardigheden (navigatie stuurt je een bospad in, rotonde in plaats van kruising, omleiding in verband met ongeluk of wegwerkzaamheden, etc.)
Zelf hebben wij zelden de nieuwste kaarten op ons navigatiesysteem. Dat vinden wij niet zo erg. Voor jullie is dat natuurlijk anders, altijd vooraf downloaden dus.

Merel

Merel

04-09-2011 om 15:10

Instellingen

Tja, het ligt denk ik ook aan de instellingen, neem je de kortste route of de snelste route? De korste is namelijk niet altijd sneller.
Verder heb ik een vriendin met een Garmin en ik vind het een onding. Wij zelf hebben een Tomtom die ook nog eens rekening houdt met de drukte op de weg en daarbij zijn routes aanpast, ook tijdens het rijden dus. Is er ergens in eens een file, dan gaat de tomtom omrekenen of het handiger is een andere route te nemen of soms laat hij je toch een stukje file rijden omdat dat uiteindelijk toch nog de snelste optie is. Met dit ding heb ik geen behoefte meer om het thuis op een routeplanner nog eens te checken.
Trouwens vroeger al, toen we nog geen autonavigatie hadden gaven de computer-routes die je dan uit kon printen, altijd een kortere tijd aan dan de werkelijkheid, je kon er standaard al een half uur bij optellen.
Oh en wij updaten de tomtom iedere week.

Tirza G.

Tirza G.

04-09-2011 om 16:18

Maar

wat is nu precies je probleem? Eenmaal per jaar ga je een verre reis maken, je berekent vooraf de routes via verschillende routeplanners en daar blijkt verschil in te zitten. Gut. Nou. Hehe. En wat dan nog? Als je ongeveer het aantal kilometers weet is dat toch voldoende? Over 600 km doe je gemiddeld 6 uur. Gemiddeld he, gemiddeld.

Tirza

Annet

Annet

04-09-2011 om 17:51

Jij zoekt een zekerheid die er niet is

Ik heb wel eens routenet en anwb routeplanner vergeleken. Zit altijd verschil in, zelfs binnen Nederland. Zelf vind ik dat leuk, kan ik zien dat meerdere routes mogelijk zijn.
Voordat we vertrekken, controleer ik de te verwachten files (meestal door werkzaamheden of door spits weekenden). Dan beslissen we vaak een andere route te nemen. De navigatie stel ik dan in met een VIA plek (liefst een klein dorpje zodat die niet het centrum van een grote plaats opzoekt) en dan klopt de navigatie met wat ik wil.
Onderweg kan er zoveel gebeuren, precies klopt het nooit.
Onze navigatie (Garmin) is preciezer in de tijd dan routenet of ANWB, behalve als wij in de zomervakantie met een vouwwagen rijden. Dan is het weer afhankelijk van het land (hoe hard mag je rijden).
Wij nemen het zoals het gaat, dan is het altijd goed.

Merel

Merel

04-09-2011 om 19:52

Routes vergelijken?

Je kan van te voren toch beide routes vergelijken en dan beslissen hoe je wilt gaan rijden? Op de site van anwb maar ook van tomtom (ook als je geen tomtom gebruiker bent) kan je wel een route uitstippelen. Vervolgens vergelijk je die met je navigatiesysteem uit de auto, hoe deze de route wil nemen en kiest dan degene die voor jou het beste is.
Je kunt met de garmin toch ook wel de gehele route eerst bekijken thuis?

Ely

Ely

04-09-2011 om 22:03

Laat het los...

Kies een route, creëer evt een papieren back-up als je bang bent dat je garmin kapot gaat en geniet van je tocht. Op een tocht van 5 à 6 uur kun je ook files en wegomlegging tegenkomen of wat dan ook dus je weet toch niet precies hoe laat je aankomt.

Wat jij verwacht is gewoon niet zo. Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.

O en updaten is ook voor snelwegen nuttig hoor, probeer de A2 maar eens met een niet geüpdatet navigatie systeem
Succes!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Primavera

Primavera

04-09-2011 om 23:01

Updaten

De snelheid van de route wordt berekend door de max. snelheid aan te houden op de beschikbare wegen èn sommigen houden dus ook nog rekening met het verkeer. Als er werkzaamheden aan een stuk snelweg zijn of volgens het oude kaartje is een stuk nog niet klaar dan rekent hij dat als veel langzamer en kan een andere route sneller lijken, ook al is dat in werkelijkheid niet zo.
Een routeplanner van te voren printen vindt ik maar heel weinig zin hebben omdat die ook helemaal geen rekening houdt met eventuele veranderde omstandigheden die je tegen kan komen. Het handige van een navigator in de auto is juist dat als je een opstopping, verandering van richting of nieuwe straat tegenkomt je rustig het één of ander uit kan proberen want zo'n apparaat rekent vervolgens wel een nieuwe route vanaf je positie uit met nieuwe aankomsttijd. Ze zijn flexiebel.
Als je bang bent dat hij stuk gaat kun je beter een gewone wegenkaart in de auto hebben liggen. Veel smartphones hebben trouwens ook de mogelijkheid om je positie op een kaartje te bepalen en van daaruit een route te plannen, dus die kan je ook nog als backupmogelijkheid in geval van nood gebruiken.
Onze Tomtom geeft trouwens wel altijd heel precies de tijd aan die we erover doen, de stops niet meegerekend, maar dat kunnen we er zelf wel bij optelllen. We kunnen op 1000km rijden de aankomsttijd op 5 minuten nauwkeurig voorspellen. Erg prettig voor schoonmoeder die dan het eten klaar heeft bij aankomst.
Groeten Primavera

Vera*

Vera*

05-09-2011 om 08:50

Een mogelijk verschil

De tomtom stuur mijn man, als hij naar Zeeuws Vlaanderen moet standaard via Zuid-Beveland/Goes en de toltunnel. Het snelste is toch nog steeds om vanaf ons via België/Antwerpen te rijden.
Er zijn systemen die je zo lang mogelijk in je eigen land houden (Zo Noord of Zuid mogelijk pas het land uit terwijl wij zo bij Venlo de grens over zijn) en er zijn er die gaan voor de kortste/snelste route.
Ook al geeft de tomtom een route aan, vantevoren is bestudeerd en geïnformeerd wat het handigste is om te rijden en dan kan de tomtom of de routeplanner nog zo veel willen, wij doen onze eigen zin.
Ik kan me wel voorstellen dat je onzeker wordt als je verschillende routes naast elkaar hebt liggen als je ergens nog nooit geweest bent.
Als wij naar geleend huis in Zwitserland gaan nemen we heen het treintje in Kandersteg en terug nooit. De ene routeplanner neemt het treintje (de tomtom zegt: neem de ferry ) ) en de ander geeft de route langs het meer van Génève.

Vera

Vic

Vic

05-09-2011 om 12:02

Tomtom

Ik print van tevoren altijd een planner via anwb.nl (snelste route). Tijdens het rijden heb ik Tomtom aan, en check ik (dochter) ondertussen of de wegen en afslagen kloppen met wat op mijn printje staat. Dat komt nagenoeg altijd overeen. Voor het geval Tomtom uitvalt en ik onverhoopt verdwaal heb ik ook nog zo'n gratis ANWB-kaart met de hoofdroutes en een gedetailleerde kaart van het gebied waar we heen gaan. Een beetje overdreven misschien, maar ik was wel blij met mijn uitgebreide voorbereiding toen twee jaar geleden mijn Tomtom ineens weigerde in Frankrijk.

Merel

Merel

05-09-2011 om 12:07

Niet

Oh ik vertrouw altijd gewoon blind op de Tomtom hoor, wel kijk ik globaal even de route na om zo'n beetje te weten welke grote plaatsen ik tegenkom. Ergens in de auto heb ik nog wel een wegenkaart van Nederland liggen en anders zou ik er (mocht dat ding uitvallen) eentje gaan kopen bij een tankstation, die kom je voldoende tegen op de snelweg in Nederland en Europa.

Blind vertrouwen

Nou daar zou ik mee oppassen........mijn Tom-tom viel uit onderweg naar ergens de middel-off-weet ik wat. Jaha ergens bij Utrecht in de buurt...Gymwedstrijd van dochter, auto vol kinderen. Ouders die ook reden al weg....telefoon nog maar klein beetje batterij (heb ik ook nog navigatie op, hoewel me dat dan klauwen met geld zou kosten, maar afijn..).
Ik had nog wel thuis gekeken waar dat plaatsje nu eigenlijk lag...ergens bij Utrecht en dan moest ik richting.....ships wat was dat nu ook alweer???
Dus op mijn gevoel rijd ik naar Utrecht (dankzij járen zonder tom-tom, dus hoe moet dat met de jeugd van nu?) en kom al aardig in de buurt. Stop om te tanken en dan maar meteen zo'n !@##%^*-route ding kopen. Bleken die dingen bij de tankstations zó duur, jeetje-mina....daar schrok ik van. En net na die constatering bedacht ik dat ik natuurlijk ook een wegenkaart kon kopen...
Nou die waren er nog nét....een paar dan.
En zo met de kaart ernaartoe gereden. Die kinderen wisten niet wat ze zágen...."Gut, mijn moeder rijd altijd met die meneer die verteld waar ze naartoe moet.."
En vonden die kaart bere-interessant. Ze vochten zowaar erom wie mijn navigator mocht zijn, had het gelukkig ondertussen al weer in m'n hoofd zitten. En bij het dorpje nog 1 keer gestopt om het goede adres te vragen. Pppff en toch nog op tijd aangekomen....(nét,kantje boord).
Sindsdien heb ik altijd in de auto die kaart (van geheel ned.) én die gecrashte tom-tom die ondertussen weer gere-animeerd is en nu is gedegradeerd tot reserve-tom-tom.
Nee, hoor dat gedoe en gestress dat wil ik niet nog een keer.
groeten albana

Merel

Merel

05-09-2011 om 13:56

Haha

Ja ik ben ook wel eens ergens gestrand hoor, had ik toch iets niet helemaal goed ingevuld en kwam ik op een boerenweggetje terecht in het donker waar ik niet helemaal goed kon keren. (dus 500 meter achteruit met een sloot links en rechts...bah). Maar dat is echt maar een keer gebeurd in al die jaren dat ik al met een tomtom rij. En ik heb standaard het nederland kaartje nog in de auto liggen.

Tirza G.

Tirza G.

05-09-2011 om 15:23

Hier ook

Een blind vertrouwen. Tot onbegrip van mijn gezinsleden, die vaak gewoon wéten waar de plaats ligt waar ik naar toe rijd. Nou, ikke niet hoor. Bert Visser op mijn Tommie en gaan met die banaan.

Tirza

Serwe

Serwe

05-09-2011 om 17:48

Kaart

Ik gebruik gewoon een wegenkaart. Veel simpeler. Van te voren zoek ik thuis de snelste route op en die markeer ik op de kaart. Ik schrijf op een lijstje alle belangrijke plaatsen die we tegen gaan komen (in volgorde dat we ze tegen gaan komen) en dan op pad. Geen TomTom nodig. Ik hou er niet zo van. Ik heb er altijd ruzie mee. Mijn man gebruikt hem wel vaker. Ik vind het eigenlijk een overbodige aanschaf. Ik vind het alleen handig op het moment dat je in een vreemde stad je weg moet zoeken maar niet als je via de snelweg van de ene stad naar een andere stad rijdt.

Sowieso snap ik het probleem niet zo als je van bijvoorbeeld Utrecht naar Lyon rijdt. Dat zijn toch allemal bekende snelwegen die langs bekende steden komen? Zelfs een wegenkaart is dan eigenlijk overbodig zolang je maar weet welke plaatsen je onderweg tegenkomt. Dan weet je steeds welke plaats je aan moet houden en dan kom je er vanzelf wel.

Ik gebruik de wegenkaart zelf nauwelijks bij dit soort tochten. Ik zoek van te voren thuis de route op en dan komen we er wel. Je weet toch ook wel min of meer hoe je moet rijden.

De moeilijkheden ontstaan bij ons altijd pas de laatste 5 km als we proberen het hotel of huisje te vinden. Dan is de TomTom inderdaad handig moet ik aan man toegeven. Hoewel ik met behulp van een kaart en de weg vragen er ook altijd wel kom.

Tirza G.

Tirza G.

05-09-2011 om 20:18

Serwe

Lieverd, al die veronderstellingen die jij doet, zijn op mij niet van toepassing. Ik zou niet weten waar Lyon ligt. In NL weet ik het nog net een beetje, en vooruit, ik wel wat buitenlandse hoofdsteden aanwijzen maar van woorden als 'bekende snelwegen langs bekende steden' krijg ik rillingen. Ik ken de namen wel, maar kan ze absoluut niet plaatsen op een kaart. En als ik dát al kan, kan ik het niet omzetten naar een handeling die ik in een auto uit moet voeren.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.