Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Shifra

Shifra

10-07-2011 om 10:06

Schelden op twitter

Hoi medeouders,
ik ben sinds enkele maanden gescheiden en co-ouder met mijn ex man over onze pubers.Een van hen, mijn zoon van 13, is een kind (sowieso) met een stevige gebruiksaanwijzing die ,door allerlei omstandigheden, altijd al overal heftig de grenzen opzoekt. Hij is ook door mijn ex-man ingezet in de strijd tegen mij, dus hij heeft een flinke emotionele bagage.
Nu ben ik bezig in mijn nieuwe huis met het opnieuw opstarten van mijn eigen bedoening,het vaststellen van mijn (huis)regels, en het handhaven hiervan.
Dit geeft nu natuurlijk veel strijd, met name met zoon van 13, die gewend is dat in het oude huis, in de oude situatie, alles wat ik wilde onderuit gehaald werd door mijn ex.
Nu ben ik erachter gekomen (via mijn dochter (16)) dat mijn zoon op twitter veel agressie de wereld inslingert. Scheldpartijen op mij, op wat hij moet(bv op tijd naar bed, naar huiswerkbegeleiding, soms eens een boodschap doen, van dat soort dingen), en dat gaat dan van 'kutwijf, kkrwijf,zeikstralen' etcetc.Maar ook zijn (goedbedoelende) mentor, zijn vader, en andere mensen moeten het soms ontgelden.
Hij heeft 160 followers, dat betekent dat die berichten bij 160 kinderen terecht komen, peperde mijn dochter die dit had gelezen mij in, en wat zullen zij hiervan wel niet denken zei ze tot besluit.
Ik ben behoorlijk geschrokken van wat zoon doet en nu aan het bedenken hoe ik hierop ga handelen.
Ik ben natuurlijk woedend geworden op mijn zoon. Mijn dochter heeft hem geprobeerd uit te leggen wat hij doet, door dit soort berichten de ether in te slingeren.
Ik denk dat hij éigenlijk niet snapt wat hij doet.
We hebben er met elkaar nu wel een gesprek over gehad. Ik heb andere twittersites gezien van vriendjes van hem, volkomen onbenullige dingen staan erin overigens, maar dit terzijde. Voor hem gaat het erom,bleek, dat hij veel twittert,er is een soort rivaliteit ontstaan met een vriendje van hem wie de meeste twitters de wereld instrooit.
Ik kan niks controleren wat hij twittert want ik ben geen follower van hem, het is allemaal reuze privee.
Maar ik wil weten welke grenzen ik hem kan stellen met het twittergebeuren.Niet schelden is natuurlijk volkomen duidelijk.
Maar dan nog: ik kan dat niet controleren.
Heeft een van jullie hier ervaring mee?
groet, shifra

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Primavera

Primavera

10-07-2011 om 11:10

Voorwaarden voor twittergebruik stellen

Beste Shifra,
Mijn dochter van 12 mag alleen op Twitter, Facebook, enz als ik dat op een één of andere manier kan volgen als ik dat wil. Punt. Anders mag ze dat gewoon niet. Ze heeft een eigen dagboek op schrift die geheel privé is en ze alles kan schrijven wat ze wil, maar op internet is die vrijheid er gewoon niet, niks is privé op internet en als ze daar niet mee kan omgaan dan maar geen internet.
Verder is het gebruk van internet, twitter e.d. voor haar plezier gekoppeld aan haar schoolresultaten. Ik heb verscheidene intelligente voorheen goedlerende kinderen van vrienden en kennissen in de eerste jaren op het VO volledig de mist in zien gaan met hun studie omdat ze stomweg teveel tijd kwijt waren aan dat sociaal netwerk -gedoe. Echt zonde. Een rivaliteit met vriendjes over wie het meeste twittert zal heel snel leiden tot een situatie waarbij alle beschikbare tijd opgeslokt wordt tot twitteren.
PS, ik hoop dat hij niet met z'n echte naam twittert. Dat is reuze onverstandig. Alles wat je op internet slingert is in principe voor altijd en zichtbaar voor iedereen, omdat, ook al wis je de boel, er vaak nog dingen blijven rondzwerven die iemand anders heeft gesaved, doorgestuurd of er zijn nog oude versie van de cache bereikbaar. Nooit echte namen noemen van jezelf en andere personen op internet bij dit soort dingen. Het zal over meer dan 10 jaar zijn carriere niet ten goede komen als een potentiele werkgever vindt dat hij op z'n 13de een (verbaal?) aggresief jochie was die iedereen voor alles en nog wat uitmaakte.
Groeten Primavera

Shifra

Shifra

10-07-2011 om 13:32

Precies

...dat is wat ik zoek: hoe stel ik nu grenzen. Dank je wel voor jullie reakties, hier heb ik wat aan.
Ik realiseer me dat ik hierin(het grenzen stellen) ook mijn ex 'mee' moet hebben,dat kan een probleem opleveren omdat hij mijn zoon bijna niets kan ontzeggen.

groet,shifra

Shifra

Shifra

10-07-2011 om 20:54

Update

mijn ex-man is ook geschrokken(gelukkig).Ik heb hem gezegd dat ook hij is uitgescholden (was ook zo), dat kwam denk ik wel aan.
We zijn het erover eens dat we allebei follower willen worden en ik heb dit zoon ook meegedeeld. Die 'kan dit wel snappen'. Hij zingt dus nu iig een toontje lager.
groet van shifra

Shifra

Shifra

10-07-2011 om 20:57

Schoolresultaten

Ik ben het trouwens wel eens met Primavera, mbt die schoolresultaten. Zoon is met zeer kleine hakken over de sloot en dankzij goodwill van de leraren overgegaan. Hij is alleen maar aan het 'socializen' irl of via msn ,hyves of twittter.Dar gaat zijn interesse vooral naar uit.
Ik moet even bedenken hoe ik dit nu aanpak.
groet,shifra

pubermoeder

pubermoeder

10-07-2011 om 21:53

Shifra

Zoon vindt spelletjes op de laptop en hyves en facebook en twitter en nog veel meer erg interessant en heel nodig.
Wij hebben zoon van het draadloze netwerk afgegooid en mag alleen internetten indien dit nodig is voor school of als het huiswerk af is. Internetten mag alleen aan de eettafel met een lange kabel in de router, controleerbaar dus.
Nu in de vakantie zit ie weer op het netwerk, inclusief de nieuwe ipod. Die moeten we dus niet vergeten na de vakantie . Dan gaan dezelfde regels weer in.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.