Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

patrisia

patrisia

24-11-2011 om 19:13

Smartphones, blackberries etc

Beste ouders,

Mijn zoon van bijna 15 wil graag een smartphone, zo'n telefoon met internet erop, waarbij je een abonnement nodig hebt waarvoor je maandelijks betaalt. Volgens hem heeft bijna iedereen zo'n ding. Mijn grootste bezwaar is het abonnementsgeld, maar mijn vraag is ook: hebben echt alle kinderen van die leeftijd er bijna een? Zelf heb ik er geeneen, kan makkelijk thuis achter de computer en ipad en vind het niet nodig.
Hebben jullie kinderen zo'n ding en wat betalen jullie er aan mee?

groeten Patrisia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Prepaid

Al met hele goedkope toestellen -kinderen hadden er een van 40,- euro. Net de laatste met de was meegedaan en niet meer tot leven te brengen, heb je internet.
Ik betaal hier aan zoon 20,- euro per maand. Voor 10,- euro heeft hij een grote hoeveelheid sms-jes en voor 10,- euro per maand internetten.
We hebben hier alleen prepaid telefoons.

oregano

oregano

24-11-2011 om 21:13

Sim only

Mijn dochter heeft haar vorige mobiel via een site op internet verkocht (kun je opsturen en dan krijg je geld), ze kreeg er 60 euro voor. Deze mobiel had ze gekregen bij haar vorige abonnement, ik betaalde elke maand 17,50 en deze mobiel kreeg je er gratis bij. Nu heeft ze voor 90 euro de 'oude' Iphone vd ouders van vriendin overgenomen en nu heeft ze een sim only abonnement via Simyo, ik betaal 12,50 nu incl onbeperkt internet en 250 belminuten of smsjes. Sms heeft ze bijna niet meer nodig want smst nu via what's up, dat is een app voor de Iphone als ik het goed uitleg.
Dus je kunt eerst een goedkoop abonnement uitzoeken incl mobiel, dat is hoe wij het gedaan hebben. Alles wat ze er overheen ging moest ze zelf betalen. Maar goed dat probleem is dus nu met zo'n Iphone opgelost, met een blackberrie kun je ook smssen volgens mij buiten een bundel (pingen dacht ik).En inderdaad ik zie ook allemaal smart phones bij haar vrienden, dus dat klopt wel...
Groet oregano.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-11-2011 om 21:45

Whatsapp

is voor zowel iPhone als Androïd.

oregano

oregano

24-11-2011 om 21:52

Kaaskopje

Ik ben idd nog niet helemaal op de hoogte van de precieze termen. Had al zo'n gevoel toen ik het opschreef ☺

Annet

Annet

24-11-2011 om 22:25

Hier niet bij 14-jarige dochter

Dochter heeft net geld verzameld voor een nieuwe telefoon (verjaardag). Ze wil geen smartphone, gewoon een simpele, kleine, platte Samsung.
Ze zegt dat de meeste vriendinnen ook geen smartphone hebben. Ze kan thuis overal internetten, er is voldoende spul in huis.
Ik vind een abonnement van 15 euro per maand helemaal niet goedkoop. Dat zou ik ook niet voor haar betalen. Ze krijgt 20 euro zakgeld per maand en een abonnement van 5 euro per maand. Alles wat ze meer nodig heeft, mag ze zelf bij elkaar verdienen.

Stenna

Stenna

24-11-2011 om 22:39

Slordig

Ik lees hier ook even geinteresseerd mee. Zoon (15) beweert nl hetzelfde. Hij heeft nu een goedkoop toestel (geen smartphone) met prepaid beltegoed. En is die altijd kwijt, verliest m of laat m in de regen liggen ofzo. Dus zo'n dure smartphone met abonnement zie ik niet zitten eigenlijk.

Dochter

Mijn dochter (14) heeft een gewone prepaid gsm, de meeste van haar vriendinnen ook. Ik pieker er ook niet over per maand 12,50 of nog meer te betalen voor haar telefoon. Dat regelt ze zelf maar. Ik betaal daar helemaal niet aan mee en sluit ook geen abonnemenenten voor haar af. Ze krijgt zakgeld (22,50 euro per maand) en daar moet ze ook haar beltegoed van betalen.

tonny

tonny

25-11-2011 om 10:54

Duur...

Een van mijn zoons had een paar jaar geleden een IPhone. Man man, wat was-ie er blij mee. Rib uit zijn lijf. Een krap jaar had-ie er plezier van, toen is het ding kwijtgeraakt/gestolen/uit zijn zak gegleden? met carnaval.
Toen heeft-ie weer een hele tijd met een ouwe gsm gecommuniceerd,zonder internet. Wat hij nu heeft weet ik niet precies.

Dochter (20) heeft ook geen smartphone. Thuis en op de uni internetten vindt ze wel genoeg. Het is ook een gewoonte geworden om altijd en overal alles te willen volgen. We zijn met z'n allen Big Brother geworden

rosa

rosa

25-11-2011 om 11:15

Niet iedereen, maar wel heel veel

De meesten uit de 4e en 6e klas waar mijn kinderen in zitten hebben er wel een. De mijne ook, een relatief goedkope Android smartphone (€ 110 geloof ik) en een los abonnement van 15 euro per maand waarvoor ze vrijwel onbeperkt kunnen internetten, bellen en smsen.

rosa

rosa

25-11-2011 om 11:18

Maar

O ja, ze gaan wel kapot. Met een barstje in het scherm doet-ie het niet meer. Dus we hebben al een ongeluk: gevallen met de fiets en het stuur tegen de broekzak met mobiel: kapot.

Maylise

Maylise

25-11-2011 om 12:19

Wel

Mijn dochter heeft wel een smartphone. Gekregen van haar oudere zus die een nieuwe telefoon nam. Ze belt prepaid want abonnementen zijn hier (Frankrijk) sowieso belachelijk duur hoewel je nu wel van die sim only dingen via internet hebt die wat goedkoper zijn. Ik wil me daar nog wel eens in verdiepen. Haar broer heeft net de oude blackberry van andere broer gekregen die een nieuw model kreeg. Zoon is geen beller en belt ook prepaid want hij heeft er niet zo veel mee. Hiervoor had hij een simpel model waarmee je alleen kon bellen. Hij vindt de bb trouwens wel handig want hij gebruikt hem ook als agenda en inderdaad voor emails.

Het komt veel vaker voor dat kinderen een oude telefoon van de ouders/broers/zussen krijgen. En vaak zijn die telefoons ook maar een jaar oud dus het zijn vaak nog mooie modellen.

tonny

tonny

25-11-2011 om 12:27

Even nagevraagd

maar van mijn vier 20-plus kinderen heeft er niet één een mobiel met internet.

Zijn wij effe ouderwets.

oregano

oregano

25-11-2011 om 12:39

Internet op mobiel

scheelt wel een hoop geld als kind veel smst. Mijn dochter kocht eerder af en toe 1000 smsjes erbij voor 10 euro van haar zakgeld. Nu heeft ze deze niet meer nodig met de Iphone. En vriendinnen ook niet want hebben dus ook zo'n een of een BB. Ik gebruik zelf internet nooit op mijn mobiel (samsung) want met de samsung heb je geen apps voor zover ik weet .
Zat bij abonnement in maar ik gebruik het nooit. ligt denk ik heel erg aan de leeftijd en hoevaak de mobiel wordt gebruikt voor sms en faceboek.
Groet oregano

Biene M.

Biene M.

25-11-2011 om 14:29

Hier

Dochter (16, Amsterdam Zuid) heeft een gewone mobiel van 4 jaar oud met een sim only abonnement voor weinig. Maar al haar vriendinnen hebben een smartphone, meestal een blackberry. Ik heb ook collega's die het financieel niet breed hebben en hun dochters van 14-19 hebben ook allemaal blackberry's.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-11-2011 om 15:59

Geen discussie over voeren

Ik ben altijd wat verbaasd door dit soort draadjes. Waarom laat je het zo ver komen dat je een discussie met je kind moet aangaan over het type telefoon en de hoeveelheid SMS'jes/belminuten/dataverkeer die 'nodig' zijn? Daar ga je nooit uitkomen. Pubers zijn namelijk pubers, en hebben een volstrekt andere opvatting over wat 'nodig' is in het leven dan wij als volwassenen.
Volgens mij is maar 1 oplossing: geef je kind een vast bedrag aan zakgeld iedere maand, en maak duidelijk dat ook alles omtrent bellen hiervan betaald moet worden. Je kind zal vervolgens zelf de afweging maken of die blackberry wel/niet belangrijk is. Want meer telefoonkosten betekent dat er minder geld overblijft voor andere zaken. Dát is leren omgaan met geld.

Jade

Jade

25-11-2011 om 18:49

Hier niet....

Mijn zoon is 17, mijn dochter 13......beiden hebben ze een mobiel zonder internet (dochter heeft WiFi, zoon niet). Ze talen er niet naar en als ze op internet willen gaan ze wel achter de laptop.

Ik betaal weleens hun beltegoed, maar ook niet altijd.

Geen abonnementen hier....geen zin om daar aan mee te betalen als ze teveel verbellen, internetten of sms-en

Jar

Jar

25-11-2011 om 21:08

Hier wel veel jongeren

Ik en dochter(16 jr)hebben allebei een smartphone, beide een Samsung met Kpn abo en T-mobile. Sms'n gebeurd door dochter en vrienden meestal met what's app, de gratis sms service van Adroid. Van de vrienden die hier komen, zo'n tiental, hebben alle pubers een smartphone of blackberry. Iphones zitten er niet tussen. Ik gebruik internet heel regelmatig voor facebook, oudersonline, webmail youtube enz.
Natuurlijk moet dochter zelf haar abonnement betalen, anders ging het hele gebeuren niet door. Dus ook als ze erover heen zou gaan, wat trouwens niet gebeurd, betaald ze dat natuurlijk zelf. Hoe dat bij anderen gaat weet ik niet maar omdat ik wel eens dingen opvang van beltegoed is op, denk ik dat ook de anderen zelf voor hun abonnement zorgen. Zakgeld is 25 euro per maand

ps; natuurlijk heeft Samsung ook Apps, daar vroeg iemand naar, weet niet meer wie

Regelen ze zelf

Hier twee kinderen met smartphone en een met een 'gewone' mobiel. Een van de drie kan niet bellen maar wel pingen. Internet gaat via wifi.
Denk niet dat een kind zelf onder de 18 een abonnement af kan sluiten. Maar prepaid werkt ook prima. Ze betalen dit zelf van hun zakgeld.

ilsepilse

ilsepilse

29-11-2011 om 16:38

Abo

hier een zoon van 17 en 14
zoon van 17 heeft een abonnement van 17 eu met bb en onbeperkt internet (kan dus pingen en wasuppen) kwam nooit over zijn beltegoed/smsjes heen tot hij plots een vriendin had die alleen kon smsen...dat moet hij dan zelf betalen .
zoon van 14 heeft een abonnement van 15eu pm met weinig belminuten en ook onbeperkt internet en kan dus veel wazuppen, vader belt zijn beltegoed op
ik zet deze abonnementen op mijn naam , zakgeld krijgen ze niet (hebben wel een baantje).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.