Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

SVJ

SVJ

05-10-2011 om 21:34

Smartphones voor kinderen

hallo allemaal,

allereerst: ik heb toestemming van de forumredactie om dit bericht hier te plaatsen.

Ik ben Danielle, 19 jaar en studeer journalistiek. Voor mijn studie wil ik een artikel schrijven over de opkomst van smartphones (over het algemeen gaat dit over blackberry's en iphones) onder kinderen met de leeftijd van 8 t/m 12 jaar. Graag zou ik een aantal vragen willen stellen aan ouders van kinderen.

1. Heeft u kinderen en zo ja, hoe oud zijn ze?
2. Als u merkt dat leeftijdsgenootjes van uw kind bepaalde spullen hebben (in dit geval een smartphone), krijgt uw kind deze dan ook? Waarom wel/ waarom niet?
3. Vindt u het belangrijk dat uw kind kan meedoen met de 'trends' van leeftijdsgenootjes?
4. Veel ouders geven op het internet aan bang te zijn dat hun kind gepest zal worden als hij/zij niet dezelfde spullen (smartphone) heeft als klasgenootjes. Kunt u zich dat voorstellen?
5. Vindt u het normaal dat kinderen van deze leeftijd smartphones hebben? Waarom wel / waarom niet?
6. Heeft uw kind zelf dit soort spullen en hoe komt hij/zij eraan? Is de telefoon van eigen zakgeld gekocht of is het aan hem/haar gegeven? (in het laatste geval: was dit zomaar of voor een speciale gelegenheid?)

Ik zou het heel leuk vinden als verschillende ouders hun mening zouden geven over het bovenstaande onderwerp.

Alvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
SVJ

SVJ

06-10-2011 om 11:10

Uitleg

sorry ik ben niet zo bekend met berichten plaatsen op en forum dus ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen! Zou u mij kunnen uitleggen wat u bedoeld?

Ik begrijp dat het veel vragen zijn, dus dat niet iedereen zin/tijd heeft om op alle vragen een antwoord te geven. Toch heb ik er ook al veel aan als iemand gewoon zijn mening geeft over het onderwerp, of op maar op een paar vragen een antwoord geeft.

Mormel

Mormel

06-10-2011 om 12:05

Ik wil het best invullen hoor

Maar is het niet handig voor een student journalistiek om goed Nederlands te schrijven?

"Zou u mij kunnen uitleggen wat u bedoeld?" < ----- Bedoeld is met een T....

1. Heeft u kinderen en zo ja, hoe oud zijn ze?

Ja, 10 en 14

2. Als u merkt dat leeftijdsgenootjes van uw kind bepaalde spullen hebben (in dit geval een smartphone), krijgt uw kind deze dan ook? Waarom wel/ waarom niet?

Nee, ik zou niet weten waarom wat een ander heeft of krijgt hoeft niet te betekenen dat zij het OOK krijgen, het interesseert ze dan ook helemaal niets. Dat scheelt

3. Vindt u het belangrijk dat uw kind kan meedoen met de 'trends' van leeftijdsgenootjes?

Nee.

4. Veel ouders geven op het internet aan bang te zijn dat hun kind gepest zal worden als hij/zij niet dezelfde spullen (smartphone) heeft als klasgenootjes. Kunt u zich dat voorstellen?

Euh, nee, ik bedoel, je makt je kind weerbaar tegen pestertijen, of dat nu over telefoons gaat of hoe je eruit ziet of wat je eet of weet ik veel wat.

5. Vindt u het normaal dat kinderen van deze leeftijd smartphones hebben? Waarom wel / waarom niet?

Nee, een gewone telefoon is genoeg, ze kunne bellen en sms-en, ze zijn bereikbaar en kunnen zelf naar huis bellen. Dan bellen ij hen terug.

6. Heeft uw kind zelf dit soort spullen en hoe komt hij/zij eraan? Is de telefoon van eigen zakgeld gekocht of is het aan hem/haar gegeven? (in het laatste geval: was dit zomaar of voor een speciale gelegenheid?

Kinderen hebben allebei een gewone telefoon waar opzich internet op zou kunnen draaien maar dat hebben ze helemaal niet nodig vinden ze zelf ook. Ze gebruiken hun laptops maar

Annet

Annet

06-10-2011 om 12:46

Ingevuld

1. Heeft u kinderen en zo ja, hoe oud zijn ze?
9 en 14
Antwoorden gaan over de negenjarige

2. Als u merkt dat leeftijdsgenootjes van uw kind bepaalde spullen hebben (in dit geval een smartphone), krijgt uw kind deze dan ook? Waarom wel/ waarom niet?
Absoluut niet. Ik zou niet weten waarom. Wij zijn niet van die meelopers, kind gelukkig ook niet.

3. Vindt u het belangrijk dat uw kind kan meedoen met de 'trends' van leeftijdsgenootjes?
Nee, niet als het om dit soort spullen gaat.
Wel als de hele klas een bepaald computerspel speelt en daar veel over praten. Dan bekijk ik het spel en als ik het een verantwoord spel vind, dan mag hij ook. In dat geval vind ik het leuk voor hem dat hij kan meepraten en dat hij een leuk spel erbij kent. (wel zelf betalen overigens)

4. Veel ouders geven op het internet aan bang te zijn dat hun kind gepest zal worden als hij/zij niet dezelfde spullen (smartphone) heeft als klasgenootjes. Kunt u zich dat voorstellen?
Nee, niet bij mijn kind en ook niet bij zijn klas.

5. Vindt u het normaal dat kinderen van deze leeftijd smartphones hebben? Waarom wel / waarom niet?
Nee. Ik zie de toegevoegde waarde niet zo van een smartphone voor een kind. Een ds is ook duur maar daar zie ik de toegevoegde waarde wel van. Nodig is een ds natuurlijk ook niet, wel leuk.

6. Heeft uw kind zelf dit soort spullen en hoe komt hij/zij eraan? Is de telefoon van eigen zakgeld gekocht of is het aan hem/haar gegeven? (in het laatste geval: was dit zomaar of voor een speciale gelegenheid?)
Nee, heeft kind niet. Kind krijgt soms oude mobiel mee als dat praktisch is. Dat is ongeveer 1x per maand.

Thursday Next

Thursday Next

06-10-2011 om 13:23

Antwoorden

1. Heeft u kinderen en zo ja, hoe oud zijn ze?
ja, oudste is 9
2. Als u merkt dat leeftijdsgenootjes van uw kind bepaalde spullen hebben (in dit geval een smartphone), krijgt uw kind deze dan ook? Waarom wel/ waarom niet?
nee en ja,
niet "omdat anderen het ook hebben", mogelijk wel als dit interessant, nodig, handig, nuttig, een grote wens is voor dit kind en als we het kunnen betalen.
3. Vindt u het belangrijk dat uw kind kan meedoen met de 'trends' van leeftijdsgenootjes?
ja en nee, als het binnen onze mogelijkheden ligt en het kind wil graag meedoen. Als leeftijdsgenootjes bv. voetbalplaatjes sparen mag ons kind er aan mee doen ookal zien wij de lol er niet van in. Of gaat het hier alleen over smartphones?
4. Veel ouders geven op het internet aan bang te zijn dat hun kind gepest zal worden als hij/zij niet dezelfde spullen (smartphone) heeft als klasgenootjes. Kunt u zich dat voorstellen?
ja, ik kan me voorstellen dat veel ouders dat aangeven op internet. Of is dat niet de vraag?
5. Vindt u het normaal dat kinderen van deze leeftijd smartphones hebben? Waarom wel / waarom niet?
ja, het hoort bij de tijd. Kinderen hebben vaak een oude (smart)phone van ouders. Als je als ouders meedoet met nieuwe gadgets en rages, waarom het kind dan niet?
6. Heeft uw kind zelf dit soort spullen en hoe komt hij/zij eraan? Is de telefoon van eigen zakgeld gekocht of is het aan hem/haar gegeven? (in het laatste geval: was dit zomaar of voor een speciale gelegenheid?)
Wat is "dit soort spullen?" Gaat het om een mobile telefoon of specifiek een smartphone of nog wat anders?
Ons kind heeft wel een oude mobile telefoon van ons. Gekregen toen er een flink stuk alleen gefietst moest worden.

1. Heeft u kinderen en zo ja, hoe oud zijn ze?

Ja, 15, 12 en 8

2. Als u merkt dat leeftijdsgenootjes van uw kind bepaalde spullen hebben (in dit geval een smartphone), krijgt uw kind deze dan ook? Waarom wel/ waarom niet?

Nee. Als andere kinderen in de sloot springen...

3. Vindt u het belangrijk dat uw kind kan meedoen met de 'trends' van leeftijdsgenootjes?

Nee

4. Veel ouders geven op het internet aan bang te zijn dat hun kind gepest zal worden als hij/zij niet dezelfde spullen (smartphone) heeft als klasgenootjes. Kunt u zich dat voorstellen?

Nee

5. Vindt u het normaal dat kinderen van deze leeftijd smartphones hebben? Waarom wel / waarom niet?

Nee

6. Heeft uw kind zelf dit soort spullen en hoe komt hij/zij eraan? Is de telefoon van eigen zakgeld gekocht of is het aan hem/haar gegeven? (in het laatste geval: was dit zomaar of voor een speciale gelegenheid?)

Nee

Antwoorden

1. Heeft u kinderen en zo ja, hoe oud zijn ze?

Ja, 6 en 10

2. Als u merkt dat leeftijdsgenootjes van uw kind bepaalde spullen hebben (in dit geval een smartphone), krijgt uw kind deze dan ook? Waarom wel/ waarom niet?

Nee, ze krijgen dat soort dingen sowieso niet. Zoon heeft wel een telefoon gehad (afdankertje van zijn vader) en we betalen zijn beltegoed (ca. 10-20 euro per jaar) omdat ik zoon zo vaak kwijt was dat het voor mij handig was als hij een telefoon had, maar een smartphone vind ik niet nodig. Als hij er echt één wil hebben mag hij daarvoor sparen. Al moet ik zeggen dat ik het zelf niet zo'n goed idee vind omdat ik bang ben dat hij hem kwijt zal raken of dat iemand hem af zal pakken.

3. Vindt u het belangrijk dat uw kind kan meedoen met de 'trends' van leeftijdsgenootjes?

Op dit moment niet, maar ik moet zeggen dat mijn zoon zich daar ook totaal niet bezighoudt, als hij er zelf mee zou zitten zou het misschien anders zijn. Aan de andere kant moet hij ook leren dat hij niet alles kan hebben omdat anderen het ook hebben.

4. Veel ouders geven op het internet aan bang te zijn dat hun kind gepest zal worden als hij/zij niet dezelfde spullen (smartphone) heeft als klasgenootjes. Kunt u zich dat voorstellen?

Ik kan het me wel voorstellen, maar hier speelt het totaal niet, ik geloof niet dat het een item is bij mijn kinderen op school en zoon is ook niet erg gevoelig voor wat anderen vinden.

5. Vindt u het normaal dat kinderen van deze leeftijd smartphones hebben? Waarom wel / waarom niet?

Ik vind het niet nodig, maar ik zie er ook geen kwaad in, in het algemeen dan, zoals ik al zei vind ik het voor mijn zoon niet zo'n goed idee.

6. Heeft uw kind zelf dit soort spullen en hoe komt hij/zij eraan? Is de telefoon van eigen zakgeld gekocht of is het aan hem/haar gegeven? (in het laatste geval: was dit zomaar of voor een speciale gelegenheid?)

Zoon heeft een oude telefoon waar hij net een mp3-tje op kan afspelen, maar verder kan hij er alleen mee bellen en sms-en. Die telefoon heeft hij voor zijn verjaardag gehad. Hij wilde een tijdje terug wel een andere telefoon, maar besloot toen dat hij daar toch zijn geld niet aan uit wilde geven.

Primavera

Primavera

06-10-2011 om 19:31

Alleen blackberry's and iphones?

Hallo Danielle, waarom schrijf je erbij dat het over het algemeen over blackberry's en iphones gaat? Dat kun je toch niet zomaar stellen? Er zijn nog een hoop andere en veel goedkopere mobieltjes die onder de term smartphone vallen.
Ook vraag ik me af waarom je nou precies de leeftijdsgrens 8 t/m 12 jaar hebt genomen. Op het moment dat een kind namelijk naar het VO gaat over het algemeen tussen 11-13 jaar wordt een mobieltje vanwege grotere afstand, reistijden, onregelmatiger lesschema's handiger. En dan kan dat natuurlijk ook een smartphone worden. Vooral als het een doorschuivertje is van een ouder of oudere broer of zus. Ik vind dat het een groot verschil maakt of je een 12-jarige een gloednieuwe iphone met een waarde van boven de €500,- in de handen geeft of dat die een tweedehands krijgt die inmiddels ongeveer een tiende daarvan waard is.
1. Kinderen zijn 12 (bijna 13), 10, 9, 6.5 jaar
2. Nee, dan laat je in feite je opvoeding bepalen door wat andere ouders vinden.
3. Nee
4. Ik kan me voorstellen dat veel ouders dat op internet aangeven, maar dat is waarschijnlijk niet wat je eigenlijk wil weten. Pesten kan in ieder geval nooit worden voorkomen door je angstvallig zo goed mogelijk aan de meute aan te passen. Zelfverzekerd zijn is veel beter.
5. Ja, als die smartphones tenminste niet al teveel waard zijn. Zie mijn inleidende stukje boven. Ook speelt de leeftijd mee, voor een 8-jarige vindt ik het (nog) niet erg normaal, voor een 12-jarige die naar het VO gaat wel.
6. Dit soort spullen? Welke soort spullen, bedoel je smartphones of specefiek Iphones, blackberry's. In het eerste geval ja, de oudste heeft een smartphone gekocht met spaargeld en geld wat ze kregen voor een speciale gelegenheid (Vormsel). In het tweede geval, nee, het is geen Iphone of Blackberry.

MariaV

MariaV

07-10-2011 om 14:38

Antw

1. 5 en 8
2. Nee, ik mijn mijn eigen keuzes voor mijn kinderen en die zijn lang niet altijd dezelfde als die van andere ouders.
3. Ten dele, zolang de trends niet veel geld kosten of anderen buitensluiten. Sport- of speeltrends (diabolo, tolletjes) vind ik over het algemeen prima.
4. Nee, ik voed mijn kinderen op met het idee dat wie zij zijn belangrijker is dan wat ze hebben.
5. Nee, veel te duur en daarmee een te grote verantwoordelijkheid voor deze kinderen. Vanaf 12 jaar zou ik het misschien toestaan, maar dan een goedkoop model van eigen zakgeld betaald.
6. Nee

MariaV

MariaV

07-10-2011 om 14:40

Foutje

Oudste is 9

Vic

Vic

07-10-2011 om 19:39

Antwoorden

1. Heeft u kinderen en zo ja, hoe oud zijn ze?
Ja. 12 en 6.

2. Als u merkt dat leeftijdsgenootjes van uw kind bepaalde spullen hebben (in dit geval een smartphone), krijgt uw kind deze dan ook? Waarom wel/ waarom niet?
Dat hangt van het artikel af. In het geval van de smartphone niet.

3. Vindt u het belangrijk dat uw kind kan meedoen met de 'trends' van leeftijdsgenootjes?
Ja.

4. Veel ouders geven op het internet aan bang te zijn dat hun kind gepest zal worden als hij/zij niet dezelfde spullen (smartphone) heeft als klasgenootjes. Kunt u zich dat voorstellen?
In het geval van de smartphone kan ik me daar niet zoveel bij voorstellen.

5. Vindt u het normaal dat kinderen van deze leeftijd smartphones hebben? Waarom wel / waarom niet?
Tja, wat is normaal? Als mijn kind (die van 12) zou sparen voor een smartphone, vind ik het prima.

6. Heeft uw kind zelf dit soort spullen en hoe komt hij/zij eraan? Is de telefoon van eigen zakgeld gekocht of is het aan hem/haar gegeven? (in het laatste geval: was dit zomaar of voor een speciale gelegenheid?)
Mijn kind van 12 heeft een telefoon die ze zelf gekocht heeft.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.