Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Pelle

Pelle

15-03-2011 om 13:41

Spelletje voor ouderen om te leren met een muis om te gaan

Mijn vader krijgt binnenkort internet en dat zal al wel wat worden maar ik bedacht dat hij natuurlijk ook niet met een muis om kan gaan.

Wie kent een (niet te flauw) spelletje wat makkelijk te leren is en waarbij hij de muis leert te gebruiken (dus schuiven, klikken en dubbelklikken)?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maxime.M

Maxime.M

15-03-2011 om 17:21

Grappig o.t.

Mijn vader kan inmiddels redelijk goed met de computer om gaan en mijn moeder helemaal niet, ze wil ook niet merk ik, heeft een enorme aversie tegen dat ding. Ik heb haar een keer wat willen laten doen en gaf de muis in haar handen, daar kon ze dus niet mee overweg he, tot mijn grote verbazing kan ze gewoon het pijltje niet bewegen... ze probeert dat pijltje van zijn plek te krijgen zonder de muis te bewegen, als ik dan zeg dat ze met die muis moet rondrollen, dan beweegt ze hem 5 mm. En vervolgens wil ze het niet meer proberen.
Onlangs haar een ipad in handen gegeven, ik dacht, dat moet toch makkelijker gaan dan een muis...nou écht niet, ik had een spelletje met vliegtuigjes en dan moest ze op het vliegtuigje vegen met haar vinger, naar de landingsbaan toe. Kan ze niet....grr. het lijkt wel of ze het expres doet, ze mikt gewoon de hele tijd mis, terwijl ze echt niet kippig is en die vliegtuigjes in slowmotion vliegen. Moest het even kwijt deze ergenis.
Ik zou je vader gewoon laten googlen/internetten, of misschien wat schuifspelletjes, bubbleshooter laten doen ofzo op www.spele.nl

Vera*

Vera*

16-03-2011 om 08:54

Sneltoetsen

Je kunt ook een lijst met sneltoetsen aan je vader geven. Dan is voor een deel ook de muis minder belangrijk. Ik heb hier een lange lijst liggen maar kan er nu i.v.m. de verbouwing even niet bij. Als je hem wilt hoor ik het wel.
Je kunt je vader, als een gewone muis niet gemakkelijk gaat, ook een trackball geven. Dan beweegt je muis niet maar beweeg je met je vingers een balletje.

Vera

Cursus

Mijn moeder heeft ooit een basiscursus voor de pc gedaan. Was speciaal voor senioren. Heeft ze veel aan gehad. Helaas wil mijn schoonmoeder zoiets niet doen en kan ik haar constant alles opnieuw uitleggen. Ik vrees dat het hier ook een gevalletje "ik wil het gewoon niet" is......

Is het misschien een idee om muisvaardigheid met Paint te oefenen? Dan zie je precies wat je doet. Klikken en dubbelklikken kun je natuurlijk in de Verkenner oefenen.

Gewoon met patience

Gewoon met patience. Kent iedere oudere (spelregels bedoel ik), 1 keer uitleggen en laat maar gaan. Kun je 20 keer mis klikken, maar nr. 21 zal heus wel een keer raak zijn.
Dubbelklikken,slepen kan daar allemaal.
Zit onder ontspanning onder windows.
Je kan uitleggen hoe de muis werkt door het wieltje te laten zien eronder (echt kijken laten!) en dan uit te leggen dat dat pijltje rijd zoals dat wieltje rijd...zoals een speelgoedauto-tje. Brrm,brrrmmmm en dan even voor doen en wijzen op muis en scherm.
Daarna de oudere verplichten niét naar de muis te kijken, maar naar het scherm en dan laat je ze even met die muis rijden...naar links, naar rechts, naar onder etc. al kijkend naar het scherm.
En dan doe je nog even voor dat het pijltje uit beeld kan verdwijnen (doe overdreven voor) en hoe je door te optillen 'm weer in beeld kan krijgen.
Tegenwoordig hebben de meeste muizen geen wieltje/balletje of wat dan ook meer, maar een lampje.
Dan kan je een oude muis erbij pakken en het zo uitleggen. Of het laten zien en zeggen dat deze muis net zo werkt.
Het 'beeld' van die muis maakt het veel makkelijker te begrijpen voor senioren. Zo'n lampje en hoe dat werkt is niet zo makkelijk uit te leggen.
Laat ook de knoppen zien en zeg duidelijk dat senior éérst alleen de linker nodig heeft.
Laat ook de balk rechts zien en de scroll-knop. En leg dat uit.
Eerst erbij blijven en alle 'foutjes' (b.v. rechtermuisknop klikken) haal je even weg met toetsenbord (esc. b.v.)
Morgen weer een half uurtje en idem, volgende week wederom netzolang dat ze het zelf kunnen.

groeten albana
(5 internetcafé onder zich alleen voor zeer senioren, 85+ gemiddeld en ze leren het écht allemaal, het vergt gewoon veel geduld en stapje voor stapje)

Maxime.M

Maxime.M

16-03-2011 om 21:20

Teamviewer

Hoi Pelle,

Ga gelijk met je pa en iemand anders ergens online even teamviewer uitproberen.(dan kan hij zien wat er gebeurt) Dit doe ik nu ook met mijn vader (woont maar 6 km verderop maar ik heb niet altijd tijd/zin om meteen op stel en sprong langs te komen) dan zetten we teamviewer aan en kan ik samen met hem in zijn computer kijken, zo hebben we samen al menig probleem kunnen oplossen. (je neemt als het ware even zijn computer over en hij kijkt mee)

Seniorweb+ addo stuur

Ken je de boeken van addo stuur???
Begin met het boek over windows (van de betreffende windows die hij heeft), ze zijn vrij prijzig maar écht de moeite waard, je zult zien dat hij daar veel aan heeft.
Dat zijn 'leerboeken' voor ouderen, speciaal voor hen geschreven, daarin word stap voor stap (dit is de startknop en dan zie je een afbeelding van de startknop) en duidelijk alles uitgelegd.
Kan hij ook altijd even opzoeken of hij er zelf wat aan kan doen. Elke boekwinkel heeft ze, vraag gewoon naar de boeken van addo stuur, zie hier ook:http://www.addostuur.com/internet/
Teamviewer ken ik ook. Maar daar hebben we met de ouderen die wij hebben en die thuis ook regelmatig problemen hebben, minder goede ervaringen mee. Ze vinden het 'eng' en kunnen niet goed volgen wat wij bedoelen of laten zien en zeggen dat "o,jaha! Nu snap ik het" En snappen er dan nog steeds niks van...(blijkt dan de les erop).
face to face werkt gewoon beter en duidelijker. En wat is er mis met steeds opnieuw opstarten? Prima toch?
Als je van je fiets valt moet je toch ook opnieuw opstappen? En zo leer je het wel.....
Is wat minder voor het moederbord, dus een supernieuwe glanzende lap-top moet nog maar even wachten.
Begin bij het begin.
Eerst muisbedienen (dat kost al best veel tijd) als hij goed kan patiencen is bookworm misschien wat? Of scrabble? Aan bookworm zijn enkele van mijn senioren zeer verslaafd! Ik grap wel eens dat ik nu een afkickkliniek voor ouderen begin......
http://www.zylom.com/nl/gratis-online-spelletjes/bookworm/?sgid=119&hn=bookworm
Eerst eindeloos klikken en spelletjes spelen en wat 'vaste' sites bezoeken (b.v. over de regio,nos, sport? zoek iets dat hij interessant vind) die je bij favorieten zet.
En mailen lukt de meesten ook vrij snel, als er maar een duidelijk mail-programma op staat. Geen windows-live want dat vinden mijn ouderen onwerkbaar, daar gebeurt van alles zó snel dat kunnen ze niet volgen.En de kleuren zijn ook te verwarrend.
Outlook of varianten daarop heeft hun voorkeur.
Je kan ook lid worden van seniorweb (werken wij ook mee samen), dan kun je thuis ook hulp krijgen (gaat dacht ik via abbonement) en ze hebben ook zeer geschikt lesmatriaal. De spelletjes vinden mijn ouderen wat minder (saai, ahum) en er staan leuke tips en trucs en nieuws en uitjes en je kan er ook chatten. Dat is wel gericht op wat jongere senioren (tussen de 65 en 75 zeg maar), mijn ouderen hebben er minder 'aanlsuiting' mee (die gaan niet meer uit b.v.).
Nog een tip, houd het bureaublad rustig. Zet er alleen de snelkoppelingen op die hij gebruikt, 1 mapje voor spelletjes en daar prop je dan patience en bookworm en scrabble in b.v, 1 outlook snelkoppeling en 1 internet en de prullebak b.v. En geen achtergrond of screensavers erop. En verander niet teveel aan standaardinstellingen, laat 'm gewoon werken zoals wij werken. Als je allemaal aanpassingen maakt (b.v. sneltoetsen, andere muis) kan hij als hij ooit een andere p.c. wil bedienen (b.v. in verzorgingshuis of in bieb) daar helemaal niet mee overweg. Volg dus de 'normale' weg.
Qua aanlsuiting.......ik heb geen idee wat je bedoeld. Wij maken in de internetcafé's gewoon alles automatisch (met moden en router draadloos),dus zodra je opstart werkt alles. We hebben alleen wachtwoorden voor de gebruikers zodat niet elke wildvreemde zomaar op het bewonersaccount kan (die moeten het gastaccount gebruiken en hebben geen 'rechten').
groeten albana

Maar (telefoonkastje)

Krijgt hij dan geen nieuw telefoonkastje van de povider?? (hebben wij wel, onze is al zeker 5 keer vervangen door provider overigens, dat hoefden we niet zelf te doen).
Bij ons zijn ook wel enkelen die skypen. Maar het punt is dat ze dan dáár ook skype moeten gebruiken/hebben.
Verder is skype prima en goed te doen voor ouderen.
Er zijn er bij mij ook die liever via msm praten en dan met de camera erbij. Dat vinden ze 'prettiger' en duidelijker dan skype.
Nou voor bookworm hoef je niet bepaald een 'lezer' te zijn....hahaha. Bekijk het eerst maar eens, het gaat ons voornamelijk om de muisvaardigheid en ook als je geen lezer bent ik het een leuk spel.
Marktplaats? Mmmm. Ik merk toch dat de meesten dat 'even' maar leuk vinden....en dan denken ze wat moet ik hier??? Ze zijn niet geïnteresseerd om écht iets te kopen en verkopen is té omslachtig/ingewikkeld.
Na eerste enthousiast te hebben gereageerd is het na een aantal keren al gauw erg flauw.
Kijk/zoek eens naar dingen van vroeger, uit zijn omgeving (regio), schoolbank,http://www.verhalenvanvroeger.nl/ en http://beeldbank.nationaalarchief.nl/ en dit:http://www.kwaad.net/Radio.html en you tube jullie omgeving of 'de jaren 30' en ook favoriet zijn omroepen bij ons b.v. http://www.omroepmax.nl/ en http://www.nostalgienet.nl/ en om het leven aangenaam te maken: http://www.kiesgemak.nl/ en dit is ook leuk http://www.seniorplaza.nl/Fotoos.htm en deze http://portal.beeldengeluid.nl/
Nou genoeg dus voorlopig denk ik.
O en zet google in als startpagina. Of een regio-startpagina dat is ook leuk.
groeten albana

Maxime.M

Maxime.M

17-03-2011 om 10:36

Verrassend

Soms krijg je heel verrassende dingen met de ouders hoor. Zo heeft mijn vader het voor elkaar gekregen om video op dvd te zetten met een klein programmaatje en dinges met snoertjes (ja daar weet ik dan weer niets van) en zo zet hij voor de hele familie videobanden om naar dvd en zelfs met 8 mm filmpje is hij aan de slag. (hij moet wel iedere keer, als hij het een paar maanden niet heeft gedaan weer helemaal het wiel opnieuw uitvinden hoor, dan is ie kwijt hoe het ook alweer moest) maarrr... hij presteert het dus ook om al zijn foto's dubbel te plaatsen, in verkeerde mapjes of soms zelfs 3 dubbel of 4 dubbel. De logica van de mappen enzo, dat lukt hem dan weer niet. Nu heeft hij windows vista en ik hier nog steeds xp maar ik vind het ook een crime dat vista.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-03-2011 om 12:55

Als hij zin heeft

zou ik adviseren om een cursus te doen. Toen wij een computer kregen hebben we ons zelf alles aangeleerd, maar een jaar later heb ik als onderdeel van een beroepsopleiding alles geleerd over werken met Windows en daar heb ik best veel van geleerd. Je kunt zo'n cursus thuis doen. Een boek als Windows voor Dummies bijvoorbeeld is erg handig, maar leren in de praktijk terwijl iemand je kan helpen bij problemen kan toch net even sneller gaan misschien.
En o.t.: heb je je vader als kabelfan geen abonnement bij de kabel kunnen aanpraten? En hoe oud is je vader? (nieuwsgierigheid)

Maxime.M

Maxime.M

17-03-2011 om 17:31

Pelle

Dat teamviewer gaat super hier. Onlangs kon pa niet printen (hij is 77) en kon ik in zijn printer menu gaan (pa kijkt mee en hoopt dat hij het voor de volgende keer onthouden kan) en daar zag ik dat hij een enorme wachtrij had met printjes. Die op de laatste na geannulleerd en toen zag ik een vinkje aanstaan, iets met printen onderbreken.
Vraag me niet hoe hij dat gedaan heeft, maar daarmee was het probleem opgelost. Ik heb hem dan ondertussen ook aan de telefoon (je zou ook kunnen skypen ondertussen, maar dat kan mijn vader niet zo goed horen) en ik hoorde de printer hier al aangaan en merkte dus dat het probleem opgelost was. Ideaal en het werkt heel simpel, je zet allebei teamviewer op de computer, hij moet een nummer en wachtwoord aan jou doorgeven en jij vult dat in op jouw computer en je hebt connectie, je ziet gewoon zijn buroblad in beeld komen. Desnoods test je het eerst een keer met een vriendin ofzo. (en het is allemaal gratis)

Annet

Annet

17-03-2011 om 18:06

Deze al gevonden?

http://cf.uba.uva.nl/nl/diensten/cursussen/muizen/
http://users.skynet.be/marleen.elen/werken_met_muis_oefeningen.htm

Ik heb eerst mijn oude files nagezocht. Vroeger had ik een geweldig programmaatje, bedoeld voor jonge kinderen, maar best neutraal. Hierin werd stapsgewijs alles uitgelegd van de muis.
Maar bovenstaande sites lijken me ook heel aardig (en met volwassen aanspreken!)

En deze?

http://www.zylom.com/nl/gratis-online-spelletjes/bejeweled-2/?sgid=335 Dat is een soort 3 op een rij waarbij je juwelen moet 'omruilen' die naast elkaar liggen.Bij meerdere op een rij krijg je bonuspunten.
Dit was voórdat bookworm er was bij ons ook een tophit qua muisklikken aanleren.
En dat patience is niks? (is toch geen lezen?)
Het maakt in principe ook niet zoveel uit waarmee je leert klikken. Alleen moet je in de gaten houden dat het 'eenvoudig' is qua aanzetten (dus niet eerst inloggen etc.) en beginnen. En dat er geen tijdslimiet aan zit is ook erg handig....Want qua snelheid zal het nog niet geweldig zijn.
Bij seniorweb staat ook een hele rits spelletjes, rummicub, schaken, braintrainers (ook erg geliefd bij ons die laatste), bridgen, boter kaas en eieren en rollenspelen.
Ik denk dat je zelf het beste iets kan zoeken, jij kent je vader het beste.
Maar bij ons als mensen op curcus komen 'zoeken' we ook niet écht iets wat bij ze past (ja later wel natuurlijk), ze moeten gewoon éérst met die muis leren omgaan. Dat moet getraind worden, en nog meer getraind worden en zelfs als iemand niet van spelletjes houd zetten we ze er toch achter...Want zo leert het gewoon het snelste en hoe meer je oefent hoe sneller je van die spelletjes ook weer af bent, toch?
Nog een tip, voor dubbelklikken. Dat lukt vaak in het begin niet, dat kan je instellen (bij configuratie van de muis) en kan je ook krijgen door en linkerknopmuis en daarna de enterknop in te drukken. Dat is handig om te weten wanneer je dat dubbelklikken aan het leren bent en het lukt niet altijd meteen.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.