Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Basje

Basje

27-04-2020 om 21:07

telefoon 's avonds inleveren tot welke leeftijd?

Ik heb twee tieners, één van 16 en één van 13. In tegenstelling tot andere ouders die wij kennen, buren, vrienden, ouders van vriendjes, hebben wij niet heel harde regels rondom telefoongebruik. Bij zoon van 13 laten we de telefoon meestal 's avonds in de kast op de overloop leggen omdat hij zijn telefoon al twee keer 's nachts uit zijn hoogslaper op zijn drumstel heeft laten vallen. Gevolg: hele gezin wakker. Bovendien vindt hij het lastig zichzelf te begrenzen. Dochter laten we vrij. Ik geef haar altijd wel de tip: zet je telefoon 's nachts op vliegtuigstand, anders wordt je wellicht midden in de nacht uit je slaap geappt..
Ik hoor dat mensen uit mijn omgeving dit afkeuren: tot het 18e jaar of tot de tiener zelf het abonnement betaalt, laten zij de telefoon iig 's avonds inleveren. Zelfs een nichtje van 12, van wie de ouders haar telefoongebruik op afstand inperken tot max 1,5 uur per dag. Ik ben benieuwd hoe julle als ouders dit doen. Welke richtlijnen zijn normaal voor een 16 jarige? En welke voor een 13 jarige?

Guera

Guera

27-04-2020 om 21:13

Beneden

Sinds ze telefoon hebben ligt die bij naar bed gaan beneden. Ook die van onszelf. Het is hier een gewoonte van ons allemaal geworden. 46, 50, 17 en 15 jaar

Geen regel

Maar aan het einde van de dag is de batterij nleeg, dus moet het ding aan de lader. De laders liggen beneden, dus telefoon ook. Van ons allemaal dus.

We hebben allemaal een ouderwetse wekkerradio naast ons bed

Jan

Jan

27-04-2020 om 21:27

Als het goed gaat

Dan gaat het goed. Dit soort dingen zijn wat mij betreft niet aan een harde leeftijdsgrens gebonden.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-04-2020 om 21:40

Ook geen regel

Nooit regels voor gehad. Ook nooit nodig geweest.
Dus wat Jan zegt; als het goed gaat, niks veranderen.

Regels

Hier ook geen regels gehad. Voorheen, alweer een tijd geleden, werden alle telefoons bij thuiskomst of in de avond aan de oplader in de woonkamer gelegd.
Echter elk kind had in die tijd al een pc op de kamer. Het heeft een 'normaal' leven verder niet in de weg gestaan, en zelfs mogelijk gemaakt, en daar ging het mij om.

40er

40er

27-04-2020 om 21:59

Regels

We hebben in zekere zin geen regels qua schermtijd, maar telefoons blijven beneden. Alleen als man een storingsdienst heeft gaat zijn werk telefoon mee, maar verder... Lekker beneden
Maar als dit voor jullie werkt, waarom niet zo laten?

vlinder72

vlinder72

27-04-2020 om 22:04

Ook geen regels

Wij hebben nooit telefoon regels gehad. Ook niet nodig. Jongste legt hem beneden aan de lader. Oudste 3 boven.

Geen regels

Ze hebben zelf opladers op hun slaapkamer en nemen de telefoon mee naar boven. Ze gebruiken hem ook als wekker, dan is het wel handig als je hem onder handbereik hebt. Ze zullen best wel eens te lang op hun telefoon zitten 's avonds laat, maar ik denk niet dat ze anders wel vroeg gingen tukken.

skik

@Emma

@Emma

27-04-2020 om 22:09

Hier ook geen regels

Telefoon is altijd meegegaan naar slaapkamer. Ik heb nooit gemerkt dat kind er te weinig slaap door kreeg, nooit een reden gehad er iets van te vinden.

Yaron

Yaron

28-04-2020 om 10:18

Geen

Voor de oudste twee hebben we geen regels gehad en nog steeds niet, die waren ook niet zo gehecht aan hun telefoon, nu wat meer, maar dat is hun eigen verantwoordelijkheid, ze zijn 18 en 15. Bij de brugklasser van 12 moet de telefoon beneden blijven als ze naar bed gaat, anders ligt ze tot laat te appen, is meerdere keren gebeurd, daarna pas de regel ingevoerd. Tot wanneer we deze regel erin houden weet ik nog niet, misschien over een poosje maar weer eens proberen, maar zeker niet voor de zomervakantie.

Guera

Guera

28-04-2020 om 11:02

Aanvulling

Als mijn kinderen het vergeten en telefoon ligt toch op hun kamer dan haal ik hem weg bij de jongste. Niet bij de oudste. Niet zozeer leeftijd maar wel discipline. Jongste is bevattelijker voor de verleiding van de telefoon. Dat weet ze. Ook met leren mag ze hem soms inleveren. Vaak wil ze ook dat wij daarbij helpen. Wij hadden zeker wel regels en nog steeds. De regel is: als ik zeg d a t het klaar is dan is het klaar.
Meestal heeft het te maken met eten, leren of slapen

Hanne.

Hanne.

28-04-2020 om 11:17

hier wel

Hier (14 en bijna 16) moeten alle beeldschermen (telefoon, tablet, laptop) 's avonds worden ingeleverd. Bij oudste ooit ingevoerd omdat ik het logisch vond bij jongste blijkt het ook daadwerkelijk nodig te zijn omdat er anders tot diep in de nacht achter een beeldscherm wordt gezeten.

Jongste wil het ook nog wel eens 'vergeten' om in te leveren (inclusief geintjes als je hoesje van je laptop inleveren, maar het apparaat niet). Daar zijn we dus heel streng in. Als oudste het een keer vergeet laat ik het meestal maar gaan.

ik zal ook mijn ervaring als jongere (16 jaar) delen,
ik moest tot mijn 15e mijn telefoon van mijn moeder inleveren, ook in het weekend. ik vond het niet leuk, er was geen goede reden voor, en vrienden van mij mochten wel gewoon hun telefoon bij zich houden. ik moest zeggen dat ik mijn telefoon moest inleveren, terwijl anderen nog lekker online waren.
 ik behandelde dit als een onterechte straf, en hierdoor ontstonden ook ruzies tussen mijn moeder en ik. op gegeven moment liet mijn moeder het los, en besefte dat ik er echt te oud voor werd. toen kreeg ik mijn telefoon weer. 
ik profiteerde daar erg van, en ging savonds extra lang 'genieten' op mijn telefoon. ik was er totaal niet aan gewend. toen kreeg ik slaaptekort. maar het telefoongebruik werd uiteindelijk minder, naarmate ik er steeds meer aan ging wennen, dat het normaal is om hem bij je te hebben. 
dus ik denk dat het totaal geen zin heeft. van kinderen tot 13/12 snap ik het, maar ouder gaat te ver. ouders moeten niet zo denken dat jongeren elke nacht obsessief bezig zijn met hun telefoon. dat is niet zo. het gaat ook niks oplossen. geef die kinderen een beetje vrijheid. 

Hier een 12-jarige die haar telefoon (nog) niet veel gebruikt. Half uurtje per dag denk ik… Onze 14-jarige zien we eigenlijk nauwelijks zonder telefoon. Irritant af en toe, maar zolang hij nog enigszins meedoet met gezinsdingen en school en sport netjes doorgaan laten we het meestal maar. Wel schermtijd erop, tussen 21.00 en 08.00 uur is zijn telefoon niet te gebruiken. Is ook echt nodig, hij kan de verleiding anders echt niet weerstaan. Geen idee wanneer we dat loslaten. Als ie er aantoe is denk ik…

Mijn bijna 12 jarige heeft een maximale schermtijd per dag en ik heb ook een bedtijd (dan is geen enkele app meer te gebruiken) ingesteld. Telefoon gaat 's nachts uit en blijft beneden. Voorlopig ga ik hier wel mee door. De maximale schermtijd gaat er wel een keer van af, maar de bedtijd voorlopig niet.

Dat ligt een beetje aan hoe ze er mee om gaan. Als ze in bed een keer een berichtje sturen, vind ik dat geen probleem. De hele nacht liggen appen en TikTok kijken wel. 

Ik kijk dus vooral hoe ze ermee omgaan. Als de telefoon mee naar boven gaat, er wordt op tijd geslapen en 's ochtends fit opgestaan, vind ik dat geen probleem. Als ik 's nachts herrie van TikTok-filmpjes hoor en 's ochtends slapend aan de ontbijttafel, dan wel. 

Vrijheid aan kind

Mijn dochter van 14 mag haar telefoon gewoon in haar Kamer aan de lader houden. We hebben wel met haar afgesproken dat ze hem op stil zet om 20.30 en niet na 23.00 nog op haar telefoon kijkt. Omdat ze er wat meer vrijheid heeft denk ik dat ze er ook verantwoordelijker mee omgaat. Wij hebben zelf ook gecheckt in haar schermtijden waardoor je kan zien of ze er s'nachts op kijkt en dat doet ze eigenlijk niet meer na 21.30. Top dus! 

Ik zou zeggen telefoon naar boven brengen en hun leren om op tijd naar bed te gaan want dit draat ook bij aan hun discipline. 

Guera schreef op 27-04-2020 om 21:13:

Beneden

Sinds ze telefoon hebben ligt die bij naar bed gaan beneden. Ook die van onszelf. Het is hier een gewoonte van ons allemaal geworden. 46, 50, 17 en 15 jaar

Hier precies hetzelfde, vergelijkbare leeftijden. 

troelahoep schreef op 05-12-2022 om 21:35:

[..]

Hier precies hetzelfde, vergelijkbare leeftijden.

maar hoe zijn jullie dan 's nachts bij nood bereikbaar? Is er ook een vaste telefoon? 

Wilgenkatje- schreef op 07-12-2022 om 10:16:

[..]

maar hoe zijn jullie dan 's nachts bij nood bereikbaar? Is er ook een vaste telefoon?

Je kunt bij een situatie waarin bereikbaar zijn nodig is zoals een zieke ouder een uitzondering maken. Of je legt de telefoons beneden en zet het geluid wel aan, maar het internet/wifi uit. Dan hoor je het wel als je gebeld wordt. 

Wilgenkatje- schreef op 07-12-2022 om 10:16:

[..]

maar hoe zijn jullie dan 's nachts bij nood bereikbaar? Is er ook een vaste telefoon?

Ik heb de telefoon mee naast bed en als één van de kinderen niet of laat thuis is hou ik hem aan, anders gaat hij op vliegtuigstand als ik ga slapen.

Wilgenkatje- schreef op 07-12-2022 om 10:16:

[..]

maar hoe zijn jullie dan 's nachts bij nood bereikbaar? Is er ook een vaste telefoon?

wij hebben ook een vaste telefoon inderdaad. 

Bijtje82

Bijtje82

08-12-2022 om 23:48

Oei, mijn telefoon in ook mijn wekker. Dus die ligt altijd wel in de buurt. Telefoon van zoon 11jr ligt al 2 dagen op de kast melding te maken dat ie bijna leeg is. 
De eerste paar dagen vond hij het interessant, nu is de lol er al af. 
Toen hij hem net had moest ie om 8u weggelegd worden. 

Dan kan hij nog even gezellig komen doen of iets zonder beeldscherm en dan uiterlijk 2100 licht uit en slapen. Gaat eigenlijk prima.

Als ze gewoon een wekker hebben snap ik niet waarom ze de telefoon mee naar bed moeten nemen. Dat leidt alleen maar af.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.