Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Belle Époque

Belle Époque

15-06-2011 om 12:03

Waarom een tablet? (ipad, samsung o.i.d.)

Ik hoor steeds meer mensen enthousiast praten over hun Ipad. Zelf heb ik een Asus e1005 minilaptop, die aardig begint te slijten wegens zeer intensief gebruik. Ik heb op korte termijn nog geen koopneiging (eerst sparen...!), maar wil me wel al gaan oriënteren.

Wat zijn de plus- en minpunten van een tablet zoals een Ipad (zelf zou ik voor Android met wifi gaan) t.o.v. een minilaptop?

Graag jullie ervaringen!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

15-06-2011 om 14:06

Apps

Dochter van 13 heeft sinds kort een tablet (Intertoys, 100 euro).
Ze was eigenlijk aan het sparen voor een ipad. Maar toen ze een eenvoudige tablet zag, was ze gelijk om.
Het bleek namelijk dat ze alleen een ipad wilde vanwege de leuke spelletjes.
In de praktijk zit er er soms ook mee op internet. Maar dat is meer bij toeval. Op haar bureau heeft ze een eigen laptop.

Wat ze er niet mee doet is typen, andere software. Dat kan op haar tablet ook nauwelijks.
Voor zover ik weet, is een ipad veelzijdiger (of een dure andere tablet) dan haar tablet.
Als je vooral wilt computeren zou ik gaan voor een mini-laptop.

Wel leuk, niet handig

Mijn totaal niet bevooroordeelde mening
Mijn man heeft ivm zijn werk bijna van alles wat, en dus ook een tablet.
Leuk om te surfen, ligt lekker in de hand, lichter dan een (mini)laptop. Maar, geen toetsenbord. Dus als je regelmatig iets wilt typen (meer dan een url zeg maar), is het onhandiger. Zelf kan ik voorlopig ook nog niet wennen aan het "met je vingers scrollen". Dus je vingers gebruiken om over pagina's heen te gaan en in- en uit te zoomen. Maar ik heb niet eens een smartphone dus loop wellicht hopeloos achter...
De vraag is denk ik vooral: waar wil je 'm voor gebruiken?

Belle Époque

Belle Époque

15-06-2011 om 21:32

Multifunctioneel gebruik

Ik wil hem voor zowel schrijven als voor internetten gebruiken. Maar het androidsysteem spreekt me zo aan (ken ik van mijn telefoon).
Er moet echter ook flink getyped worden...

Denk dat ik t.z.t. dan toch weer voor een mininotebook ga... Vanwege het toetsenbord, want dat speelt wel een belangrijke rol voor mijn werk.

jippa

jippa

15-06-2011 om 21:53

Foto's

Tja, zit hier dus nu te OOL-en met de iPad, maar ik heb m gekocht voor foto's kijken en laten zien en voor aantekeningen. Maar gebruiken als ereader lijkt me ook wel wat. Dochter doet er spelletjes op. Wij zijn er super blij mee. Eigenlijk ben ik hier op OOL over de streepmgetrokken. Dank nog.

Ipad hier

Ik heb een Ipad2 en eigenlijk heb ik een beetje spijt, lezen in de zon is voor mij erg moeizaam omdat het oppervlak teveel spiegelt.

Ook heb ik het nog niet voor elkaar hoe ik eigen boeken (ebooks) en muziek op de IPAD2 zet, het moet ws via Itunes, maar ik ben er nog niet uit HOE (zonder dat ik iets moet KOPEN, ik wil gewoon mijn eigen spul erop zetten)

Maar ja, ik ben ook een beetje lui geweest en nog niet erg veel moeite gedaan om dat uit te zoeken.

Verder vind ik em voor internetten en leuke apps erg geschikt, maar als je veel moet typen zou mijn voorkeur naar een laptop uitgaan (al is er wel een aanklikbaar toetsenbord te koop, dacht ik)

Verder ondersteunt Apple geen flash, dus bepaalde favoriete, online spelletjes doen het niet..

Al met al verkoop ik de mijne misschien over een jaartje en neem ik er eentje die wél flash ondersteunt en gemakkelijk muziek en boeken overzet (en goed leesbaar is)

Mien

Als je buiten op je ipad wil lezen moet je de helderheid van het scherm op max. zetten, dan gaat het prima. Boeken op de ipad zetten via iTunes gaat ook prima via "bestand toevoegen" links bovenin.

Sinds ik een ipad heb gebruik ik de laptop nog maar heel weinig. Alleen dvd's/cd's branden branden doe ik nog op de laptop, mijn financiële administratie en mijn foto's sorteren. De rest dus op de ipad.

Vrije tijd

Ik gebruik de Ipad bijna alleen in mijn vrije tijd. Even naar Twitter en FB kijken, wat opzoeken op het internet, een kartspelletje doen.

Maar ik heb dat ding nog maar drie weken en ik ontdek steeds nieuwe mogelijkheden.
Bv. vandaag een app om data op te slaan. Handig om bv. te gebruiken tijdens vergaderingen van mijn vrijwilligerswerk

Maar de laptop staat nu sreeds minder vaak aan
Typen hiervoor is wel llastig

Angelika, Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-06-2011 om 22:17

Mien

Je zei in een ander draadje ook dat een iPad te veel spiegelt in de zon. Nu is het niet mijn bedoeling om regelmatig in de tuin te gaan lezen, maar bijvoorbeeld wel in de trein. Ik ben geïnteresseerd in een iPad als e-reader, omdat daar licht achter de tekst zit en bij een e-book niet. Ik moet echt goed licht hebben bij het lezen, anders zie ik het onvoldoende. Dus voor mij zit de twijfel in of ik met een e-reader wel genoeg kan zien en of een iPad wel plezierig leest. Als je het spiegelen even buiten beschouwing zou laten, wat zou je dan kiezen?

Ipad als e-reader

Ik gebruik mijn iPad graag als e-reader. Ook buiten. Niet in de zon (ik zit toch liever in de schaduw, zeker met een boek). Dat gaat prima. Buiten spiegelt het wel wat, maar dat stoort mij niet. Binnen, en dus vast ook in de trein, vind ik een iPad een ideale e-reader. Waarmee je nog duizend andere dingen kan doen.

Groet van Snoodaard

Kaaskopje en anderen..

binnen, dus ook in de trein, leest de IPAD prima!! voor binnen lezen en posten, spelletjes, internet, is ie uitstekend..

Heb net nog even buiten geprobeerd met het scherm op de helderste stand, daar wordt het wel wat beter van, maar ik weet niet of ik op de lange(re) duur daar niet oververmoeid van raak (toch vanwege de spiegeling)

@ Picasso: je raadt nooit waar deze MUTS achterkwam, ik had al via Itunes geprobeerd mijn muziek op de IPAD te zetten, kom ik er gisteren achter dat het er inderdaad WEL opstaan (ik had nog nooit op het IPOD icoontje geklikt..hahahahahah, voilà, daar was al mijn muziek..dat moet dus ook vast lukken met boeken, kijken of ik de aanschaf van een ereader uit (of liever AF) kan stellen

Laptop en tablet in één

Ik heb sinds kort een laptop met een 'omklapbaar' touchscreen. Die kun je als laptop en tablet gebruiken. Wel wat dikker en zwaarder natuurlijk dan een tablet, maar heerlijk om op de bank mee te internetten bijvoorbeeld. En als laptop is-ie snel, is het toetsenbord groot genoeg en gaat de batterij heeeeel lang mee (als ik draadloos internet en bluetooth uitzet kan ik er 8 uur mee werken onderweg).

Voor mij dus ideaal. Ik zie de lol wel in van een tablet, maar zie de toegevoegde waarde te weinig.

Jacco

Belle Époque

Belle Époque

22-06-2011 om 12:26

Inmiddels zelf in handen gehad

Ik heb inmiddels zelf een tablet (geen Ipad maar een net zo grote android) in handen gehad. Leuk speelgoed, leuke gadgets (hoewel niet alle apps voor de telefoon het doen), ik kan me er uren zoet mee houden! Deze zou echter 400 gaan kosten, minder dan de Ipad, maar ik heb dat niet over voor een leuk speeltje en hou het voorlopig nog maar even bij mijn ouwe trouwe (en net zo grote) notebook
Als E-reader is het absoluut geweldig, maar dat kan ik ook op de telefoon die ik al had voor mijn werk (klein scherm went).

Angie

Angie

08-07-2011 om 21:14

Ideaal

Na ongelukje kon ik niets optillen, lag vrij plat op rug en kon ook mijn werk per computer niet doen. Ipad gekocht en huppa, weer online. Ding is meegewest op vakantie, gelukkig, we waren de wegenkaart vergeten (neueueue, we doen niet aan GPSen), en waar wifi was, Google maps uitgevouwen zodat we toch de weg nog konden vinden. Zeer makkelijk in gebruik, makkelijk mee te nemen, net even handiger dan de telefoon wat grootte betreft. Oh, en boeken lezen, ook 's nachts. Daardoor ben ik gaan zoeken en via Kindle, Nook en Android uiteindelijk toch mijn keuze op ipad laten vallen, terwlijk ik anders niet zo'n Apple fan ben (duur voor wat het is). En nu zeer tevreden.

En natuurlijk Voipen en Skypen met familie in het buitenland (NL dus).

Angie

kaatje1972

kaatje1972

08-07-2011 om 21:52

Angie

Je hebt toch geen Wifi nodig voor Google Maps op je iPad? Ik heb TomTom erop staan en geen internet (ook alleen Wifi) dus er moet GPS in zitten? Probeer het eens zou ik zeggen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.