Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

22-12-2011 om 14:46

Welke laptop voor kurzweil? beetje spoed

Voor kind gaan we Kurzweil aanschaffen met een laptop er bij. Het moet een Windows zijn, Vista, 7 of XP. Maakt het uit wat we kiezen en wat is een goed merk? Zijn laptops wel eens in de aanbieding, bijvoorbeeld net voor of net na de Kerst?
Wat is een fijne koptelefoon voor kinderen?
Lexima heeft tot de 24e een aanbieding, daarna is Kurzweil €330,- duurder vandaar dat ik een beetje haast heb.

Rosa van der Zanden (Macfan)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Inge M

Inge M

22-12-2011 om 18:17

Kijk even bij vraag en aanbod

daar staat een kurzweil aangeboden, 3 dagen terug.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

22-12-2011 om 18:54

Bedankt, maar

de vraag gaat specifiek over een laptop.
Is Windows 7 echt zo lastig als ik om me heen hoor?
we gaan voor de nieuwe Kurzweil: Versie 12 heeft een fijne stem erbij wat in versie 10 ontbreekt. Nieuw betaal ik praktisch hetzelfde als bij vraag en aanbod .
Rosa van der Zanden

Vera*

Vera*

22-12-2011 om 20:31

Rosa

Als je kind de laptop dagelijks mee naar school moet nemen zou ik gaan voor een lichte (dus niet zware) laptop.
Met het idee dat je er even mee vooruit moet zou ik een windows 7 laptop kiezen.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

22-12-2011 om 22:19

Okee

Een lichte, Windows 7, daar kan ik wat mee. Is er een merk wat er uitspringt of nog iets anders waar ik op moet letten?

Rosa van der Zanden

Grasmus

Grasmus

22-12-2011 om 22:35

11,6 inch hp laptop

Onze dochter gebruikt Kurzweil op een HP 11,6 inch laptop. Dus ook vrij licht in gewicht (ik geloof ongeveer 1,5 kg). Hij bevalt goed. Ze neemt 'm vrijwel elke dag mee naar school (VO). Thuis kan ze 'm op haar kamer aansluiten op een groter beeldscherm. Kurzweil kan op vrijwel elke (nieuwere) laptop worden gebruikt. De systeemeisen liggen niet zo heel erg hoog.

Primavera

Primavera

23-12-2011 om 13:49

Geen vista!

Neem in ieder geval geen PC met Vista erop, dat is echt een waardeloos systeem. Windows 7 is helemaal niet lastig, maar juist een ware opluchting na Vista. Windows 7 heeft alleen wat meer eisen aan de hardware vergeleken bij XP omdat het beter werkt met wat meer geheugen. Xp is voor de meest aplicaties ook prima en draait wat lichter op netbooks, maar zal snel verouderen. Ik zou dus gaan voor een laptop met Windows 7.
Groeten Primavera

Hombre

Hombre

23-12-2011 om 14:24

Vista, xp?

Het verbaast me eigenlijk dat je nog nieuwe (Windows) PC's kunt kopen zonder Windows 7 erop.

Mijn ervaring is met Dell laptops en dan de professionele serie (Latitude). Een stuk duurder maar solide en betrouwbaar en met een lange garantie (belangrijk voor een laptop). Maar ik kan de kosten gelukkig declareren.

Ik heb er ook nog een Acer netbookje naast (199 EUR) en dat valt me helemaal niet tegen. Dus misschien is dat wel wat, een Acer. Laptops kosten bijna niets meer vergeleken met vroeger!

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

23-12-2011 om 17:03

Laptop gekocht

Een zwarte . Packardbell easynote TK. Met Windows 7. Ik heb een Officepakket, antivirus, laptoptas en een koptelefoon bij gekocht. Er zit helaas geen bluetooth op en mijn printer/scanner is draadloos. Een platte snelle scanner moet er dus waarschijnlijk ook bij.
Straks bestel ik Kurzweil en de lesboeken (school gaat ze niet vergoeden. Jammer, maar op zo'n bedrag maakt dat ook niet meer uit).
Tegen kind gezegd dat dit net zoiets is als een bril of een gehoorapparaat: nodig, geen speelgoed en niet om uit te lenen. Dit is alleen voor school en leesweek. Spelletjes mogen op de Mac of de Wii.
Rosa van der Zanden

Grasmus

Grasmus

23-12-2011 om 22:15

Vergoeding boeken

Rosa, voor zover ik weet moet school de boeken vergoeden hoor. Misschien is het in verhouding niet zoveel geld, maar toch...

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

23-12-2011 om 23:34

Hoeft niet

School krijgt lumpsum en mag er mee doen wat ze wil. School is van mening dat hun manier goed werkt en bestelt enkel papieren boeken. Ze zijn hier vrij star in. Typisch een gevalletje van jammer, kind heeft nl ASS dus we moeten de aanpassingen zelf betalen.
Van de website van de Rijksoverheid:

Bekostiging van aanpassingen dyslexie
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) bekostigt het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs met de lumpsum. De lumpsum is het totaalbedrag dat de school ontvangt voor het verzorgen van onderwijs. De dyslexievergoeding valt binnen deze lumpsum. De school kan zelf beslissen hoe zij het geld besteedt en hoe zij dyslectische leerlingen opvangt en begeleidt. Behandeling van ernstige dyslexie kan soms ook worden betaald vanuit het basispakket van de zorgverzekering.
Rosa van der Zanden

Grasmus

Grasmus

24-12-2011 om 10:24

Aangepast lesmateriaal moet wel vergoed worden

Dat van die lupsum klopt en geldt waarschijnlijk voor vergoeding van de testen en behandeling. Maar scholen zijn verplicht om aangepast lesmateriaal, bijvoorbeeld gesproken lesboeken, te vergoeden. Dit staat op de site van www.rijksoverheid.nl:
Sinds het schooljaar 2009-2010 zijn schoolboeken gratis voor leerlingen met dyslexie en voor visueel gehandicapten. Het gaat om aangepast lesmateriaal, zoals gesproken boeken voor de daisyspeler, braille boeken en vergrotingen. Deze boeken worden speciaal gemaakt voor leerlingen met een leesbeperking. Scholen moeten deze schoolboeken gratis aanbieden voor leerlingen met dyslexie in het primair onderwijs (po) en in het voortgezet onderwijs (vo).

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

24-12-2011 om 14:24

Op de site staat:

De school kan zelf beslissen hoe zij dyslectische leerlingen opvangt en begeleidt.
Daar zit het pijnpunt. Wanneer school van mening is dat zij het goed doen en de ouders zijn zo eigenwijs om het anders te willen zullen zij zelf voor de kosten moeten opdraaien. Ik vergelijk het met RT: ik vind dat mijn kind zo erg achterloopt dat het RT nodig heeft. School vindt dat zij met de extra zorg en inzet al voldoende hebben gedaan, RT wordt op school niet aangeboden en ik betaal het dus zelf.
Ik vind de handelswijze van school niet juist, niet netjes en niet van deze tijd, maar de tekst van de Rijksoverheid is voor tweeerlei uitleg vatbaar. Helaas.

Rosa van der Zanden

Hes@

Hes@

24-12-2011 om 18:24

Twee laptops

Hier kurzweil (10) op twee tamelijk goedkope acer laptops. (nou ja, altijd een boel geld). Een thuis en een blijft op school. Van meesjouwen werd mijn basisschoolkind niet vrolijk. Ze moet hem dan meenemen naar de bso, steeds een veilige plek zoeken ed. Een laptop heeft maar 2g werkgeheugen en weinig geheugen dat is erg lastig. Kies voor zoveel (werk)geheugen als je kunt betalen dan kunnen er ook nog andere programma's op.

Alle boeken op een stickie. Hier trouwens ook alles zelf betaald.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

24-12-2011 om 18:33

Deze laptop was

De laptop was €400,-; de een na goedkoopste. Door alle spullen erbij was ik bijna €700 kwijt. Ik heb nu de demoversie van Kurzweil er op zitten maar kan het internet niet laten lezen. Snap er helemaal niets van. Als ik op de aardbol klik wordt keurig internet opgestart en wanneer ik dan op play druk gebeurt er of helemaal niets of worden 16 pagina's geopend waarna alles vastloopt.
Ik heb de afgelopen 24 uur meer foutmeldingen gekregen dan de afgelopen 5 jaar. Ik word eerlijk gezegd een beetje moedeloos, zo moeilijk zou het niet hoeven te zijn.
Ik ben gewoon erg verwend met mijn Macs).
Rosa van der Zanden

Hes@

Hes@

25-12-2011 om 18:34

Kurzweil gebruikersforum

Rosa, je weet dar er een kurzweil gebruikersforum is? Dat heb je echt nodig als je start met kurzweil want het is echt ingewikkeld. Helemaal geen gebruikersvriendelijk programma.

Chippie

Chippie

10-01-2012 om 14:04

Kurzweilgebruiker

Ik kon met de vorige demoversie van Kurzweil ook niet uit de voeten. Ik weet niet of het aan de demoversie lag of aan de oudere versie van Kurzweil. Bovendien heb je dan voorbeelddocumenten waar je weinig mee kunt

Nu hebben we de nieuwe, echte versie van Kurzweil met digitale boeken en het is echt supersimpel. Juist heel gebruikersvriendelijk. Wij hebben de boeken op het bureaublad gezet en mijn man heeft het zo gedaan dat die boeken altijd met Kurzweil worden geopend. Kind kan de was doen! Boeken bestel ik bij Dedicon. Ik heb nog geen ervaring met inscannen.

Google anders eens op 'presentatie kurzweil, hsv' dan krijg je een powerpointpresentatie te zien. In het echt is het echt supersimpel. Ik heb wel veel dingen van de taakbalk af gegooid die mijn kind nu nog niet gebruikt.

Qua laptop: wij hadden eerst een grote laptop. Maar dat is veel te groot en te zwaar. Als je dan ook nog een werkschrift moet gebruiken dan heb je aan een tafeltje niet genoeg. Wij hebben bijMediamarkt een notebookje gekocht voor 400 euro (aanbieding, geen idee qua technische details) waar nu zonder problemen Kurzweil, Word, internet, etc op draaien. Scherm niet te klein maar ook zeker niet te groot. Het is handig als de accu redelijk lang gebruikt kan worden.

Chippie

Chippie

10-01-2012 om 14:05

Demo en internet

Bij de demoversie kon ik ook het internet niet gebruiken. Maar in het echt werkt het precies zoals jij denkt dat het werkt. Supersimpel.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

10-01-2012 om 23:14

Boeken enzo

Ik heb toevallig vandaag de boeken van Dedicon binnen gekregen. Kurzweil laat helaas op zich wachten, ik snap niet waarom het opsturen van een cd-rom 3 weken moet duren. Miijn printer/scanner was niet compatible dus ook een scanner gekocht. Niet via Lexima, rondgekeken op internet en ik was €20,- goedkoper uit voor dezelfde scanner. Werkt als een zonnetje, had een leesboek er met zo'n 30 minuten inzitten.
De boeken heb ik inderdaad op het bureaublad gezet, met een plaknotitie ernaast hoe het te openen. Wanneer ik taal aanklik opent het in Kurzweil, bij de PDF's werkt het zo helaas niet. Iemand enig idee hoe ik dat kan veranderen? Zoon is de Mac gewend en dit zijn wel heel veel extra stappen (Kurzweil, klik op 'openen', klik op 'bureaublad', scroll naar benenden, klik op de map van je keuze, klik op het bestand dat je moet hebben, geef aan welke pagina's, wacht op het laden).
Wat ik ook zo lastig vind is dat het nummer van de PDF niet overeenkomt met het paginanummer van het lesboek. Wel logisch, maar niet handig.
Weet iemand hoe je kan werken in een werkboek, dit in het werkboek kan opslaan (dus niet onder een andere naam) om later weer verder te kunnen werken in het werkboek?
Ik heb de basis van Kurzweil aardig door (internet is nu trouwens ook gelukt, heb in de eigenschappen van internet gerommeld en toen werkte het), zoon kan het eea openen en laten voorlezen. De juf wil morgen uitleg (positief!) en ik wil zoon en mij inschrijven voor een ouder-kindcursus in de volgende vakantie. Leuk dat ik het snap, maar hij moet het doen .

Rosa van der Zanden

Chippie

Chippie

11-01-2012 om 00:15

Rosa

Ik heb nog nooit gescand, maar gaat dat echt zo snel? Bij Dedicon kun je vaak ook pdf-jes verkrijgen (dat scheelt je scannen).

Hier start zoon computer op (hij gebruikt het op di en wo en doet het dan direct om half negen), hij klikt de boeken aan op bureaublad en automatisch start Kurzweil dan ook, dan moet hij goede pagina aanklikken en daarna - dat vind ik wel ontzettende vervelend - moet hij aangeven dat het een geldige licentie is en moet hij steeds zijn wachtwoord invoeren.

Wat ik veel gelezen heb als tip om te werken in een werkboek is om te werken met digitale post-itjes (zie werkbalk). Maar in de handleiding staan meer mogelijkheden. Wij gebruiken geen Kurzweil werkboeken.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

11-01-2012 om 08:30

Chippie

Het scannen gaat echt zo snel . Ik heb de Canon canoscan lide 210 gekocht. Het schijnt dat er veel mooiere scanners bestaan, maar ik vond het qua uitgaven wel even best zo. Ik ben er erg tevreden over, ik scan vanuit Kurzweil en de scan wordt automatisch gedraaid zodat de letters goed staan. Estafette is bij Dedicon nog niet verkrijgbaar.
Ik heb van Dedicon zowel PDF-jes als KES gekregen. Die PDF's moeten op de omslachtige manier worden geopend. Bij het werkboek kan je ook typen alleen is het opslaan nog een probleem. Ik hoop dat ik de 'echte' Kurzweil snel binnen heb, weet nl niet of en welk verschil dat uitmaakt voor de bestanden.
Ik heb gisteravond de boeken ingevoerd, op het bureaublad gezet met ernaast per boek een plaknotitie waarop precies de stappen staan die kind moet doen om het bestand te openen. Ook handig voor de juf . Ben benieuwd hoe het vandaag gaat, eind van de ochtend moet ik even langs juf.

Rosa van der Zanden

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.