Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Aangegeven dat ik wil scheiden, en nu?


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

26-04-2022 om 21:43

Bijtje82 schreef op 26-04-2022 om 21:35:

Het hele idee van bird nesting is dat Kinderen in deze periode niet van de een op andere dag uit hun veilige vertrouwde omgeving worden geplukt om te verhuizen.
De ouders hebben dan om de beurt een korte periode om elders te overnachten tot ze iets permanents vinden. Dit kan ook gewoon bij familie zijn.
Op deze manier kunnen de kinderen in hun eigen vertrouwde omgeving wennen aan het idee dat papa en mama gaan scheiden. Dit werkt uiteraard alleen als beide ouders nog goed met elkaar kunnen. Het is ook niet iets wat voor een lange periode bedoeld is. Meestal een paar weken. Het kan voor zeker hele jonge kinderen een hoop stress schelen.

Ik ben er geen fan van, maar meer omdat ik zelf (ja ook lekker egoïstisch) liever gewoon in m'n eigen huis verblijf.
Ons huis was groot genoeg om te delen. Maar op een gegeven moment is hij toch vertrokken omdat ie mij niet meer kon zien. Snap ik ergens wel. Tussen ons was het op, van mijn kant. Ik werd verliefd op een ander en dan ga je je toch anders gedragen. Meer lachen leuker kleden etc. Dus snap dat het dan voor de ander heel pijnlijk wordt. Uiteindelijk nog 4 maanden ofzo samen blijven wonen.

Ik zag mijn vriend toen alleen buiten de deur. Pas toen mijn ex vertrok hebben we bij mij thuis afgesproken.

Birnesting was hier ook geen optie, want ik kan geen tweede woning betalen en had geen plek om heen te gaan. Ja bij zijn ouders, maar dat is dan juist geen plek waar je even op je gemak gaat zitten. Dan is de sfeer nog vijandelijker dan thuis. 😬

We zijn inmiddels een jaar verder sinds de breuk, maar het is voor hem nog steeds lastig dat ik ben verder gegaan met mijn leven. Hij heeft het idee dat we direct gaan samenwonen etc. Maar van dat soort dingen is nog lang geen sprake.

Met andere woorden: gewoon de normale gang van zaken na aankondigen van een scheiding vanwege praktische redenen van de ouders zelf.

Bijtje82

Bijtje82

26-04-2022 om 21:49

Battle-Royale schreef op 26-04-2022 om 21:43:

[..]

Met andere woorden: gewoon de normale gang van zaken na aankondigen van een scheiding vanwege praktische redenen van de ouders zelf.

Wat vind jij praktische redenen? 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

26-04-2022 om 21:58

Bijtje82 schreef op 26-04-2022 om 21:49:

[..]

Wat vind jij praktische redenen?

Je zult toch eerst een woning moeten vinden. 

Battle-Royale schreef op 26-04-2022 om 21:43:

[..]

Met andere woorden: gewoon de normale gang van zaken na aankondigen van een scheiding vanwege praktische redenen van de ouders zelf.

Dit ja. Geen bewuste keuze, maar gewoon omdat er geen andere woning voor handen was in die 4 maanden. 

In dit geval was er ook een ander in het spel. Dan is nog jaren verkapt samen blijven wonen ook geen realistische optie.

A12345 schreef op 26-04-2022 om 19:41:

[..]

Ben het wel met je eens dat als het nog gaat, dat je dan het beste voor de kinderen probeert het huwelijk te redden i.p.v. meteen maar uit elkaar te gaan.

Maar soms gaat het gewoon niet meer. In mijn eigen geval bijvoorbeeld: in het bijzijn van een peuter sloeg de vader van de kinderen me tot bloedens toe. Dan is er geen basis meer om in therapie te gaan of de boel nog te redden.

Uiteindelijk is een scheiding voor kinderen minder vervelend dan de hele dag in huis geruzie, geschreeuw, geweld en spanningen.

Maar als het nog gaat, dan vind ik wel dat je aan je kinderen verplicht bent om het te proberen i.p.v. meteen maar uit elkaar te gaan of dat een van beiden er vandoor gaat met de eerste de beste die een keer glimlacht of knipoogt.

Kinderen hebben er allemaal niet voor gekozen, maar krijgen er wel mee te maken. Zoals ze met nog wel meer tegenslagen te maken krijgen in hun leven. Zoals ik ook schreef is als het thuis echt niet meer te harden is, een scheiding soms ook minder vervelend dan jarenlang ruziënde ouders in huis hebben.

Je hebt absoluut gelijk dat het dan geen zin heeft om nog in therapie te gaan. Geweld, extreme ruzies, allemaal slechter dan een scheiding. Maar het nog prima met elkaar kunnen vinden en dan toch scheiden terwijl er kinderen in het spel zijn ….. tja. 

Bijtje82

Bijtje82

26-04-2022 om 22:39

AlisonH schreef op 26-04-2022 om 22:36:

[..]

Je hebt absoluut gelijk dat het dan geen zin heeft om nog in therapie te gaan. Geweld, extreme ruzies, allemaal slechter dan een scheiding. Maar het nog prima met elkaar kunnen vinden en dan toch scheiden terwijl er kinderen in het spel zijn ….. tja.

Ik kon het met mijn ex ook prima vinden. Maar voor de kinderen bij elkaar blijven is ook geen recept voor een gelukkig leven. Uiteindelijk gaat het er om dat iedereen gelukkig is toch?

Je kinderen zullen uiteindelijk ook veel gelukkiger zijn als hun ouders dat zijn lijkt me. 

Bijtje82

Bijtje82

26-04-2022 om 22:43

Battle-Royale schreef op 26-04-2022 om 21:58:

[..]

Je zult toch eerst een woning moeten vinden.

Tuurlijk, zou kun je het bekijken en eigenlijk is dat het ook.

Maar tot die tijd is het voor de kinderen rustiger als je het op die manier doet. Je wilt ze niet steeds heen en weer slepen naar slaap adresjes of tijdelijke woningen tot je een keer iets gevonden hebt. Dan is een vaste plek voor hen beter.

Uiteindelijk maakt het niet eens uit hoe je het doet, als je het voor je kinderen maar geen extra last maakt. De scheiding is al even genoeg. Dan is onnodig slepen met ze niet bevoorderlijk. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

27-04-2022 om 06:13

Bijtje82 schreef op 26-04-2022 om 22:43:

[..]

Tuurlijk, zou kun je het bekijken en eigenlijk is dat het ook.

Maar tot die tijd is het voor de kinderen rustiger als je het op die manier doet. Je wilt ze niet steeds heen en weer slepen naar slaap adresjes of tijdelijke woningen tot je een keer iets gevonden hebt. Dan is een vaste plek voor hen beter.

Uiteindelijk maakt het niet eens uit hoe je het doet, als je het voor je kinderen maar geen extra last maakt. De scheiding is al even genoeg. Dan is onnodig slepen met ze niet bevoorderlijk.

Ja dat snap ik, mijn ouders zijn ook gescheiden toen ik 12 was, maar het lijkt mij onmogelijk omdat birdnesten vol te houden tot je kind 18 is. Ik vind het dan ook van de zotte dat hier dan beweerd word dat zulke ouders egoïstisch zijn, of dat je op deze manier de scheiding op het bordje van de kinderen legt. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

27-04-2022 om 06:16

AlisonH schreef op 26-04-2022 om 22:36:

[..]

Je hebt absoluut gelijk dat het dan geen zin heeft om nog in therapie te gaan. Geweld, extreme ruzies, allemaal slechter dan een scheiding. Maar het nog prima met elkaar kunnen vinden en dan toch scheiden terwijl er kinderen in het spel zijn ….. tja.

Tja, in een ander langlopend topic wordt de vrouw juist toegejuicht omdat ze gaat scheiden terwijl ze meerdere kleine kinderen heeft. 

Bijtje82

Bijtje82

27-04-2022 om 07:06

Battle-Royale schreef op 27-04-2022 om 06:13:

[..]

Ja dat snap ik, mijn ouders zijn ook gescheiden toen ik 12 was, maar het lijkt mij onmogelijk omdat birdnesten vol te houden tot je kind 18 is. Ik vind het dan ook van de zotte dat hier dan beweerd word dat zulke ouders egoïstisch zijn, of dat je op deze manier de scheiding op het bordje van de kinderen legt.

Dan heb je dat denk ik niet goed begrepen. Birdnesting is iets wat meestal alleen in de begin periode van de scheiding wordt gedaan en dan vaak aangeraden als er erg jonge kinderen in het spel zijn. Puur zodat zij rustig aan het idee kunnen wennen en niet direct uit hun veilige omgeving worden weggerukt en dan ook nog eens van hot naar her worden gesleept. Dit is meestal voor een korte periode, geen jaren. Dat zou onzin zijn natuurlijk, waarom zou je dan scheiding. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

27-04-2022 om 07:12

Bijtje82 schreef op 27-04-2022 om 07:06:

[..]

Dan heb je dat denk ik niet goed begrepen. Birdnesting is iets wat meestal alleen in de begin periode van de scheiding wordt gedaan en dan vaak aangeraden als er erg jonge kinderen in het spel zijn. Puur zodat zij rustig aan het idee kunnen wennen en niet direct uit hun veilige omgeving worden weggerukt en dan ook nog eens van hot naar her worden gesleept. Dit is meestal voor een korte periode, geen jaren. Dat zou onzin zijn natuurlijk, waarom zou je dan scheiding.

Google geeft toch een andere definitie aan birdnesting. 

Bijtje82

Bijtje82

27-04-2022 om 07:19

Niet alles op het grote www is waar of 100% correct. 😜

Bijtje82

Bijtje82

27-04-2022 om 07:38

Battle-Royale schreef op 27-04-2022 om 07:25:

[..]

Of wel

https://www.scheidingsplanner.nl/alles-over-scheiden/scheiden-met-kinderen/wat-is-birdnesting/

Birdnesting wordt daarom vaak als een goede oplossing voor de korte termijn gezien.

Tekst uit bovenstaande link. 

Bijtje82 schreef op 26-04-2022 om 22:43:

[..]

Tuurlijk, zou kun je het bekijken en eigenlijk is dat het ook.

Maar tot die tijd is het voor de kinderen rustiger als je het op die manier doet. Je wilt ze niet steeds heen en weer slepen naar slaap adresjes of tijdelijke woningen tot je een keer iets gevonden hebt. Dan is een vaste plek voor hen beter.

Uiteindelijk maakt het niet eens uit hoe je het doet, als je het voor je kinderen maar geen extra last maakt. De scheiding is al even genoeg. Dan is onnodig slepen met ze niet bevoorderlijk.

Ja, tijdelijk. Zeer tijdelijk zelfs, totdat iemand een eigen woning heeft gevonden. Dat vind ik wel anders dan als oplossing voor de wat langere termijn één gezinswoning en 'n vakantiewoning, waarvan die laatste dan is voor de ouder die op dat moment de kinderen niet heeft. 

En dan nog eigenlijk als alternatief voor met de kinderen slepen naar tijdelijke logeeradresjes, zoals bij vrienden, ouders, broers, zussen, vakantieparken, caravans, etc. 

En niet als alternatief voor dat elk van beide ex-partners op zo kort mogelijke termijn toch een eigen woning vindt, waar ze 'n kamer inrichten voor de kinderen, waar ze spulletjes hebben, etc.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.