Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Aangegeven dat ik wil scheiden, en nu?


Bijtje82

Bijtje82

27-04-2022 om 08:08

A12345 schreef op 27-04-2022 om 08:06:

[..]

Ja, tijdelijk. Zeer tijdelijk zelfs, totdat iemand een eigen woning heeft gevonden. Dat vind ik wel anders dan als oplossing voor de wat langere termijn één gezinswoning en 'n vakantiewoning, waarvan die laatste dan is voor de ouder die op dat moment de kinderen niet heeft.

Juist! Denk dat de langere termijn vorm ook niet vaak voor komt. Lijkt mij ondoenlijk.


Bijtje82 schreef op 27-04-2022 om 08:08:

[..]

Juist! Denk dat de langere termijn vorm ook niet vaak voor komt. Lijkt mij ondoenlijk.


Lijkt mij ook. Praktisch lijkt het me ingewikkeld, fiscaal lijkt het me ingewikkeld en het blokkeert je eigenlijk om verder te gaan met je eigen leven. 

Wat iedereen na een scheiding op een gegeven moment toch wel weer zou moeten kunnen doen. 

Ik vind absoluut dat je zoveel mogelijk moet proberen te voorkomen dat het komt tot een scheiding, maar als het zo ver is, dan is het wel wat het is. Een scheiding. 

Bijtje82

Bijtje82

27-04-2022 om 08:24

A12345 schreef op 27-04-2022 om 08:17:

[..]

Lijkt mij ook. Praktisch lijkt het me ingewikkeld, fiscaal lijkt het me ingewikkeld en het blokkeert je eigenlijk om verder te gaan met je eigen leven.

Wat iedereen na een scheiding op een gegeven moment toch wel weer zou moeten kunnen doen.

Ik vind absoluut dat je zoveel mogelijk moet proberen te voorkomen dat het komt tot een scheiding, maar als het zo ver is, dan is het wel wat het is. Een scheiding.

Juist dat.

Wij zijn over het afgelopen jaar en dit jaar nog fiscaal partner vanwege ons koop huis. Ik heb alleen geen idee hoe de belasting aangifte voor 2022 eruit ziet. Dus die laten we dan doen. In feite zijn we dan deels fiscaal partner aangezien de overdracht komende maand is.

Scheiden is echt een spring in het diepe en je moet over iedere stap nadenken.

Bij co-ouderschap hebben beide ouders recht op KITb en kinderbijslag. Dus bij meerdere kinderen moet je eigenlijk kijken welk kind bij wie ingeschreven staat om jullie zelf niet te benadelen. 

Wie ontvangt de overige toeslagen zoals opvang. Het is echt een rompslomp aan regeltjes etc. 

Battle-Royale schreef op 27-04-2022 om 06:13:

[..]

Ja dat snap ik, mijn ouders zijn ook gescheiden toen ik 12 was, maar het lijkt mij onmogelijk omdat birdnesten vol te houden tot je kind 18 is. Ik vind het dan ook van de zotte dat hier dan beweerd word dat zulke ouders egoïstisch zijn, of dat je op deze manier de scheiding op het bordje van de kinderen legt.

Dat vertelde ik, dat ik een soortgelijke vorm wél heb volgehouden. Daarnaast vertel ik dat ik snap dat in andere/sommige gevallen die scheiding er wél sneller door moet. 

Wat ik egoïstisch of niet empathisch vind is het gemak waarover gesproken wordt dat de volwassene het pendelen niet ziet zitten en dus de kinderen het maar moeten doen.  En het feit dat " je moet nu eenmaal door" feitelijk gewoon staat voor ( intrekken bij/het hebben van) een nieuwe partner. Dat, zeker als dat de oorzaak is, is een dubbele belasting voor de kinderen. Daar stappen sommigen in mijn ogen erg makkelijk overheen in de discussie. Waarom is dat van de zotte? 

Max88 schreef op 27-04-2022 om 10:28:

[..]

Dat vertelde ik, dat ik een soortgelijke vorm wél heb volgehouden. Daarnaast vertel ik dat ik snap dat in andere/sommige gevallen die scheiding er wél sneller door moet.

Wat ik egoïstisch of niet empathisch vind is het gemak waarover gesproken wordt dat de volwassene het pendelen niet ziet zitten en dus de kinderen het maar moeten doen. En het feit dat " je moet nu eenmaal door" feitelijk gewoon staat voor ( intrekken bij/het hebben van) een nieuwe partner. Dat, zeker als dat de oorzaak is, is een dubbele belasting voor de kinderen. Daar stappen sommigen in mijn ogen erg makkelijk overheen in de discussie. Waarom is dat van de zotte?

Het is ook niet van de zotte. Maar dat is het egoïsme wat in veel mensen zit, hun belang gaat voor ieders belang, kinderen zijn gebaat bij blije ouders, ouders kunnen blijkbaar blij zijn als hun kind ongelukkig zijn. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

27-04-2022 om 10:37

Max88 schreef op 27-04-2022 om 10:28:

[..]

Dat vertelde ik, dat ik een soortgelijke vorm wél heb volgehouden. Daarnaast vertel ik dat ik snap dat in andere/sommige gevallen die scheiding er wél sneller door moet.

Wat ik egoïstisch of niet empathisch vind is het gemak waarover gesproken wordt dat de volwassene het pendelen niet ziet zitten en dus de kinderen het maar moeten doen. En het feit dat " je moet nu eenmaal door" feitelijk gewoon staat voor ( intrekken bij/het hebben van) een nieuwe partner. Dat, zeker als dat de oorzaak is, is een dubbele belasting voor de kinderen. Daar stappen sommigen in mijn ogen erg makkelijk overheen in de discussie. Waarom is dat van de zotte?

Omdat ouders zelf ook nog een leven hebben en niet het verlengde van hun kind zijn. Ik verwachtte ook niet van mijn pa dat hij speciaal voor ons jaren alleen zou blijven en mijn zus en ik gunden hem dat geluk ook gewoon. Een grotere belasting vonden wij de vuilbekkerij van mijn beide ouders toen ze al gescheiden waren, was voor mij de reden om te breken met mn moeder. Niet dat pa na een tijd een nieuwe vriendin had. Kinderen lijden sowieso onder een scheiding en indien je dat absoluut wil voorkomen kun je beter niet scheiden. 

Decembermamma schreef op 27-04-2022 om 10:33:

[..]

Het is ook niet van de zotte. Maar dat is het egoïsme wat in veel mensen zit, hun belang gaat voor ieders belang, kinderen zijn gebaat bij blije ouders, ouders kunnen blijkbaar blij zijn als hun kind ongelukkig zijn.

Nee, mensen gaan verder met hun leven na hun scheiding. Ouders hebben naast kinderen namelijk ook nog een leven met hobby's, relaties, werkzaamheden, etc.

Je leest het hier ook wel. Mensen die slecht in hun vel zitten, omdat ze na een scheiding zich prima voelen als de kinderen bij hun zijn, maar als ze bij de andere ouder zijn meteen in een leegte vallen. Dat is niet gezond natuurlijk. 

Je kunt beter proberen een scheiding te voorkomen. Soms kan dat niet, maar soms is een relatie best wel te redden i.p.v. meteen elders te gaan kijken. En soms moet je misschien ook maar accepteren dat het gras elders niet altijd groener is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.