Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Adresonderzoek

hallo,
Ik ben bezig met echtscheiding te aanvragen(Er was nog geen rechtszitting gepland). In het verzoekschrift van mijn ex-partner staat dat hij akkoord dat het huurrecht van de echtelijk woning aan mij wordt toebedeeld. Hij staat sinds 2 weken geleden op adresonderzoek want hij is paar maanden geleden niet meer in onze woning woont(hij reageerde niet naar de gemeente). Mijn vragen zijn: is het mogelijk  als ik naar de bouwvereniging het verzoekschrift van mijn ex sturen dat de huurcontract op mijn naam zou zijn? Want staat nu op het huurcontract een hoofdbewoner en ik de medehuurder. Mijn tweede vraag is mag ik de sloten van de woning deuren vervangen en geen sleutels aan hem te geven. Heb ik het recht om hem de toegang tot het huis te ontzeggen?

Het is voor mij al weer een tijd geleden, maar ik had online een voorbeeld brief gevonden waarbij dan staat dat ex de woning overdoet aan mij (hij stond als hoofdhuurder en ik als medebewoner) die voorbeeld brief aangepast aan mijn gegevens met gelijk mijn nieuwe rekeningnummer voor de huur en ex laten ondertekenen. Dit opsturen en het was omgezet.
Ik had geen sloten veranderd, maar wij hadden extra bij-sloten ooit gekregen waarvan hij de sleutels niet had, dus ik kon voor de zekerheid die extra slotjes ook sluiten en dan kon hij er niet in, ik heb maar een keer het gevoel gehad dat ik de boel extra moest afsluiten, daarna niet meer nodig geweest (en heeft hij zijn spullen opgehaald en de sleutels ingeleverd)

Bij de echtscheidingsbeslissing beslist de rechter ook over de vraag aan wie van de twee het huurrecht van de echtelijke woning wordt toebedeeld. Als je getrouwd bent, ben je automatisch medehuurder, ook al weet de verhuurder nergens van, en bij de echtscheiding wordt dan beslist wie van de twee in het huis kan blijven - en dat hoeft niet de oorspronkelijke huurder te zijn. De verhuurder heeft daar verder geen inbreng in, en heeft het maar te doen met wat de rechter heeft beslist. Je hoeft de verhuurder dus niet te schrijven.

Wat betreft de sloten: als ex de woning feitelijk heeft verlaten en daar ook niet meer wil/zal terugkomen dan woont hij daar niet meer, is het dus niet meer zijn huis en kan je vziw de sloten vervangen. Maar eerlijk gezegd: als je sloten wil vervangen kan je dat gewoon doen en dan als er gepruttel komt een smoes verzinnen waarom het nodig was. Misschien mag het officieel niet, in de praktijk loopt dat allemaal wel los. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.